beantwoord

Keuzedag activeren bij kaartautomaat

• 28 February 2014
  • 3 reacties
  • 832 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik heb een NS-kortingskaart met keuzedagen (vrij reizen). Zo'n keuzedag laad je vlak voor de reis via de automaat op het perron en checkt daarna in. Automatisch wordt dan de keuzedag afgeschreven. Binnenkort worden 90 stations alleen bereikbaar via een afgesloten poortje. Vraag: hoe kom ik dan (uiteraard zonder in te checken want ik wil vrij reizen op mijn keuzedag) bij de automaat om mijn bestelling op te halen?
icon

Beste antwoord door Brian NS 1 March 2014, 10:30

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Beste Pien,

Over het algemeen staan de kaartautomaten buiten het door poortjes afgesloten gebied. Je kunt dus probleemloos zonder inchecken je keuzedag ophalen.
Ik heb een NS-kortingskaart met keuzedagen (vrij reizen). Zo'n keuzedag laad je vlak voor de reis via de automaat op het perron en checkt daarna in. Automatisch wordt dan de keuzedag afgeschreven. Binnenkort worden 90 stations alleen bereikbaar via een afgesloten poortje. Vraag: hoe kom ik dan (uiteraard zonder in te checken want ik wil vrij reizen op mijn keuzedag) bij de automaat om mijn bestelling op te halen?

Beste Pien,

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord in jouw vraag.
Als je nu op reis gaat zet je bij de kaartautomaat een keuzedag op jouw OV-chipkaart.
En vervolgens check je met die OV-chipkaart gewoon in.
Eigenlijk heeft die keuzedag daar op zich niets mee te maken. Het is n.l. de OV-chipkaart waarmee je incheckt.
Want als je op andere moment reist (dus zonder keuzedag), dan check jij waarschijnlijk ook al in met jouw OV-chipkaart (met daarop een abonnement waardoor je op bepaalde tijden met korting mag reizen).

Ik weet niet of het station waar je nu vertrekt is uitgerust met poortjes of met van die paaltjes waar je moet inchecken.
Eigenlijk zit er niet zo heel veel verschil tussen. Bij paaltjes check je in en kun je vrij doorlopen.
Bij poortjes check je ook gewoon in door jouw OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden (zit meestal aan de bovenkant, vlak voor het display) en daarop gaat het poortje vanzelf open en kun je doorlopen.
In beide gevallen kun je op het display zien dat je bent ingecheckt en op basis waarvan je reist (keuzedag, 40% korting of vol tarief)

Hetzelfde eigenlijk precies hetzelfde bij uitchecken.
Bij paaltjes houd je jouw OV-chipkaart voor de kaartlezer; je hoort 2 piepjes en op het display kun je zien dat je bent uitgecheckt.
Bij poortjes eigenlijk precies hetzelfde; OV-chipkaart voor de kaartlezer houden en de poortjes zwaaien voor je open.

Let er bij poortjes wel op dat er op het display inderdaad inchecken staat als je daar wilt inchecken of uitchecken in het display als je wilt uitchecken. Want uitchecken bij een poortje dat ingesteld staat voor inchecken lukt even niet.

Overigens worden (zijn) slechts 82 stations met poortjes uitgerust (dus geen 90). De overige ruim 300 stations zijn voorzien van die paaltjes waar je kunt in- en uitchecken.

Omdat je mogelijk (nog) niet weet hoe poortjes er in principe uitzien, hierbij ook nog een afbeelding.
Het kleine paarse vlakje wat je ziet is de plek waar je je OV-chipkaart voor moet houden (dat meisje op de foto doet dat al). Het grotere grijze vlak daarboven is het display waar de informatie op komt te staan.

Ik hoop dat ik e.e.a. iets voor je heb kunnen verduidelijken. Zo niet, gewoon verder vragen.

Vriendelijke groet,
Hans

Hallo Pien,

Ik heb je topic even verplaatst naar 'OV-chipkaart' en de titel aangepast zodat het beter vindbaar is. Zoals Daniel en Hans al aangeven, je kan gewoon altijd de keuzedag ophalen bij de kaartautomaat. Deze zijn te bereiken op elk station, ook al zijn de poortjes straks gesloten. Een keuzedag is een hele dag geldig, als je meerdere stations aandoet op een dag kan je gewoon elke keer in- en uitchecken. Er wordt dan geen saldo van de pas afgeschreven.

Met vriendelijke groet,

Brian

Reageer