beantwoord

Kan je je saldo opladen wanneer je ingecheckt bent?

Gisteren had ik helaas net de trein gemist en dacht slim van de extra tijd gebruik te maken om nog wat extra saldo op de kaart te zetten. Vervolgens kon ik niet meer uitchecken.

Personeel had mij vooraf gezegd dat het kan, maar ik kan anders geen reden bedenken waarom de kaart bij het uitchecken geweigerd werd.
icon

Beste antwoord door Loes 16 maart 2014, 17:49

YourivanDijk schreef:

Gisteren had ik helaas net de trein gemist en dacht slim van de extra tijd gebruik te maken om nog wat extra saldo op de kaart te zetten. Vervolgens kon ik niet meer uitchecken.

Personeel had mij vooraf gezegd dat het kan, maar ik kan anders geen reden bedenken waarom de kaart bij het uitchecken geweigerd werd.

Naar mijn weten is het als volgt. Op het moment dat je ingecheckt bent en saldo laat, wordt de geldige check-in ongedaan gemaakt en heeft u een onvolledige check-in check-out. Met als gevolg dat de borg (het instaptarief) zwevende is en niet meer op de kaart terug komt. Dit is tot 3x toe terug te vragen als vergeten uit te checken, maar is absoluut niet aan te raden.

Dus pas saldo laden bij de NS-kaartautomaten als je uitgecheckt bent.

Die keer dat de kaart niet uit checkte kan je eventueel nog terug vragen via Mijn NS of via klantenservice, maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut)..

Bekijk origineel

27 reacties

YourivanDijk schreef:

Naar mijn weten is het als volgt. Op het moment dat je ingecheckt bent en saldo laat, wordt de geldige check-in ongedaan gemaakt en heeft u een onvolledige check-in check-out. Met als gevolg dat de borg (het instaptarief) zwevende is en niet meer op de kaart terug komt. Dit is tot 3x toe terug te vragen als vergeten uit te checken, maar is absoluut niet aan te raden.

Die keer dat de kaart niet uit checkte kan je eventueel nog terug vragen via Mijn NS of via klantenservice, maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut)..
Wat Loes schrijft is op zich helemaal gelijk.
Echter nog een kleine toevoeging:

Loes adviseert pas op te laden als je uitgecheckt bent.
Dat impliceert dus ook dat je kunt opladen alvorens in te checken.

Dus opladen - inchecken - reizen - uitchecken. - (eventueel opnieuw) opladen.

Vr.gr.
Hans
Dank je voor een aanvulling Hans, dan nog een aanvulling. Is het misschien een optie om na te denken over automatisch opladen te activeren, heb je dit probleem nooit meer en zal je geen trein meer missen door een te laag saldo. Op deze site staat hoe je het eventueel kan aanvragen.
Nog even een aanvulling op dit topic, ik kwam in een eerder topic tegen als je teveel negatief staat dat je eerst moet opladen alvorens uit te kunnen checken.

Nu komt dus de discussie of het kan en laat ik gewoon zeggen dat mijn antwoord een advies is dat ik iedereen wil meegeven, want dan weet je zeker dat het niet fout kan gaan, ik kom het tijdens controles gewoonweg te vaak tegen dat het fout gaat en dat is echt het laatste wat ik wil dat reizigers overkomt.

Waarom denk je dat je tegenwoordig op de kaartautomaat niet alleen kan zien wat een reis kost, maar ook of je daarvoor voldoende saldo op de kaart hebt?
Het zou mij niets verbazen dat die optie ingevoerd is om te voorkomen dat mensen straks met te weinig saldo op reis gaan en dan op die 82 stations met gesloten poortjes opgesloten zitten omdat ze wegens negatief saldo niet meer uit kunnen checken.
Misschien dat medewerk(st)ers van Toezicht & Service hen op die stations dan door de poortjes helpen zodat ze (onder toezicht van die T&S mensen) alsnog kunnen opladen en uitchecken.

Waarbij zich dan weer een ander probleem voordoet:
Als je oplaadt terwijl je nog niet uitgecheckt bent, dan vervalt door het opladen je incheck.
Maar goed, Loes, dan zijn ze in ieder geval uit de trein en mag Toezicht & Service het verder oplossen, lijkt mij.

Ben ik blij dat "mijn station" alleen maar CICO-paaltjes heeft. Lekker probleemloos in- en uitlopen.
Beste Loes, Hans,

Dank voor jullie antwoord! Kort gezegd, het kan dus niet. Ik hoop dat de verantwoordelijken bij de NS dit wel lezen en stappen ondernemen om hun personeel fatsoenlijk in te lichten. (ijdele hoop natuurlijk) Ik heb dit weekend 6(!) conducteurs gesproken en een medewerker van de GvB, waarvan 2 conducteurs vooraf en allemaal wisten ze me te verzekeren dat je te allen tijde kan opladen.

