Langeafstandskorting bij wisseling van kortingtarief

• 26 juli 2014
  • 8 reacties
  • 430 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Langeafstandskorting wordt bij wisseling van kortingtarief afgebroken, maar dat is niet nodig. Langeafstandskorting bij wisseling van vervoerder (en daarmee meestal wisseling van tarief) bestaat al. Er kan gewoon dezelfde systematiek voor gebruikt worden.

Zie ook https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/betreft-reizen-dal-vrij-abonnement-verschillende-vervoerders-4248.

8 reacties

Volgens het antwoord van Inge NS in dat topic wordt de lange-afstandskorting wel degelijk nog steeds afgebroken als bij een wisseling van vervoerder ook de tariefperiode (korting of geen korting) wisselt.

Er bestaat geen twijfel over dat dezelfde systematiek technisch gezien gebruikt zou kunnen worden bij herchecken van spitsstarief naar daltarief of omgekeerd, maar NS zal dat niet als wenselijk zien, omdat herchecken na de spits daarmee veel voordeliger wordt.

Het zou wel de idiote situatie voorkomen dat reizigers juist door het aanschaffen van een kortingsabonnement in sommige gevallen duurder uit zijn qua ritprijs dan reizigers die dat niet hebben en dezelfde reis maken. Wanneer een reiziger gedwongen wordt om tijdens zijn reis opnieuw in te checken om van vervoerder te wisselen of om naar een ander perron te gaan dat zich in een andere OV-chipkaartzone bevindt, telt bij een reiziger zonder abonnement de lange-afstandskorting nu altijd door (mits binnen 35 minuten weer wordt ingecheckt), terwijl bij de abonnementhouder soms ongewild de reis als twee losse reizen wordt berekend, een tegen voltarief en een tegen kortingtarief. De misgelopen lange-afstandskorting kan hoger zijn dan de berekende korting voor één deel van de reis. In dat geval is het dus voordeliger om zonder kortingsabonnement te reizen, dan met.
Het is toch belachelijk dat je bijna een wiskundige moet zijn om de goedkoopste manier van reizen te kunnen bepalen? Wij als klanten hebben toch niet gekozen voor meerdere vervoerders? Door verplicht te moeten uit- en inchecken betaal je al meer als je met Dal Voordeel reist en voor de spits incheckt en tijdens de spits moet overchecken. En dan vervalt ook nog eens de langeafstandskorting als je van vervoerder wisselt. Vorige week van Ede-Wageningen naar Winsum gereden en tot Groningen inderdaad een flinke langeafstandskorting (€10,90 met dal voordeel), maar het stuk van Groningen naar Winsum had helemaal geen korting (3,60 euro).
Ter informatie: inmiddels (al enige tijd) is de rekenwijze bij NS gewijzigd. Het tarief bij eerste keer inchecken is leidend, overchecken naar een andere vervoerder wijzigt daar niets aan.

Voordeel 1: voor de spits inchecken en je kan tijdens de spits op daltarief overstappen naar andere vervoerder.
Voordeel 2: voor de spits inchecken en je kan tijdens de spits de poortjes op stations open maken en toch op daltarief blijven.
Nadeel: als je tijdens de spits incheckt blijf je ook buiten de spits het hoge tarief betalen. Oplossing: voor het deel tijdens de spits een los kaartje kopen en zodra de spits voorbij is, met je ov-chipkaart inchecken voor daltarief.
Reputatie 6
Badge +2
Ter informatie: inmiddels (al enige tijd) is de rekenwijze bij NS gewijzigd. Het tarief bij eerste keer inchecken is leidend, overchecken naar een andere vervoerder wijzigt daar niets aan.

Voordeel 1: voor de spits inchecken en je kan tijdens de spits op daltarief overstappen naar andere vervoerder.
Voordeel 2: voor de spits inchecken en je kan tijdens de spits de poortjes op stations open maken en toch op daltarief blijven.
Nadeel: als je tijdens de spits incheckt blijf je ook buiten de spits het hoge tarief betalen. Oplossing: voor het deel tijdens de spits een los kaartje kopen en zodra de spits voorbij is, met je ov-chipkaart inchecken voor daltarief.

Dit werkt niet bij wisseling van vervoerder. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4

Het eerste is onjuist. Als u overgaat naar een andere vervoerder in de spits, betaalt u voltarief. Het tweede geldt niet als u de reis begint. U checkt dan tijdens de daluren in en weer uit tegen nultarief en als u daarna weer incheckt in de spits, ook binnen 35 minuten, reist u tegen voltarief. Ik vrees dat u het van rit naar reisprincipe niet goed interpreteert.

U mag een reis van NS die in de daluren is begonnen tijdens de spits 35 minuten onderbreken, en mits u daarna weer incheckt bij NS, tegen kortingstarief verder reizen. Bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits, geldt dit niet en betaalt u vol tarief.

Het langeafstandtarief blijft als u tijdens de spits incheckt en dan weer bij een andere vervoerder incheckt, dus als het spits dan wel het daltarief niet verandert tijdens de reis. Checkt u in tegen daltarief bij de ene vervoerder en gaat u tijdens de spits verder met de andere vervoerder, dan vervalt de langeafstandskorting, Andersom ook.
Dit werkt niet bij wisseling van vervoerder. bijdragevandennis

Ruk! Dat was nou net het idee dat ik erbij had waar ik blij van werd. Gelukkig kom ik er net op tijd achter, dan weet ik dat ik vrijdag gewoon bij Deutsche Bahn kan inchecken omdat ik bij de overstap naar NS toch automatisch op daltarief overga. Thanks.
Zie ook:

Geldt bij overstappen op een andere treinvervoerder ook dat de eerste check-in van de reis het tarief bepaalt?

Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder blijft het moment waarop een reiziger incheckt bij die treinvervoerder het tarief bepalen voor het vervolg. Dat verandert dus niet.
Reputatie 6
Badge +2
Voor het inchecken valt Deutsche Bahn onder NS (en Abellio onder Arriva). bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Langeafstandskorting wordt bij wisseling van kortingtarief afgebroken
201812 18 13:24
Niet bij overstap van NS naar Qbuzz, heb ik geconstateerd met klassiek Dal Vrij.

Ik weet niet of er nog meer gevallen zijn van langeafstandskorting bij wisseling van kortingtarief, maar een indicatie vooraf kan zijn dat het incheckscherm ''overstap'' aangeeft.

Enkele stations waar je van vervoerder kan wisselen hebben een 3xx-automaat, waar je dit ook in het transactieoverzicht kan zien.

Reageer