beantwoord

Klassewissel Reizen op Saldo

• 16 november 2015
  • 23 reacties
  • 633 Bekeken

Dit lijkt mij een simpele vraag maar het antwoord is blijkbaar niet zo eenvoudig.
Op mijn Ov-kaart is een voordeelurenabonnement geplaatst met 7 dagkaarten en daardoor is mijn reizen op saldo gewijzigd van 2 naar 1.
Omdat het onhandig is om bij elke treinreis een klassewissel uit te voeren probeer ik Reizen op Saldo permanent op klasse 2 te zetten.
Bij het loket kunnen ze me niet helpen en via Mijn NS heb ik geen keuze om een klassewissel uit te voeren. Als ik hierover ga bellen sturen ze me vaak van het kastje naar de muur of geven aan het e.e.a. aan passen en dat het daarna wel zou moeten kunnen.
Maar tot nu toe geen resultaat. Is er iemand die er echt verstand van heeft, die mij kan helpen ???
icon

Beste antwoord door Sivan NS 16 november 2015, 13:50

Ik ben even langs een paar afdelingen gelopen, omdat ook ik duidelijkheid wil. Sorry voor de verwarring. De situatie:

Voor alle abonnementen met Keuzedagen geldt dat de Keuzedagen een add-on zijn bij het abonnement. Om die reden staat de klasse van de Keuzedagen los van de klasse van je abonnement.

Maar er is één uitzondering, en dat zijn de Keuzedagen op papier (bij het Voordeelurenabonnement). Voor deze Keuzedagen geldt dat ze geen add-on zijn, maar ín het contract zitten. En daardoor kun je de twee niet los van elkaar wijzigen qua klasse.

Wim, helaas van jij dus onder die laatste categorie. Kies je ervoor je Keuzedagen te verchippen, dan kan het dus wel.
Bekijk origineel

23 reacties

Beste Wim van der Toorn,

Welkom op het NS Serviceforum. Het is allereerst vreemd dat ook het reizen op saldo is gewijzigd na het plaatsen van de 7 dagkaarten. Daarom zou ik graag uitzoeken waarom je niet gewoon in de 2e klasse op saldo kunt reizen. Zou je jouw OV-chipkaartnummer en NAW-gegevens kunnen sturen in een privebericht? Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
Ik heb het even nagekeken. En op dit moment heb je een Voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen op eenmalige chipkaarten. De klasse waarin je de dagkaarten hebt, is ook leidend voor de rest van het abonnement. Dit staat dus op de 1e klasse en is ook niet te wijzigen. De enige optie die er is om 2e klasse te reizen, is het wijzigen van de klasse voorafgaand aan je reis bij de kaartautomaat.
Ik vind dit een heel slechte reactie; mijn vrouw heeft ook een dergelijk abonnement met losse dagkaarten 1e klas en bij haar is reizen op saldo wel ingesteld op 2de klas.
Kort geleden had ik iemand aan de telefoon hierover en die vertelde dat dan het abonnement zou moeten worden aangepast en dat zou dan 12/11 aangepast worden en ik zou daar een brief over krijgen; ik had deze melding dus gedaan omdat ik geen brief heb gehad en ook geen wijziging had gehad.
Ik had speciaal een brief ontvangen of ik weer een abonnement wilde en daar stond deze voorwaarde niet bij. Waar kan ik hier een klacht over indienen want ik vind dit niet netjes van de NS ?
Vr.gr.
Wim
Beste Wim. Helaas zijn de verchipte Keuzedagen inderdaad gekoppeld aan het abonnement. Heeft jouw vrouw toevallig papieren (losse) Keuzedagen? Dan klopt het namelijk dat je klasse van de Keuzedagen losstaat van de klasse van het abonnement. Wellicht zit daar het verschil?
Volgens Brian NS heeft Wim van der Toorn zelf keuzedagen op eenmalige chipkaarten. Dat zijn dus papieren (losse) keuzedagen. Ook de opmerking over de brief van Wim van der Toorn in reactie #3 lijkt erop te duiden dat hij opnieuw een Voordeelabonnement met papieren keuzedagen heeft afgesloten toen dat weer mogelijk was.
Beste Sivan, toen ik het abonnement afsloot (ik had een brief thuisgekregen of ik toch weer een abonnement wilde) kreeg ik automatisch papieren keuzekaartjes toegestuurd. Ik had gevraagd om keuzekaartjes 1e klasse en die heb ik netjes gekregen echter werd toen het reizen op saldo automatisch ook op 1e klasse gezet, terwijl dit op 2de klasse stond en dat probeer ik nu terug te draaien. Mijn vrouw had al een abonnement met keuzedagen die ze via de automaat moest ophalen, maar zij heeft gevraagd om papieren keuzekaartjes en die heeft ze gewoon toegestuurd gekregen en daar een opslag voor betaald.
Vr.gr.
Wim
Beste Pe_pe, wat jij verteld klopt helemaal; ik reageerde op een brief, waarin stond dat ik toch weer gebruik kon maken van het voordeelurenabonnement. Alleen toen ik het abonnement op mijn ov-kaart activeerde werd automatisch mijn reizen op saldo ook naar 1e klasse gezet en dat was niet de bedoeling en dat probeer ik permanent te laten wijzigen omdat dit niets te maken mag hebben met de losse kaartjes die ik bijbesteld heb en het heel vervelend is om elke keer dat ik op saldo wil reizen ik een klassewissel moet utivoeren.
Vr.gr.
Wim
Ik ben even langs een paar afdelingen gelopen, omdat ook ik duidelijkheid wil. Sorry voor de verwarring. De situatie:

