beantwoord

Kortste reis versus snelste reis

Wat is een toegestane reis als ik van Utrecht Zuilen (3 min vanaf te noorden van Utrecht Centraal) naar Schiphol wil reizen? Mag ik dan via Utrecht centraal reizen en dan met de Intercity naar Schiphol? Het lijkt niet te mogen via de reisplanner van NS, maar via 9292.nl wel. Via Utrecht centraal is namelijk de snelste reis (maar niet de korste). Bovendien heb ik het nagevraagd op Utrecht centraal bij twee service medewerkers en beide gaven aan dan ik mocht reizen via Utrecht centraal (vanaf Zuilen) onder opnieuw in te checken.

Nu is het ook zo dat ik een traject abonnement heb Utrecht centraal naar Amsterdam Amstel. Ben ik dan officieel verplicht om uit te checken op Utrecht centraal, als ik via Utrecht centraal van Zuilen naar Amstel ga? Ik doe dat namelijk nooit.

Wie kan mij vetrellen hoe dit zit?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 31 juli 2015, 17:42

Beste jhavenaar,

Goed dat je je vraag stelt op het NS Serviceforum. Zoals door meerdere forumgebruikers al wordt aangegeven, is het inderdaad nodig om op Utrecht CS even uit te checken en weer in te checken. Als je namelijk net op het stukje tussen Utrecht CS en Zuilen wordt gecontroleerd, kan de conducteur dit officieel zien als een ongeldige check-in. Dit heeft te maken met het terugsteken dat Henk_NL bedoelt. Je topic is verplaatst naar OV-Chipkaart, zodat je vraag beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

14 reacties

De NS Reisplanner is leidend. Met 9292.nl heb je niets te maken, die site geeft alleen een reisadvies.

Maar als je een Traject Vrij hebt Utrecht Centraal - Amstel is het toch helemaal geen probleem. Dan is het stuk(je) Zuilen - Centraal toch afgekocht? Je mag dan toch altijd van Zuilen naar Centraal (gratis) en daarna verder naar elke gewenste bestemming. Dat tweede stuk is dan mogelijk gedeeltelijk betaald als het buiten het traject Utrecht Centraal - Amstel valt.

Of begrijp ik je vraag niet?
De prijs van het vervoerbewijs wordt bepaald op basis van de kortste afstand tussen
vertrekstation en aankomststation. De reiziger mag reizen:
• via de route waarop de bestemming het eerst wordt bereikt; of
• via de route die volgens het tarief de kortste is;
• met treinen waarmee minder hoeft te worden overgestapt.
Voor bovengenoemde mogelijkheden geldt:
• de berekende reistijd is inclusief de wachttijd op een station;
• terugsteken is niet toegestaan.

Als ik het goed begrijp wil je gaan terugsteken, en dat mag helaas niet.
Reputatie 6
Badge +1
De prijs van het vervoerbewijs wordt bepaald op basis van de kortste afstand tussen
vertrekstation en aankomststation. De reiziger mag reizen:
• via de route waarop de bestemming het eerst wordt bereikt; of
• via de route die volgens het tarief de kortste is;
• met treinen waarmee minder hoeft te worden overgestapt.
Voor bovengenoemde mogelijkheden geldt:
• de berekende reistijd is inclusief de wachttijd op een station;
• terugsteken is niet toegestaan.

Als ik het goed begrijp wil je gaan terugsteken, en dat mag helaas niet.

Volgens mij is er nog altijd een discussie gaande wat bepaalt welke route een reiziger mag nemen. Deze hierboven genoemde regels (die al jaren gelden), of de uitspraken van moderators op het forum dat de NS reisplanner leidend is.

