beantwoord

klasse wissel

• 15 oktober 2015
  • 4 reacties
  • 246 Bekeken

Ik wilde gisteren met mijn jaartrajectkaart (2 klasse) een dag eerste klas reizen. Ik had verwacht dat je gewoon een eerste klas produkt erop kan zetten zonder te betalen. Reizen, in en uitchecken en eind van de maand gewoon de rekening betalen, net als bij de tweede klas.
Nee, je moet eerste klas toeslag produkt kopen voor 25,- euro (ongeacht de lengte van je reis). Voor korte reizen totaal niet interessant, alleen voor hele lange reizen. Dus moet je weer aparte kaartjes kopen. Kortom gedoe.

Waarom niet gewoon net als de extra reizen buiten je traject, ook de eerste klas reis eind van de maand incasseren?
icon

Beste antwoord door Tochjo 15 oktober 2015, 17:25

Wat u vraagt, is het oude overgangsbewijs: voor een bepaald traject betaalde u vooraf het prijsverschil bij tussen de tweede klas en de eerste klas. In het verleden is al vaak op dit forum aangegeven dat het erg fijn zou zijn als NS weer zoiets zou terugbrengen, bijvoorbeeld als product voor de OV-chipkaart, zodat je niet zo'n enorm bedrag hoeft te betalen voor korte trajecten. Ook op andere manieren wordt dit aangekaart. Recent heeft bijvoorbeeld het Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) dit opnieuw op de kaart gezet.

Tot op heden heeft NS geen inhoudelijke reactie gegeven op deze verzoeken, maar in het besluit over de tarieven voor 2016 dat recent is gepubliceerd, schrijft NS wel graag in gesprek te gaan met het Locov om dit verder te bespreken. Misschien dat er daarom in de toekomst toch iets geregeld zal worden hiervoor, maar dat zal niet op korte termijn zijn.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Wat u vraagt, is het oude overgangsbewijs: voor een bepaald traject betaalde u vooraf het prijsverschil bij tussen de tweede klas en de eerste klas. In het verleden is al vaak op dit forum aangegeven dat het erg fijn zou zijn als NS weer zoiets zou terugbrengen, bijvoorbeeld als product voor de OV-chipkaart, zodat je niet zo'n enorm bedrag hoeft te betalen voor korte trajecten. Ook op andere manieren wordt dit aangekaart. Recent heeft bijvoorbeeld het Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) dit opnieuw op de kaart gezet.

Tot op heden heeft NS geen inhoudelijke reactie gegeven op deze verzoeken, maar in het besluit over de tarieven voor 2016 dat recent is gepubliceerd, schrijft NS wel graag in gesprek te gaan met het Locov om dit verder te bespreken. Misschien dat er daarom in de toekomst toch iets geregeld zal worden hiervoor, maar dat zal niet op korte termijn zijn.
Ok. Dank voor de reactie. Hoop dat dit snel geregeld wordt maar het zal wel iets van de lange adem worden. Nu is de NS een eerste klas reis misgelopen.
Wat me wel verbaasde is dat op het centraal station in Amsterdam bijna niemand wist hoe het precies
in elkaar stak. Na 20 minuten en vele pogingen met diverse medewerkers bij het apparaat, bij de balie kon iemand vertellen dat wat ik eigenlijk gewoon verwachtte omdat het zo logisch en eenvoudig klinkt, domweg niet mogelijk is. Alleen via de directe 25 euro betaling.

Juist met de OV chip is dit mijns inziens heel makkelijk te faciliteren. Dat is een
stukje software van niks. Het enige wat de NS wellicht tegenaan hikt is dat de betaling pas
achteraf plaatsvind maar dat is nu ook al zo voor extra reizen met een trajectkaart buiten je traject.
Softwarematig kun je ook 1 of meerdere dagen, een week, een maand een upgrade op je OV traject laten
zetten. Juist vanwege de betaling achteraf heb je alle tijd om goed uit te rekenen wat iemand gereisd heeft en zou moeten betalen.
Reputatie 2
Dit is ook een grote bug in het systeem. 1e klas op korte afstanden is niet mogelijk. Ik maak dan ook geen gebruik meer van de 1e klas om deze reden. Een oplossing zouden ov-chip kastjes in de 1e klas rijtuigen zijn. Net als in de bus inschecken als je erin gaat en uitchwcken bij het uitstappen. Dit bovenop de normale incheckprocedure. Hiermee betaal je danb de toeslag voor de 1e klas op basis van de gereisde afstand.
Mee eens. Maar je kunt dit gewoon heel makkelijk oplossen via de OV chip. Zet een extra produkt (klassewissel) voor x aantal dagen op je kaart. En check gewoon in en uit. Je kunt op een kladje uitrekenen wat je moet betalen voor je reis (eventueel je traject verrekenen). En als je het op een kladje kunt uitrekenen dan is het ook zo
geprogrammeerd. Gemiste kans gewoon om nu eens echt de voordelen van zo'n OV chip uit te buiten.

Reageer