Kosten OV chipkaart | NS Community

Kosten OV chipkaart

  • 20 March 2021
  • 49 reacties
  • 1053 Bekeken

Reputatie 6

Hoi,

 

Als de informatie in onderstaand artikel klopt, gaat 12% tot 14% van ticketprijzen op aan de OV chipkaart. Dat is naast de kosten voor het aanschaffen van de kaart. Is dit niet vrij belachelijk hoog voor wat transactiekosten? Zelfs als het ooit rond de 10% uit komt vind ik het nog heel veel om eerlijk te zijn.


49 reacties

Reputatie 7

 

 Kijk eens hoe ingewikkeld NS Flex is en hoe ingewikkeld betalen per bankpas zo meteen weer wordt.

 

 Is dat werkelijk zo ingewikkeld ?

In Belgie maar ook in Londen  kun je toch al enige tijd in bus, tram en metro contactloos met bankpas  e/o creditcard e/o smartphone checken/betalen (in Londen incl. capping).  Specifieke smartcards als Mobib en Oyster zijn niet meer nodig.

Of zijn die Belgen en Britten uiteindelijk toch veel slimmer ?

Reputatie 7
Badge +3

Het grote verschil tussen Nederland en Londen is dat er in Londen precies één vervoersautoriteit (Transport for London) zich bezig houdt met de tarifering en de specificaties van het betaalsysteem. 

In Nederland zijn er veel te veel partijen die een plasje mogen doen de specificaties. Dat maakt het allemaal onnodig duur, ingewikkeld en het levert ook nog eens fouten op. Zoals de incompatibiliteit van NS Flex met regionale kortingsproducten. Iedere vervoerder hobbyt maar wat aan.

De complexiteit zit inderdaad vooral in de combinatie van vele organisaties met ieder een eigen wens, een uitgebreid tariefsysteem met allerlei abonnementen, maar ook de wens van alle organisaties om weer een eigen “koppeling” te ontwikkelen. NS Flex (of eigenlijk de backoffice daarvan) zou een mooi begin moeten zijn van een centrale plaats waar transactieverwerking plaatsvindt voor reizen op rekening, maar toch moet iedere vervoerder er weer z’n eigen interface aan hangen. Dump dat alles nou eens bij TLS, dan kom je in ieder geval in de buurt van TfL’s opzet.

Reputatie 6

Betaalsystemen zoals pin en ideal zijn veel goedkoper.

 

Ja, maar Pin en Ideal leveren voor dat geld geen kaartjes/abonnementen, controlerend personeel, poortjes, websites, wederverkopers etc. etc. Dat zit namelijk (deels) wel in die 12%-14%.

uit een pin terminal komt toch ook een bonnetje, wat is het verschil met een treinkaartje? daar staat op waar je wat gekocht(betaald) hebt. En treinkaartjes niet meer van station naar station verkopen maar per kilometer (afstand) dan heb je aan de aankoopplaats/tijd genoeg om te kunnen controleren…. Je kiest bij de automaat het aantal kilometers, en betaalt. Als bijvoorbeeld Alkmaar - Den Helder even ver is als Alkmaar - Amsterdam dan kan je met een kilometer kaartje met vertrekplaats Alkmaar zowel naar Den Helder als Amsterdam reizen.
Wat betreft wederverkopers, daar is de NS kennelijk geen liefhebber van. Als iemand als service voor buiten het station treinkaartjes wil verkopen gaat de NS dwarsliggen, dan zijn ze zo flexibel als een blok beton. Dan willen ze kaartjes niet eens tegen normale prijs zonder automaten toeslag aan een wederverkoper verkopen.
Dat de NS met het flex kaartje ook als leningverstrekker wil werken….. Misschien dat daar ook wel een deel van die hoge kosten in zit.

 

Reputatie 7
Badge +1

In Belgie maar ook in Londen  kun je toch al enige tijd in bus, tram en metro contactloos met bankpas  e/o creditcard e/o smartphone checken/betalen (in Londen incl. capping).  Specifieke smartcards als Mobib en Oyster zijn niet meer nodig.

