beantwoord

Mag je een sticker op je OV kaart plakken?

• 22 juli 2019
  • 23 reacties
  • 707 Bekeken

Hoi
Ik vroeg me af of ik op mijn OV-kaart een sticker zou mogen plakken.

Ik heb een persoonlijke kaart, dus zou ik het aan de bovenkant (kant zonder foto, naam etc.)
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 november 2019, 11:24

Wet personenvervoer 2000, Artikel 71

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Gevolg: Boete voor niet hebben geldig vervoersbewijs, innemen ov-chipkaart en boete artikel 71.

Bekijk origineel

23 reacties

Goedemorgen WardRobben, welkom bij de NS Community.

Als verder al jouw gegevens leesbaar zijn, dan voorzie ik geen problemen. Nu ben ik trouwens wel benieuwd naar de sticker, is 'ie leuk? 😉

Hallo,

Ik heb ook al een hele tijd een passticker op mijn OV-chipkaart op de kant waar mijn gegevens en foto niet staan, alle benodigde informatie is dus zichtbaar. Ik ben net gecontroleerd en van desbetreffende conducteur moest ik mijn passticker eraf halen omdat hier misbruik(?) door wordt gemaakt. Ik heb h’m eraf gehaald en kwam toen op deze pagina terecht omdat ik na wilde lezen wat dan de reden is, maar hier staat dat het wel gewoon mag. Ik vind mijn OV chipkaart mooier met de passticker, maar ik vind het zonde om weer een x aantal euro uit te geven aan een nieuwe sticker en deze er vervolgens ook weer af te moeten halen. Hoe zeker is het dat een sticker gewoon mag? 🙈

Groetjes,

Joyce Dietvorst 

Hoi JoyceDietvorst en welkom bij de NS Community!

Heb je wellicht ook een foto van de sticker? Dan kan ik dit voor je oordelen.

Badge +3

Je mag een persoonlijke ov-chipkaart beplakken met stickers of bekladden met stift zoveel je wilt!

Zolang je foto en naam en geboortedatum nog leesbaar zijn is er helemaal niets aan de hand.

Ja maar je kaartnummer of geldigheidsdatum dan? Daar heeft niemand iets mee te maken, zolang de controle-apparatuur de kaart als geldig herkent is het prima.

Je foto, naam en geboortedatum zijn de ‘zichtkenmerken’ (komen overeen met je legitimatie) en de rest staat op de chip (eventuele abonnementen e.d.)

Reputatie 7
Badge

Je mag een persoonlijke ov-chipkaart beplakken met stickers of bekladden met stift zoveel je wilt!

Ik denk toch echt  dat het de bedoeling is dat OV chipkaart gewoon moet zijn zoals deze wordt uitgegeven. Het is een officeel "document" waaraan geen wijzigingen mogen worden aangebracht.

Reputatie 5
Badge

Ik denk toch echt  dat het de bedoeling is dat OV chipkaart gewoon moet zijn zoals deze wordt uitgegeven. Het is een officeel "document" waaraan geen wijzigingen mogen worden aangebracht.

Waaruit blijkt volgens jou dat het een officieel document is?
Dus de pas van de bibliotheek waar mijn naam op stond is ook officieel? Officieel is het wel eigendom van OV-Chipkaart zelf, en als ze die terug willen, dan moet je die ook terugsturen.

Een stickertje als versiering mag toch geen probleem vormen? Zolang de pas gewoon leesbaar is, en herkenbaar blijft als chipkaart. Daarom zou een passticker (die een beetje de hele pas bedekt) niet toegestaan zijn.

NS conducteurs delen soms ook wel eens stickers uit, en ik heb er nooit iemand bij horen zeggen dat ze niet op de OV-chipkaart mogen. Meeste mensen versieren hun chipkaart er dan mee. ;)

Badge +3

Er worden geen wijzigingen aangebracht.

Wat nodig is moet zichtbaar en controleerbaar zijn. Foto, naam en geboortedatum dus (match met een ID)

De rest is digitaal te controleren. Een HC heeft echt bijzonder weinig aan een 3528 ×××× ×××× ×××× nummer of (leesbare) geldigheidsdatum van een kaart.

