beantwoord

Levertijd weekendvrij


Hallo,
Ik heb gisteren een weekendvrij besteld bij jullie. Hij gaat 29-4 in. Er staat alleen bij de status in behandeling, stond er gisteren ook al. Wat zijn de verdere statussen die ik te zien ga krijgen? En wanneer kan ik mijn kaart verwachten? En hoe?
icon

Beste antwoord door Anonymous 16 april 2014, 21:40

Heeft u al een OV-chipkaart die nog langer dan 8 weken geldig is en heeft u daarvan het nummer opgegeven om het abonnement op die bestaande OV-chipkaart te zetten?



Of heeft u geen OV-chipkaart nummer opgegeven, dus het abonnement besteld met daarbij ook de levering van een (nieuwe) OV-chipkaart.



Gezien het feit dat de ingangsdatum van het abonnement 14 dagen in de toekomst ligt, neem ik aan dat de laatstgenoemde situatie het geval is.

In dit geval stuurt de NS de gegevens door naar Trans Link Systems, de beheerder en producent van de OV-chipkaarten. Nadat de kaart gereed is en het abonnement op de kaart is gezet stuurt TLS de kaart per post naar het opgegeven adres.

U kunt de kaart dan ca. 10-12 werkdagen na bestelling in de bus verwachten (dat is ook de reden dat bij levering van een abonnement op een nieuwe OV-chipkaart 2 weken als levertijd wordt aangehouden).



Overigens beheert Tans Link Systems ook de website www.ov-chipkaart.nl

Op die site zou u - na ontvangst van de OV-chipkaart - ook een account kunnen aanmaken waar alle reismutaties worden geregistreerd, zodat u altijd inzicht hebt in uw reisbewegingen, zowel per trein, als ook per bus, tram en/of metro.



Overigens is het ook mogelijk (en aanbevelenswaardig om bij https:// http://www.ns.nl/reizigers/mijn-ns/inloggen/mijn-ns-introductie-en-aanmelden.html een account aan te maken. Daar ziet u weliswaar alleen maar de treinreizen die u hebt gemaakt, maar heeft u ook mogelijkheden zoals geld terug vragen bij vertraging of e.e.a. te regelen als u eens vergeten bent uit te checken, etc.



Bekijk origineel

16 reacties

Heeft u al een OV-chipkaart die nog langer dan 8 weken geldig is en heeft u daarvan het nummer opgegeven om het abonnement op die bestaande OV-chipkaart te zetten?

Of heeft u geen OV-chipkaart nummer opgegeven, dus het abonnement besteld met daarbij ook de levering van een (nieuwe) OV-chipkaart.

Gezien het feit dat de ingangsdatum van het abonnement 14 dagen in de toekomst ligt, neem ik aan dat de laatstgenoemde situatie het geval is.
In dit geval stuurt de NS de gegevens door naar Trans Link Systems, de beheerder en producent van de OV-chipkaarten. Nadat de kaart gereed is en het abonnement op de kaart is gezet stuurt TLS de kaart per post naar het opgegeven adres.
U kunt de kaart dan ca. 10-12 werkdagen na bestelling in de bus verwachten (dat is ook de reden dat bij levering van een abonnement op een nieuwe OV-chipkaart 2 weken als levertijd wordt aangehouden).

Overigens beheert Tans Link Systems ook de website www.ov-chipkaart.nl
Op die site zou u - na ontvangst van de OV-chipkaart - ook een account kunnen aanmaken waar alle reismutaties worden geregistreerd, zodat u altijd inzicht hebt in uw reisbewegingen, zowel per trein, als ook per bus, tram en/of metro.

Overigens is het ook mogelijk (en aanbevelenswaardig om bij https:// http://www.ns.nl/reizigers/mijn-ns/inloggen/mijn-ns-introductie-en-aanmelden.html een account aan te maken. Daar ziet u weliswaar alleen maar de treinreizen die u hebt gemaakt, maar heeft u ook mogelijkheden zoals geld terug vragen bij vertraging of e.e.a. te regelen als u eens vergeten bent uit te checken, etc.

Ik heb een nieuwe aangevraagd, maar welke statussen in mijn bestelling kan ik gaan verwachten? Of blijft hij constant op 'in behandeling' staan totdat ie opeens is verzonden?
Ik heb een nieuwe aangevraagd, maar welke statussen in mijn bestelling kan ik gaan verwachten? Of blijft hij constant op 'in behandeling' staan totdat ie opeens is verzonden?

