los kaartje zonder extra kosten

• 2 december 2015
  • 15 reacties
  • 864 Bekeken

wat vinden jullie van mijn idee?

als je een los kaartje koop en je wilt van Utrecht centraal naar Houten Castellum dan betaal je 3.20,- euro (2.20 euro reizen en 1 euro toeslag), als ze nou gewoon doen dat je je 2.20 euro betaalt en dat op je ov zet in plaats van dat je 1 euro toeslag moet betalen voor kaartje is dat goedkoper voor ons.

15 reacties

Ik vind dat een heel goed idee!
Reputatie 7
Badge +3
Het idee om een kaartje te kopen als reisproduct en op je chipkaart te zetten is al veel vaker geopperd. Het probleem is dat mensen dan een kaartje Utrecht-Houten kunnen kopen en dan daarmee doorrijden naar Maastricht. NS heeft dan een probleem met het innen van het geld voor Houten-Maastricht als er niet genoeg saldo op de kaart staat. Formeel is dat geen zwartijden maar reizen buiten je afgekochte traject wat juridisch betekent dat je mensen geen boete kunt geven. Kortom dit geeft problemen met zwartrijders.
Reputatie 4
Badge
Wat is volgens jou dan het verschil tussen een reisproduct gratis laden op een OV-chipkaart en een reisproduct betaald laden op een Eenmalige chipkaart voor wat betreft zwartrijden?

Het laden van reisproducten voor 1 reis op de OV-chipkaart is al mogelijk bij sommige acties waar je kunt kiezen tussen e-ticket of laden op kaart. Dat zou ook gewoon bij de automaat moeten kunnen met een keuze tussen laden op eenmalige chipkaart, laden op nieuwe anonieme OV-chipkaart of laden op bestaande OV-chipkaart.
Waarom moet je dan 1 euro betalen Tamzin voor een los kaartje ? De chip kost niets....

In andere landen betaal je ook niet extra voor een los kaartje met een chip.
Even een stukje achtergrondinformatie:

In de oorspronkelijke plannen voor de OV-chipkaart is een eenmalige chipkaart niet meegenomen. Uitgangspunt was dat iedereen met de OV-chipkaart gaat reizen en het papieren kaartje volledig wordt afgeschaft. Afschaffen van het papieren treinkaartje leidde namelijk tot een bepaalde kostenbesparing, die meegenomen werd in de totale afweging om over te gaan op de OV-chipkaart. De treinvervoerders hebben, mede op verzoek van de consumentenorganisaties, een alternatief gevonden voor incidentele reizigers die geen OV-chipkaart hebben of willen: de eenmalige chipkaart. Door deze introductie worden meer kosten gemaakt dan oorspronkelijk voorzien was en om die te dekken wordt deze toeslag gebruikt.

In de toeslag zitten vaste en variabele kosten. Dit zit met name in de inkoop van kaartjes met een chip erin en de exploitatiekosten voor de automaten en balies waar deze kaart beschikbaar komt. Daarnaast richten vervoerders specifiek voor de eenmalige chipkaart fraude management in. De toeslag dekt de businesscase die ten grondslag ligt aan het besluit om de eenmalige chipkaart in te voeren. De hoogte van de toeslag is niet buitensporig: ook voor het losse kaartje in tram of bus betaalt de reiziger een hogere prijs dan voor reizen op saldo.
Die laatste vergelijking is geen argument, want een eenmalige chipkaart koop je niet in de trein maar bij een automaat. Bovendien is een los kaartje voor veel mensen goedkoper zelfs dan reizen op saldo.

De andere argumenten snijden ook geen hout, om te beginnen was het oorspronkelijke plan om een los kaartje te laden op een OV chipkaart, wat geen extra kosten tot gevolg heeft en dezelfde kostenbesparing tot gevolg had gehad.

Waarom doen jullie dat dan niet SIvan NS ?
Het gaat in dit voorbeeld om het reizen met een ander vervoerbewijs dan de OV-chipkaart, Macca.

Ik heb je hierboven uitgelegd wat de beweegredenen zijn geweest. Suggesties over de eenmalige chipkaart worden geregistreerd, maar ik verwacht niet dat er op korte termijn een wijziging zal komen. Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen.
Die hoop heeft niemand hier, maar de toeslag is wel buitensporig, zeker als je meeneemt dat in het buitenland geen toeslag wordt berekend over een los chipkaartje.

