beantwoord

Klasse wissel vervalt bij kort in en uitchecken

• 30 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 395 Bekeken

Ik stapte vanochtend om half 9 in station x op de trein in de eerste klas. Ik had daarvoor op mijn ov chipkaart een tijdelijke klasse wissel geactiveerd (zichtbaar bij het inchecken).
In de trein gecontroleerd, helemaal ok. Ik moest in Utrecht een half uur wachten en checkte uit om buiten de poorten koffie te gaan drinken. Na 10 minuten checkte ik weer in om mijn lange reis te vervolgen. Het poortje gaf aan: voordeel uren abonnement, tweede klasse. Dit vond ik vreemd. Er was geen ns automaat meer alleen een oplaadpaal. Ik zag daar de klasse wissel wel staan en maakte voor de zekerheid een foto.

Nu net in de trein in de eerste klasse gaan zitten. De conducteur zag bij controle dat ik in de tweede klasse moest zitten. Na bovenstaand verhaal kon hij ook op zijn apparaat zien dat ik de klasse wissel vandaag had aangezet en mocht ik blijven zitten. Ik weet nog niet of bij het uitchecken straks de eerste of tweede klasse wordt berekend.

Ik heb dit al een keer eerder gehad. Ook met een korte uitcheck (om in daltarief verder te reizen na 9:00 u, op 3,5 u maakt dat nogal uit). Toen de ben ik maar in de tweede klasse gaan zitten op advies van de conducteur. Maar ik wil natuurlijk vandaag gewoon in de eerste klasse.

Is dit een fout in het NS systeem? Kan ik er iets aan doen?

icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 november 2018, 10:31

Helaas heb ik geen reactie meer gekregen van @Evadeh. Mocht je alsnog hulp nodig hebben dan kun je dat hier alsnog aangeven. We helpen je dan graag verder!
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Evadeh en welkom bij de NS Community.

Bijzonder dat je klassewissel na het uit- en inchecken is vervallen. Alleen wanneer er minimaal 35 minuten tussen beide handelingen zit zou het kunnen dat het systeem je Klassewissel heeft geannuleerd. Voor dit moment begrijp ik niet goed wat er is gebeurt. Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum, e-mailadres en kaartnummer? Dan ga ik kijken wat ik kan achterhalen. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur bericht.
Badge +3
Misschien is dit een onhebbelijkheidje van het VDU? Maar dan is het wel in jouw voordeel denk ik.

Want je incheck was vóór 8:55 dus reis je sowieso op vol tarief (1e klas). 10 minuten buiten de poortjes in Utrecht zou dan een overstap moeten opleveren, met behoud van je klassewissel maar nog altijd op vol tarief omdat je pas korting krijgt na 35 minuten uitgecheckt geweest te zijn.

Daarvoor hoef je het dus niet te doen (korting voor het vervolg van je reis 'forceren' door even uit en weer in te checken). Maar als er 2e klas aangegeven werd zou dat goed kunnen betekenen dat je wél korting krijgt vanaf Utrecht (maar dan weer geen langeafstandskorting).

Ik ben wel beniewd wat je reisoverzicht in Mijn NS of Mijn OV-chip zegt, later vandaag of morgen. Ik vermoed dat er twee reizen in zullen staan.

De tweede rit werd dus als tweede klasse afgerekend.
Badge +3
Dit is toch wel zuur, want als je op voltarief 1e klas in één ruk (dus zonder de 'opsplitsing' in Utrecht) met NS van Meppel naar Heerlen reist kost dat € 42,50 (gewoon het maximum, vanwege die lange afstand). Vanaf Sittard met Arriva scheelt soms wat tijd maar kost hetzelfde in dit geval.

Nu betaal je Meppel - Utrecht (€ 31,90) plus Utrecht - Heerlen. Weliswaar het tweede deel met 40% korting, dus 1e klas zou dan € 23,90 zijn en 2e klas is dat dus € 14,20.

In feite heb je dus € 46,10 betaald voor een reis die eigenlijk maar € 42,50 mag kosten, plus je had vanaf Utrecht geen recht op 1e klas meer (maar gelukkig de foto van de automaat)...

Hoe dan ook, je hebt dus in feite € 3,60 tegoed van NS door die onterechte opslitsing van je reis in Utrecht.

Ook vind ik het vreemd dat je product aangeeft Reizen op Saldo NS en niet Voordeelurenabonnement. Misschien dat @Thom daar meer over kan zeggen (reishistorie overzicht in Mijn OV-chip)?
Reputatie 7
Badge +3
Ook vind ik het vreemd dat je product aangeeft Reizen op Saldo NS en niet Voordeelurenabonnement. Misschien dat @Thom daar meer over kan zeggen (reishistorie overzicht in Mijn OV-chip)?

Er staat reizen op saldo met korting 😉
Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie ontvangen van Evadeh. Kun jij alsnog contact opnemen met me?
Helaas heb ik geen reactie meer gekregen van @Evadeh. Mocht je alsnog hulp nodig hebben dan kun je dat hier alsnog aangeven. We helpen je dan graag verder!

Reageer