Voor alle abonnementen met Keuzedagen geldt dat de Keuzedagen een add-on zijn bij het abonnement. Om die reden staat de klasse van de Keuzedagen los van de klasse van je abonnement.

Maar er is één uitzondering, en dat zijn de Keuzedagen op papier (bij het Voordeelurenabonnement). Voor deze Keuzedagen geldt dat ze geen add-on zijn, maar ín het contract zitten. En daardoor kun je de twee niet los van elkaar wijzigen qua klasse.

Wim, helaas van jij dus onder die laatste categorie. Kies je ervoor je Keuzedagen te verchippen, dan kan het dus wel.
Beste Sivan, bedankt voor het navragen maar ...
bij het abonnement heb ik papieren kaartjes met een chip thuisgestuurd gekregen; dus sorry maar ik val niet onder de laatste categorie. Misschien kun je het nogmaals vragen wat nu de reden kan zijn, want dit is het dus niet.
Vr.gr.
Wim
Het klinkt misschien verwarrend, maar er zijn 2 opties:

- verchipte Keuzedagen. Deze Keuzedagen haal je op bij de kaartautomaat.
- papieren Keuzedagen. Deze Keuzedagen staan op een eenmalige chipkaart. Die hebben dus ook een chip, maar heb je al in je bezit en hoef je niet op te halen.

De verwarring zit hem in de term 'chip'. Je valt dus wel in de laatste categorie.
@ Sivan NS
Is er bij de vrouw van Wim van der Toorn dan iets gebeurd dat niet kan?

@ Wim van der Toorn
Met verchipt bedoelt Sivan NS in dit geval keuzedagen die op een plastic OV-chipkaart moeten worden geladen. Die verchipte keuzedagen leveren vaak problemen op doordat ze vaak op ongewenste momenten per ongeluk geactiveerd worden (voor korte reizen), dus vergeleken met de tijdelijke klassewissels die u nu telkens moet laden, zou u daarmee van de regen in de drup komen.
Goed punt, Pe_pe. Ben meteen gaan kijken.

