beantwoord

Langer dan 6 uur onderweg

als ik vertraging heb , moet ik als de donder tussentijds uitchecken, omdat ns een limiet
van 6 uur heeft. ooit iemand bij ns dat vreemd gevonden. waarom houd
ns geen rekening mee met vertragingen. komt zeker nooit voor vertragingen op spoor ??

na reis langer dan 6 uur niet op tijd uitgecheckt. geld weg 🙂
icon

Beste antwoord door Ramon NS 13 juni 2014, 17:07

Dag Duikkie, het klopt dat je tot 6 uur na het begin van uw reis kan uitchecken. Reizigers zullen zelden tot nooit langer dan zes uur in de trein zitten. Een reis van Groningen naar Maastricht duurt 4 uur en 20 minuten zelfs met 60 minuten extra reistijd heb je dan nog ruim de mogelijkheid om uit te checken. Je geschetste casus zal in de praktijk zelden voorkomen. Mochten reizigers niet kunnen uitchecken dan lossen wij dit uiteraard persoonlijk voor deze reizigers op. Groet Ramon
Bekijk origineel

35 reacties

Dag Duikkie, het klopt dat je tot 6 uur na het begin van uw reis kan uitchecken. Reizigers zullen zelden tot nooit langer dan zes uur in de trein zitten. Een reis van Groningen naar Maastricht duurt 4 uur en 20 minuten zelfs met 60 minuten extra reistijd heb je dan nog ruim de mogelijkheid om uit te checken. Je geschetste casus zal in de praktijk zelden voorkomen. Mochten reizigers niet kunnen uitchecken dan lossen wij dit uiteraard persoonlijk voor deze reizigers op. Groet Ramon

na reis langer dan 6 uur niet op tijd uitgecheckt. geld weg :)

De langste reis zal normaliter nooit langer dan 4 à 4,5 uur duren.
Met een limiet van 6 uur heb je zelfs nog tijd om onderweg een koffie- of rookpauze in te lassen.

En mocht er onverhoopt door een verstoring een vertraging optreden en je buiten die 6 uur limiet komen, dan kun je via MijnNS altijd alsnog e.e.a. regelen.

Kortom, de kreet geld weg gaat in dat geval op, tenzij je natuurlijk geen verdere actie onderneemt.
Reputatie 6
Tot zover de theorie.

Een willekeurig voorbeeld: plan ik een reis van Gn naar Vs morgenochtend, dan kom ik op een reistijd van 4:49. Dat is dan nog zonder werkzaamheden, hetgeen in het weekend een uitzondering genoemd mag worden op een zo lange reis.
Het komt met regelmaat voor dat er storingen van dien aard optreden dat reizigers vertragingen van anderhalf uur of meer oplopen. Ik heb zelf ook eens het genoegen gehad om gedurende langere tijd in een trein vastgehouden te worden.
De mogelijkheid dat de maximale reisduur van zes uur wordt overschreden is dus reëel. Als reiziger ben je dan dus dubbel benadeeld:
- je kunt niet netjes uitchecken
- je kunt geen aanspraak maken op geld terug bij vertraging, omdat een geldige check-uit ontbreekt.

Ik zou - net als duikkie1 - als klant van NS toch graag weten hoe hier mee wordt omgegaan, omdat ik niet graag met verrassingen achteraf geconfronteerd word. Zeker omdat de verrassingen die NS biedt meestal niet erg fijn zijn...

PS: de reactie van Geus is te makkelijk. Het is van de gekke dat wegens systeembeperkingen mensen hun vervoerbewijzen niet correct kunnen gebruiken en het zelf maar allemaal achteraf moeten gaan regelen.

Ik zou - net als duikkie1 - als klant van NS toch graag weten hoe hier mee wordt omgegaan, omdat ik niet graag met verrassingen achteraf geconfronteerd word. Zeker omdat de verrassingen die NS biedt meestal niet erg fijn zijn...

Lees eens wat Ramon schrijft in de eerste reactie:
"Je geschetste casus zal in de praktijk zelden voorkomen. Mochten reizigers niet kunnen uitchecken dan lossen wij dit uiteraard persoonlijk voor deze reizigers op"

Voor het hypothetische geval dat je niet of niet binnen 6 uur kunt uitchecken heeft Ramon (als medewerker van NS) toch al aangegeven dat dat dan opgelost gaat worden?

