beantwoord

Kan niet inchecken met OV-chipkaart

• 31 maart 2017
  • 11 reacties
  • 6353 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb een OV-chipkaart die nog geldig, die niet persoonlijk op naam staat en meer dan 29 euro saldo erop heeft.
Vanmiddag kon ik daar echter niet mee inchecken op de Stations Voorschoten en Den Haag Mariahoeve.
Ik kreeg een melding op een scherm met rode achtergrond dat inchecken niet mogelijk was...
Ik heb op meerdere paaltjes geprobeerd, maar inchecken ging niet, terwijl dit bij anderen wel lukte...
Mijn kaart is wel uitgecheckt. Ik kon nu niet met de trein reizen en wat te laat op mijn afspraak!
Wat is er aan de hand, weet iemand dat? Waar moet ik moet ik naartoe mailen of bellen om dit op te lossen?

Groeten Tim
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 31 maart 2017, 19:24

Welkom op het NS Serviceforum Tim69. Als er 29 euro op een ov-chipkaart staat dan zou je bij oNS moeten kunnen inchecken. Tenzij het (technische) product 'Reizen op Saldo' om de één of andere reden ontbreekt. Je kan dat eventueel hier aanvragen. Even bij een balie langslopen kan natuurlijk altijd. NS Klantenservice kan je kaart even uitlezen. Ze zijn 24/7 te bereiken op telefoonnummer 030 751 51 55 of Twitter.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt even langs de servicebalie gaan of u kaart nog goed functioneert. Heeft u reizen op saldo geactiveerd en de klasse waarin u wilt reizen aangegeven op een automaat? Uw saldo zou voldoende moeten zijn.

Groeten, Thom.
Het Reizen Op Saldo product kan evt ook verlopen zijn. Dat is al vaker voorgekomen.
Welkom op het NS Serviceforum Tim69. Als er 29 euro op een ov-chipkaart staat dan zou je bij oNS moeten kunnen inchecken. Tenzij het (technische) product 'Reizen op Saldo' om de één of andere reden ontbreekt. Je kan dat eventueel hier aanvragen. Even bij een balie langslopen kan natuurlijk altijd. NS Klantenservice kan je kaart even uitlezen. Ze zijn 24/7 te bereiken op telefoonnummer 030 751 51 55 of Twitter.
Reputatie 4
Het lijkt er inderdaad op dat Reizen op Saldo bij NS nog niet op de kaart staat. Je kunt dan inderdaad niet inchecken (want er is nog niet gekozen tussen eerste of tweede klas) maar bij het uitchecken rekent een poortje bij een dergelijke kaart wel het instaptarief af (want het is een "isolated check-out"; het poortje gaat ervan uit dat je hebt zwartgereisd). Waarschijnlijk is er dus wel € 20,00 (=instaptarief) van je kaart afgeschreven.

Naast het activeren van het reizen op saldo is het dus ook aan te raden om contact met de klantenservice op te nemen voor restitutie van het te veel betaalde bedrag.
Dank allemaal! Het bleek inderdaad zo te zijn dat mijn reizen op saldo was verlopen... heb ik zelf via de automaat op het station weer opnieuw aan kunnen zetten. Dank voor jullie hulp!
Maar dit is niet de enige reden voor de melding 'kan niet inchecken':
In mijn geval kreeg ik de foutmelding omdat er een samenreiskorting op de kaart stond terwijl ik zonder het me te realiseren probeerde in te checken in de spits. Waarom kan er geen duidelijke foutmelding op het display verschijnen zodat je weet wat het probleem is? De NS medewerker die ik om hulp vroeg snapte er ook niets van.
Of nog beter: met een kortingskaart kun je immers wél inchecken in de spits, alleen dan natuurlijk tegen het volle tarief. Waarom datzelfde niet ook doen bij een meereiskorting?
Reputatie 7
Badge +4
Als er samenreiskorting op staat en u checkt in tijdens de spits, dan wordt het genegeerd. U moet dan wel in kunnen checken. Het is inderdaad vreemd.
Zou het kunnen zijn dat je niet genoeg saldo op je pas het staan? Als je geen recht hebt op korting, moet er ook 20 euro in plaats van 10 op de pas staan.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt, maar dan krijg je een hele duidelijke melding - en die kan ahwahnee omogelijk zijn ontgaan.
Er stond meer dan €40 op de (anonieme) kaart.
Na verwijderen van de samenreiskorting kon ik wel gewoon inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
Hm, interessant eigenlijk....

Reageer