De vrouw van Wim heeft verchipte Keuzedagen, dus Keuzedagen die bij de automaat opgehaald moeten worden. Dit heeft zij ook al een paar keer keurig gedaan.
Mijn vrouw had verchipte keuzedagen, maar omdat zij bij mij zag dat ik kaartjes toegestuurd kreeg een chip, heeft zij daarover gebeld en alsnog de kaartje met chip toegestuurd gekregen. Na de laatste vernieuwing van haar abonnement 17/9, heeft zij geen gebruik meer gemaakt van de verchipte keuzedagen.
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom een klassewissel die ik eenmalig wel kan uitvoeren, geblokkeerd wordt als ik deze wijziging permanent zou willen doorvoeren (hoopt de NS soms dat ik de fout inga en per ongeluk 1e klas reis?)
En ik vind ik het heel vreemd dat dit bij het afsluiten van het abonnement niet wordt vermeld. Daarbij heb je wel de keus om te kiezen tussen vrij reizen dagen 1e of 2de klasse, maar bij het abonnement wordt gesproken over 40% korting en komt de keuze 1e of 2de klasse niet aan de orde. Ook heb ik niet gevraagd om losse kaartjes en was verwonderd dat ik die wel gekregen heb en dacht dat dat wel makkelijk zou zijn, maar het tegendeel blijkt dus waar.
Graag ontvang ik nog even de adresgegevens van de instantie waar ik mijn klacht officieel kan neerleggen, want ik blijf het nog steeds een heel vreemde zaak vinden.
Vr.gr.
Wim
Ik zie dat zij onlangs een wijziging heeft aangevraagd. Zij zal dan eenzelfde situatie als jij hebben, met 7 dagkaarten. Zij moest wel vóór 18-9 langs de kaartautomaat. Kan het kloppen dat zij de wijziging niet heeft geactiveerd?

Omdat jouw abonnement met Keuzedagen wordt gezien als één geheel, is het helaas niet mogelijk om een permanente klassewissel uit te voeren. Wel kun je je Keuzedagen wijzigen naar 2e klas, als dat voor jou prettiger werkt. Ik wil je hier best bij helpen.

Op 3 september heb je met ons gebeld om je abonnement te wijzigen. Wij stuurden toen:
"Op dit moment wordt uw bestelling verwerkt. Binnenkort krijgt u uw 7 Dag Voordeelurenkaarten (op eenmalige chipkaarten) per post toegestuurd. Omdat de kaarten pas worden verzonden nadat de betaling ontvangen is, duurt het doorgaans 2-3 weken voordat u de 7 Dag Voordeelurenkaarten thuis ontvangt."
Graag ontvang ik nog even de adresgegevens van de instantie waar ik mijn klacht officieel kan neerleggen, want ik blijf het nog steeds een heel vreemde zaak vinden.

Een klacht indienen bij NS zelf kan alleen via de klantenservice. Dat kan dus bij Sivan NS (maar alleen als ze u toestemming geeft haar een privébericht te sturen), of bijvoorbeeld telefonisch via 030-751 51 55 of per brief naar NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Verder zou u uw klacht kunnen neerleggen bij Rover en/of het OV loket. Rover heeft zich sterk gemaakt voor de herinvoering van de niet-verchipte keuzedagen. Ik denk niet dat NS hen ervoor heeft gewaarschuwd dat het gebruik daarvan het onmogelijk maakt om de klasse van reizen zonder keuzedag permanent te wijzigen en al helemaal niet dat ze de technische noodzaak daarvan aannemelijk hebben gemaakt.
Beste Sivan, het kan zijn dat mijn vrouw de wijziging niet heeft geactiveerd en dat lijkt mij achteraf ook niet verstandig gezien mijn ervaringen.
Bedankt dat je de keuzedagen eventueel wilt wijzigen, maar dat is niet de bedoeling want ik heb niet voor niets de 1e klasse aangevraagd.
Op 3/9 heb ik inderdaad gebeld om een abonnement te nemen naar aanleiding van een brief die ik ontvangen had omdat ik een paar jaar daarvoor ook al een dergelijk abonnement had.
Waarom de laatste regel door jou wordt vermeld snap ik niet, want er staat niets in over klasse-wijziging.
In de voorwaarden van het voordeelurenabonnement kan ik hier niets vinden over de koppeling tussen abonnement en vrijreizen kaarten.
Bij de uitleg van het voordeelabonnement staat : 40% korting tijdens voordeeluren en 7 Keuzedagen per jaar voor € 24,50 (2e klas) en € 49,50 (1e klas) als u 60 jaar of ouder bent en ook hier staat niets over koppeling tussen die 2 zaken.
Omdat ik nog steeds oneens blijf over de gang van zaken, vraag ik nu voor de derde keer waar ik mijn klacht officieel kan indienen.
Vr.gr.
Wim
Beste Pe_pe,
Zoals ik ook al aan Sivan heb geschreven kom ik in de voorwaarden van het voordeelurenabonnement hier niets over terugvinden terwijl alle zaken (ook losse kaartje met chip) hier wel worden besproken.
Maar misschien heb ik het verkeerd gelezen.
De voordelen van het Voordeelurenabonnement worden op de site van NS als volgt beschreven :
De voordelen