En dan had ik dat koppel conducteurs een maandje terug die me hetzelfde hebben gezegd nog niet meegeteld. Wat laat de organisatie jullie in de kou staan zeg!

Dit moet gewoon een keer gefixed worden. Het is namelijk wel mogelijk bij de RET om al ingecheckt op te laden.
YourivanDijk schreef:

Beste Loes, Hans,

Dank voor jullie antwoord! Kort gezegd, het kan dus niet. Ik hoop dat de verantwoordelijken bij de NS dit wel lezen en stappen ondernemen om hun personeel fatsoenlijk in te lichten. (ijdele hoop natuurlijk) Ik heb dit weekend 6(!) conducteurs gesproken en een medewerker van de GvB, waarvan 2 conducteurs vooraf en allemaal wisten ze me te verzekeren dat je te allen tijde kan opladen.

En dan had ik dat koppel conducteurs een maandje terug die me hetzelfde hebben gezegd nog niet meegeteld. Wat laat de organisatie jullie in de kou staan zeg!

Da's nou net het verschil tussen de theorie en de praktijk.
In theorie zou dat allemaal moeten kunnen. In de praktijk blijkt echter dat opladen nadat je ingecheckt bent juist voor problemen kan zorgen.
En dergelijke ervaringen worden dan juist via dit forum duidelijk.
Helaas zij hier maar weinig conducteurs te vinden, dus de meesten baseren zich op wat zij van de baas te lezen krijgen en probleemgevallen verwijzen zij gemakshalve maar naar Klantenservice.
Loes daarentegen is weliswaar ook conducteur maar hier op het forum heb ik al lang de indruk dat zij de instelling heeft dat zij er voor de klant is en daarom niet alleen haar ervaringen hier deelt, maar dat intern ook probeert aanhangig te maken.
Echter, NS is weliswaar een zelfstandig bedrijf, maar nog met de ambtenaren structuur van jaren geleden. En je weet hoe het gesteld is met ambtelijke molens.
Lucas schreef:

Dit moet gewoon een keer gefixed worden. Het is namelijk wel mogelijk bij de RET om al ingecheckt op te laden.

En geldt dat dan in alle gevallen of uitsluitend wanneer je bij de RET bent ingecheckt.
Want het probleem wat in dit topic aan de orde wordt gesteld is dat wanneer je gaat opladen als je al ingecheckt ben, je automatisch weer wordt uitgechekt en het bedrag van je instaptarief kwijt bent.
En ik vraag me af of automaten van de RET dat euvel wel weten te omzeilen. Waarom zouden automaten van de NS wel een incheck bij NS ongedaan maken en die van de RET niet als er een oplaad transactie plaats vindt.
Ik me voorstellen dat RET de incheck bij RET in tact laat.
Omdat ik geen zin heb om mijn incheck (en dus ook instapbedrag) kwijt te raken met alle toestanden van dien, heb ik ook weinig trek om het in Schiedam Centrum of Rotterdam Centraal even uit te gaan proberen.
Laten we het veiligheidshalve maar houden bij de cyclus:

OPLADEN - inchecken - reizen - uitchecken - OPLADEN.

Ik was toen ingecheckt bij de RET, maar bij andere vervoerders heb ik er geen ervaring mee dus als je het safe wilt spelen doen zoals u zegt inderdaad.

Wel triest dat dit blijkbaar niet goed genoeg getest is voordat de OV-Chipkaart werd uitgerold, want dit is het soort euvel wat in softwaretermen eigenlijk in de categorie 'bugfixes' hoort.
Ik heb het euvel vandaag nogmaals nagevraagd op mijn standplaats aan collega's en uitgeprobeerd en het probleem is er helaas nog steeds. Waarom durf ik hier niet te zeggen, maar als er is ingecheckt bij NS en er wordt saldo geladen, wordt de check-in technisch ongedaan gemaakt, inderdaad erg onlogisch, maar het is wel geregeld het geval, ik zeg niet dat het altijd gebeurd, maar inderdaad luidt het devies pas opladen als je uitgecheckt bent. Bij NS kan je als je toch wil opladen, kosteloos binnen een uur weer uit checken, dus ik blijf dit adviseren om problemen in de trein te voorkomen.
Wel wil ik hierbij aantekenen wat ik bedoel met een technische ongeldigheid. Op het moment dat je naar alle transacties gaat kijken, zie je de check-in er gewoon bij staan en lijkt het of je bent ingecheckt, daar zit hem het probleem momenteel.
Theorie en praktijk gaan vaak niet geheel synchroon en dat is hier nog steeds het geval en kan daar verder geen antwoord op geven helaas, gaat mij in ieder geval ver boven mijn pet.
Het gekke is dus wel dat er in de chip is geprogrammeerd als bij een check-uit het saldo onder de € 4,- komt, dan wel kan worden opgeladen om dan uit te checken. Dan denk je dat het andersom dus ook moet kunnen, maar ik geef hier mijn ervaringen weer en ik vind het super vervelend om een reiziger hierom te moeten gaan beboeten.