Of zijn die Belgen en Britten uiteindelijk toch veel slimmer ?

Hier zit wel een kanttekening bij. Bij het gebruik van contactless of mobile pay as you go (zoals dat zo mooi heet) in Londen kan je enkel het volwassen tarief betalen (spits- en daltarief worden wel berekend). Abonnementen (Travelcards), kortingskaarten (bijv. National Railcard) en leeftijdsgebonden korting kunnen alleen gekocht of toegepast worden op een Oyster Card. Dus overbodig zijn deze zeker nog niet. Voor de MOBIB-kaart in België geldt precies hetzelfde.

De complexiteit zit inderdaad vooral in de combinatie van vele organisaties met ieder een eigen wens, een uitgebreid tariefsysteem met allerlei abonnementen, maar ook de wens van alle organisaties om weer een eigen “koppeling” te ontwikkelen. NS Flex (of eigenlijk de backoffice daarvan) zou een mooi begin moeten zijn van een centrale plaats waar transactieverwerking plaatsvindt voor reizen op rekening, maar toch moet iedere vervoerder er weer z’n eigen interface aan hangen. Dump dat alles nou eens bij TLS, dan kom je in ieder geval in de buurt van TfL’s opzet.

Zo'n backoffice hoort neutraal te zijn en dus niet bij NS maar bij TLS te zitten. Het probleem is iedere keer weer dat NS alle andere bus- en treinvervoerders de wet wil voorschrijven. Zelfde probleem met de kaartjesautomaten.

Reputatie 7

Het grote verschil tussen Nederland en Londen is dat er in Londen 

 

Merk dat mijn vraag niet duidelijk was. Was enkel benieuwd naar de mogelijke te verwachten complicaties van het gaan reizen/betalen met een bankpas e.d.. Dit mede gezien de  gegeven voorbeelden.

Terzijde: de voorliefde voor autoriteiten was mij wel bekend. Verder lijkt Translink toch aardig op de goede weg te zitten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem zit nog een slag eerder. Het is terug te voeren op de verzelfstandiging van NS. Grote delen van het oude NS zijn niet uit de boedel getrokken en naar een onafhankelijke autoriteit overgebracht.

Toen in het VK de spoorwegen verzelfstandigd zijn is het kaartverkoopsysteem ondergebracht bij een landelijke organisatie. De naam British Rail en het logo zijn van geen enkele vervoerder. Hier in Nederland hebben we een situatie waarbij NS met verschillende petten op aan allerlei tafels zit.

@BrunoEst Er is geen voorliefde voor autoriteiten. Wel voor een duidelijk systeem waarbij iedereen weet wie waarvoor verantwoordelijk is. Er zijn in het OV veel verschillende manieren van aanbesteden. In Londen wordt ook het OV aanbesteed. Maar dat zie je als reiziger slechts op detailniveau. Bussen worden door verschillende vervoerders gereden. Maar die vervoerders leveren alleen de bussen en de chauffeurs tegen een bepaalde prijs. Alle bussen hebben dezelfde kleur en alle chauffeurs dragen dezelfde bedrijfskleding. In Nederland heeft de provincie Overijssel door hoe het moet met de introductie van Blauwnet. Het is van secundair belang of Connexxion of Keolis de treinen rijdt.

Reputatie 7

Betaalsystemen zoals pin en ideal zijn veel goedkoper.

 

Ja, maar Pin en Ideal leveren voor dat geld geen kaartjes/abonnementen, controlerend personeel, poortjes, websites, wederverkopers etc. etc. Dat zit namelijk (deels) wel in die 12%-14%.


Dat de NS met het flex kaartje ook als leningverstrekker wil werken….. Misschien dat daar ook wel een deel van die hoge kosten in zit.

