Langer dan 35 minuten overstappen, toch één reis | NS Community
beantwoord

Langer dan 35 minuten overstappen, toch één reis

  • 18 April 2023
  • 7 reacties
  • 470 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben onlangs naar Amsterdam Bijlmer Arena gereisd, waarbij ik in Utrecht een lange overstaptijd had om even wat te eten, drinken, roken en wachten op een vriend. Ik ben daarbij een aantal keer uit- en weer ingecheckt op Utrecht Centraal. Ik had eigenlijk verwacht dat het Flex-systeem wel zo intelligent zou zijn om de tussenliggende in- en uitchecks “weg te strepen” en voor het laatste stuk naar Bijlmer Arena een nieuwe reis te beginnen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Is dit inderdaad hoe het bedoeld is? Kan ik geen gedoe krijgen bij controle op het laatste stuk?

 

icon

Beste antwoord door Aurora NS 18 April 2023, 14:34

Bekijk origineel

7 reacties

Een tussentijdse in- of uitcheck wordt inderdaad geregistreerd als deel van je reis. Het maakt niet uit dat je eigenlijke overstap langer dan 35 minuten was.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om dit constant te doen, maar een enkele keer kan geen kwaad.

Reputatie 7
Badge +3

Dank. Wat dan wel apart is, is dat het poortje bij de uitchecks om 18.19 en 18.21 uur aangaf “Incheck geannuleerd". Dat deed mij vermoeden dat die in- en uitchecks dus niet mee zouden tellen.

Badge +3

Een passage zou inderdaad niet als (deel van) een reis geregistreerd moeten worden, want anders zou je door af en toe (elke keer binnen 35 minuten) even in- en weer uit te checken langere tijd op bijv. Hoog Catharijne kunnen winkelen en je reis in de spits op daltarief vervolgen.

Of lange tijd binnen de poortjes verblijven, zie dit lange topic over iets soortgelijks (met name pagina 12 is daar interessant)

Maar het kan ook zijn dat jouw situatie op saldo niet werkt, maar NS Flex het wel best vindt (in dit geval in jouw voordeel)? Het gaat in ieder geval totaal tegen mijn (en jouw) verwachtingen in.

Op je vertrekstation werkt een spits-incheck annuleren wel gewoon, of zou dat bij Flex ook mis gaan?

Reputatie 7
Badge +3

Op je vertrekstation werkt een spits-incheck annuleren wel gewoon, of zou dat bij Flex ook mis gaan?

Dat heb ik jaren geleden een keer getest. Volgens mij had ik toen ook al Flex. Dan wordt bij de tweede incheck opnieuw het tarief bepaald. Dus inchecken in spits, uitchecken binnen 60 minuten, inchecken binnen 35 minuten in dal = reizen met korting.

Badge +3

Hoe dan ook, voor mijn gevoel zou je rit Utrecht - Bijlmer niet als vervolg van je reis naar Utrecht (uitcheck 17:41) mogen tellen.

In dit geval in jouw voordeel maar wat als die een half uurtje eerder was (in de spits), dan zou het je zelfs € 6,90 moeten kosten.

Weer wat geleerd, de passages houden je ‘reis in stand’ 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Weer wat geleerd, de passages houden je ‘reis in stand’ 🤔

Dat wist ik dus inderdaad ook niet en had ik ook niet verwacht. Wel goed om te weten, kan in je voordeel werken 🙂

Badge +3

Dat een poortje of paaltje binnen 35 minuten terug ‘Overstap OK’ geeft is natuurlijk helemaal prima.

Maar als je daarna meteen weer uitcheckt (Incheck geannuleerd) klopt dan dus niet.

Ik vermoed zomaar dat het bij reizen op saldo toch echt anders uitwerkt dan in dit geval (Flex).

Reageer