Helaas heb ik daar geen ervaring in. Toen ik mijn abonnement 20 jaar geleden aanvroeg ging dat iets anders en 7 jaar geleden is dat automatisch door NS op een OV-chipkaart gezet die ik vanzelf kreeg toegestuurd. Ook toen de geldigheid van mijn OVC na 5 jaar verlopen was, kreeg ik automatisch een nieuwe kaart toegestuurd met mijn abonnement erop.
Omdat ik zelf nooit actie heb hoeven ondernemen heb ik dus ook nooit naar de stand van zaken gekeken.
Dus welke status NS zal de bestelling zal geven als zij (na ontvangst en bevestiging van de betaling) de gegevens doorsturen naar TLS ik ook voor mij een vraag.

In dit forum is ook wel eens de vraag gesteld waar (na bijv 10 dagen) het abonnement bleef.
In die gevallen verwees NS steevast naar de Klantenservice van TLS, omdat NS geen inzage zegt te hebben in de gang van zaken en de stand van zaken bij TLS.
Daar zou je uit kunnen opmaken dat bij NS voorlopig de status "in behandeling" blijft staan, totdat zij van TLS mogelijk een terugkoppeling krijgen dat de kaart is verzonden en wat het nummer van de OV-chipkaart is.
Zeker als NS de gegevens en produktieopdracht aan TLS heeft verstuurd is de orderafhandeling uit het gezichtsveld van NS verdwenen en heeft een statusaanduiding bij NS dus in feite geen enkele zin meer.

Uit ervaringen die ik hier heb gelezen zou het best zo kunnen zijn dat binnen enkele dagen (voor het einde van deze week) de gegevens bij TLS liggen en dat de kaart eind volgende week al wel eens in de bus zou kunnen liggen.
Regelmatig komt de vraag op dit forum naar voren van mensen die de kaart 3 of 4 dagen eerder in huis hebben en dan de ingangsdatum nog naar voren willen halen. En dat is dus niet mogelijk omdat die gegevens in de chip zijn vastgelegd en er dus weer een hele nieuwe OV-chipkaart aangemaakt zou moeten worden (levertijd, inderdaad, 2 weken).

Het zijn dus die ervaringen op dit forum die ik met u probeer te delen.
Ik heb echter nog nooit iemand gezien of gelezen die de bestelstatus volgde. Die kennis en ervaring moet ik helaas ontberen.
Het zou mij niets verbazen (maar dat is puur mijn eigen gevoel) dat er voorlopig gewoon "in behandeling" blijft staan totdat NS eerder genoemde terugkoppeling krijgt.
Ik hoop toch wat duidelijkheid te hebben kunnen verschaffen.


Je hebt er in ieder geval je best op gedaan, bedankt! Zal ik je op de hoogte houden wat de statussen zijn? Helpt je misschien met de volgende onwetende klant ;)

Ik heb een nieuwe aangevraagd, maar welke statussen in mijn bestelling kan ik gaan verwachten? Of blijft hij constant op 'in behandeling' staan totdat ie opeens is verzonden?

Helaas heb ik daar geen ervaring in. Toen ik mijn abonnement 20 jaar geleden aanvroeg ging dat iets anders en 7 jaar geleden is dat automatisch door NS op een OV-chipkaart gezet die ik vanzelf kreeg toegestuurd. Ook toen de geldigheid van mijn OVC na 5 jaar verlopen was, kreeg ik automatisch een nieuwe kaart toegestuurd met mijn abonnement erop.
Omdat ik zelf nooit actie heb hoeven ondernemen heb ik dus ook nooit naar de stand van zaken gekeken.
Dus welke status NS zal de bestelling zal geven als zij (na ontvangst en bevestiging van de betaling) de gegevens doorsturen naar TLS ik ook voor mij een vraag.

In dit forum is ook wel eens de vraag gesteld waar (na bijv 10 dagen) het abonnement bleef.
In die gevallen verwees NS steevast naar de Klantenservice van TLS, omdat NS geen inzage zegt te hebben in de gang van zaken en de stand van zaken bij TLS.
Daar zou je uit kunnen opmaken dat bij NS voorlopig de status "in behandeling" blijft staan, totdat zij van TLS mogelijk een terugkoppeling krijgen dat de kaart is verzonden en wat het nummer van de OV-chipkaart is.
Zeker als NS de gegevens en produktieopdracht aan TLS heeft verstuurd is de orderafhandeling uit het gezichtsveld van NS verdwenen en heeft een statusaanduiding bij NS dus in feite geen enkele zin meer.

Uit ervaringen die ik hier heb gelezen zou het best zo kunnen zijn dat binnen enkele dagen (voor het einde van deze week) de gegevens bij TLS liggen en dat de kaart eind volgende week al wel eens in de bus zou kunnen liggen.
Regelmatig komt de vraag op dit forum naar voren van mensen die de kaart 3 of 4 dagen eerder in huis hebben en dan de ingangsdatum nog naar voren willen halen. En dat is dus niet mogelijk omdat die gegevens in de chip zijn vastgelegd en er dus weer een hele nieuwe OV-chipkaart aangemaakt zou moeten worden (levertijd, inderdaad, 2 weken).