 

Het blijft gissen naar de verschillende kosten van het kaartjessysteem.  Het is in ieder geval niet zo dat de OV-kaart, op zich, 12-14% van de omzet kost.

Afrekenen per kilometer en zonder kaartje gaat zo te zien tot de mogelijkheden behoren. Dit mbv de inzet van GPS.

Reputatie 7

In Belgie maar ook in Londen  kun je toch al enige tijd in bus, tram en metro contactloos met bankpas  e/o creditcard e/o smartphone checken/betalen (in Londen incl. capping).  Specifieke smartcards als Mobib en Oyster zijn niet meer nodig.

Of zijn die Belgen en Britten uiteindelijk toch veel slimmer ?

Hier zit wel een kanttekening bij. Abonnementen (Travelcards), kortingskaarten (bijv. National Railcard) en leeftijdsgebonden korting kunnen alleen gekocht of toegepast worden op een Oyster Card. Dus overbodig zijn deze zeker nog niet. Voor de MOBIB-kaart in België geldt precies hetzelfde.

 

Dat komt natuurlijk omdat men in de UK ons onovertroffen Flex-concept met het geweldige Pay as you went principle niet kent. Die voorsprong hebben wij dus weer wel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel voordeel kunnen ontdekken aan reizen op rekening. Onovertroffen zou ik het niet willen noemen. Wel problematisch met kredietchecks.

Badge +3

Afrekenen per kilometer en zonder kaartje gaat zo te zien tot de mogelijkheden behoren. Dit mbv de inzet van GPS.

Dat las ik ook, voor trein. Maar ik vraag me af hoe soepel en betrouwbaar dat gaat werken, want GPS kan je gewoon uit zetten en dan is maar de vraag welke route van A naar B je neemt. Of zouden conducteurs kunnen zien dat je met je bankpas bij een bepaalde vervoerder hebt ingecheckt?

De kosten voor administratie en in/uitcheckapparatuur zullen er in ieder geval niet minder door worden. Het scheelt jouzelf wel een (anonieme) chipkaart van € 7,50 natuurlijk, plus volledig verlies van je privacy.

Reputatie 7

Het probleem zit nog een slag eerder. Het is terug te voeren op de verzelfstandiging van NS. Grote delen van het oude NS zijn niet uit de boedel getrokken en naar een onafhankelijke autoriteit overgebracht.

Toen in het VK de spoorwegen verzelfstandigd zijn is het kaartverkoopsysteem ondergebracht bij een landelijke organisatie. De naam British Rail en het logo zijn van geen enkele vervoerder. 

 

Geen idee of hier sprake is van een verband, maar weet wel dat het treinvervoer in de UK er niet al te florissant bij staat. Normaliter kun je essentiele zaken niet straffeloos uit een boedel trekken.

Reputatie 7

Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel voordeel kunnen ontdekken aan reizen op rekening. Onovertroffen zou ik het niet willen noemen. Wel problematisch met kredietchecks.

 

Dat is heel jammer !

Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel voordeel kunnen ontdekken aan reizen op rekening. Onovertroffen zou ik het niet willen noemen. Wel problematisch met kredietchecks.

Het enige voordeel is dat met Flex je dus niet aan de problemen met het omchecken zit en dus bijvoorbeeld in Arriva gebied voor 06.30 uur kan inchecken en dan kan doorreizen bij NS. Voor reizigers uit de randstad zie ik inderdaad ook weinig voordelen. 

Vergeet niet dat je met NS Flex tot een kwartier na inchecken je klasse kan wijzigen. Tevens kan je dagelijks na een maand je abonnement wijzigen of laten beëindigen. Dit scheelt vaak aanzienlijk in kosten. Je hoeft ook geen saldo meer te laden net als met automatisch saldo laden. Vaak wordt je reis automatisch gecorrigeerd op het juiste station waardoor je geen handelingen hoeft te verrichten en staan alle kosten die je met het OV maakt op 1 gezamenlijke factuur. NS Flex heet niet voor niets NS Flex(ibel). Meer informatie over NS Flex kan je hier vinden. 

