beantwoord

Kan je verven op je ov-chipkaart?

• 25 augustus 2020
  • 4 reacties
  • 154 Bekeken

Dus ik vroeg me af of ik mijn ov-chipkaart kan opleuken. Ik weet niet of verf de kaart kan beschadigen of niet... Of als de verf de sensoren die de ov-chipkaart gebruik hindert... Als de verf niet kan, kan ik dan een skin of een sticker gebruiken?? Of bedekken ze de ov-chipkaart ook..?

Is een van deze manieren mogelijk om de kaart op te leuken?? Of helemaal niet..?

icon

Beste antwoord door Thom 25 augustus 2020, 16:06

In principe mag u geen veranderingen aanbrengen. Met een pen (met onuitwisbare inkt) er bijvoorbeeld VDU opzetten, wordt getolereerd. In de kaart zit een chip, die moet blijven werken en alle gegevens en uw foto moeten uiteraard ook zichtbaar blijven. Een klein stickertje op een vrije plaats kan in de praktijk wel.

Aan alle creativiteit komt helaas een einde. Het mag niet, het aanlokkend effect van het toestaan er van levert ook ongewenste zaken op, helaas.  :innocent:

U bent vast creatief genoeg om andere creatieve manieren te vinden om uw creativiteit te uiten.:grinning:

U understand het nu vast wel. 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In principe mag u geen veranderingen aanbrengen. Met een pen (met onuitwisbare inkt) er bijvoorbeeld VDU opzetten, wordt getolereerd. In de kaart zit een chip, die moet blijven werken en alle gegevens en uw foto moeten uiteraard ook zichtbaar blijven. Een klein stickertje op een vrije plaats kan in de praktijk wel.

Aan alle creativiteit komt helaas een einde. Het mag niet, het aanlokkend effect van het toestaan er van levert ook ongewenste zaken op, helaas.  :innocent:

U bent vast creatief genoeg om andere creatieve manieren te vinden om uw creativiteit te uiten.:grinning:

U understand het nu vast wel. 

Reputatie 7
Badge +1

Een kleine sticker om bijvoorbeeld als reminder te gebruiken wordt nog wel gedoogd, maar grote aanpassingen zijn inderdaad niet toegestaan. De kaart blijf namelijk eigendom van TLS (de maker van de OV-Chipkaart) en volgens de WP2000 art.71 is het eveneens niet toegestaan. Net zoals dat je op een ID-kaart ook geen aanpassingen mag maken aan de kaart zelf.

Uiteraard mag je wel zelf een leuk hoesje kopen of er eentje zelf maken. Die kan je dan helemaal beplakken met stickers of verven naar hartenlust. Zo kan je de kaart toch enigszins personaliseren.

Je kan een super gaaf NS hoesje om de OV-chipkaart heen schuiven om hem op te leuken!

Reputatie 7
Badge +3

Het kan dus wel maar het mag niet. :thumbsdown:

Reageer