beantwoord

Kan NS korting met een 1e klas kortingskaart in de 2e klasse afschaffen?

• 20 mei 2019
  • 5 reacties
  • 268 Bekeken

Ik heb een 1e klasse kortingskaart. Nu wilde de penningmeester van mijn vereniging een declaratie NIET betalen omdat ik alleen 2e klasse mocht reizen. Ik heb hem uitgelegd dat 1e klasse korting retour Delft-Zuid Tilburg 32 cent goedkoper is als met de 2e klasse zonder korting.
Ik zou dan volgens heb ook 2e klasse korting kunnen krijgen met mijn 1e klasse kaart.
Volgens 2 conducteurs zei de ene dat het kon en de andere niet.
Om van dit eeuwige gezeur af te zijn voor alle vrijwilligers en hun verenigingen zou ik het volgende willen voorstellen,

Kan NS nu het volgende regelen:
  1. kan de NS de mogelijkheid op korting in de 2e klasse met een 1e klasse korting onmogelijk maken?
  2. misschien de 1e klasse kortingsprijzen EXACT gelijk maken aan de 2e klasse zonder korting (nu 40% korting)
  3. klanten met een 1e klasse korting gewoon accepteren in de 2e klasse zonder teruggave (gebeurt nu ook al)
Bedankt alvast,
Bart van Cleef, Delft
icon

Beste antwoord door Thom 20 mei 2019, 11:24

Veel boekhouders hanteren de vuistregel: Eerste klas met korting van 40 procent is in de praktijk nagenoeg hetzelfde bedrag als tweede klas vol tarief. Eerst klopte dit nagenoeg precies en er is nu een klein verschil.
Gouda-Nijmegen kost € 19,20 in de tweede klas en met korting in de eerste klas € 19,01.

Daardoor accepteren de boekhouders de declaratie veelal wel. Strikt genomen is het een beetje goedkoper.

Het verschil neemt iets af omdat de eerste klas wel erg veel duurder was, 70 procent, en dat percentage gaat per jaar met de inflatiecorrectie omlaag.

De eerste klas afschaffen, zal niet gebeuren. Deze comfortklasse kent weinig actiekaartjes en geen goedkope studentenabonnementen. Bovendien is de gemiddelde reis langer. Het levert daardoor ongeveer een vijfde van de inkomsten op en de tweede klas reizigers zouden raar op de neus kijken als dat moet worden gecompenseerd met een prijsverhoging van de tweedeklaskaartjes. De trein is al niet goedkoop. Mensen die eerste klas reizen willen vaak meer rust en comfort of gewoon zitten en betalen daar in verhouding fors voor. De reistijd is echt even lang.

Reizigers met een eersteklas kaartje mogen overigens gewoon tweede klas gaan zitten, Dat is prettig, want de eerste klas wordt tijdens de acties van de maanden met upgradekaartjes in de studententreinen weggegeven op zondagavond. Buiten de acties zie je ze niet, althans niet legaal, ondanks dat het dan niet meer dan vijf euro kost.

Opgekropte agressie als gevolg van een gevoel van onrechtvaardighed, is ook agressie, al is die niet bedreigend voor de conducteur.

Gewoon de eerste klas frequent en strak controleren. Er moet een anti-agressiebeleid komen die de betalende reiziger bevoordeelt, en niet de wanbetalers en a-socialen die nu kunnen doen wat ze willen. Waarbij dat gedrag gewoon is gekweekt, trouwens.

Ik zie overigens wel dat er wat meer wordt opgetreden.

Het zwartrijdersgedrag is verder niet uitsluitend een zaak van gekleurde mensen, zoals u toch een beetje suggereert. Het is zaak alle mensen, gewoon op basis van het gedrag, allemaal hetzelfde te beoordelen. De rechtsstaat is ongelooflijk kostbaar.

Dat er groepen zijn die niet in staat zijn het werkwoord 'betalen' in de eerste persoon enkelvoud te vervoegen, weet ik als inwoner van Gouda ook wel, maar Zwartrijden komt evenveel voor bij blanke berekenende mensen, die dit gedrag evenzeer vertonen, dan we hebben overgenomen na het nagenoeg ontbreken van controle, waarbij beboeten vaak ontbreekt. Het is een vorm van calculatie.

