beantwoord

Kindertarief - teveel betaald - geld terug

• 25 August 2014
  • 12 reacties
  • 714 Bekeken

Afgelopen week is mijn vrouw met de kinderen en de ov-chipkaart naar Utrecht gegaan. Het verbaasde haar echter dat er een tarief voor volwassenen werd afgeschreven en niet voor kinderen.
Naar blijkt moet je een railrunner daarvoor hebben op de persoonlijke ov-chipkaart. Bij de aanschaf van de persoonlijke ov-chipkaart wordt dit niet aangegeven. Verwarrend en onhandig.
Voor NS ism OV-Chip een actiepunt.
Hoe krijg ik het geld terug van het teveel betaalde?
icon

Beste antwoord door Hertog 25 August 2014, 11:57

Ik vrees dat daar weinig aan te doen is.

En een "handleiding" uitgeven bij een persoonlijke OV-chipkaart zou zo ongeveer een aardige paperback worden. Er zijn zoveel mogelijkheden met een persoonlijke OV-chipkaart - die door heel het land, ook bij andere vervoerders, bruikbaar is - dat het gewoon teveel zou worden om op te noemen.

Om bij NS te blijven kun je er niet alleen mee op saldo reizen, maar ook een groot aantal verschillende abonnementen op zetten, een samenreiskorting, railrunner, dagkaart fiets, dagkaart hond, etc.

Kortom, teveel om op te noemen. Met als gevolg dat men door de bomen het bos niet meer ziet.

U zou bij de Klantenservice NS (030 751 51 55) nog een beroep kunnen doen op coulance, maar ik heb zo mijn twijfels of dat zal gaan lukken.

Maar ja, niet geschoten......
Bekijk origineel

12 reacties

Ik vrees dat daar weinig aan te doen is.
En een "handleiding" uitgeven bij een persoonlijke OV-chipkaart zou zo ongeveer een aardige paperback worden. Er zijn zoveel mogelijkheden met een persoonlijke OV-chipkaart - die door heel het land, ook bij andere vervoerders, bruikbaar is - dat het gewoon teveel zou worden om op te noemen.
Om bij NS te blijven kun je er niet alleen mee op saldo reizen, maar ook een groot aantal verschillende abonnementen op zetten, een samenreiskorting, railrunner, dagkaart fiets, dagkaart hond, etc.
Kortom, teveel om op te noemen. Met als gevolg dat men door de bomen het bos niet meer ziet.

U zou bij de Klantenservice NS (030 751 51 55) nog een beroep kunnen doen op coulance, maar ik heb zo mijn twijfels of dat zal gaan lukken.
Maar ja, niet geschoten......
Badge
Ik zou het inderdaad gewoon proberen!
En het blijft verwarrend en onlogisch dat NS (in tegenstelling tot andere vervoerders) geen reductietarief voor kinderen hanteert... Maar dat is al heel vaak opgemerkt!
Ik zou het inderdaad gewoon proberen!
En het blijft verwarrend en onlogisch dat NS (in tegenstelling tot andere vervoerders) geen reductietarief voor kinderen hanteert... Maar dat is al heel vaak opgemerkt!

Bij bus, tram en metro krijgen kinderen van 4 t/m 11 jaar 34% korting, mits zij met een persoonlijke OV-chipkaart reizen. Hebben ze die niet, dan betalen ze het volle tarief. In alle gevallen betalen ze per gereisde kilometer.

Bij NS kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar - ongeacht de afgelegde afstand - reizen voor €2,50 per dag.
Kopen ze geen railrunner, dan betalen ze het volle tarief.
Op een Kidsvrij abonnement reizen ze (onder begeleiding) zelfs gratis.

Hoezo kent NS geen reductietarief voor kinderen?
Reputatie 7
Badge +4
Het is altijd wijs vooraf even te kijken wat de slimste of zo u wilt, goedkoopste manier van reizen is. Ik kan me voorstellen dat incidentele reizigers wat verward raken bij de overgang naar de chipkaart. Net als Hertog betwijfel ik of er wat aan te doen is.

Het railrunnerkaartje en de mogelijkheid daarmee te reizen bestaat echter al heel lang. Het principe is ook niet veranderd. U kunt hem wel in tegenstelling tot vroeger nu op de chipkaart laden, naast er eentje kopen uit het automaat. als uw kind een chipkaart heeft, is het eerste het meest logisch. U kunt voor uw kind ook Kidsvrij kopen voor 15 euro per jaar. Die 15 euro hoeft u niet te betalen als u middels een abonnement een kind een gratis Kidsvrij kunt verstrekken. Een kind met dit abonnement reist dan verder een jaar lang gratis mee met een volwassene.

Eerlijk gezegd maakt NS het reizen met kinderen juist heel aantrekkelijk. Het loont om even naar de mogelijkheden van NS te kijken. Doorgaans reist een kind voor 2,50 met u mee en als een gratis Kidsvrij lonend is, en dat lijkt me snel het geval:D is het helemaal voor niks. Ok, u moet dan zelf een abonnement hebben, dat wel. Zoniet, dan is 15 euro snel verdiend als je wat vaker reist.
Badge
Er zijn opties genoeg, maar voor kinderen geldt het 'één kaart voor al het openbaar vervoer'-principe nog minder dan voor volwassenen. Simpelweg in- en uitchecken is voor kinderen namelijk nogal duur. Je moet altijd eerst langs de kaartautomaat of eerst een abonnement aanschaffen.
Reputatie 7
Badge +4
Met Kidsvrij is dat probleem opgelost. Gewoon inchecken en gratis reizen. Zomaar inchecken als kind is zeker duur. Maar veel ouders zullen zich toch afvragen of er voor kinderen en goedkopere reisoptie is, zeker nu de railrunner al heel lang bestaat. Ik vind het zeker sneu als het gebeurt maar mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. We zitten nu in een overgangsfase, het is zeker wennen voor de incidentele reiziger, maar alles maar afschuiven op NS en overal geld voor terugvragen is weer het andere uiterste.
Badge
Ik zeg ook niet dat NS het allemaal fout doet en natuurlijk hebben reizigers ook een eigen verantwoordelijkheid, maar zeker voor een incidentele reiziger is het nogal ingewikkeld om de voordeligste optie uit te zoeken. Zeker als je met drie of vier verschillende vervoerders reist. Dat lijkt misschien uitzonderlijk, maar dat is het helemaal niet!
Maar goed, discussies over railrunner/Kids Vrij/reductietarief zijn al heel vaak langsgekomen op dit forum, dus dat wordt een beetje saai... 😛
Hallo Andries,

Vervelend dat het niet duidelijk was dat je een Railrunner op de kaart moest laden en hierdoor vol tarief voor de kinderen hebt betaald. Alle informatie over de Railrunner vind je hier. Heb je hierover al contact opgenomen met de klantenservice? Anders mag je mij wel een privebericht sturen, dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen.

Groet,
Marjan
Dag Marjan,
Ik heb je 10 dagen geleden via een privébericht nog een vraag gestuurd. Ook nog een reminder 2 dagen gelden.
Zou je nog een antwoord willen geven?
Gr,
Andries
Ik heb even contact gehad met Marjan. Ze gaat er maandag direct naar kijken!
Deze maandag?
Heeft ze nog geen reactie gestuurd? Je mag je privébericht ook doorsturen naar Laura NS, ze is vanmiddag moderator en kan je privéberichten direct behandelen.

Reageer