beantwoord

Kost een reis met een korte onderbreking op een tussenliggend station meer dan zonder onderbreking?

  • 14 augustus 2016
  • 3 reacties
  • 133 Bekeken

Ik reisde op zondag met voordeelurenabonnement van Houten naar Middelburg via Utrecht CS. Prijs zou €14,10 moeten zijn. Op Rotterdam CS moest ik uit- en inchecken om naar toilet te gaan. Ik ben minder dan 10 minuten 'buiten' geweest. Reis Houten-Rotterdam CS kostte €7,00 en Rotterdam CS-Middelburg kostte €7,70. Samen €14,70. Is het normaal dat ik €0,60 extra kwijt ben door het uit- en inchecken in Rotterdam?
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 augustus 2016, 21:16

In het algemeen geldt dat het kort (maximaal 35 minuten) onderbreken van een reis bij dezelfde vervoerder en binnen dezelfde tariefperiode niet leidt tot een hogere ritprijs. Dat geldt echter alleen als het station waar u de reis onderbreekt, op de kortste route tussen vertrek- en aankomststation ligt.

De ritprijs wordt gebaseerd op de afstand van de kortste route tussen twee stations. Voor het traject Houten-Middelburg loopt de kortste route via 's-Hertogenbosch; de bijbehorende afstand is 176 tariefeenheden. Als u in Houten incheckt en in Middelburg uitcheckt, dan wordt u daarom de prijs voor 176 tariefeenheden in rekening gebracht.

U hebt in Rotterdam uit- en weer ingecheckt. Daardoor wordt de ritprijs niet langer berekend volgens de route via 's-Hertogenbosch, maar op basis van de afstand van de route via Rotterdam. Dat is de afstand Houten-Rotterdam (64 tariefeenheden) plus de afstand Rotterdam-Middelburg (127 tariefeenheden), en dat is samen 191 tariefeenheden. De extra 15 tariefeenheden maken de reis dus 60 cent duurder.

Zie deze pagina voor de tariefeenhedenkaart waarop te zien is hoeveel tariefeenheden een route kent en voor het overzicht van welke prijzen er bij welk aantal tariefeenheden horen.

U hebt geen recht op terugbetaling van het prijsverschil, want u hebt de correcte prijs betaald voor de reis die u hebt gemaakt. U zou contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of zij uit coulance bereid zijn u het verschil te vergoeden, omdat u geen weet had van het onderliggende systeem. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

3 reacties

De reis van Houten naar Milddelburg bedraagt 176 tariefeenheden en kost derhalve met 40 procent korting € 14,10. Deze kortste route (niet te verwarren met de snelste route) loopt echter niet via Rotterdam CS. De "omweg" via Rotterdam CS bedraagt 191 tariefeenheden en kost derhalve met 40 procent korting € 14,70.
U mag zonder extra kosten "omreizen" via Rotterdam CS omdat dit advies gegeven wordt in de reisplanner. Wanneer u hier echter uit- en weer incheckt brengt NS u het hogere tarief in rekening.
Ik verwacht dat u het te veel betaalde bedrag kunt terugkrijgen via de klantenservice.
Badge +3
In het algemeen geldt dat het kort (maximaal 35 minuten) onderbreken van een reis bij dezelfde vervoerder en binnen dezelfde tariefperiode niet leidt tot een hogere ritprijs. Dat geldt echter alleen als het station waar u de reis onderbreekt, op de kortste route tussen vertrek- en aankomststation ligt.

De ritprijs wordt gebaseerd op de afstand van de kortste route tussen twee stations. Voor het traject Houten-Middelburg loopt de kortste route via 's-Hertogenbosch; de bijbehorende afstand is 176 tariefeenheden. Als u in Houten incheckt en in Middelburg uitcheckt, dan wordt u daarom de prijs voor 176 tariefeenheden in rekening gebracht.

U hebt in Rotterdam uit- en weer ingecheckt. Daardoor wordt de ritprijs niet langer berekend volgens de route via 's-Hertogenbosch, maar op basis van de afstand van de route via Rotterdam. Dat is de afstand Houten-Rotterdam (64 tariefeenheden) plus de afstand Rotterdam-Middelburg (127 tariefeenheden), en dat is samen 191 tariefeenheden. De extra 15 tariefeenheden maken de reis dus 60 cent duurder.

Zie deze pagina voor de tariefeenhedenkaart waarop te zien is hoeveel tariefeenheden een route kent en voor het overzicht van welke prijzen er bij welk aantal tariefeenheden horen.

U hebt geen recht op terugbetaling van het prijsverschil, want u hebt de correcte prijs betaald voor de reis die u hebt gemaakt. U zou contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of zij uit coulance bereid zijn u het verschil te vergoeden, omdat u geen weet had van het onderliggende systeem. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
De omweg via Rotterdam werd geadviseerd door de planner, omdat de kortste route door werkzaamheden veel langer zou duren.
In Rotterdam moet je dan overstappen. Toiletten zijn alleen buiten het betaalde gebied te vinden. Je bent dan wel gedwongen om uit en in te checken als je daar heen moet.
Dit is dan wel een onbedoeld(?) bij-effect van het mogen omreizen via de kortste tijd vragende route.
Geld terugvragen zou onzin zijn: het gaat om €0,60. Maar helemaal netjes vind ik dit niet. Ik kom ook nergens de waarschuwing tegen dat mijn bovengenoemde actie tot extra kosten kan leiden. Dat is jammer.

Reageer