In dit geval is voorkomen beter dan genezen.
Helemaal met je eens Lucas, zeker als ik nu ook de ervaringen van Loes lees.
Dan lijkt het er echt op dat er in de chipsoftware een minder geslaagde bug zit.

En omdat alle kaarten voor alle vervoerders centraal bij TLS worden aangemaakt, mag je er dus gevoeglijk van uitgaan dat alle OV-chipkaarten, ongeacht de vervoerder, dus hetzelfde probleem kunnen vertonen.

Nog een argument om vooralsnog maar aan te houden:

OPLADEN - inchecken - reizen - uitchecken - OPLADEN
Mij is dit ook een maand geleden overkomen, maar toen wist niemand wat er achter zit.
3x bellen tegen 10 cent per minuut en veel beloftes, niks doen.
Heeft een maand geduurd en nog steeds geen geld terug.
Binnenkort kun je niet meer het station binnen om op te waarderen, zonder door een poortje te gaan waar je in moet checken.....
Goed voorbeeld van een slecht bedacht systeem en een klantonvriendelijk bedrijf. Maar dat laatste is al langer bekend.
Kan iemand dat uitleggen?
Loes schreef:

YourivanDijk schreef:

Hoi Harry C,

Ik heb gehoord dat als de poortjes dicht gaan en bij een totaal saldo minder dan € 4,- op de OV-chipkaart staat, dat er toch minimaal 1 automaat achter de poortjes staat, als is die alleen maar voor saldo opladen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat reizigers gevangen worden, dus ik ben er toch van overtuigd dat dit probleem tijdig wordt opgelost.
Dat heb ik ook gehoord, net als het feit dat ik na 3x bellen iedere keer met een kluitje het riet wordt ingestuurd. Geld terug, noppes. Alles is bij NS bekend en ook alles wordt beloofd, behalve waargemaakt. Nu wordt mij verteld, dat ik maar schriftelijk moet reageren. Het gaat om 7 euro en ik heb nu al voor 3 euro gebeld. Dat "kan" de vriendelijke NS dame helaas niet compenseren.... Hoezo niet?
Trouwens nog iets, ik heb een anonieme kaart en moet nu heel mijn persoonsgegevens, plus "de naam van de kinderen en die van de kat" opgeven om bij NS iets gedaan te krijgen. (Anonieme kaart, me neus)
Loes schreef:

Hoi Harry C,

Ik heb gehoord dat als de poortjes dicht gaan en bij een totaal saldo minder dan € 4,- op de OV-chipkaart staat, dat er toch minimaal 1 automaat achter de poortjes staat, als is die alleen maar voor saldo opladen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat reizigers gevangen worden, dus ik ben er toch van overtuigd dat dit probleem tijdig wordt opgelost.

Loes schreef:

IHet kan toch niet de bedoeling zijn dat reizigers gevangen worden,

Waarom loop jij dan af en toe met een vangnet door de trein te rennen? 😛

(Zie het helemaal voor me; zou wel humor zijn) 🙂
Loes schreef:

Hoi Harry C,

Is dit probleem dan al opgelost ?

Als ik bv naar Rotterdam CS kijkt, zie ik geen automaten staan, die staan allemaal buiten de poortjes.

Dit is nog niet overal het geval, maar op Rotterdam CS zijn de poortjes ook nog niet gesloten. We doen ons best om dit op te lossen, al zal dit op het ene station sneller gebeuren dan op het andere station.
Reputatie 7
Badge +4
Stephan, even los van dit onderwerp: Wanneer zullen alle poortjes gesloten zijn, voor zover ze er zijn natuurlijk? Nu is het nog een experiment op naar ik meen drie plaatsen.
Goede vraag Thom, de proeven draaien sinds vorig jaar en zijn nu nog gaande. Het is nog niet bekend wanneer de poortjes ongeveer zullen sluiten, dit is van veel factoren afhankelijk. We hebben een website met informatie over de poortjes op stations, klik hier.
Reputatie 7
Badge +4
Ok, Stephan, dank!
Ik bedoelde eigenlijk meer of het probleem nu is opgelost of je tussentijds kan opladen, zonder dat je incheck dus gelijk ongedaan wordt gemaakt. Bij de RET kan dit zonder problemen, bij NS kon dit niet.
Probleem speelt overigens al 2 jaar http://forum.fok.nl/topic/1900406

Dus NS ?????
Hallo Macca 728,

Dit is nog niet opgelost. Mocht je hierdoor problemen ondervinden, dan kan NS Klantenservice je na 24 uur hiermee helpen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Waarom wordt dit probleem dan niet opgelost ? Het speelt al sinds 2012, zo moeilijk kan het toch niet zijn ?
Geef anders een waarschuwing bij de automaten als mensen hun kaart opladen.

Reageer