beantwoord

korte overstap

• 31 August 2021
  • 21 reacties
  • 243 Bekeken

• Intercity
  • 7 reacties

Je mag niet regen de reisrichting in reizen, maar stel dat je op je bestemming uitcheckt en binnen een half uur weer incheckt. Geldt dat dan niet als overstap?

Trouwens, mag je een rondreis maken zonder tussentijd uit en in te checken? Ik bedoel dus zonder tegen de reisrichting in te reizen, bv Nijkerk, Den Haag, Zwolle, Nijkerk.

icon

Beste antwoord door Momo 31 August 2021, 16:02

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de algemene voorwaarden gelezen voor de OV-chipkaart en die zeggen er niets over, en kan geen dal-vrij voorwaarden vinden.

Dat kennen we nu wel. Momo heeft ze een paar dagen geleden nog gepubliceerd. Dat u ze niet kunt vinden is geen schande, maar het staat er echt. Het staat uiteraard ook niet bij de voorwaarden van Dal Vrij, het zijn algemene voorwaarden, die gelden altijd.  Dit is geen geldig argument. Wetgeving geldt ook als u het niet kunt vinden, u hoeft ook niet aan te komen met waar staat dat, dat zult u zelf moeten uitzoeken.   ;-)U kunt hier beter niet mee aankomen, al zag ik deze bui wel hangen, 

Misschien dat @Momo het even kan herplaatsen. Dat lijkt me nuttig en dan is dat ook weer helder. Dan hoeft TS het ook niet meer op te zoeken zijn we van deze discussie af.

Reisroute

Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1596114177614/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf  en dan de begrippenlijst op pagina 3.

Zoals Thom al aangaf zijn het algemene voorwaarden, die gelden altijd, voor ieder abonnement of reizigers zonder abonnement. 

Aanvulling, bij de voorwaarden Reizen op Saldo NS staat nog dit:

2.2

Een rit per trein dient te worden vastgelegd, doordat u voor aanvang van de reis met uw OV-chipkaart op correcte wijze incheckt. Na beëindiging van de rit dient u op correcte wijze uit te checken. In- en uitchecken per rit is verplicht. Indien wordt afgeweken van de toegestane reisroute, dient u op het station waar de toegestane reisroute wordt verlaten, uit- en opnieuw in te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient u uit- en opnieuw in te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1555416913042/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-reizen-op-saldo.pdf

Badge +3

OK, dank. Het gaat me er eigenlijk om wat ik preciesmag terwijl ik niet standaard heen en terugreizen maak.

Voor het voorbeeld Nijkerk, Den Haag, Zwolle, Nijkerk kan je zonder probleem naar Den Haag, en dient daar uit te checken.

De vervolgreis Den Haag - Zwolle kan via Utrecht (dus terugreizen in de richting van je vertrekstation) ofwel (want minder overstappen) via Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Alemere en Lelystad.

Zonder uit/incheck (overstap) in Den Haag zal een conducteur zich afvragen wat je in een trein terug naar Utrecht (of richting Leiden, Amsterdam etc.) doet met een incheck in Nijkerk?

Dat is dus niet logisch, want richting Amsterdam vanuit Nijkerk kom je daar normaal gesproken niet (uitgezonderd verstoringen tussen bijv. Utrecht en Schiphol, maar dan kan je meestal via Leiden reizen). Of verstoring tussen Utrecht en Leiden (maar dan reis je meestal via Schiphol). Bij verstoringen tussen Gouda en Den Haag wordt je meestal via Rotterdam gestuurd.

Bij een overstap buiten het kortste traject en reizen met een ov-chipkaart worden extra kosten berekend. Dan moet je denken aan een overstap (door poortjes) op Amsterdam Zuid als je van Zwolle naar Den Haag reist (want via Utrecht is veel korter). Mocht je daar dus moeten overstappen, ga dan niet door poortjes!

Het makkelijkst is (bij reizen op een ov-chipkaart) om de route te plannen met een ‘via station’, dus Nijkerk - Zwolle via Den Haag, of Den Haag - Nijkerk via Zwolle, en dan bij elke ‘verre overstap’ ook daadwerkelijk uit- en weer in te checken. In Amersfoort of Utrecht hoeft dat natuurlijk niet (korste route), maar bij de rondreis uit het voorbeeld is dat dus Den Haag en Zwolle.

Bij langer dan 35 minuten onderbreking dien je altijd uit te checken.

