beantwoord

kan ik mijn ov-chipkaart ook online opwaarderen?

• 18 februari 2014
  • 16 reacties
  • 48730 Bekeken

Op het station waarvan ik reis kan ik mijn ov niet opwaarderen. Nou wil ik dit graag online opwaarderen wanneer dat mij uitkomt. Kan dat?
icon

Beste antwoord door Bart 18 februari 2014, 20:08

Opladen kan ook online. Dat kan op https://www.ov-chipkaart.nl/opladen/saldo/

Ik zie dat er erg veel vragen zijn met betrekking tot saldo, daarvoor moet je vaak bij OV-chipkaart.nl (ook wel eens TLS genoemd) zijn en niet bij de vervoerders. OV-chipkaart.nl moet je eigenlijk zien als de bank die je saldo beheert en verdeelt over de verschillende vervoerders.

Succes!
Bekijk origineel

16 reacties

Badge
Dag Cindy,

Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet,

Leny

Ik zie dat er erg veel vragen zijn met betrekking tot saldo, daarvoor moet je vaak bij OV-chipkaart.nl (ook wel eens TLS genoemd) zijn en niet bij de vervoerders. OV-chipkaart.nl moet je eigenlijk zien als de bank die je saldo beheert en verdeelt over de verschillende vervoerders.

Succes!
Op het station waarvan ik reis kan ik mijn ov niet opwaarderen. Nou wil ik dit graag online opwaarderen wanneer dat mij uitkomt. Kan dat?

Online opwaarderen kan, maar volgens mij moet je dan nog steeds langs een ophaalpunt, dus een kaartautomaat of een OV-chipkaart Punt zoals bijvoorbeeld in de supermarkt om dat geld op de OV-chipkaart te laden.
Alles wat op de OV-chipkaart moet komen, zal via een oplaadpunt op de chip gezet moeten worden.

Als je je OV-chipkaart niet kan opladen op het station, is automatisch opwaarderen misschien een goeie optie? Als je de info van Bart volgt, kan je automatisch opwaarderen daar ook in terug vinden.

Op welk station kan je je OV-chipkaart niet opladen trouwens?
Bart schreef:

Je hebt helemaal gelijk, Loes.
Alles wat je online bestelt bij TLS moet je daarna ophalen bij een automaat en alsnog op de OV-chipkaart zetten.
Ik snap daarom het nut van het online bestellen niet.
Als ik het achteraf toch nog op mijn OVC moet zetten, kan ik het bij een station of supermarkt meteen op mijn kaart zetten. Daar heb ik die omweg via TLS niet voor nodig.

Hier overigens een link naar de bewuste pagina op de site van TLS.

Ik dacht trouwens dat alle stations één of meerdere automaten hadden.
Hoewel, heel vaag staat mij iets bij dat er stations van andere vervoerders zijn waar NS ooit de kaartautomaten heeft verwijderd en de nieuwe vervoerder (nog) geen kaartautomaat heeft geplaatst. Ik ben er niet 100% zeker van, maar het gonst wel door die grijze massa van me.

Ook ik ben benieuwd om welk station het hier gaat.
Maar je mag er toch wel van uit gaan dat er in die plaats een supermarkt o.i.d. is waar je een OV-chipkaart kunt opladen.

Zoals Bart al aangaf is automatisch opladen misschien wel hét alternatief.
Het zal wel een beveiligingsdingetje zijn. Door het saldo fysiek op de kaart te zetten bij een officieel punt maak je het moeilijker om het systeem te hacken. Het gaat hier natuurlijk wel om geld en in tegenstelling tot banken bijvoorbeeld zijn er een heleboel onbekende 'rekeninghouders'.
Het zal wel een beveiligingsdingetje zijn. Door het saldo fysiek op de kaart te zetten bij een officieel punt maak je het moeilijker om het systeem te hacken. Het gaat hier natuurlijk wel om geld en in tegenstelling tot banken bijvoorbeeld zijn er een heleboel onbekende 'rekeninghouders'.

En wat dacht je dan van automatisch opladen? Je stelt bij TLS jouw kaartnummer en op te laden bedrag in, alsmede het minimum bedrag waarbij opgeladen moet worden.
In feite dus ook een (doorlopende) bestelling van saldo (dus geld).
Alleen hoef je nu niet langs een automaat, maar wordt het "bestelde" bedrag automatisch op de OVC gezet bij een CICO-paaltje of een poortje.
Hier komt dus geen officieel punt aan te pas.

