beantwoord

Klassewissel voordeelurenkaart niet hele dag(?)

• 11 oktober 2015
  • 11 reacties
  • 546 Bekeken

Gisteren met voordeelurenkaart een klassewissel gedaan (1 naar 2) bij automaat. Bij inchecken ns geeft het display dit ook aan.
Na met tram en metro te hebben gereisd check ik weer in bij ns (op dezelfde dag dus). Echter display geeft aan 1e klas 50% korting. Conducteur heeft gekeken en zijn apparaat gaf aan dat ik 1e klas was ingecheckt, maar verder kijkend zag hij dat ik 'vandaag 2e klas' o.i.d. had geactiveerd, dus zei hij: ik reisde 2e klas. Niet dus; ik zie nu in mijn reishistorie bij ov-chipkaart dat ik toch echt 1e klas heb gereden.

Vraag: is er iets veranderd waardoor klassewissel niet meer de hele dag geldt (op deze 'oude' voordeelurenkaart)? Zo ja dan is dat in tegenspraak met vrijwel alle informatie hierover op site, forum, automaat, etc. Zo nee, dan hoor ik graag hoe ik het teveel betaalde terug ontvang.
icon

Beste antwoord door JanH NS 26 oktober 2015, 10:39

Update: Ik heb contact gehad met TS en de reiskosten zijn gecorrigeerd, het probleem met de tijdelijke klassewissel die niet de hele dag geldig zou zijn is bij ons aangemeld en we zijn bezig dit op te lossen. Voorlopig is het advies om bij een 2e reis op dezelfde dag voor het inchecken even bij de automaat te controleren of de klassewissel nog op de kaart staat, dit kan onder de knop "tonen producten op kaart". Staat de klassewissel er niet bij, dan kan deze opnieuw op de kaart gezet worden.
Bekijk origineel

11 reacties

Gisteren met voordeelurenkaart een klassewissel gedaan (1 naar 2) bij automaat. Bij inchecken ns geeft het display dit ook aan.
Wat vreemd. In dit topic geeft NS aan dat add-ons zoals een Klassewissel niet zichtbaar zouden moeten zijn op de incheckpaal. U zou bij de kaartautomaat kunnen controleren of de Klassewissel op de kaart staat en als dat het geval is, zou u er vanuit moeten gaan dat die geldig is. Het feit dat er bij uw latere reis dus wel een klassewissel op uw kaart stond, maar dat die kennelijk door de apparatuur niet als geldig werd gezien onderstreept de opmerking die ik in dat andere topic al maakte: NS moet er als de wiedeweerga voor zorgen dat de incheckpalen de juiste en volledige informatie geven over het reisrecht, onafhankelijk van hoe dat technisch in elkaar steekt. Kennelijk wordt het in de huidige situatie zelfs door het eigen personeel anders geïnterpreteerd dan door de apparatuur. Hoe moet je het dan als reiziger nog begrijpen?
Hallo maijers, welkom op dit forum. Het klinkt inderdaad vreemd, als je 1e klasse bent ingecheckt heb je ook recht om te reizen in de 1e klasse. Zou je een privébericht willen sturen met je NAW gegevens, geboortedatum en het nummer van deze OV-chipkaart? Ik ga dan even controleren wat er precies op de kaart stond en zal verder kijken wat we precies voor je kunnen doen.
Kennelijk wordt het in de huidige situatie zelfs door het eigen personeel anders geïnterpreteerd dan door de apparatuur. Hoe moet je het dan als reiziger nog begrijpen?

In dit geval wordt het dus ook door de techniek verkeerd/anders geïnterpreteerd aangezien TS dus ondanks dat hij dacht dat hij 2e klas moest reizen nu dus gewoon wel voor 1e klas betaald heeft.
Ik hoop dat JanH NS bij zijn aanbod om het uit te zoeken toch minimaal het verschil in tarief terugbetaald en inderdaad ook dat de NS dit soort zaken echt eens serieus gaat bekijken en oplossen. Want we zien hier op het forum echt teveel foutieve berekeningen van het tarief lansgkomen.

@JanH NS: TS heeft juist 2e klas gereist (na een 1->2 wissel) en dus bij de terugreis teveel betaald. Dit staat ook vermeld in de vraag die TS stelt.

Edit: door Pe_pe aangegeven fout (2->1 moet zijn 2->1) gecorrigeerd
@JanH NS: TS heeft juist 2e klas gereist (na een 2->1 wissel) en dus bij de terugreis teveel betaald. Dit staat ook vermeld in de vraag die TS stelt.
Nee, andersom. TS heeft een eerste-klas VDU en heeft een klassewissel 1->2 gedaan. Op de heenweg is tweede klas aangegeven op het schermpje en dat tarief is ook berekend. Op de terugweg stond er toch eerste klas en is ook dat tarief in rekening gebracht, terwijl de conducteur 'vandaag 2e klas' wel op de kaart zag staan.
excuus, je hebt gelijk het was 1->2. Mijn conclusie dat TS dus teveel betaald heeft klopte wel. Hopelijk voor TS gaat de NS dat nog wel corrigeren.
Zie ook dit topic.
En zie ook dit topic.
Update: Ik heb contact gehad met TS en de reiskosten zijn gecorrigeerd, het probleem met de tijdelijke klassewissel die niet de hele dag geldig zou zijn is bij ons aangemeld en we zijn bezig dit op te lossen. Voorlopig is het advies om bij een 2e reis op dezelfde dag voor het inchecken even bij de automaat te controleren of de klassewissel nog op de kaart staat, dit kan onder de knop "tonen producten op kaart". Staat de klassewissel er niet bij, dan kan deze opnieuw op de kaart gezet worden.
... Voorlopig is het advies om bij een 2e reis op dezelfde dag voor het inchecken even bij de automaat te controleren of de klassewissel nog op de kaart staat, dit kan onder de knop "tonen producten op kaart". Staat de klassewissel er niet bij, dan kan deze opnieuw op de kaart gezet worden.
Gisteren heb ik gemerkt dat dit niet goed werkt. Bij de terugreis geeft de automaat aan de huidige klasse is: vandaag 2e klas, met een knop om terug te keren naar 1e klas. Ik dacht daarom dat het probleem opgelost was, maar bij inchecken kreeg ik weer hetzelfde (1e klas, 50% korting) en ik had geen tijd om weer uit te checken en naar de automaat te lopen om iets anders te proberen. Dus, Jan, graag ontvang ik het verschil weer terug.

En kennelijk is de instructie hierboven niet correct of niet volledig. Wellicht moet ik toch eerst via de automaat de knop gebruiken om terug te gaan naar 1e klas en dan opnieuw voor vandaag 2e klas kiezen? (Ga ik volgende keer proberen.)
En kennelijk is de instructie hierboven niet correct of niet volledig. Wellicht moet ik toch eerst via de automaat de knop gebruiken om terug te gaan naar 1e klas en dan opnieuw voor vandaag 2e klas kiezen? (Ga ik volgende keer proberen.)
Volgens dit bericht zou dat inderdaad wel moeten werken:
Vandaag dreigde dezelfde situatie zich voor te doen. Dit voorkomen door na de heenreis de klassewissel terug te zetten en vervolgens onmiddellijk weer aan te zetten. Deze laatste klassewissel krijgt dan dus de hierboven beschreven speciale markering weer mee.
Dus, Jan, graag ontvang ik het verschil weer terug.

Jan heeft aangegeven dat het mogelijk is om een privébericht te sturen, we zoeken het dan graag voor je uit. Ik raad je aan om de link van het topic te sturen samen met NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en IBAN-nummer.

Reageer