beantwoord

Klassewissel weekend vrij

• 27 mei 2016
  • 4 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 2
Goedenavond,
Ik heb een vraag, ik reis in het weekend met een weekendvrij abonnement en van tijd tot tijd wil ik daar graag 1e klas mee reizen, vooral als ik langere afstanden wil afleggen, zoals Noord Holland - Maastricht. Ik ga dan met mijn chipkaart naar de kaartautomaat, en kies voor de optie: ''Vandaag 1e klas''. Vervolgens hou ik mijn chipkaart voor de lezer van de kaartautomaat, en krijg een melding dat het gelukt is. Als ik even later incheck bij de poortjes staat er: 2e klas weekend vrij. Dus ik ga vervolgens met mijn kaart naar de conducteur en die zegt dat ik heb ingecheckt als 2e klas reiziger. Als ik dit verhaal vertel kijkt hij verder op zijn apparaat en zegt dat ik inderdaad een ''klassewissel'' op mijn chipkaart heb gezet voor de betreffende dag. Echter, ik moet dat dus iedere keer uitleggen aan de conducteur, en hij moet dus iedere keer naar een soort 2e scherm gaan op zijn apparaatje om te kijken wat ik als geschiedenis op mijn kaart heb geladen. Ik heb dit een keer naar de klantenservice gemailt, en die sturen me terug naar de conducteur. En de conducteurs raden me aan om contact op te nemen met de klantenservice. Een conducteur noemde me een keer een of andere code die hierbij gepaard ging, maar uiteraard heb ik dat niet onthouden. Wat is er aan de hand?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 27 mei 2016, 19:11

Dat moet niet met een Klassewissel, maar met een Toeslag 2-1. De Klassewissel is voor Weekend Vrij alleen geldig tijdens de kortingsperiode, dus tijdens de Daluren die geen Weekend zijn.
Bekijk origineel

4 reacties

Dat moet niet met een Klassewissel, maar met een Toeslag 2-1. De Klassewissel is voor Weekend Vrij alleen geldig tijdens de kortingsperiode, dus tijdens de Daluren die geen Weekend zijn.
Reputatie 2
Duidelijk, bedankt voor je snelle antwoord! Maar waarom weet geen enkele NS medewerker of kaartautomaat mij dat te vertellen? Ik vind het frappant dat een NS-Forumlid dat wel weet, en een NS medewerker niet.

Enige informatie op een automaat zou geen kwaad kunnen? Als ik voor een kaartautomaat sta, en ik wil vandaag in de 1e klas reizen, dan lijkt me de optie ''Klassewissel vandaag 1e klas'' toch heel logisch...
Vanuit de reiziger bekeken is dat inderdaad heel logisch.

Merk op dat de Klassewissel zelf gratis is, dus u hebt door de onkunde van een aantal NS-conducteurs kennelijk al een aantal keer zonder meerprijs te betalen eerste klas gereisd met een tweede klas abonnement. 😃
Reputatie 7
Badge +4
U betaalt in het weekend 10 euro per dag en dan mag u eerste klas reizen. Door de week is Weekendvrij gewoon een dalvoordeelabonnement en dan werkt de klassewissel net als voor reizen op saldo. De tien euro (toeslag 2>1) in het weekend is aangenaam als u een keer een langere afstand, maar dan wel meer comfortabel, wilt reizen.

Reageer