beantwoord

Kan ik mijn ov lenen aan een vriend?

• 17 september 2014
  • 9 reacties
  • 8387 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Kan ik mijn OV geven voor een vriend die het nodig is?
Hij gaat op reis van Amsterdam naar Rotterdam maar hij heeft zijn kaartje verloren. En het zou even duren tot dat hij de kaart binnen krijgen
icon

Beste antwoord door Thom 17 september 2014, 18:08

Nee dat mag niet en is fraude. Alleen de persoon die gerechtigd is er mee te reizen, mag dat doen. Bij een persoonlijke ov-chipkaart bent u dat. Uw vriend kan ervoor beboet worden voor de prijs van het kaartje tegen vol tarief en de conducteur is verplicht daar dan ook nog 35 euro bij de prijs op te tellen. Het is heel aardig van u maar het mag echt niet. Hij zal dan uw kaart mogelijk innemen.

Uw vriend kan in veel gevallen tijdelijk reisrecht aanvragen bij een servicebalie. Een beetje afhankelijk van het type abonnement. Hij krijgt dan een vervangende ov-chipkaart mee en kan daar meteen mee reizen. Uw gebaar, hoe goed bedoeld ook, is dus niet eens nodig.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee dat mag niet en is fraude. Alleen de persoon die gerechtigd is er mee te reizen, mag dat doen. Bij een persoonlijke ov-chipkaart bent u dat. Uw vriend kan ervoor beboet worden voor de prijs van het kaartje tegen vol tarief en de conducteur is verplicht daar dan ook nog 35 euro bij de prijs op te tellen. Het is heel aardig van u maar het mag echt niet. Hij zal dan uw kaart mogelijk innemen.

Uw vriend kan in veel gevallen tijdelijk reisrecht aanvragen bij een servicebalie. Een beetje afhankelijk van het type abonnement. Hij krijgt dan een vervangende ov-chipkaart mee en kan daar meteen mee reizen. Uw gebaar, hoe goed bedoeld ook, is dus niet eens nodig.
Over wat voor kaart heeft u het? Als u een anonieme ov-chipkaart hebt dan mag u deze tevens door andere personen laten gebruiken, een dergelijke kaart is niet persoonsgebonden. Is het echter een persoonlijke ov-chipkaart, dan mag uitsluitend worden gebruikt door de eigenaar van de kaart.
Kan ik mijn OV geven voor een vriend die het nodig is?
Hij gaat op reis van Amsterdam naar Rotterdam maar hij heeft zijn kaartje verloren. En het zou even duren tot dat hij de kaart binnen krijgen

Beste Deeds, bedankt voor je post. Alleen een anonieme OVchipkaart (zonder pasfoto) kan gebruikt worden door meerdere personen. Zoals Thom en Theofiel al aangeven is een persoonlijke OVchipkaart persoonsgebonden en dus alleen maar door jou te gebruiken.

Vriendelijke groet, Robby
Beste Robby, zo nu en dan komt deze vraag weer omhoog.
Ik begrijp dat de persoonsgebonden OVchipkaart ook voor extra gemak van eigenaar en NS is, automatisch bij boeken etc.

Maar zoals dit geval denk ik dan, het gaat er toch om dat de rit betaald is/wordt en niet door wie en alleen omdat er waarschijnlijk wettelijke regels gekoppeld zijn aan 'persoonsgebonden' het niet zo kunnen?
Met vriendelijke groet,
André
Het gaat er ook niet om wie het betaald heeft, dat hoeft namelijk niet dezelfde persoon te zijn als degene die ermee reist. De betaler kan ook een werkgever zijn (NS-business card) of de overheid (Studentenreisproduct). Een abonnement wordt dus voor een bepaald persoon afgesloten, niet alleen voor een bepaalde kaart.
De gegeven antwoorden zijn verouderd.

Het mag tegenwoordig wel. MAAR dat houdt NS liever geheim.

http://m.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/02/06/reizen-met-geleende-ov-chipkaart-is-toegestaan/

https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187
Badge +3
NS houdt dit niet geheim, maar heeft in dit topic aangegeven dat de uitspraak van de geschillencommissie waaraan je refereert geen oordeel geeft over het beleid van NS. Dat beleid is tot op heden onveranderd en zegt dat reizen met een persoonlijke kaart van iemand anders bij NS niet is toegestaan.
Ik snap de moeilijkheid niet. Er wordt betaald voor de reis. Klant blij met service, ns blij met geld.

Is er nog een plaats vrij bij die fopcommissie? Ik wil ook wel geld verdienen met advies geven waar op het einde van de rit geen klap mee wordt gedaan.
@bugmenot. Die commissie deed uitspraak in een zaak waar NS niet bij betrokken was; het ging om Arriva. Dat het dan niet van toepassing is op NS lijkt me nogal logisch. NS is immers geen partij in zaken waarin het niet betrokken is en is dan ook niet in staat geweest verweer te voeren. Ik neem aan dat NS de uitspraak wel bestudeerd heeft en op basis daarvan heeft besloten niets te wijzigen in het beleid.

Iets een fopcommissie noemen, omdat je niet begrijpt hoe zaken werken, vind ik nogal idioot. Zeker nadat je eerder in het topic ook al onjuiste informatie hebt verstrekt.