Het zijn dus die ervaringen op dit forum die ik met u probeer te delen.
Ik heb echter nog nooit iemand gezien of gelezen die de bestelstatus volgde. Die kennis en ervaring moet ik helaas ontberen.
Het zou mij niets verbazen (maar dat is puur mijn eigen gevoel) dat er voorlopig gewoon "in behandeling" blijft staan totdat NS eerder genoemde terugkoppeling krijgt.
Ik hoop toch wat duidelijkheid te hebben kunnen verschaffen.


Je hebt er in ieder geval je best op gedaan, bedankt! Zal ik je op de hoogte houden wat de statussen zijn? Helpt je misschien met de volgende onwetende klant ;)



Ervaringen van anderen en extra informatie is natuurlijk nooit weg. Houd ik me graag voor aanbevolen.
Wie weet kan ik ooit weer iemand anders van dienst zijn met jouw ervaringen.
Bedankt alvast.
Zowel als bij me kaart als bij me abonnement staat er nu afgehandeld, dinsdagavond besteld
Badge
Beste Jgerssen, welkom op het forum. Zo te lezen is de status van je bestelling aangepast. Dit kan kloppen. Zodra de betaling bij ons binnen is, wordt de status aangepast. Vriendelijke groet, Leny
Zowel als bij me kaart als bij me abonnement staat er nu afgehandeld, dinsdagavond besteld

Dank voor het "bijpraten".
Het lijkt er dus op dat NS er nu mee klaar is en de gegevens richting TLS (www.ov-chipkaart.nl) gaan voor aanmaak van de kaart en de verdere afhandeling.
Ik weet niet of ze daar in Amersfoort ook op Goede Vrijdag actief zijn; in ieder geval zal 2e Paasdag een vertragende factor zijn.
Toch houd ik het erop dat je niet raar moet opkijken als de kaart eind volgende week al op de mat ligt.
Staat al dat ik hem binnenkort kan verwachten via de post, mn bestelling is verwerkt
Ik heb dinsdagavond via ideal betaald, lijkt mij dat die betaling inmiddels wel is ontvangen toch?

Beste Jgerssen, welkom op het forum. Zo te lezen is de status van je bestelling aangepast. Dit kan kloppen. Zodra de betaling bij ons binnen is, wordt de status aangepast. Vriendelijke groet, Leny
Ik heb dinsdagavond via ideal betaald, lijkt mij dat die betaling inmiddels wel is ontvangen toch?

Beste Jgerssen, welkom op het forum. Zo te lezen is de status van je bestelling aangepast. Dit kan kloppen. Zodra de betaling bij ons binnen is, wordt de status aangepast. Vriendelijke groet, Leny


NAS houdt van "boter bij de vis".
Zoals Leny ook al aangeeft moet de betaling inmiddels binnen zijn, zodat NS de opdracht kan doorgeven aan OV-chipkaart.nl. Daarmee is dan voor NS de kous af en wordt de status gewijzigd in "afgehandeld".
Er zit dus aardig wat schot in jouw aanvraag.
Ik heb hem binnen! De laatste status was afgehandeld nog steeds!
Ik heb nog 1 vraagje, als ik over een paar weken door de week wil reizen. Moet ik dan inchecken, of kan ik ook een papieren kaartje kopen met 40% korting?
Goed om te lezen dat de kaart binnen is. Als je doordeweeks reist moet je inchecken met je OV-chipkaart, met dit abonnement kan je niet meer reizen icm papierenvervoerbewijs. Een minimum saldo van €10 is dan wel vereist om in te checken.
Ik ga 3 mei reizen, als ik dan ga reizen, moet er geld op me weekendvrij staan? Ik reis dan gratis, maar er staat overal wat anders
Ik ga 3 mei reizen, als ik dan ga reizen, moet er geld op me weekendvrij staan? Ik reis dan gratis, maar er staat overal wat anders

3 mei is een gewone zaterdag waarop je met je weekend vrij abonnement gewoon kosteloos met de trein kan reizen.
Voor het reizen op maandag t/m vrijdag dient er vanzelfsprekend wel een saldo op je OV-chipkaart te staan.

Ook als je de bus, tram of metro wilt reizen dient er een bedrag op je kaart te staan.
Daar geldt het weekend vrij abonnement immers niets, dus wordt iedere rit verrekend met het saldo op je kaart.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/welkom-15/instaptarief-vrij-reizen-1218.

Reageer