beantwoord

Langer dan 6 uur onderweg

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 3
Badge

Voor reizigers met een abonnement geldt een minimum van €10. omdat voor hen een instaptarief geldt van €10. Zonder abonnement is het instaptarief €20 en moet het saldo dus ook minimaal €20 zijn.

Ik heb mijn reishistorie eens geraadpleegd.
Ik heb nog niet zo lang geleden een kort reisje gemaakt waarvoor ik voor de heenreis (na uitchecken)€1,30 kwijt was.
Omdat ik slechts iets vlak naast het station moest ophalen, checkte ik na 25 minuten weer in (dus binnen de "beruchte" 25 minuten). Er werd bij die incheck toch gewoon €10 instaptarief ingehouden.
Aangekomen op het station van mijn woonplaats checkte ik gewoon uit en werd €9,60 terug geboekt.
Voor de rit die mijn heen €1,30 kostte, kostte mij terug slechts €0,40.
Kennelijk werd door het opnieuw binnen 35 minuten inchecken mijn terugreis gezien als een vervolg van mijn heenreis. Maar bij het inchecken werd wel het normale instaptarief ingehouden.
Uit die €10 zul je afgeleid hebben dat ik met een kortingskaart reis.

Dat is op zich logisch, want bus, tram en metro hanteert men dezelfde regels bij het binnen 35 min overstappen, dan rekent men ook niet het instaptarief.

Zo logisch is dat niet, want feitelijk is hier sprake van een retourtje. En een retour kost gewoon tweemaal een enkele reis.
In tram, bus en metro bestaat het hele concept van een 'retourtje' niet. Kennelijk nu bij NS ook niet meer.
mensen die lang reizen hebben toch allemaal een abnoment, of maken we ns onnodig rijk ?? , dus ik heb geen problemen al check ik elk overstap station in en uit . wat ik soms ook doe. weet ik zeker dat ik niet boven de zes uur komt door "omstandigheden". maar is een gedoe hoor , vooral als ze die poortjes sluiten. maar daar verzinnen we ook wel wat op. ik persoonlijk moet wel even uitkijken met andere vervoeders. soms moet ik om reizen dus nog langer onderweg omdat ik gewoon weg de korste route niet kan maken omdat het verschillende vervoeders zijn. ov kaart zo'n gemak :)

maar goed al reis ik het korste afstand en heb ik daar 60 minuten vertraging krijg ik soms meer uitbetaald dan de reis volle pond kost 🙂 slimme jongens daar bij ns ??

dus gewoon elke overstap uit en inchecken , nooit geen overscheiding 6 uur grens en maximale terug gave bij vertraging , het is voor gekomen dat op mijn reis ik van ns 2 keer de 60 minuten vertraging kon claimen 🙂 wel meer dan 2 uur vertraging , maar als je niet bij elke vertraging uitcheck krijg je bij meer dan 2 uur toch maar 1 keer. nu zijn het 4 korte reizen 🙂
Reputatie 6
Badge +2
dus gewoon elke overstap uit en inchecken , nooit geen overscheiding 6 uur grens en maximale terug gave bij vertraging
Niet als je 10 minuten vertraging hebt en daardoor je aansluiting mist, waardoor je 30 minuten vertraging hebt.

Maar inderdaad is wel een verschil dat bij vrij reizen de vergoeding niet afhangt van de lengte van het traject, dus in die zin is opknippen niet nadelig.
dennis vertraging van 10 minuten is geen vertraging 🙂 , als dat zo zou zijn dan heb ik 100% vertraging bij elke reis die ik maak !! een 10 minuten vertraging is alleen vertraging als je de overstap niet haalt. en dan pas bij de volgende overstap. het is niet zo dat ik dit ooit in de randstad kan oplopen. maar buiten de cirkel rot-amster-ut. rijden er over het algemeen maar 2 treinen per uur. ( en nog bommel ook) , dus overstap gemist is +30 minuten eindtijd/tussentijd. die claim je dan gelijk. en ga verder met je reis kijken wat er nu weer loos is op het volgende stuk. anders is het weer als ze besluiten net voor je einddoel de trein niet verder te laten rijden, of dat de airco uit gaat en je midden in het zo trage landschap 1 of 2 uur mag genieten van stil staan. met langere reizen maak je nogal eens wat mee 🙂
Reputatie 6
Badge +2
buiten de cirkel rot-amster-ut. rijden er over het algemeen maar 2 treinen per uur. (..) , dus overstap gemist is +30 minuten eindtijd/tussentijd. die claim je dan gelijk
Inderdaad, dus niet bij die eerste overstap uit en inchecken.
Reputatie 3
Badge
In het algemeen zal tussentijds uit- en inchecken niet zinvol zijn.

Als je op het eerste deel van een lange reis 30-60 minuten vertraging oploopt, zou ik niet uitchecken. Als je verderop in de reis meer vertraging oploopt en boven het uur uitkomt, kun je alsnog de hele reis terugclaimen. In dat geval is het dus beter om te wachten.