40% korting tijdens voordeeluren
40% korting voor maximaal 3 medereizigers tijdens voordeeluren
7 Keuzedagen per jaar voor € 24,50 (2e klas) en € 49,50 (1e klas) als u 60 jaar of ouder bent

Hierbij wordt niet vermeld dat er een koppeling is tussen abonnement en keuzedagen.
Vr.gr.
Wim
U hoeft mij niet te overtuigen. Het lijkt me niet een bewuste beperkende voorwaarde. De situatie klinkt mij meer in de oren als dat er gewoon niet bij nagedacht is dat de manier waarop NS dit technisch heeft uitgewerkt tot dit probleem zou leiden. Het aantal reizigers dat hier tegenaan loopt is ongetwijfeld te klein voor NS om de fout te herstellen. Hoogstens wordt die beperking alsnog opgenomen in de volgende versie van de voorwaarden.
Technisch kan ik mij er echter ook niets bij voorstellen want op de losse kaartjes met chip staat gewoon de klasse vermeld.
Ik zal hier zeker een klacht over indienen, maar dit voorlopig voor mijzelf oplossen door een nieuwe OV kaart aan te schaffen en daarop Reizen op Saldo 2de klasse activeren. De oude kaart zie ik dan maar als bijlage bij de vrij-reizen 1e klasse kaartjes.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Vr.gr.
Wim
Reputatie 6
Badge +2
dit voorlopig voor mijzelf oplossen door een nieuwe OV kaart aan te schaffen en daarop Reizen op Saldo 2de klasse activeren
Voor de voordeeluren heeft dat geen zin, want de reiskosten 2e klas vol tarief zijn vrijwel hetzelfde als 1e klas met korting.
Beste Dennis, daarmee heb je gelijk.
Maar de meeste keren dat ik op saldo reis, ga ik samen met mijn vrouw die ook een voordeelurenabonnement heeft en dan kan ik gebruik maken van de meereiskorting.
Vr.gr.
Wim
Reputatie 6
Badge +2
de meeste keren dat ik op saldo reis, ga ik samen met mijn vrouw die ook een voordeelurenabonnement heeft en dan kan ik gebruik maken van de meereiskorting.
Als je Samenreiskorting laadt (wat ook kan op de kaart met VDU, dat VDU wordt dan genegeerd) moet je sowieso een klasse opgeven, zie http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Met_Samenreiskorting_met_iemand_meereizen.html. Een aparte OV-chipkaart lijkt me dus niet echt nodig.
Ja, dat is een heel goede opmerking. De extra kaart is dus overbodig, alleen ga ik dan de handelingen voor de klassenwissel omzetten naar handeling voor de meereiskorting. Allemaal een beetje onzinnig en omslachtig.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Vr.gr.
Wim

Reageer