beantwoord

Kun je Anoniem reizen met je kortingkaart?

Kun je als je een kortingkaart hebt samenreiskorting op een anonieme OV chipkaart zetten en daarmee (zelf) met korting reizen, zodat je reis niet aan je naam gekoppeld wordt? Waarbij je je kortingkaart wel bij je hebt om bij controle aan te tonen dat je recht hebt op korting.
icon

Beste antwoord door Thom 7 juli 2016, 13:12

Je kunt niet met jezelf samen reizen. Wel een grappige gedachte. Je zou dan technisch ook met beide kaarten moeten inchecken. Het voordeel is dan sowieso al weg, sterker nog: je betaalt 2 x 60 procent van je reis. Het is allemaal theoretisch.

Je hebt geen recht op korting omdat je de kortingkaart hebt in dit geval: Je moet er op een geldige manier mee reizen.

Het is hier wel eerder aan de orde geweest. U kunt als u uw reizen anoniem wilt houden natuurlijk wel tegen vol tarief met een anonieme chipkaart een reis maken. Het is ook goedkoper dan tegen 120 procent.
Bekijk origineel

12 reacties

Wanneer je een abonnement afsluit ga je akkoord met de voorwaarden. En die zijn dat je alleen door in- en uitchecken je abonnement en dus vervoerbewijs geldig maakt. Anoniem reizen kan uiteraard nog steeds, maar dan zonder korting of eventueel met samenreiskorting. Meer kan ik er denk ik niet aan toevoegen.
U zou het bij de politieke partijen kunnen proberen, die hebben immers beweerd dat reizen na invoering van de ov-chipkaart niet duurder zou worden. Dat was toen al weinig geloofwaardig, maar ik denk dat weinig mensen konden voorzien hoe ver de vervoerders in het algemeen en NS in het bijzonder zouden gaan met hun graaigedrag. Ik geef u echter weinig kans, openbaar vervoer wordt door hen toch vooral gezien als een hinderlijke kostenpost.
Reputatie 7
Badge +4
Uw verhaal is heel simpel te begrijpen maar het gaat niet op. Het is heel helder wat u wilt, het is zelfs een creatieve gedachte en grappig bedacht maar u veronderstelt dat het is toegestaan en ik geef aan waarom dat niet zo is.

U heeft recht op korting als u incheckt met uw kortingskaart. U heeft geen recht op korting als u samenreiskorting op uw anonieme chipkaart zet, niet samen reist en als u alleen uw kortingskaart extra meeneemt als bewijs dat u recht op korting zou hebben. Dat recht heeft u echter niet want u bent niet ingecheckt met de kortingkaart.
Het bedrag wat bij NS binnenkomt is bij deze constructie wel hetzelfde maar dat betekent nog niet dat het mag, bijvoorbeeld omdat het voor het bedrag niet uitmaakt.

Ik geef u verder de mogelijkheid hoe u toch anoniem kunt reizen. Met beide kaarten inchecken als samenreiskorting op uw anonieme kaart is gezet is een per definitie zinloze en zelfs duurdere constructie. U zou dan feitelijk nog niet anoniem reizen omdat u niet anoniem reist met uw kortingskaart. Het is onnodig duur en hoewel het in een vergelijkbaar topic als optie genoemd is het natuurlijk te gek voor woorden.

U kunt gewoon anoniem reizen met een anonieme kaart. Maar in je eentje met samenreiskorting reizen op een anonieme kaart mag niet, ook niet met een kortingskaart. Het is het bewijs dat u met korting mag reizen maar het is niet geldig voor samenreiskorting omdat u dan met die kaart moet inchecken.

Als u anoniem wilt reizen kan dat niet op de door u bedachte wijze en zult u dat tegen vol tarief moeten doen. Ik twijfel niet aan uw intenties en waarom u het doet is volkomen helder maar het mag zo niet, ondanks dat u hetzelfde bedrag kwijt bent voor uw reis als u het gewoon met uw kortingkaart zou doen.

Wie weet snap ik wel hoe het werkt maar wilt u iets wat niet mag, hoe leuk bedacht ook. Ik heb uitgelegd dat het op die manier niet is toegestaan. U mag niet met zichzelf samenreizen als constructie, ook al levert het voor NS geen nadeel op.

Ik zou in uw geval gewoon met de anonieme chipkaart reizen. Dat is legaal en anoniem.