Waarom dan vragen hoe hier mee omgegaan wordt, als dat al door NS in de persoon van Ramon is aangegeven?

Reputatie 6
Omdat ik als betalende klant graag wil weten waar ik aan toe ben, in plaats van achteraf hemel en aarde te moeten bewegen om alles recht te trekken, bij de gratie van NS.

Lijkt me niet meer dan redelijk, toch?

Vage toezeggingen krijgen we al genoeg van NS, daardoor hebben we überhaupt die hele chipkaart in de eerste plaats.
.....daardoor hebben we überhaupt die hele chipkaart in de eerste plaats.
Het is niet NS die tot de invoering van de OV-chipkaart heeft besloten, maar wijzelf, via onze volksvertegenwoordigers.
Het was het Parlement dat in 200 de nieuwe Wet Peronenvervoer heeft aangenomen waarin is vastgelegd en besloten dat in het openbaar vervoer een elektronisch betaalsysteem moest komen.

Het was ook een besluit van de regering om papieren vervoersbewijzen definitief af te schaffen, te beginnen met de strippenkaart.

Kortom, klachten over de invoering van de OVC niet bij NS, maar in "Den Haag", bij je volksvertegenwoordiger, die heeft het mede namens jou indertijd beslist.

Ik ben het probleem van langer dan 6 uur onderweg nog niet tegengekomen overigens. Wel bij reizigers die vergeten waren uit te checken, maar dat valt onder een andere categorie. Je moet dan echt de langste rit rijden en wel heel veel problemen onderweg tegenkomen. Wij draaien diensten tussen de 6 en 9,5 uur in lengte en zelfs voor ons komt het maar af en toe voor dat we veel tijd moeten bijleggen, in extreme gevallen meer dan 2 uur. Persoonlijk denk ik dat deze case zeer incidenteel voor zal komen en dan wordt het netjes opgelost, dus ik zie het probleem niet zo, aangezien 6 uur onderweg zijn erg lang is.

Ik ben het dus met Geus eens in dit geval.
ja mooi niet he de snelste tijd dat ik van a naar b kan op mijn route is 4:33 maar dan moet ik ook elke overstap halen 4 stuks , als er dan wat gebeurt wat 90% van mijn reizen gebeurt , zit ik gelijk aan de 6 uur grens !! heb ik persoonlijk al opgelost met uitklokken op de eerste mogelijkheid na de verstoring . daarna weer inklokken en verder gaan , komt regelmatig voor dat ik 6 uur of langer in de trein zit.
maar ja dat kan volgens ns dus niet. ga ook eens met de bommeltrein van zuidwest mee naar bommeltrein noord oost !!!
maar waarom niet gewoon 8 uur of 16 uur ?? zolang is namelijk een reisdag bij ns. dat je kan altijd uitchecken zelfs 6 uur na inchecken , lach ik altijd hartelijk om.
Reputatie 6
Badge +2
heb ik persoonlijk al opgelost met uitklokken op de eerste mogelijkheid na de verstoring . daarna weer inklokken en verder gaan
Dat hangt wel van je abonnement en van de GTBV af of dat aan te bevelen is.

dat je kan altijd uitchecken zelfs 6 uur na inchecken , lach ik altijd hartelijk om.
Je bedoelt dat de regel niet in praktijk wordt gebracht? Dat heb ik weleens vaker gehoord.

Hoe gaan jullie dit oplossen ? Komt er bij elk station dag en nacht personeel te staan zoals in Londen het geval is ?

Anders staat de reiziger gewoon voor een gesloten poortje.
En ja het zal zeldzaam voorkomen, maar er staan toch regelmatig treinen stil bij een weiland....

ga ook eens met de bommeltrein van zuidwest mee naar bommeltrein noord oost !!!
maar waarom niet gewoon 8 uur of 16 uur ??

Tuurlijk kun je met stoptreinen (door jou aangeduid als bommeltjes) reizen van Vlissingen naar Groningen en natuurlijk ben je dan langer onderweg.
Je zou ook op elk tussenstation nog een stop kunnen maken voor een koffie of rookpauze.
NS baseert hun 6 uurs grens kennelijk op de reistijden volgens de reisplanner en niet op die incidentele reiziger die er een hobby van maakt om "haasje over" te spelen van VS naar GN.

