beantwoord

Klacht over klantenservice medewerker en kaartservicecode aanvragen

• 20 juni 2015
  • 2 reacties
  • 279 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
😞 Op 20 juni 2015 tussen 11.00 en 11.15 uur contact gehad met mevrouw B. via de klantenservice. Dit verliep niet goed.
Ik belde over het feit dat ik op de site van 'mijn NS' mijn nieuwe OV-chipkaart wilde koppelen omdat mijn oude verlopen was en dat ik daarvoor kennelijk weer naar een kaartautomaat moest gaan terwijl op de site het volgende staat:

"Stap 1: Kaartservicecode aanvragen

Heeft u nog geen kaartservicecode of bent u uw kaartservicecode kwijt? Vraag dan hieronder een kaartservicecode aan door uw kaartnummer en e-mailadres in te vullen. Met deze kaartservicecode koppelt u uw OV-chipkaart aan uw Mijn NS account.
Gebruik bij voorkeur het bestaande e-mailadres waarmee u in het verleden uw OV-chipkaartproduct heeft aangevraagd. U ontvangt dan via e-mail een kaartservicecode die u direct kunt gebruiken. U hoeft dan dus niet langs de automaat.
Als u een ander - voor NS nieuw - e-mailadres opgeeft, moet u om privacyredenen de kaartservicecode eerst eenmalig bij een NS-kaartautomaat activeren voordat u de kaartservicecode per e-mail ontvangt."

Ik heb GEEN nieuw emailadres. Het is volkomen identiek aan hetgeen waarmee ik de OV-chipkaart heb aangevraagd. En toch krijg ik in het volgende scherm de tekst:

"Het ingevulde e-mailadres wijkt af van het e-mailadres voor de OV-chipkaart dat bij ons bekend is.
Wilt u de kaartservicecode op dit voor NS nieuwe e-mailadres ontvangen?

•Zo ja, dan moet u om de kaartservicecode te ontvangen en vervolgens gebruiken (stap 2), uw OV-chipkaart eerst eenmalig aanbieden aan de NS-kaartautomaat (of één van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart) om de kaartservicecode te activeren. Als u niet langs de automaat gaat, ontvangt u per e-mail geen kaartservicecode, en kunt u dus niet verder met stap 2!
•Bij uw bezoek aan de NS Kaartautomaat houdt u uw OV-chipkaart voor de kaartlezer en kiest voor 'ophalen bestelling'. Volg daarna de aanwijzigen op het scherm.
Wilt u uw kaartservicecode op het bij NS reeds bekende e-mailadres ontvangen? •Klikt u dan op 'Terug', en geef het e-mailadres op waarmee u eerder uw OV-chipkaart heeft geregistreerd.
•U ontvangt de kaartservicecode per e-mail en hoeft niet naar de automaat. U kunt direct door naar stap 2 'Gebruiken kaartservicecode'."

Dit is dus onzin want het emailadres is niet gewijzigd. Heb ik al jaren. Ik zou helemaal niet naar die automaat moeten hoeven. Dat is wat ik met mevrouw B. probeerde te bespreken. Ze was onbeleefd en bleef maar herhalen dat ik het blijkbaar niet wilde snappen en dat het dan mijn probleem was. Wie doet er nou moeilijk over zoiets luttels als even langs de automaat gaan was de boodschap. De NS heeft immers het beste met u voor in het kader van de privacy en WBP. Ze ging me dan ook niet verder helpen. Uiteindelijk mocht ik nog wel dankbaar zijn dat ze bereid was een klacht te noteren hierover maar daar ging ik toch niets over horen want de dingen zijn zoals ze zijn en ik was hier overduidelijk de lastige klant en daar moet je zo snel mogelijk vanaf. Heel irritant deze benadering van klanten.

Via EVA toch maar zelf de klacht ingediend. Gaat overigens niet heel gebruikersvriendelijk, maar wat mij nog het meest verbaasd is dat je dan dus bij de klantenservice een klacht indient over de klantenservice. Dat geeft niet veel vertrouwen op de onafhankelijkheid van afhandelen. Bovendien vraag ik mij af of het onderliggende probleem nl. de onnodige gang naar de kaartautomaat opgelost gaat worden. Helaas kun je in Nederland niet overstappen naar een andere pasjesleverancier of een andere vervoerder als je met de trein wil reizen dus het enige wat je kan hopen is dat NS dan in ieder geval bereid is toch iets aan dit soort rariteiten te doen.
icon

Beste antwoord door Marleen NS 22 juni 2015, 09:49

Hallo Zebo,

Vervelend dat het aanvragen van een kaartservicecode je zoveel verwarring heeft opgeleverd. Het systeem kan inderdaad aangeven dat je e-mailadres niet overeenkomt, dit kan meerdere redenen hebben o.a. dat er geen e-mailadres bekend is bij de NS bij je ov-chipkaart. Dus hier heb je niet altijd een invloed op.

Als je de melding krijgt dat je e-mailadres niet overeenkomt dan kan je de melding gewoon negeren en op verder klikken. Vervolgens krijg je bericht dat je kaartservicecode alsnog is aangevraagd.

Het is niet mogelijk om het ophalen van je kaartservicecode bij de kaartautomaat (of oplaadpunt) te omzeilen, dit heeft inderdaad met privacy van je reisgegevens en je kaart te maken. Mocht je ver moeten reizen naar een kaartautomaat dan kan je via deze site het dichtstbijzijnde oplaadpunt vinden.
Bekijk origineel

2 reacties

Dat is ook vreemd. In het verleden had ik ook een kaartservicecode voor aangevraagd. Ook ik kreeg toen geen mail, maar als je via Mijn NS inlogt en dan naar mijn Startpagina gaat zie je daar onder opmerkingen staan: En ergens daar staat onder dan uw kaartservicecode vermeld.
Hallo Zebo,

Vervelend dat het aanvragen van een kaartservicecode je zoveel verwarring heeft opgeleverd. Het systeem kan inderdaad aangeven dat je e-mailadres niet overeenkomt, dit kan meerdere redenen hebben o.a. dat er geen e-mailadres bekend is bij de NS bij je ov-chipkaart. Dus hier heb je niet altijd een invloed op.

Als je de melding krijgt dat je e-mailadres niet overeenkomt dan kan je de melding gewoon negeren en op verder klikken. Vervolgens krijg je bericht dat je kaartservicecode alsnog is aangevraagd.

Het is niet mogelijk om het ophalen van je kaartservicecode bij de kaartautomaat (of oplaadpunt) te omzeilen, dit heeft inderdaad met privacy van je reisgegevens en je kaart te maken. Mocht je ver moeten reizen naar een kaartautomaat dan kan je via deze site het dichtstbijzijnde oplaadpunt vinden.

Reageer