Waarschijnlijk is het op papier het eerste, maar in de praktijk het tweede, want het is als gewone reiziger nauwelijks na te gaan allemaal.
Officieel zou u dus illegaal reizen als u op Utrecht Centraal niet uit- en weer incheckt, maar ik geloof niet dat een conducteur u daarvoor zal beboeten. De meeste controleurs kijken simpelweg of u wel of niet bent ingecheckt, en niet waar precies.
Verder maakt het voor de prijs van uw reis naar Schiphol ook niet uit of u wel of niet omcheckt op Utrecht Centraal, u betaalt waarschijnlijk Duivendrecht-Schiphol als u deze reis met uw Traject Vrij maakt.
In principe zal controlerend personeel zich aan bovenstaande regel moeten houden, dat komt direct uit de bedrijfsbijbel. Moderators zijn volgens mij niet bij machte om daar aanpassingen in te maken. Dat het voor de reiziger een makkelijke vertaling is om te stellen 'de reisplanner is leidend', prima, maar ik durf me niet te wagen aan dat soort uitspraken. Mocht de reisplanner de fout in gaan wil ik daar niet op aangekeken worden 😃 En volgens mij is er hier op een discussieforum wel ruimte om de ruwe tekst te plaatsen en daarop te reageren.
TS heeft een Traject Vrij van Utrecht CENTRAAL naar Amsterdam Amstel. Zo staat het ten minste in het openingsbericht.
In dat geval is Utrecht ZUILEN - Utrecht CENTRAAL toch in elke richting afgekocht? Zuilen ligt toch aan de route Utrecht - Amsterdam?
Reputatie 6
Badge +1
In principe zal controlerend personeel zich aan bovenstaande regel moeten houden, dat komt direct uit de bedrijfsbijbel.
Maar ook dat is bijna niet te doen met honderden reizigers per treinstel in de spits. Dat gaat de conducteur echt niet allemaal controleren. Maar inderdaad, het is het netste om wel op Utrecht Centraal uit- en weer in te checken.
Reputatie 6
Badge +1
TS heeft een Traject Vrij van Utrecht CENTRAAL naar Amsterdam Amstel.Zo staat het ten minste in het openingsbericht.
In dat geval is Utrecht ZUILEN - Utrecht CENTRAAL toch in elke richting afgekocht?

Daar gaat de discussie helemaal niet over. De vraag is of je behoort uit- en in te checken op Utrecht C, zoals NS graag wil en ook in de voorwaarden staat.
In dat geval is Utrecht ZUILEN - Utrecht CENTRAAL toch in elke richting afgekocht?
Jep, maar dan lijkt het mij verstandiger om helemaal niet in te checken en aan te geven dat het afgekocht is, in plaats van in discussie te gaan over of het wel of niet mag.

Overigens was mijn opmerking wat algemener dan specifiek in reactie op het traject-abonnement.
Ook met niet inchecken, hetgeen verplicht gesteld is voor Traject Vrij, kun je discussies gaan creeeren onderweg,.,
Beste jhavenaar,

Goed dat je je vraag stelt op het NS Serviceforum. Zoals door meerdere forumgebruikers al wordt aangegeven, is het inderdaad nodig om op Utrecht CS even uit te checken en weer in te checken. Als je namelijk net op het stukje tussen Utrecht CS en Zuilen wordt gecontroleerd, kan de conducteur dit officieel zien als een ongeldige check-in. Dit heeft te maken met het terugsteken dat Henk_NL bedoelt. Je topic is verplaatst naar OV-Chipkaart, zodat je vraag beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Reputatie 1
Badge
Op gewone biljetten-en ook op Trajektvrij mits dit in dit geval is beperkt tot Zuilen-AMS, geldt dat je dan zou kunnen profiteren van de lagere prijs die dan geldt vanwege iets minder KMs (pardon, TE).
Op gewone biljetten-en ook op Trajektvrij mits dit in dit geval is beperkt tot Zuilen-AMS, geldt dat je dan zou kunnen profiteren van de lagere prijs die dan geldt vanwege iets minder KMs (pardon, TE).

Klopt het scheelt idd onegveer 40 cent op de reis Amstel - Zuilen
Allen dank voor de reacties. Het is idd ook wat ik dacht. Ik heb het nu bij meerdere conducteurs nageraagd, maar niemand die er een probleem van maakt als ik de overstap (terugsteek) zou maken zonder uit en inchecken. Van de meesten heb ik gehoord dat het uberhaupt geen probleem is, maar denken dat dit zo mag.
Enkhuizen - Zaandam is volgens mij ook sneller via Sloterdijk. In de intercitytreinen naar Sloterdijk zijn er toiletten aanwezig en in de sprinters van Hoorn naar Zaandam niet. Maar bij tussendoor in- en uitchecken op Sloterdijk gedurende een tariefwisseling kan het weer extra geld kosten.

Reageer