beantwoord

Krijg ik korting op mijn reis als ik slechts een deel van mijn reis binnen de daluren reis?

• 16 oktober 2014
  • 15 reacties
  • 1326 Bekeken

Ik wil graag weten of ik korting krijg met mijn Dalvoordeelabonnement als ik een gedeelte van mijn reis afleg binnen de daluren. Bijvoorbeeld: Ik stap in de trein om 15.45 (binnen daluren) en stap uit om 16.30 (buiten daluren, want na 1600). Ik heb dus op geen moment tussentijds in en uitgecheckt.
icon

Beste antwoord door Thom 16 oktober 2014, 16:23

De tijd wanneer u incheckt is bepalend voor het tarief. U checkt in de daluren in dus u mag uw reis in de spits tegen daltarief afmaken. U betaalt geen spitstarief. Dat is wel het geval als u tijdens de spits uitcheckt en daarna weer incheckt, bijvoorbeeld bij een andere vervoerder. Als u om 15.45 zou inchecken en een hele lang reis maken tot ver in de spitstijd of zelfs erna, betaalt u toch het daltarief, zolang u maar niet uitcheckt.

Andersom geldt het ook: Als u incheckt om 8.45 dan checkt u in in de spits en betaalt u het spitstarief, ook tijdens de daluren tot u weer uitcheckt. Veel mensen lossen dit op door ergens na negenen uit te checken en weer tegen daltarief in te checken. Dat is niet altijd voordelig want u verlies de langeafstandskorting. Maar bij een langere reis kan het wel uit.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De tijd wanneer u incheckt is bepalend voor het tarief. U checkt in de daluren in dus u mag uw reis in de spits tegen daltarief afmaken. U betaalt geen spitstarief. Dat is wel het geval als u tijdens de spits uitcheckt en daarna weer incheckt, bijvoorbeeld bij een andere vervoerder. Als u om 15.45 zou inchecken en een hele lang reis maken tot ver in de spitstijd of zelfs erna, betaalt u toch het daltarief, zolang u maar niet uitcheckt.

Andersom geldt het ook: Als u incheckt om 8.45 dan checkt u in in de spits en betaalt u het spitstarief, ook tijdens de daluren tot u weer uitcheckt. Veel mensen lossen dit op door ergens na negenen uit te checken en weer tegen daltarief in te checken. Dat is niet altijd voordelig want u verlies de langeafstandskorting. Maar bij een langere reis kan het wel uit.
Reputatie 4
Badge
Het moment van inchecken bepaalt het tarief. U mag dus voor de spits inchecken met korting en in de spits verder reizen met korting. Omgekeerd werkt het ook zo. Bij inchecken in de spits en reizen in de daluren betaal je de hele reis voltarief.
Oké super bedankt! Geldt de korting ook nog als ik overstap op Veolia, in het geval dat ik net beschreef om 16.45? Of betaal ik vanaf dan wel spitstarief?
Reputatie 7
Badge +4
Nee de overstap maakt niet uit, zoals ik aangaf checkt u dan tijdens de spits in bij Veolia en betaalt u dus ook het volle tarief bij Veolia. U reist alleen tegen daltarief als u incheckt tijdens de daluren. De incheck bij Veolia staat los van de reis die u eerder bij NS maakte. Het moment van inchecken bepaalt het tarief, om 16.45 checkt u in tijdens de spits bij Veolia, dus u betaalt voor de spits.
Oh ja excuus, slecht gelezen 😉
Reputatie 7
Badge +4
Als je het weet, is het simpel maar ik kan me de vragen op dit punt goed voorstellen, niks aan de hand dus.:D
Reputatie 4
Badge
U betaalt misschien wel wat meer dan u in eerste instantie verwacht doordat de afstandskorting verloren gaat door het vervoerder-omchecken met tariefwisseling.

Het kan dan zelfs zo uitpakken dat het goedkoper is om de hele reis voltarief te betalen middels een andere ov-kaart of een e-ticket dan de reis op te knippen in een kortings en voltarief deel.
Leuk dat je het forum gebruikt voor je vraag Koen. Thom heeft het juiste antwoord gegeven, dank doorvoor Thom. Dit topic verplaats ik naar OV-chipkaart, zodat het goed te vinden is.
Ik heb een weekend vrij-abonnement. Als ik doordeweeks 's morgens om 5:50 uur bijvoorbeeld in Delfzijl incheck, om 9:02 in Elst uitcheck. Vervolgens om 13:35 uur in Elst incheck en om 13:55 uur in Arnhem weer uitcheck en om 18:30 uur weer incheck; hoe zit het dan met de korting?
Badge +3
In de voorwaarden staat dat u binnen zes uur na inchecken moet uitchecken, anders houdt NS het instaptarief in. Als u wilt uitchecken op hetzelfde station als waar u hebt ingecheckt, moet u dat binnen 60 minuten doen, anders bent u het instaptarief ook kwijt. En verder zijn er nog enkele regels zoals dat u niet mag reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt waar de conducteur u op kan aanspreken.
Ik heb een weekend vrij-abonnement. Als ik doordeweeks 's morgens om 5:50 uur bijvoorbeeld in Delfzijl incheck, om 9:02 in Elst uitcheck. Vervolgens om 13:35 uur in Elst incheck en om 13:55 uur in Arnhem weer uitcheck en om 18:30 uur weer incheck; hoe zit het dan met de korting?
Dat kan niet. Als je in Delfzijl incheckt om 5:50 bij Arriva, moet je in Groningen tijdens de spits uitchecken bij Arriva en opnieuw inchecken bij NS. Vanaf dat moment reis je tegen vol tarief. Als je vervolgens om 13:35 en 18:30 ook incheckt, reis je met korting.
Reputatie 7
Badge +4
U moet in Groningen voor 06.35 inchecken anders krijgt u alleen korting bij Arriva. Als u in staat bent voor 6.35 in te checken in de stad dan reist u verder met korting. Checkt u later in en dat lijkt me het geval want u komt aan om 6.34 dan betaalt u het volle tarief. Het moment van inchecken is altijd bepalend. Als u in Arnhem weer incheckt om 18.30 betaalt u het kortingstarief zowel bij Ns als bij Arriva. Want ook in Arriva van Groningen naar Delfzijl geldt het kortingstarief.

Als u om 6.34 aankomt voor in de trein gaan staan, hollen, uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS en dan hopen dat het voor 6.35 is.
Is het nog steeds zo dat het moment van inchecken bepalend is?
Reputatie 7
Ja dat klopt 🙂

Reageer