Als je op het eerste deel al meer dan een uur vertraging hebt opgelopen zou je kunnen uitchecken. Dan kun je echter alleen het reeds afgelegde deel claimen. Als je een vast bedrag terugkrijgt, zoals bij Dal Vrij of Altijd Vrij, zou dat gunstig kunnen zijn: stel dat je verderop opnieuw meer dan 30 minuten vertraging oploopt, dan kun je ook opnieuw claimen. In alle andere gevallen lijkt het me dat je niet tussentijds moet uitchecken.

Als mijn redenering klopt, is tussentijds uitchecken alleen zinvol als je een vast bedrag terugkrijgt bij GTBV, EN onderweg al meer dan een uur vertraging hebt.

Zeker NIET uitchecken als je door een vertraging van tien minuten je aansluiting mist en daardoor een half uur later aankomt: juist dan moet je wachten tot je aankomst-station; anders valt er helemaal niks te claimen. Als je daarna nog verder moet, moet je ook zeker niet uitchecken: misschien loop je verderop wel nog meer vertraging op, waardoor je over de hele reis op meer dan een uur vertraging uitkomt. . .

Ten slotte vraag ik me af hoe het bij Jaartraject/Traject Vrij werkt. Stel ik heb Traject Vrij van Haarlem naar Eindhoven. Ik check in Eindhoven in, heb om de een of andere reden een uur vertraging tussen Eindhoven en Amsterdam, en check daar uit. Vervolgens check ik direct weer in, en loop tussen Amsterdam en Haarlem nog eens een half uur vertraging op. Zou ik dan ook voor die tweede vertraging kunnen claimen?

Het zijn hoe dan ook behoorlijk hypothetische kwesties. Een reistijd langer dan zes uur is nog wel denkbaar op lange trajecten waar iets misgaat en/of waar werkzaamheden zijn, maar dat is toch wel zeer uitzonderlijk. En in het algemeen moet je nooit regels maken voor zeer uitzonderlijke situaties; die moet je gewoon per geval redelijk oplossen.
Aan de andere kant is moeilijk in te zien wat er tegen is om die zes uur in ieder geval iets op te rekken.
Reputatie 6
Badge +2
Bij Traject Vrij is de GTBV sowieso wat vreemd en onduidelijk. Volgens https://forum.ns.nl/abonnementen-2/de-gtbv-traject-vrij-2272 zou het op basis van de volle prijs zijn, wat buiten het traject in de daluren voordeliger is dan bij Dal Voordeel.
Reputatie 7
Badge +4
Passagiers tot de Nederlandse grens, dus van en naar Maastricht Randwyck en Eijsden, reizen volgens de NS-voorwaarden en kunnen gewoon bij NS op de stations in- en uitchecken.Die voorwaarden waren voor de privatisering ook al zo en zijn zo gebleven, NMBS exploiteert wel de verbinding Maastricht-Luik. In een ander topic is het ook aan de orde gekomen.

Wat ik aangaf is dat het niet veel voor zal komen maar ook niet onmogelijk is. Een wandelgroepje uit Grou dat de Friese heuvels niet erg hoog vond, is het overkomen door de weekendwerkzaamheden.
Reputatie 3
Badge
Bij Traject Vrij is de GTBV sowieso wat vreemd en onduidelijk. Volgens https://forum.ns.nl/abonnementen-2/de-gtbv-traject-vrij-2272 zou het op basis van de volle prijs zijn, wat buiten het traject in de daluren voordeliger is dan bij Dal Voordeel.

Dank voor de link. Naar aanleiding daarvan (en van een nadere bestudering van de voorwaarden):

1.
Dit betekent dat tussentijds uitchecken bij grote vertraging met Traject Vrij op je vaste traject geen zin heeft. GTBV wordt berekend op basis van de ritprijs, zoals bepaald door in- en uitcheck. Je krijgt dus geen vast bedrag terug. (Anders dan op dit moment bij Jaartraject: daar krijg je nu altijd 1/500 of 1/250 van je abonnementsprijs terug, ook al heb je maar op een stukje van je traject gereisd. Of zelfs als je helemaal niet gereisd hebt, want dat is niet te controleren. . . )

2.
Op dit moment is bij Jaartraject de GTBV ook niet afhankelijk van de tijd waarop je reist, en daarmee dus ook gunstiger dan het oude Voordeelurenabonnement. In die zin is het consequent dat het voor Traject Vrij gunstiger is dan voor Dal Voordeel. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft dat de prijs van Jaartraject en nu ook van Traject Vrij gebaseerd is op x maal de volle tariefprijs van de reis.
Maar in het kader van de hele nieuwe systematiek is het inderdaad merkwaardig. Je zou toch zeggen dat het een koud kunstje is om te bepalen of in de voltarief-tijd of in daluren is ingecheckt.
Reputatie 6
Badge +2
Vreemd, in de GTBV-voorwaarden staat "In geval van een vertraging vanaf 30 minuten tot en met 59 minuten heeft u desgevraagd recht op restitutie van de helft van de door u betaalde ritprijs of de helft van een evenredig deel van de prijs van uw abonnement. In geval van een vertraging van 60 minuten of meer heeft u desgevraagd recht op volledige restitutie van de door u betaalde ritprijs of een evenredig deel van de prijs van uw abonnement.", dus "de door u betaalde ritprijs", dus het bedrag met korting.

Reageer