vraag

Langeafstandskorting

• 29 april 2021
  • 16 reacties
  • 324 Bekeken

Behoud je je langeafstandskorting als je je reis minder dan 35 minuten onderbreekt, maar je tijdens die 35 minuten naar een ander station reist?

Concreet: De stadsdienst tussen Amersfoort Schothorst en Centraal is soms praktischer dan de NS-bus.

16 reacties

Goede vraag. Ik durf er niet zo een antwoord op te geven, maar ik ga mijn best doen om dit voor je uit te zoeken. 

Je onderbreekt dan de reis door op een ander station weer in te checken en daardoor krijg je geen langeafstandskorting.

Dank voor het snelle en heldere antwoord. Dan blijf ik ingecheckt (heb 2 OV-chipkaart en).

Ik ben nu wel benieuwd welke reis je dan exact maakt.

Reputatie 6
Badge

Inderdaad, dit likt me nou bepaald geen logische reis.

Het hangt er van af-dat is het enige juiste antwoord, en wel van de specifieke BUSmij die je dan benut ertussen. Hier dus Syntus/Keolis, die blijkbaar ook nog verschillende systemen gebruikt in versch. regio´s.

Het is in een dgl.geval altijd slimmer voor de zekerheid de busreis maar met een andere kaart te doen, als het versch. stations zijn en er zit maar 35 min tussen, dan werkt het 100% zeker wel als het dan 2x NS is.

Bij BUS-NS-Bus werkt het vaak ook wel als dat treinritje maar kort is , bvb stadsbus tot Haarlem, NS naar Leiden, dan weer bus. Dan bespaar je de 98 ct. vaste aanslag

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo geen logische reis? Ik kan zo een voorbeeld noemen, Utrecht - Harderwijk komende week 5 mei t/m 9 mei. Vanwege werkzaamheden moet er dan tussen Amersfoort Centraal en Schothorst met een NS-bus gereisd worden. Dat stukje doet TS dan blijkbaar liever met een stadsbus.

Het is inderdaad een dergelijke reis als Momo noemt. De NS-bus is ook een optie, maar de punctualiteit van die bus is meestal niet al te best. Ik wil gewoon de eerste de beste bus nemen.

Reputatie 5

Het gebeurt ook soms als je het station verlaat, de bus neemt en de bus terug neemt en binnen 35 min weer op het zelfde station bent. Trein bus trein (zelfde station) is bij mij ook verkeerd gegaan, net als bus trein bus, maar dat is al lang geleden. 

Badge +3

Er wordt bij het uitchecken naast natuurlijk het tijdstip ook het aantal gereisde tariefeenheden en met welke vervoerder je het laatst gereisd hebt op je kaart weggeschreven.

Bij een overstap (dus een nieuwe incheck binnen 35 minuten) lopen de tariefeenheden dan door alsof het één reis is*. Vanaf waar je je reis vervolgt doet er niet toe, en of er een (stads)busrit tussen zit zou ook niets uit moeten maken.

Bij NS Flex zijn er wél de nodige voorbeelden waar het mis gaat, maar dat gaat meestal om het omgekeerde, dus BTM - trein - BTM (bus, tram, metro).

* Uitzonderingen zijn overstappen met een abonnement op saldo naar een andere vervoerder in een andere tariefperiode -spits of dal-, zie https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/moet-ik-elke-keer-het-basistarief-betalen-als-ik-overstap.htm

Dank Robert B. Het antwoord van Erryt NS is dus blijkbaar onjuist.

Ik gebruik voor de busrit een andere OV-chipkaart, dus dat komt sowieso goed.

Badge +3

Helemaal goed, ik nodig je uit om het op die manier te doen en je bevindingen hier te delen.

Met daarbij de vraag of je NS Flex hebt?

Overigens geef ik Erryt niet graag ongelijk, maar systeemtechnisch zou het gewoon moeten werken zoals ik aangaf. Misschien dat @Henk_NL nog wat kan toevoegen over wat er precies op een ov-chipkaart geschreven wordt bij een uitcheck, met name over de ‘reeds afgelegde tariefeenheden’, en wat een (geldige, binnen 35 minuten) overstap daarmee doet of zou moeten doen.

Samengevat, voor een traject ABCD zou een NS treinreis AB+CD nooit duurder mogen zijn als je het deel BC overslaat en binnen 35 minuten van B naar C weet te komen. De gereisde tariefeenheden voor de tolale daadwerkelijk gereisde afstand bepalen de prijs. 2 ritten met overstap binnen 35 minuten = 1 reis.

Aangezien dit toch duidelijk moet zijn zal ik er even wat dieper induiken en jullie op de hoogte houden.

Dank daarvoor. Vanwege een besmetting met het coronavirus bij een ander heb ik de reis uiteindelijk niet gemaakt. 

Dat is spijtig zeg. Ik hoop snel een antwoord te kunnen geven!

Ik heb helaas nog geen antwoord vernomen. Ik hoop snel een reactie te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege Corona heb ik de reis al een tijd niet gemaakt. Ik minimaal 1x per week een reis bus-trein-metro. Als er minder dan 35 minuten zat tussen het uitchecken in de bus en het inchecken bij de metro dan kreeg ik bij het poortje altijd “overstap OK” en werd het instaptarief niet berekend.

Ik kan echter niet bevestigen of dat op het moment nog steeds zo werkt. Ik heb deze reis voor het laatst in februari 2020 gemaakt…...

Reageer