Je praat in het vb over 50% extra betalen, terwijl de chip een paar centen kost.

Over het feit of de OV chipkaart kostenbesparend is voor vervoerders kan je ook een hele discussie voeren http://tweakers.net/nieuws/90672/ov-chipkaart-voor-vervoerders-duurder-dan-papieren-kaartje.html
Ieder land maakt beslissingen binnen het openbaar vervoer. In Nederland hebben we hiervoor gekozen. Overigens hebben we het in Nederland zo slecht nog niet, als we kijken naar onze treinen. Dat neemt niet weg dat ik me de frustratie ten opzichte van de toeslag van 1 euro kan voorstellen.

Overigens was je in dit topic https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/waarom-duur-buurtlanden-niet-6372 nog een stuk optimistischer over Nederland versus andere landen ("De trein zal niet veel duurder zijn vermoed ik dan in buurlanden, denk zelfs goedkoper.")?
Je link werkt niet 😃 maar die vergelijking is heel anders. Ik zeg nergens dat het treinkaartje duur is, het gaat hier puur over de toeslag.

NS is daar vrij in om voor te kiezen, alleen de argumenten voor die keuze zijn dubieus.

In de oorspronkelijke plannen voor de OV-chipkaart is een eenmalige chipkaart niet meegenomen. Uitgangspunt was dat iedereen met de OV-chipkaart gaat reizen en het papieren kaartje volledig wordt afgeschaft.

Was het uitgangspunt van de vervoerders daadwerkelijk om elke toerist en incidentele reiziger minimaal 10 euro (€ 7,50 aanschafkosten ov-chipkaart plus € 2,50 voor restitutie van het saldo) te veel te laten betalen voor het gebruik van het openbaar vervoer in Nederland?

In de oorspronkelijke plannen voor de OV-chipkaart is een eenmalige chipkaart niet meegenomen. Uitgangspunt was dat iedereen met de OV-chipkaart gaat reizen en het papieren kaartje volledig wordt afgeschaft.

Was het uitgangspunt van de vervoerders daadwerkelijk om elke toerist en incidentele reiziger minimaal 10 euro (€ 7,50 aanschafkosten ov-chipkaart plus € 2,50 voor restitutie van het saldo) te veel te laten betalen voor het gebruik van het openbaar vervoer in Nederland?

Waarschijnlijk was men dit onderdeel vergeten in het originele plan evenals de incidentele reiziger.

Echter geen van de genoemde argumenten is valide tegen het voorstel dat je uit de automaat ook een kaartje kan komen en deze kan laden op je OV-chipkaart (optioneel met korting). Ik heb namelijk met mijn jaartrajectkaart dit regelmatig gedaan. Technisch is dit dus goed mogelijk, als de NS dit niet wil aanbieden dan is dat naar mijn idee pure onwil.

Waar hadden ze die moeten kopen? - Als de oorspronkelijke begroting gebaseerd was op het wegbezuinigen van automaten en balies, waren er ook geen anonieme OV-chipkaarten meer te koop op het station.

Ik denk niet dat er iemand is die eraan twijfelt dat dit slechts een vooropgezet trucje van NS was om de prijs van losse vervoerbewijzen te mogen verhogen, maar dat mag Sivan NS natuurlijk niet toegeven. Je kunt er ook de Escheriaanse genialiteit van inzien: je verandert iets, je verandert het weer terug en ineens kun je er een euro meer voor vragen.
Jammer dat Sivan hier niet meer op ingaat nu we alle argumenten wel ontkracht hebben :D

Overigens ging het hier wel degelijk over het reizen met de OV Chipkaart maar dan specifiek over het laden van een kaartje (= reisproduct) op een OV Chipkaart.
Overigens ging het hier wel degelijk over het reizen met de OV Chipkaart maar dan specifiek over het laden van een kaartje (= reisproduct) op een OV Chipkaart.

Het standaard-antwoord van NS daarop is dat het dan te druk wordt bij de automaat. (Wat inhoudt dat ze zelf ook inzien dat veel mensen graag die mogelijkheid zouden hebben.)

Reageer