beantwoord

Kosten 2 treinkaartjes

Beste,

Ik wil van Zaandam-kogerveld naar Amsterdam Centraal en terug met 2 personen. Heb nog geen OV. Kaart. Volgens mij berekeningen ben ik minimaal 2 x 7,50 + 2 x 20,- + 2 x 6,- kwijt om daar te komen? Ik moet rondkomen van het minimale inkomen en elke € is er 1. Is dit niet wat veel?
icon

Beste antwoord door Thom 31 juli 2014, 20:01

Uw berekening klopt ook niet. U moet wel de ov-chipkaart aanschaffen maar dat kan nog tegen gereduceerd tarief van 2 euro, dus geen 7,50. Vervolgens telt u 20 euro voor het saldo en de zes euro voor de reis bij elkaar op, maar die zes euro voor de reis betaalt u met die borg van 20 euro. Het is wel zo dat u als u wilt reizen met NS u een bedrag van 20 euro geladen moet hebben, voor bus en tram is 4 euro saldo voldoende. Uw reis kost dus eenmalig voor de chipkaart 2 euro en 6 euro voor de reis zelf, net als anders. Het verschil zit hem er wel in dat u minstens 20 euro moet storten als borg. U kunt daarna zo nodig in de praktijk zonodig volstaan met 16 euro. Dat geld bent u niet kwijt maar kunt u voor andere reizen gebruiken. Het alternatief is een retourtje uit het automaat maar het is wel zo dat u per kaartje dan een opslag van 1 euro per kaartje moet betalen. Dan is een ov-chipkaart na twee reizen al voordeliger. Een e-ticket is wel de voordeligste optie als u verder nooit meer met het openbaar vervoer reist. U betaalt met een chipkaart dus niet meer voor uw reis. De chipkaart biedt verder ook veel gemak.
Bekijk origineel

15 reacties

Koop een e-ticket dan kost het u 12 euro:
https://www.ns.nl/eticket/ticket
Je kunt in dat geval ook reizen met eenmalige OV-chipkaarten die verkrijgbaar zijn in de automaat. Als de ritprijs voor de rit 6 euro bedraagt, zal de eenmalige OV-chipkaart met het retourtje 7 euro kosten. Eventueel kan er ook een e-ticket worden aangeschaft via de website van NS. Dan zal het ticket 6 euro kosten, maar dan moet het wel worden geprint.
Reputatie 7
Badge +4
Uw berekening klopt ook niet. U moet wel de ov-chipkaart aanschaffen maar dat kan nog tegen gereduceerd tarief van 2 euro, dus geen 7,50. Vervolgens telt u 20 euro voor het saldo en de zes euro voor de reis bij elkaar op, maar die zes euro voor de reis betaalt u met die borg van 20 euro. Het is wel zo dat u als u wilt reizen met NS u een bedrag van 20 euro geladen moet hebben, voor bus en tram is 4 euro saldo voldoende. Uw reis kost dus eenmalig voor de chipkaart 2 euro en 6 euro voor de reis zelf, net als anders. Het verschil zit hem er wel in dat u minstens 20 euro moet storten als borg. U kunt daarna zo nodig in de praktijk zonodig volstaan met 16 euro. Dat geld bent u niet kwijt maar kunt u voor andere reizen gebruiken. Het alternatief is een retourtje uit het automaat maar het is wel zo dat u per kaartje dan een opslag van 1 euro per kaartje moet betalen. Dan is een ov-chipkaart na twee reizen al voordeliger. Een e-ticket is wel de voordeligste optie als u verder nooit meer met het openbaar vervoer reist. U betaalt met een chipkaart dus niet meer voor uw reis. De chipkaart biedt verder ook veel gemak.
U betaalt met een chipkaart dus niet meer voor uw reis.