En in de praktijk blijken die 6 uur geen problemen op te leveren (zoals Loes ook al aangaf in haar op die praktijk gebaseerde reactie).

Dus ja, waarom niet gewoon 8 uur of 16 uur, of zelfs 24 uur als je met 6 uur al 25% speling hebt bij de langste treinreis volgens de reisplanner.

Reputatie 3
Badge
heb ik persoonlijk al opgelost met uitklokken op de eerste mogelijkheid na de verstoring . daarna weer inklokken en verder gaan , komt regelmatig voor dat ik 6 uur of langer in de trein zit.

Zou ik in het algemeen wel heel voorzichtig mee zijn. Je knipt je reis in twee stukken op. Stel je wilt van Vlissingen naar Groningen. Dat is net zo duur als Vlissingen-Zwolle. Als je in Zwolle uitcheckt en weer incheckt, betaal je het stuk van Zwolle naar Groningen nog eens. Juist op lange reizen zou ik dit in het algemeen niet doen . . .

maar waarom niet gewoon 8 uur of 16 uur ?? zolang is namelijk een reisdag bij ns. dat je kan altijd uitchecken zelfs 6 uur na inchecken , lach ik altijd hartelijk om.

De langste reis van zuidwest naar noordoost met NS is van Vlissingen naar Groningen en duurt 4 uur en 38 minuten. Eventueel kun je daarna nog met een 'bommeltrein', zoals u dat noemt, naar Delfzijl, Bad Nieuweschans, maar dat zijn geen NS-treinen, dus dan moet je sowieso in Groningen al uitchecken.

Reputatie 6
ja mooi niet he de snelste tijd dat ik van a naar b kan op mijn route is 4:33 maar dan moet ik ook elke overstap halen 4 stuks , als er dan wat gebeurt wat 90% van mijn reizen gebeurt , zit ik gelijk aan de 6 uur grens !! heb ik persoonlijk al opgelost met uitklokken op de eerste mogelijkheid na de verstoring . daarna weer inklokken en verder gaan , komt regelmatig voor dat ik 6 uur of langer in de trein zit.
Uitchecken bij de eerste mogelijkheid in geval van vertraging lijkt me niet aan te bevelen, immers kan dit problemen opleveren bij eventuele GTBV-aanspraken, die zouden dan niet over je hele traject toegekend kunnen worden. Ik zou gewoon proberen bij het eindstation uit te checken, lukt dat niet, dan gaat NS dat gewoon netjes oplossen, zoals ons hier bezworen wordt.
Alleen jammer dat je daar als reiziger weer achteraan moet. Niet echt klantvriendelijk dus.

En inderdaad, een reis van bv Groningen naar Vlissingen duurt 4:38, voeg daar een keer werkzaamheden en een beetje serieuze storing toe en je zit boven de zes uur. Maar dat komt in de praktijk gelukkig niet voor.
Reputatie 3
Badge
heb ik persoonlijk al opgelost met uitklokken op de eerste mogelijkheid na de verstoring . daarna weer inklokken en verder gaan , komt regelmatig voor dat ik 6 uur of langer in de trein zit.

Zou ik in het algemeen wel heel voorzichtig mee zijn. Je knipt je reis in twee stukken op. Stel je wilt van Vlissingen naar Groningen. Dat is net zo duur als Vlissingen-Zwolle. Als je in Zwolle uitcheckt en weer incheckt, betaal je het stuk van Zwolle naar Groningen nog eens. Juist op hele lange reizen zou ik dit in het algemeen niet doen, of op zijn minst uitzoeken of je jezelf daarmee niet in de vingers snijdt . . .

De langste reis van zuidwest naar noordoost met NS is van Vlissingen naar Groningen en duurt 4 uur en 38 minuten. Eventueel kun je daarna nog met een 'bommeltrein', zoals u dat noemt, naar Delfzijl, Bad Nieuweschans, maar dat zijn geen NS-treinen, dus dan moet je sowieso in Groningen al uitchecken.

