Mag ik met mijn OV - chipkaart met de VIAS trein reizen? | NS Community
beantwoord

Mag ik met mijn OV - chipkaart met de VIAS trein reizen?

  • 13 March 2023
  • 8 reacties
  • 1916 Bekeken

Hallo,

Tussen Arnhem & Zevenaar rijd er een VIAS-trein. Maar mag ik voor deze trein gewoon inchecken met mijn OV-chipkaart bij Arriva of moet ik echt een apart kaartje kopen? Want ik reis dus alleen tussen Arnhem & Zevenaar - en dus niet naar het buitenland. 

Dankjewel

icon

Beste antwoord door Daniel 13 March 2023, 21:35

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Het schijnt niet de bedoeling te zijn voor binnenlandse reizen maar de paaltjes zijn natuurlijk gewoon van Arriva/Breng dus dat werkt.

Reputatie 7
Badge +2

Tussen Arnhem en Zevenaar (en zelfs naar Emmerich) mag je gewoon met deze trein reizen, inderdaad met check-in bij Arriva/Breng. De provincie Gelderland betaald ook aan deze trein mee en de OV-chipkaart is er geldig.

De VIAS-conducteurs kunnen geen chipkaarten controleren, daarom reizen er met enige regelmaat Arriva-stewards mee op het binnenlandse traject om te ondersteunen bij de kaartcontrole.

Badge +3

Zou men moeilijk (kunnen) doen over de andere kant op, dus een incheck in Zevenaar ri. Arnhem?

Zou men moeilijk (kunnen) doen over de andere kant op, dus een incheck in Zevenaar ri. Arnhem?

Nee, waarom? De paaltjes en poortjes gelden zowel voor Arriva, Breng als VIAS. Er is geen beperking voor het gebruik van VIAS voor binnenlands vervoer 

Badge +3

Leek mij ook, maar las ergens dat het ‘niet de bedoeling’ (of toegestaan) was om binnenlande reizen met DB/VIAS treinen te maken.

Bij NS maakt het niet uit (IC Berlijn), ook al zegt de Reisplanner dat die niet stopt in Hilversum e.d. en er op de borden soms ‘niet instappen’ staat (want de reguliere IC komt er vlak achteraan).

Ga je gang dus 😅

Reputatie 7
Badge +1

Leek mij ook, maar las ergens dat het ‘niet de bedoeling’ (of toegestaan) was om binnenlande reizen met DB/VIAS treinen te maken.

Dat heb ik nog nergens gezien en dat klopt ook niet, dus ik ben erg benieuwd waar dat zou staan.

Reputatie 5

De VIAS-trein is gewoon toegankelijk voor binnenlands vervoer en wordt op een stakingsdag als vandaag (bij Arriva) ook volop gebruikt.

Badge +3

Hmm… dan ging het over iets anders, en ik vermoed dat het om het DB 9-euro ticket ging dat geldig was tussen Hengelo en Duitsland (Niedersachsen, dus Bad Bentheim) maar niet geldig zou zijn voor reizen tussen Hengelo en Oldenzaal.

Vraag me trouwens af hoe ze dat zouden kunnen controleren 🤔

Voor van/naar Enschede hield de geldigheid op bij Gronau (NRW), maar met een ov-chipkaart kan je daar ook gewoon terecht, dus mag je ook gewoon met een DB trein reizen tussen Enschede en Glanerbrug (kan trouwens niet anders).

I stand corrected.

Reageer