Welkom op het forum Cindywouters! Het klopt dat je ook online je saldo kunt laden. Als je door kunt geven op welk station je geen saldo kunt laden, graag! Verder is automatisch opladen inderdaad wellicht handig voor je. Hiermee moet je eenmalig langs een OV-chip-ophaalpunt, en daarna wordt de kaart automatisch opgeladen zodra het saldo te laag is om in te kunnen checken.

Gr Miryam
Nee, Miryam, je kunt helemaal niet online je saldo opladen. Je kunt wel online saldo bestellen, maar je moet die bestelling bij de automaat ophalen.
Je hebt gelijk, heb dat niet duidelijk genoeg verwoord, gelukkig is het al ter sprake gekomen in de discussie hierboven. Dank voor je aanvulling.

En wat dacht je dan van automatisch opladen? Je stelt bij TLS jouw kaartnummer en op te laden bedrag in, alsmede het minimum bedrag waarbij opgeladen moet worden.
Alleen hoef je nu niet langs een automaat, maar wordt het "bestelde" bedrag automatisch op de OVC gezet bij een CICO-paaltje of een poortje.

Klopt maar voor automatisch opladen moet je jezelf bekend maken bij www.ov-chipkaart.nl middels een account. Saldo laden kan zonder login met enkel een iDeal transactie. Ik vind het niet vreemd dat je dan nog even een extra handeling moet verrichten.
Toch vraag ik mij af wat het voordeel is van online opwaarderen. Ik kan het mis hebben, maar bij elk oplaadpunt kan je toch ook ter plekke je saldo verhogen? Is dat dan gewoonweg niet veiliger en handiger?

Klopt maar voor automatisch opladen moet je jezelf bekend maken bij www.ov-chipkaart.nl middels een account. Saldo laden kan zonder login met enkel een iDeal transactie. Ik vind het niet vreemd dat je dan nog even een extra handeling moet verrichten.

Ik zie het probleem niet van het "jezelf bekend maken"bij TLS als je automatisch wilt opladen.
Automatisch opladen is (volgens de site van TLS) n.l. alleen maar mogelijk met een persoonlijke OV-chipkaart en daardoor zijn je gegevens dus al bekend bij TLS.

Ik hoop dat ik het mis heb, Bart, maar Ik proef hier een begin van een (wat mij betreft ongewenste) overal vaak gevoerde discussie over privicay, gevolgd kunnen worden, etc.

Ik ben en blijf het met Loes ( en mijzelf :S) eens dat gewoon zelf de kaart bij een oplaadpunt opladen het meest simpele is. Geen geld on-line bestellen, maar meteen zelf overschrijven van bank naar OVC.

Is het werkelijk hoe dit werkt, want dan zou dit ook gewoon geïmplementeerd kunnen worden voor persoonlijke OV-chipkaarten, dan kun je online "opwaarderen" en bij je eerste incheck word je saldo er bij gepropt. Geen gedoe met ophalen van bestellingen.

Toch vraag ik mij af wat het voordeel is van online opwaarderen. Ik kan het mis hebben, maar bij elk oplaadpunt kan je toch ook ter plekke je saldo verhogen? Is dat dan gewoonweg niet veiliger en handiger?
Het op afstand opwaarderen van het saldo van de OVC voor de kids lijkt me wel z'n situatie waarin het handig is.

Is het werkelijk hoe dit werkt, want dan zou dit ook gewoon geïmplementeerd kunnen worden voor persoonlijke OV-chipkaarten, dan kun je online "opwaarderen" en bij je eerste incheck word je saldo er bij gepropt. Geen gedoe met ophalen van bestellingen.

Het op afstand opwaarderen van het saldo van de OVC voor de kids lijkt me wel z'n situatie waarin het handig is.

In mijn vorige reactie verwees ik al naar de website van TLS ( www.ov-chipkaart.nl).

Daar kun je automatisch opladen aanvragen, en via "klantenservice" de nodige informatie daaromtrent achterhalen.
Het is toch wel weer om te huilen dat je alleen kan opwaarderen met PayPal als je NIET in Nederland woont. Dus Belgen, Duitsers en Luxemburgers, kunnen WEL opwaarderen met PayPal.
Reputatie 1
Badge
en wat is daar dan zo huilbaar aan? Betalen via dat enorm dure PP kost zo veeeeeeel mee geld als via direkt giro/I-Deal. Als je tot de zeldzame diersoort behoort die wonend in Nl toch geen NL bank heeft: dan kan het aan 50 cts extra via je cred card. of met ouwerwetse cash-ook bankbiljetten-bij automaten van GVB en RET-metro. En ook nog elk gewenst euro-bedrag.

Reageer