Reputatie 7
Badge +4
Van Grou naar Eijsden is toch echt vijf uur. Het probleem vormen de werkzaamheden in het weekend. Als je vijf uur onderweg bent is dat al lang maar als je dan nog werkzaamheden hebt tussen Meppel en Leeuwarden, bij Utrecht Overvecht of Eindhoven-Weert om er maar wat recente te noemen, dan ben je al snel een uur kwijt. Rond Eindhoven een paar weken geleden belangrijk langer.
Met de combinatie lange reis en weekendwerkzaamheden kun je wel degelijk in de problemen komen als het gaat om de maximumreistijd. Het door Ramon genoemde Groningen - Maastricht met de Intercity is qua afstand wel lang maar een reis ten dele met een stoptrein met slechte aansluiting kan, zeker met calamiteiten of werkzaamheden, een langere reistijd opleveren.
Reputatie 2

....
Je zou ook op elk tussenstation nog een stop kunnen maken voor een koffie of rookpauze.
....

Dus je zou een lange reis tussendoor onderbreken zonder uit te checken (zolang je binnen het stationgebied blijft) voor allerlei activiteiten: als de heenreis maar binnen 6 uur wordt voltooid (of alsnog uitcheckt)?
Reputatie 7
Badge +4
Dan is uit en inchecken nergens goed voor al wil NS daar kennelijk wel naar toe. Het is voor een conducteur ook ondoenlijk dat na te lopen en eigenlijk ook nergens voor nodig. Bovendien kost het je geld want je raakt je langeafstandsvoordeel kwijt. Als je ver reist worden je kilometers goedkoper. Amersfoort-Zwolle en Zwolle-Groningen samen kosten meer dan Amersfoort-Groningen. Niet verstandig dus.
Reputatie 2
Als je op een gegeven moment een treinreis aanvangt, moet je minimaal 20 euro saldo hebben bij het inchecken. Stap je ergens over met verplicht uitchecken/inchecken binnen maximaal een half uurtje, dan kijkt men niet naar de overgebleven saldo op dat moment. Begrijp ik dat goed?
....
....

Dus je zou een lange reis tussendoor onderbreken zonder uit te checken (zolang je binnen het stationgebied blijft) voor allerlei activiteiten: als de heenreis maar binnen 6 uur wordt voltooid (of alsnog uitcheckt)?

Inderdaad, dat is heel goed mogelijk.
Ik reisde enige tijd geleden naar Maastricht. Op Eindhoven heb ik mijn reis gewoon onderbroken, ben daar heerlijk op 't gemak koffie gaan drinken, wat rondgekeken wat de bouwactiviteiten betreft en een half uur later pas weer verder richting Maastricht. Omdat ik binnen het stationsgebied bleef hoefde ik niet in- en uit te checken.
Op de terugreis hetzelfde. Koffie, sanitaire stop enkele telefoontjes i.v.m. familieomstandigheden en 3 kwartier later weer verder richting Utrecht.
Doordat ik niet telkens heb uit- en weer ingecheckt en binnen het stationsgebied verbleef, kostte het mij geen cent extra.
Reputatie 2
Dan is uit en inchecken nergens goed voor al wil NS daar kennelijk wel naar toe. Het is voor een conducteur ook ondoenlijk dat na te lopen en eigenlijk ook nergens voor nodig. Bovendien kost het je geld want je raakt je langeafstandsvoordeel kwijt. Als je ver reist worden je kilometers goedkoper. Amersfoort-Zwolle en Zwolle-Groningen samen kosten meer dan Amersfoort-Groningen. Niet verstandig dus.

Even een concreet voorbeeld: ik stap uit de trein om iemand te ontmoeten op het perron. Even koffie drinken aldaar en een uurtje later ga ik verder met mijn reis. Linksom of rechtsom, de reisafstand blijft hetzelfde.

"Vroeger" kon je een enkeltje kopen. Dan mag je van A naar B via de kortst mogelijke route. Maar niet dat je binnen 2 uur op het eindstation moet arriveren...

Ik was opgegroeid met dit soort kaartsysteem. OV-chipkaart is "nieuw" voor mij. Want (voor het eerst) net aangeschaft.

Nu begrijp ik dat de tijd ook een rol gaat spelen. Als je na 6 uur niet uitcheckt, betaal je het volle pond! Maar zolang de zes uur niet om is...
Reputatie 2
....
....