Tenslotte: bij Dal Vrij kan je na een incheck buiten de spits onbeperkt overstappen binnen de spits, want de eerste incheck telt voor het tarief van je hele reis*

* Uitgezonderd bij reizen op saldo (klassiek abonnement) en overstap naar andere treinvervoerder in de spits. Bij reizen met NS Flex mag je wel overstappen naar andere vervoerders en op hetzelfde tarief verder reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Een logische route volgt het advies van de reisplanner. Wil je bv van Rotterdam naar Amsterdam en dan door naar Utrecht, dan is dat geen logische route want die is direct van Rotterdam naar Utrecht. Maar als je netjes in Amsterdam uitcheckt en weer incheckt is er niets aan de hand.

Soms geeft de reisplanner meerdere routes, daar kun je dan een beetje mee spelen.

Maar u moet zich ook dan aan uw overeenkomst houden.

Ik heb de algemene voorwaarden gelezen voor de OV-chipkaart en die zeggen er niets over, en kan geen dal-vrij voorwaarden vinden.

Maar als je netjes in Amsterdam uitcheckt en weer incheckt is er niets aan de hand.

Dus niet binnen 35 min?

Reputatie 7
Badge +4

Dat kennen we nu wel. Momo heeft ze een paar dagen geleden nog gepubliceerd. Dat u ze niet kunt vinden is geen schande, maar het staat er echt. Het staat uiteraard ook niet bij de voorwaarden van Dal Vrij, het zijn algemene voorwaarden, die gelden altijd.  Dit is geen geldig argument. Wetgeving geldt ook als u het niet kunt vinden, u hoeft ook niet aan te komen met waar staat dat, dat zult u zelf moeten uitzoeken.   ;-)U kunt hier beter niet mee aankomen, al zag ik deze bui wel hangen.

Ik heb de algemene voorwaarden gelezen voor de OV-chipkaart en die zeggen er niets over

Dat is gewoon niet waar, het staat wel degelijk in de algemene voorwaarden. Ik vraag me af hoe u dit met zoveel stelligheid kunt beweren als u ze daadwerkelijk heeft gelezen. Mogelijk bent u de wijze van redeneren van andere sociale media gewend, dat kan maar dat werkt hier natuurlijk niet. De tijd tussen het stellen van de vragen en het lezen van de algemene voorwaarden met als doel ze te begrijpen is wel erg kort.

Misschien dat @Momo het even kan herplaatsen. Dat lijkt me nuttig en dan is dat ook weer helder. Dan hoeft TS het ook niet meer op te zoeken zijn we van deze discussie af.

Ik ben hier niet zo thuis, dus zou ik een link wel op prijs stellen

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je netjes in Amsterdam uitcheckt en weer incheckt is er niets aan de hand.

Dus niet binnen 35 min?

Hoe lang er tussen uit en weer inchecken zit maakt geen verschil voor de logische route, alleen wel (eventueel) voor welke ritprijs er berekend wordt.

Die 35 minuten is van belang om te bepalen tegen welk tarief je verder reist. Is dat binnen de 35 minuten is het één reis is en dus een overstap. Is het buiten de 35 minuten dan begint een nieuwe reis, dan dus geen langeafstandkorting en is de inchecktijd in de spits wordt het spitstarief berekend.

Maar die 35 minuten zijn niet van belang om te bepalen of een reis tegen de reisrichting is. Ga je, zoals in het voorbeeld, van Rotterdam naar Utrecht via Amsterdam moet je altijd in Amsterdam uit en weer inchecken. Je kunt er dan voor kiezen om langer dan 35 minuten het station te verlaten en daar wat te winkelen. 

OK, dank. Het gaat me er eigenlijk om wat ik preciesmag terwijl ik niet standaard heen en terugreizen maak.

Reputatie 2

Je mag niet regen de reisrichting in reizen, maar stel dat je op je bestemming uitcheckt en binnen een half uur weer incheckt. Geldt dat dan niet als overstap?

Trouwens, mag je een rondreis maken zonder tussentijd uit en in te checken? Ik bedoel dus zonder tegen de reisrichting in te reizen, bv Nijkerk, Den Haag, Zwolle, Nijkerk.

Ja, je kunt op je bestemming uit- en inchippen in een keer. Dat geldt als overstap en is goedkoper.

Maak je een rondreis, dan zul je onderweg een paar keer moeten uit- en inchippen.

Reputatie 7
Badge

Met dalvrij check je ook gewoon in en uit. Maar qua tarief is het alleen van belang/slim om in de daluren in te checken. De 35 minuten regel bij een overstap is alleen van belang als de spits weer ingaat of al in is gegaan na het uitchecken. Overstappen naar een andere vervoerder houdt geen rekening met de 35 minutenregeling als de spits in de tussentijd is begonnen, tenzij gereisd wordt met Flex.

Je kunt kris-kras door het land reizen. Dalvrij op een chipkaart is een abonnement en is iets anders dan een papieren dagkaart daluren (hiermee kan niet worden ingecheckt) en ook iets anders dan reizen op saldo met chipkaart.

