beantwoord

Klassewissel Toeslag 2-1

• 11 juli 2014
  • 7 reacties
  • 1054 Bekeken

Ik heb een jaartrajectkaart Haarlem-Hoorn en deed voor 9-7-2014 regelmatig een klasse wissel. Dit door een los kaartje te kopen met een klasse wissel op dit traject, dat was altijd 4 euro. Ook vanaf Amsterdam-Sloterdijk deed ik dit in de middag i.v.m. drukte ook regelmatig en dat was 3 euro. Dan kon ik dus met mijn jaartrajectkaart en het losse kaartje in de 1e klas meereizen.
Na 09-07-2014 zie ik op de automaten deze optie niet meer. Ook informatie bij station Haarlem en station Sloterdijk gaf geen uitkomst, de medewerkers wisten wat ik bedoelde, maar konden dit ook niet meer vinden in de systemen.
Zelf de conducteurs op de trein naar Hoorn of Haarlem kunnen mij nu niet vertellen hoe ik dus een aanvullend kaartje kan kopen.
Graag jullie advies....
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 juli 2014, 10:10

Vanaf 9 juli zijn de papieren Overgangsbewijzen 2-1 vervangen door Toeslag 2-1. Om voor een dag 1e klas te reizen met uw kaart, kunt u een 'Toeslag 2-1' op uw abonnementskaart zetten bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie. Dit kost u 25 euro (voor een hele dag), 15 euro (voor daluren op werkdagen) of 10 euro (voor een weekenddag) en is daarmee inderdaad nogal prijzig. Consumentenorganisaties proberen hier iets aan te doen.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Vanaf 9 juli zijn de papieren Overgangsbewijzen 2-1 vervangen door Toeslag 2-1. Om voor een dag 1e klas te reizen met uw kaart, kunt u een 'Toeslag 2-1' op uw abonnementskaart zetten bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie. Dit kost u 25 euro (voor een hele dag), 15 euro (voor daluren op werkdagen) of 10 euro (voor een weekenddag) en is daarmee inderdaad nogal prijzig. Consumentenorganisaties proberen hier iets aan te doen.
Reputatie 3
Badge
Even goed opmerkelijk dat NS-medewerkers dit niet wisten. Er is toch een hoop discussie over. . .
Welkom op ons forum privage. De bijdrage van Tochjo is inderdaad juist. De Toeslag 2-1 is nu slechts verkrijgbaar per dag. Dit is inderdaad duurder indien je dit product slechts wil kopen voor een korte reis. Wij weten dat er veel kritiek is op deze regeling en zijn aan het bekijken of er nog iets gewijzigd gaat worden aan deze regeling. Concrete toezeggingen kan ik niet doen. Voor nu is deze regeling nog van toepassing
Ook vanaf Amsterdam-Sloterdijk deed ik dit in de middag i.v.m. drukte ook regelmatig en dat was 3 euro. Dan kon ik dus met mijn jaartrajectkaart en het losse kaartje in de 1e klas meereizen.
NS lees: weer iemand die als reden geeft "i.v.m. drukte".

Wij weten dat er veel kritiek is op deze regeling en zijn aan het bekijken of er nog iets gewijzigd gaat worden aan deze regeling. Concrete toezeggingen kan ik niet doen. Voor nu is deze regeling nog van toepassing
Ik hoop dat de NS inmiddels door heeft en begrijpt dat klanten een klassewissel doen uit noodzaak, omdat er in de 2e klas vaak geen zitplaats beschikbaar is in ICs.

Het idee erachter is dus vaak niet "oh leuk, ik ga een dagje eerste klas reizen", nee het is vaak: "oh nee, de trein zit weer overvol".
Ook ik voel mij sinds vorige week zwaar gedupeerd aangezien ik normaal gesproken altijd S'avonds een 2-1 overgangskaart kocht uit de automaat voor EUR 7,80 en nu EUR 15 zou moeten betalen. Waar ik mij nog meer aan erger is het feit dat van de 10+ NS medewerkers die ik heb gesproken! geen een hetzelfde zegt hierover. Ik zit momenten in de intercity van Den Helder naar Nijmegen en de conducteur aldaar zegt dat het mogelijk is op mijn OV Jaarkaart 2de klas een klassewissel te kopen voor EUR 6. Ik heb vanochtend weer een poging gedaan via de automaat maar deze optie is er echte niet! Hoe kan het dat hij dit denkt? Hij zegt zelfs net van de eerste klas coupe te zijn gekomen waar een klant deze wissel op zijn kaart had staan. Ben ik nou gek?
Ik heb ook veel onzin te horen gekregen, waaronder de versie dat ik eerste klas kon gaan zitten en dat er een conducteur langs zou komen die een klassenwissel zou kunnen doen. Niet dus.
Ik liep net tegen hetzelfde probleem aan. Ook niemand die hiervan op de hoogte was. NS heeft het personeel erg slecht geïnformeerd hierover. Ik heb nu zelfs ca. €13,- te veel betaald doordat ik bij de vergelijking van tarieven door de medewerker van NS op de verkeerde toeslag ben gewezen en vervolgens maar een 1e klas kaartje voor het volle tarief heb gekozen als beste optie. Ik vind het allemaal erg omslachtig en onoverzichtelijk geworden, doordat ik nu per geval na moet gaan denken wat de beste keuze is. Erg lastig als je ook je trein wilt halen.

Reageer