Inderdaad, dat is heel goed mogelijk.
Ik reisde enige tijd geleden naar Maastricht. Op Eindhoven heb ik mijn reis gewoon onderbroken, ben daar heerlijk op 't gemak koffie gaan drinken, wat rondgekeken wat de bouwactiviteiten betreft en een half uur later pas weer verder richting Maastricht. Omdat ik binnen het stationsgebied bleef hoefde ik niet in- en uit te checken.
Op de terugreis hetzelfde. Koffie, sanitaire stop enkele telefoontjes i.v.m. familieomstandigheden en 3 kwartier later weer verder richting Utrecht.
Doordat ik niet telkens heb uit- en weer ingecheckt en binnen het stationsgebied verbleef, kostte het mij geen cent extra.

Was al bezig met mijn vorige bericht met een voorbeeld en zag jouw antwoord pas later. 🙂 Maar wat jij beschrijft, is dus mogelijk. Dank voor je heldere antwoord!
Als je op een gegeven moment een treinreis aanvangt, moet je minimaal 20 euro saldo hebben bij het inchecken. Stap je ergens over met verplicht uitchecken/inchecken binnen maximaal een half uurtje, dan kijkt men niet naar de overgebleven saldo op dat moment. Begrijp ik dat goed?

Voor reizigers met een abonnement geldt een minimum van €10. omdat voor hen een instaptarief geldt van €10. Zonder abonnement is het instaptarief €20 en moet het saldo dus ook minimaal €20 zijn.

Ik heb mijn reishistorie eens geraadpleegd.
Ik heb nog niet zo lang geleden een kort reisje gemaakt waarvoor ik voor de heenreis (na uitchecken)€1,30 kwijt was.
Omdat ik slechts iets vlak naast het station moest ophalen, checkte ik na 25 minuten weer in (dus binnen de "beruchte" 25 minuten). Er werd bij die incheck toch gewoon €10 instaptarief ingehouden.
Aangekomen op het station van mijn woonplaats checkte ik gewoon uit en werd €9,60 terug geboekt.
Voor de rit die mijn heen €1,30 kostte, kostte mij terug slechts €0,40.
Kennelijk werd door het opnieuw binnen 35 minuten inchecken mijn terugreis gezien als een vervolg van mijn heenreis. Maar bij het inchecken werd wel het normale instaptarief ingehouden.
Uit die €10 zul je afgeleid hebben dat ik met een kortingskaart reis.

Voor reizigers met een abonnement geldt een minimum van €10. omdat voor hen een instaptarief geldt van €10. Zonder abonnement is het instaptarief €20 en moet het saldo dus ook minimaal €20 zijn.

Ik heb mijn reishistorie eens geraadpleegd.
Ik heb nog niet zo lang geleden een kort reisje gemaakt waarvoor ik voor de heenreis (na uitchecken)€1,30 kwijt was.
Omdat ik slechts iets vlak naast het station moest ophalen, checkte ik na 25 minuten weer in (dus binnen de "beruchte" 25 minuten). Er werd bij die incheck toch gewoon €10 instaptarief ingehouden.
Aangekomen op het station van mijn woonplaats checkte ik gewoon uit en werd €9,60 terug geboekt.
Voor de rit die mijn heen €1,30 kostte, kostte mij terug slechts €0,40.
Kennelijk werd door het opnieuw binnen 35 minuten inchecken mijn terugreis gezien als een vervolg van mijn heenreis. Maar bij het inchecken werd wel het normale instaptarief ingehouden.
Uit die €10 zul je afgeleid hebben dat ik met een kortingskaart reis.

Dat is op zich logisch, want bus, tram en metro hanteert men dezelfde regels bij het binnen 35 min overstappen, dan rekent men ook niet het instaptarief.

Reputatie 7
Badge +4
Per 25 juni zou het probleem met de langeafstandskorting uit de wereld moet zijn. Dat is erg laat en op kosten van de consument maar goed, het lijkt dan toch te gebeuren.
Reputatie 3
Badge
[quote=Thom]Van Grou naar Eijsden is toch echt vijf uur.quote]

Volgens mij is van Grou naar Maastricht 4:36. Het stuk na Maastricht is niet van NS, dus daar gaat het verhaal niet meer op, toch?

Hoe dan ook is er zeker een kleine, maar niettemin reële, kans dat je langer dan zes uur onderweg bent. Maar bij problemen gaat NS dat ongetwijfeld oplossen.

Reageer