Overigens reis ik graag met de trein. In de eerste klas werkt de stiltecoupé meestal wel goed.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Het ligt er aan of je NS Flex of een klassiek abonnement hebt. Bij een klassiek 1e klas abonnement kan je volgens mij voorafgaand aan de reis een klassewissel laden bij een kaartautomaat, en dan 2e klas reizen (met bijbehorende korting in de daluren). 🤔

Als dat niet werkt, dan zou je gewoon losse kaartjes of e-tickets (voltarief) kunnen aanschaffen voor de reizen die je wilt declareren bij die penningmeester.
Ik heb een klassiek abonnement 1e klasse korting.
De penningmeester heeft intussen de 1e klasse korting declaratie geaccepteerd, maar zei er wel bij dat het antwoord van NS niet als 100 % zeker klonk.

Ik heb het vrijdagavond bij de kaartautomaat in Delft-Zuid geprobeerd, maar kon deze optie nergens vinden. Hoe kan ik PRECIES bij de kaartautomaat een klassewissel voor alleen 1 dag doen ? Bestaat hiervoor een instructiefilmpje, want het kan ook andersom worden ?
Moet iemand bij verandering van 2e klasse korting naar 1e klasse korting voor 1 dag het verschil tussen 1e klasse korting en 2e klasse korting bijbetalen?
Reputatie 7
Badge +3
Dus omdat uw penningmeester uw declaratie niet wil betalen moet NS maar van alles gaan veranderen?

Met een klassiek abonnement kun je inderdaad voor 1 dag van klasse wisselen
https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html
Link naar een filmpje staat onderaan die pagina.
Begint dit agressieve taalgebruik nu ook al hier ?
De 2e kamer geeft een slecht voorbeeld.
Ik stelde alleen maar een vraag aan NS.
Reputatie 7
Badge +4
Veel boekhouders hanteren de vuistregel: Eerste klas met korting van 40 procent is in de praktijk nagenoeg hetzelfde bedrag als tweede klas vol tarief. Eerst klopte dit nagenoeg precies en er is nu een klein verschil.
Gouda-Nijmegen kost € 19,20 in de tweede klas en met korting in de eerste klas € 19,01.

Daardoor accepteren de boekhouders de declaratie veelal wel. Strikt genomen is het een beetje goedkoper.

Het verschil neemt iets af omdat de eerste klas wel erg veel duurder was, 70 procent, en dat percentage gaat per jaar met de inflatiecorrectie omlaag.

De eerste klas afschaffen, zal niet gebeuren. Deze comfortklasse kent weinig actiekaartjes en geen goedkope studentenabonnementen. Bovendien is de gemiddelde reis langer. Het levert daardoor ongeveer een vijfde van de inkomsten op en de tweede klas reizigers zouden raar op de neus kijken als dat moet worden gecompenseerd met een prijsverhoging van de tweedeklaskaartjes. De trein is al niet goedkoop. Mensen die eerste klas reizen willen vaak meer rust en comfort of gewoon zitten en betalen daar in verhouding fors voor. De reistijd is echt even lang.

Reizigers met een eersteklas kaartje mogen overigens gewoon tweede klas gaan zitten, Dat is prettig, want de eerste klas wordt tijdens de acties van de maanden met upgradekaartjes in de studententreinen weggegeven op zondagavond. Buiten de acties zie je ze niet, althans niet legaal, ondanks dat het dan niet meer dan vijf euro kost.

Opgekropte agressie als gevolg van een gevoel van onrechtvaardighed, is ook agressie, al is die niet bedreigend voor de conducteur.

Gewoon de eerste klas frequent en strak controleren. Er moet een anti-agressiebeleid komen die de betalende reiziger bevoordeelt, en niet de wanbetalers en a-socialen die nu kunnen doen wat ze willen. Waarbij dat gedrag gewoon is gekweekt, trouwens.

Ik zie overigens wel dat er wat meer wordt opgetreden.

Het zwartrijdersgedrag is verder niet uitsluitend een zaak van gekleurde mensen, zoals u toch een beetje suggereert. Het is zaak alle mensen, gewoon op basis van het gedrag, allemaal hetzelfde te beoordelen. De rechtsstaat is ongelooflijk kostbaar.

Dat er groepen zijn die niet in staat zijn het werkwoord 'betalen' in de eerste persoon enkelvoud te vervoegen, weet ik als inwoner van Gouda ook wel, maar Zwartrijden komt evenveel voor bij blanke berekenende mensen, die dit gedrag evenzeer vertonen, dan we hebben overgenomen na het nagenoeg ontbreken van controle, waarbij beboeten vaak ontbreekt. Het is een vorm van calculatie.

Overigens reis ik graag met de trein. In de eerste klas werkt de stiltecoupé meestal wel goed.

Reageer