Badge +3

Vergeet niet dat je met NS Flex tot een kwartier na inchecken je klasse kan wijzigen. Tevens kan je dagelijks na een maand je abonnement wijzigen of laten beëindigen. Dit scheelt vaak aanzienlijk in kosten. Je hoeft ook geen saldo meer te laden net als met automatisch saldo laden. Vaak wordt je reis automatisch gecorrigeerd op het juiste station waardoor je geen handelingen hoeft te verrichten en staan alle kosten die je met het OV maakt op 1 gezamenlijke factuur. NS Flex heet niet voor niets NS Flex(ibel). Meer informatie over NS Flex kan je hier vinden. 

Dat krijgt iedereen al te zien op de abonnementen/webshop pagina.

Tot een kwartier na inceck of overstap naar 1e klas wisselen is wel leuk, maar kost je doordeweeks dus 65% extra en in het weekend 50% bovenop 2e klas tarief (met eventueel 20/40% korting bij incheck op de juiste tijd).

Dagje 1e klas voor €9 in de daluren (of voor nog minder in het weekend) bestaat dus niet meer bij NS Flex.

Reizen op saldo is zo chipknip 2015; je moet van tevoren opladen en weet nooit precies wat erop staat. Ben blij dat ik beiden nooit heb hoeven gebruiken. Anno 2021 zou je eigenlijk alleen nog een id-kaart/chip moeten hebben waar je je overal mee kunt aanmelden. De rest kan allemaal in de backoffice.

Reputatie 7
Badge +3

Er is helemaal niets mis met reizen op saldo. Zeker niet wanneer je automatisch opladen gebruikt.:thinking:

Er was ook helemaal niets mis met papieren treinkaartjes. Waarschijnlijk veel goedkoper dan alle backoffice en datalijnen.

 

Je reist nu ook op saldo, alleen staat dat saldo op je bankrekening en kun je het ook ergens anders voor gebruiken :-) Vrijwel iedereen heeft daar ook ‘automatisch opladen’ aan staan, verzorgd door de werkgever of overheid.

Reputatie 7
Badge +3

Je beschrijft heel aardig waarom reizen op rekening niet bepaald noodzakelijk is als alternatief wanneer je automatisch opladen gebruikt.

Via een telefoontje met de klantenservice: 030 7515155 (keuzemenu: 1;1;4) kun je als abonnementhouder de vervangingskosten van de verlopen persoonlijke ov-chipkaart teruggestort krijgen.

Even bellen dus. Het was per slot het idee van het ov om dit dure systeem in te richten. Fijn dat ze daar ook de kosten van dragen, jammer dat dit niet automatisch gaat. Dat zou nog klantvriendelijker zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@jvanros Als abonnementhouder krijg je automatisch gratis een nieuwe OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

 

Reputatie 7
Badge +3

De kosten krijg je alleen terug als je ten tijde van het verlopen een actief NS (Flex) abonnement hebt.

Als alles gaat zoals het hoort te gaan krijg je enige weken voor het verlopen een mailtje van NS met de vraag een nieuwe foto te uploaden, die wordt door door NS doorgestuurd naar TLS en vervolgens ontvang je je nieuwe kaart. Alleen gaat het niet altijd zoals het hoort en moet je dan zelf een kaartvernieuwing in gang zetten en er dus ook zelf voor betalen. Dan kun je achteraf inderdaad de kosten terug vragen vragen bij NS.

Zelf had ik ooit al eens eerder toestemming gegeven mijn foto te mogen hergebruiken waardoor ik bij het verlopen van mijn kaart met Traject Vrij abonnement in 2019 niets hoefde te doen en geheel automatisch een nieuwe kaart in de bus kreeg. Er staat dan alleen wel een oude foto op, die tegen de tijd dat deze nieuwe kaart verloopt in 2024 meer dan 10 jaar oud is. 

Reageer