beantwoord

Kort station verlaten -> als hele/doorreis reis?

  • 24 November 2022
  • 2 reacties
  • 216 Bekeken

Ik was even op Utrecht Centraal en heb even buiten de poortjes mijn flesje wat gevuld bij die gratis NS tappunten (die buiten de poortjes staan gek genoeg). Dus binnen 2 minuten terug. Nu blijk ik vergeten uit te checken op mijn eindstation en heb ik correctie aangevraagd. Het lijkt er echter op dat het door het systeem nu als twee losse ritten gezien wordt (dus A->B , B->C ). Ik zal hier nog contact opnemen over met de klantenservice.

Mijn vraag is: wordt normaliter binnen 30 minuten uit- en weer inchecken als gewoon hervatting van je reis gezien (dus niet dat er twee losse gerekend worden)? Bij verschillende stations heb je bijv. de AH to go buiten de poortjes - zou wel lullig zijn als je daardoor bijv. 2x 25 euro kwijt bent terwijl de lange rit in zijn geheel 26 euro is. Dan kan ik deze info meenemen bij het gesprek met de klantenservice.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 24 November 2022, 15:18

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi maz1,

Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, wordt dit als ‘overstap’ gezien, dus als hervatting van de reis. Dit kost je normaal gesproken dus niks extra. In bepaalde gevallen kan het wel voor extra kosten zorgen, bv. als het station waarop je uit- en weer incheckt een omweg is t.o.v. de kortste reis. Voorbeeld: er rijden geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort, waardoor je via Hilversum moet. Als je dan in Hilversum uit- en weer in zou checken, wordt de reis gezien als Utrecht - Amersfoort via Hilversum, en dan ben je wel duurder uit dan alleen Utrecht - Amersfoort.

Overigens zou het voor een claimen van een gemiste uitcheck volgens mij niet uit moeten maken.

Badge +3

Binnen 35 minuten weer inchecken in Utrecht levert natuurlijk een overstap op (vervolg reis met behoud van eventuele dalkorting én langeafstandskorting.

Ik denk dat het mis gaat door de gemiste uitcheck op je eindbestemming. In plaats van een correctie voor je hele reis rekent men de rit vanaf je overstap als een (dure) losse reis, waardoor je mogelijk minder terugkrijgt of zelfs moet bijbetalen.

Dit komt (waarschijnlijk) omdat je bij het overstappen in Utrecht opnieuw het instaptarief betaalt. Er is dus een complete reis naar Utrecht en een incomplete rit/reis vanaf Utrecht, waarop die correctie toegepast wordt (de laatste incheck dus, terwijl dat een overstap is).

Neem aan dat iemand die even meekijkt het wel in orde kan maken. Je hebt recht op het verschil tussen het instaptarief en het deel Utrecht Centraal naar je bestemming als onderdeel van een langere reis.

Reageer