Verder mag u er uw eigen normbesef op na houden maar ik vind uw openingszin nogal ongepast. Er is voor uw oordeel geen enkele grond. Het lijkt me dat gebleken is dat ik de moeite neem het u uit te leggen hoe het werkt 😉. Dat die feiten u niet aanstaan, moet u dan zelf maar weten.
Maar ja de titel Koploper suggereert wel een NS connectie 😃
Thom legt alleen uit hoe NS het in de regeltjes bepaald heeft. Dat u het daar niet mee eens bent is een tweede.
Koploper u snapt er niets van of wil het niet begrijpen. Ik heb een kortingkaart op mijn naam, dus recht op korting. Ik wil alleen via de anonieme kaart betalen om ongeregistreerd te kunnen reizen. Dat is dus geen fraude. Net zoals destijds met een papieren kaartje waarbij je je kortingkaart moest tonen.
Ik was niet van plan om met beide kaarten in te checken. Mijn Kortingkaart dient dan alleen om aan te tonen dat ik recht heb op korting. Net zoals je hem 'vroeger' gebruikte als je een los kaartje kocht. Vandaag las ik van iemand die een rechtszaak aanspant tegen de NS om de mogelijkheid te hebben om te reizen, zonder dat zijn reis geregistreerd wordt. Dit leek me de meest praktische oplossing, zonder dat je iemand tekort doet.

Ik hoop van harte dat hij deze rechtszaak wint. Het kunnen aanschaffen van (al dan niet anonieme) losse vervoersbewijzen met korting is niet alleen wenselijk, het is per 1 september zelfs hard nodig om de juiste prijs te kunnen betalen voor reizen die afgekocht plaatsvinden in de spits en tegen betaling erbuiten.

Consumentenorganisaties hebben NS hier overigens al heel vaak op gewezen, helaas legt NS hun adviezen steeds naast zich neer.
Reputatie 7
Badge +4
U doet dat wel, want u betaalt te weinig. U heeft recht op reizen met korting als u reist met de kortingkaart. Dat doet u echter niet. Met een anonieme kaart heet u dat recht niet moet u het volle tarief betalen. U zet er samenreiskorting op waardoor u minder betaalt en reist vervolgens alleen. Lekker is dat. Niet eens zo strikt genomen is het fraude.

Met jezelf samenreizen met korting op een anonieme kaart, zou voor veel mensen natuurlijk aantrekkelijk kunnen zijn, dat begrijpen we allemaal wel.

De conducteur beoordeelt u op het kaartje waarmee u reist en dat is de anonieme dagkaart. Dat u met een andere kaart goedkoper zou kunnen reizen, doe niet ter zake. Dit zijn typisch de discussies waar een medereiziger kennelijk maar ongevraagd aan bloot gesteld moet worden en dat geeft veel overlast. Los van de tijd die het in beslag neemt en de conducteur verspilt.

U kunt toch ook gewoon betalen voor uw genoegen om anoniem te reizen? Dan wordt het niet geregistreerd.
Nee, ik doe de NS niet tekort. Want ik ben eigenaar van de kortingskaart, dus heb recht op reizen met korting. Alleen het betalen doe ik in dit geval met een anonieme kaart, zodat de reis niet bij mijn naam geregistreerd staat.
Reputatie 7
Badge +4
Iedereen mag een rechtszaak aanspannen maar uit dat feit kun je geen recht ontlenen op wat dan ook. Er is geen uitspraak van een rechter en ik vraag me af of die mogelijkheid kan worden afgedwongen. Het zou verstrekkende gevolgen hebben. Het is echter aan de rechter in dat geval.

U doet wel degelijk NS te kort want u reist met samenreiskorting van 40 procent zonder dat u daadwerkelijk met een betalende reiziger samenreist. Er wordt dus te weinig betaald. Het zou hooguit voor u de goedkoopste oplossing zijn.
Ik was niet van plan om met beide kaarten in te checken. Mijn Kortingkaart dient dan alleen om aan te tonen dat ik recht heb op korting. Net zoals je hem 'vroeger' gebruikte als je een los kaartje kocht. Vandaag las ik van iemand die een rechtszaak aanspant tegen de NS om de mogelijkheid te hebben om te reizen, zonder dat zijn reis geregistreerd wordt. Dit leek me de meest praktische oplossing, zonder dat je iemand tekort doet.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt niet met jezelf samen reizen. Wel een grappige gedachte. Je zou dan technisch ook met beide kaarten moeten inchecken. Het voordeel is dan sowieso al weg, sterker nog: je betaalt 2 x 60 procent van je reis. Het is allemaal theoretisch.

Je hebt geen recht op korting omdat je de kortingkaart hebt in dit geval: Je moet er op een geldige manier mee reizen.

Het is hier wel eerder aan de orde geweest. U kunt als u uw reizen anoniem wilt houden natuurlijk wel tegen vol tarief met een anonieme chipkaart een reis maken. Het is ook goedkoper dan tegen 120 procent.

Reageer