Jawel, je betaalt immers voor de aanschaf van de chipkaart.
Tevens betaal je voor restitutie van je saldo en als je van een minimuminkomen moet rondkomen heb je meer aan 14 euro in je portemonnee dan aan 14 euro op je chipkaart.
Ik ga ongeveer 8 keer per jaar. (Helaas verplicht)! Wat was er mis met het papieren kaartje? Uiteindelijk ben ik dus meer kwijt volgens mij.
Reputatie 7
Badge +4
Een 'papieren' kaartje, feitelijk een kaartje met chip kopen, betekent tegen het volle tarief reizen en per kaartje een euro extra betalen. Als u acht keer per jaar reist en er is sprake van een niet erg korte afstand bent u beter uit met een dalvoordeelurenabonnement. Dat kost u 29 euro maar de chipkaart is dan gratis en u reist een heel jaar met 40 procent korting. Als u voor meer dan 72,50 euro verreist per jaar dan kan het al uit.
Dat klopt. De papieren kaartjes zijn niet meer te koop in de kaartenautomaat. Daarvoor kun je binnenkort nirt meer door de poortjes met uw papieren kaartje. Daarom heeft (bijna) iedereen in OV chipkaart. Een anonieme ov chipkaart betaald u minimaal 20 €, plus de opstaptarief van 7,50 €. Vanaf Kogerveld gaan er ook geen rechtstreekse treinen naar Amsterdam Centraal. Er gaan 2x per uur een sprinter naar Schiphol en Hoofddorp. In Zaandam of Sloterdijk kunt u overstappen naar CS. Er gaan vanuit Kogerveld ook verschillende busverbindingen. Oa bus 395 gaat vanaf Kogerveld naar Sloterdijk en vanaf Sloterdijk gaan er genoeg treinen naar Amsterdam Centraal. Ik weet dit toevallig omdat mijn oom ook gebruik van maakt van die bus 395. Volgens mijn oom ben je dan iets goedkoper uit en je hebt dan een stuk afgesneden. Meer reisinformatie surf dan op www.9292ov.nl. Ook voor in de bus moet je een ov chipkaart hebben. Qua ov chipkaart kun je uitkiezen uit: een anonieme ov chipkaart of een persoonlijke ov chipkaart. Bij een anonieme moet minstens 20 € op staan. Bij persoonlijke minstens 10 €.
Een 'papieren' kaartje, feitelijk een kaartje met chip kopen, betekent tegen het volle tarief reizen en per kaartje een euro extra betalen. Als u acht keer per jaar reist en er is sprake van een niet erg korte afstand bent u beter uit met een dalvoordeelurenabonnement. Dat kost u 29 euro maar de chipkaart is dan gratis en u reist een heel jaar met 40 procent korting. Als u voor meer dan 72,50 euro verreist per jaar dan kan het al uit.

Dal Voordeel kost nu gewoon 50 euro per jaar volgens de NS-website. Als het 29 euro kost, kan het inderdaad uit: €29 + €2 voor de OV-chipkaart van de medereiziger, kost samen €31. De medereiziger kan dan gebruik maken van Samenreiskorting. Ervan uitgaande dat in de Daluren gereisd kan worden, besparen ze samen €1,20 per enkele reis per persoon, dus samen 2x2x8x€1,20 = €38,40. Maar als Dal Voordeel 50 euro kost, is dat niet voordeliger.

Bovendien wordt daarmee het bedrag dat in het begin in één keer betaald moet worden nog hoger.
Badge +3
Dal Voordeel voor 29 euro is nog even (uiterlijk zondag bestellen) een actie in het kader van de Spoordeelweken.
Dal Voordeel voor 29 euro is nog even (uiterlijk zondag bestellen) een actie in het kader van de Spoordeelweken. Dan moet je de actiecode 1408 activeren om die Dal Voordeel abonnement voor 29 € te betalen. Het eerste jaar betaal je 29 €, daarna 50 € per jaar. Je kan kiezen 1e klasse of 2e klasse.
Reputatie 4
Badge
Let op: de hierboven genoemde opties met dalvoordeel zijn alleen interessant als u in de daluren kunt reizen. Anders zijn die niet interessant.

Wat zijn daluren? Zie:
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/daluren.html
Dal Voordeel voor 29 euro is nog even (uiterlijk zondag bestellen) een actie in het kader van de Spoordeelweken.

Ja, ... Daar verstopt onder de uitjes en gratis croissants en snacks bij de Smullers had ik niet gezocht. Lekker duidelijk weer.

Maar als het een aanbieding van de Spoordeelwinkel betreft, mag dit Dal Voordeel abonnement dus niet gecombineerd worden met andere aanbiedingen (gratis 2-1 overgang e.d.), net als andere vervoerbewijzen uit de Spoordeelwinkel, terwijl dat bij een normaal Dal Voordeel abonnement wel mag. Geldt dat dan voor de hele looptijd of alleen het eerste jaar?
Reputatie 7
Badge +4
Het Dalvoordeelabonnement dat zo besteld wordt is normaal en met alle rechten van dien. Ik ben het wel heel erg met je eens dat het haast niet te vinden is en dat mag NS zich aantrekken. De modale besteller doet dat via de site en vult desnoods een code in. Ik kon het op een gegeven moment zelf ook even niet vinden en niet iedereen komt op het idee dat in de Spoordeelwinkel te zoeken.
Het Dalvoordeelabonnement dat zo besteld wordt is normaal en met alle rechten van dien.
Dan klopt ook niet wat bij de aanbieding in de spoordeelwinkel wordt aangegeven:

Voorwaarden
* Geldig van 23 juni t/m 3 augustus 2014
* Bestellen kan via ns.nl/actiedalvoordeel met actiecode 1408
* Het actietarief geldt alleen het 1e contractjaar
* Niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen
Reputatie 7
Badge +4
Als je een dalvoordeelabonnement hebt besteld op deze wijze is het een gewoon dalvoordeelabonnement zonder beperkingen. De actie loopt tot 3 augustus maar dat staat er los van en het is altijd zo dat een korting op een abonnement na een jaar wordt vervangen door het normale tarief. Daarom is het ook een korting. Maar iemand die zo het dalvoordeelurenabonnement koopt, heeft echt niet minder rechten omdat het in de spoordeelwinkel is gekocht.

Reageer