Om een goed antwoord te krijgen is het handig om te weten of er met dalvrij wordt gereisd, op saldo of met een E-ticket. Bij alle drie de vormen is het in de gaten houden van de spitsuren belangrijk.

Reputatie 6
Badge +1

Nogmaals: dit systeem is gebaseerd op dat bij bustram-die waren er eerder bij en die domme NS dacht te lang dat zij in hun superieure positie wel hun eigen systeem konden gaan invoeren, maar dat is afgestraft destijds-het moest 1 kaart voor het hele OV worden. In DK (en destijds LUX-daar is het nu gratis) hebben ze dat ook-maar veel handiger/slimmer gebaseerd op zones en met gratis stadsbus in je bestemming dus erbij.

Het uitgangspunt-en dat moet een gestudeerd ingenieur toch moeten kunnen vatten: je moet steeds vanAF de laatste INsjek reizen. In bustram kan dat niet anders, en er moet ook steeds een nette ketting van IN+UITsjek bij dezelfde vervoerder zijn.

Er is al met al 1 vluchtweg bij NS voor korte bezoekjes naar een statie met palen: je bewaart de UITsjek totdat je weer teruggaat en dan sjek je meteen weer in. Als de reis bvb 20 km is: 2x20 km enkel kost meer als 1 enkel van 40 km. Maar dat is ook in reglementen verboden-hoewel NS elders wel adviseert at een vergeten UItsjek zo alsnog kan worden ingehaald! de hele reis moet ook in MAX 6 uur gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is gewoon toegestaan (ook als retourrit) en wordt verrekend als overstap. 

Verder geldt dat je niet mag reizen in de richting van je vertrekstation. Een rondrit zonder in/uitchecken mag daarom niet omdat je dan het laatste stuk reist in de de richting van je vertrekstation. Logisch, want anders kun je gratis rondritten gaan maken.

"wordt verrekend als overstap", dus geen basistarief voor de terugreis?

Reputatie 7
Badge +3

Klopt. Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt en hetzelfde traject terugreist, zal de terugreis goedkoper zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Kan handig zijn voor een snelle aankoop in Hoog Catharijne. U mag geen rondreis maken, U moet op het verste  punt uitchecken en weer inchecken. Als u dat niet doet, ziet de conducteur dat u geen logische route reist op een gegeven moment. U zult hoe dan ook weer naar het beginpunt reizen. Wanneer het opvalt hangt van uw route af. Met een dagkaart, dan meestal voordeliger moet u ook uit en inchecken dat is een deel van uw overeenkomst. In de praktijk is het met een dagkaart hooguit gemopper, dit telt vooral bij losse reizen. Inchecken is een geldig kaartje, uitchecken het juiste bedrag afrekenen, ook als dat nul is. :innocent:

En het is dus niet "tegen de reisrichting inreizen”maar reizen in een richting van het vertrekstation? Is het vertrekstation het laatst ingecheckte station?

En een logische route is de discretie van de conducteur?

Het gaat me trouwens eigenlijk om een dal-vrij kaart.

Reputatie 7
Badge +4

Ja, een reis is van incheck tot uitcheck. De conducteur beslist dat en ook de eventuele sanctie. Daarom heeft u met correct inchecken ook nooit een probleem. Het systeem werkt beter dan u mogelijk denkt ;-)

Een rondreis op die manier is doorgaans onvoordelig. Een Dalvrij kaart is ook een soort dagkaart maar met beperkingen.

Als u een kaartje koopt, komt u overeen dat u correct zult in- en uitchecken. Momo heeft dat elders ook al heel erg duidelijk gemaakt. Dat moet ook met een vrij reizenkaart, alleen kunt u dan NS niet benadelen. Met reizen tegen een tarief kan het oplichting zijn als u het niet doet, met afgekocht reisrecht is dat heel wat anders. Maar u moet zich ook dan aan uw overeenkomst houden.

Correct in- en uitchecken is het bewijs voor Geld Terug bij vertraging

Reputatie 7
Badge +4

Maar er lopen op het forum meerdere topics over al zijn die vrij oud.

Ja, een reis is van incheck tot uitcheck. De conducteur beslist dat en ook de eventuele sanctie. Daarom heeft u met correct inchecken ook nooit een probleem. Het systeem werkt beter dan u mogelijk denkt ;-)

Juist (misschien ben ik als retired SW engineer wat argwanend) , maar ik wil niet frauderen maar wel precies weten wat correct in en uitchecken is terwijl ik wat aan het rondreizen ben met mijn dal-vrij kaart.

Reputatie 7
Badge +4

Er is geen reden voor argwaan als u correct handelt.

Reageer