beantwoord

Kan ik met mijn ov kaart die ik voor de tram bus metro gebruik ook met de trein reizen?

Ik heb een ov kaart voor tram bus en metro
kan ik hiermee ook met de trein reizen?
icon

Beste antwoord door Hertog 8 juli 2014, 10:08

Dat kan zonder meer. Om de kaart geschikt te maken voor reizen met de trein moet u bij de kaartautomaat op het station eenmalig een bedrag als saldo opladen; daarbij moet u aangeven of u standaard 1e of 2e klas wilt reizen.
Na deze handeling is uw kaart geschikt voor het reizen met de trein.
Let er wel op dat bij het inchecken op het station het instaptarief €20 bedraagt en geen €4,00 zoals bij bus en tram.
Net als bij bus en tram wordt de ritprijs aan het eind van de reis weer verrekend met dat instaptarief.
Bekijk origineel

10 reacties

Ja, dat kan. Je moet dan wel even het reizen op saldo bij NS activeren via de automaat van NS.

Dat kan zonder meer. Om de kaart geschikt te maken voor reizen met de trein moet u bij de kaartautomaat op het station eenmalig een bedrag als saldo opladen; daarbij moet u aangeven of u standaard 1e of 2e klas wilt reizen.
Na deze handeling is uw kaart geschikt voor het reizen met de trein.
Let er wel op dat bij het inchecken op het station het instaptarief €20 bedraagt en geen €4,00 zoals bij bus en tram.
Net als bij bus en tram wordt de ritprijs aan het eind van de reis weer verrekend met dat instaptarief.
Hallo Mveldhui,

Zoals de luchtmacht en Hertog al aangeven kun je met je OV-chipkaart ook met de trein reizen. De OV-chipkaart is voor al het openbaar vervoer. Bij NS moet je alleen nog wel voor het reizen aangeven of je eerste of tweede klasse wil reizen. Hertog geeft in zijn antwoord een uitgebreide uitleg over hoe je dit kunt doen. Ik heb je vraag verplaatst naar 'OV-chipkaart'.

Groet,
Marjan
Ja, dat kan. Je moet dan wel even het reizen op saldo bij NS activeren via de automaat van NS.
maar als je moet overstappen bij het treinreizen moet je dan ook zorgen dat je voor de 2e x die dag 20 euro op het ov kaartje hebt staan?
Reputatie 7
Badge +4
Als u nog nooit met de trein heeft gereisd moet u reizen op saldo activeren en aangeven met welke klasse u wilt reizen. Dit kan op een NS-automaat, als u er geld op zet, is reizen op saldo geactiveerd.

Elke keer als je incheckt, moet er twintig euro op staan, maar ook voldoende om bij het uitchecken je reis te kunnen betalen. Je zou immers ook een dure reis kunnen maken. Overigens is 16 euro in de praktijk voldoende. Een veel handiger optie is het automatisch aan te laten vullen. Dan kun je altijd inchecken, zonder op het saldo te hoeven letten.

Let wel: bij een overstap van bijvoorbeeld NS naar NS hoef je niet uit en in te checken. Bij een overstap van de ene naar de andere vervoerder moet dat wel. Niet de overstap is bepalend, maar of je met een andere vervoerder moet reizen.

Onderaan bij automatisch opladen. https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm#/
Maar als er al veel meer dan 20 euro op staat, moet je er dan toch eerst nóg meer geld opzetten voordat de kan reizen op saldo en kiezen 1e of tweede klas?
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn twee voorwaarden. Er moet om in te kunnen checken een minimaal bedrag van 20 euro op staan, maar het is wel verstandig dat er ook genoeg op staat om de reis bij het uitchecken te kunnen betalen. Anders opent het poortje niet.

U kunt overigens met zestien euro op de kaart nog wel inchecken. Dan is er wel meer kans op roodstand en dan kunt u pas weer inchecken als het saldo is aangevuld.

De meeste mensen voorkomen dit door automatisch opladen aan te vragen bij ov-chipkaart. Dan hoeft u zich nooit zorgen te maken of er wel genoeg geld op de kaart staat en gaat allles vanzelf.
Badge +3
Maar als er al veel meer dan 20 euro op staat, moet je er dan toch eerst nóg meer geld opzetten voordat de kan reizen op saldo en kiezen 1e of tweede klas?
Tuut tuut vogel!

Op een ovee-sjipkaart hoeft géén Reizen op Saldo NS product meer te staan. Sinds 2018 of zo.Je mag zomaar reizen met NS dus, zonder eerst iets te 'activeren'. Dat kost dan €20 instaprarief inderdaad.

Je reist standaard 2e klas in elk geval. Maar als je 1e klas wilt bij reizen bij NS (kan zelfs op een anonieme kaart geloof ik!) En dat moet je dat zelf even regelen bij een NS automaat.

Je betaalt dan wel ca, 70% extra voor elke rit/reis (al dan niet met korting vanwege een abonnement of zo)...

Heb het ook niet bedacht.
Nee dat is alleen met nieuwe OVkaarten. De mijne heb ik al langer en zou ik moeten 'activeren' ---- als ik wist hoe!
Je kunt het reizen op saldo via een kaartautomaat opladen, Tuutvogel.

Reageer