Als jij het bent is het goed dus, en de chip is heilig. Als daar iets zinnigs op staat en die uit te lezen is heb jij dus een geldig vervoerbewijs (door de foto en door jou te tonen ID match alleen al).

Anders mogen ze e-tickets ook wel afschaffen, want daar kan je immers van alles op zetten, en geen foto nodig!)

Wat er nodig is (en misschien nog wat meer) staat in de AZTEC blokjescode, waar niet mee te rommelen is. Klaar, en maak er voor de rest een kleurplaat van als je wilt!

Badge +3

@AbbeyRoad ik heb nog ergens een foto van een Business Card die gewoon geaccepteerd wordt omdat alles dat nodig is (sort of) zichtbaar en oké is.

Geldigheidsdatum jaren ‘90 of zo? Een HC zegt ‘toch maar eens vervangen?’ maar de boete blijft uit.

Foto volgt, kan hem even niet vinden.

In theorie zou je de chip IN de kaart kunnen slopen en een sticker op de kaart kunnen plakken met NFC-tag ingebouwd. Zo zou er inderdaad een bepaalde vorm van misbruik mogelijk kunnen zijn, al is het wel wat vergezocht. Aan de andere kant, als deze malloot (ondergetekende natuurlijk) het kan bedenken zijn er vast meer 😉

Reputatie 7
Badge

Foto volgt, kan hem even niet vinden.

Bespaar je de moeite, geen belangstelling voor @Robert B  😀

Reputatie 5

Bespaar je de moeite, geen belangstelling voor@Robert B  😀

Wil hem wel zien hoor, handig als voorbeeld voor wat wel en niet geaccepteerd wordt.

Reputatie 7
Badge

Wil hem wel zien hoor, handig als voorbeeld voor wat wel en niet geaccepteerd wordt.

Probeer eerst maar eens respect op te brengen voor de invalide medemens @MJL 

Dit is de voorkant van mijn OV chipkaart. Helemaal bedekt maar op de achterkant met mijn gegevens zit niks, daar is alles zichtbaar.

Reputatie 5

Probeer eerst maar eens respect op te brengen voor de invalide medemens@MJL 

Hou eens op met dat kinderachtige gezeur de hele tijd, daar is dit forum niet voor.

Reputatie 7
Badge

Wet personenvervoer 2000, Artikel 71

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Gevolg: Boete voor niet hebben geldig vervoersbewijs, innemen ov-chipkaart en boete artikel 71.

Zolang je foto en naam en geboortedatum nog leesbaar zijn is er helemaal niets aan de hand.

Ja maar je kaartnummer of geldigheidsdatum dan? Daar heeft niemand iets mee te maken, zolang de controle-apparatuur de kaart als geldig herkent is het prima.

Je foto, naam en geboortedatum zijn de ‘zichtkenmerken’ (komen overeen met je legitimatie) en de rest staat op de chip (eventuele abonnementen e.d.)

Als de Conducteur zijn/haar controles kan doen, dan moet het geen probleem zijn. Kan je iets met deze reactie van Robert B

Reputatie 7

Je mag in principe zelf geen wijzigingen aanbrengen in de ov-chipkaart. De bijbehorende wetgeving heeft AbbeyRoad al gedeeld.

Reputatie 7
Badge +3

@Rizana NSlijkt mij dat zoals@AbbeyRoad  meldt dat er een regel is dat het niet mag, iemand van NS zegt dat het geen probleem is, wel een probleem.

Ik ga dit direct navragen! Thanks dat je me hierop wijst. Ik kom erop terug!

@Loes wil jij meelezen?

Ik heb navraag gedaan en het is inderdaad zo dat het volgens Wet personenvervoer 2000, Artikel 71 niet mag. Het plakken van stickers op de OV-chipkaart valt hier ook onder.

Bij deze kom ik terug op mijn vorige antwoord. Mijn excuses voor de verwarring.

Ik heb meegelezen en het is erg apart te noemen. Wettelijk gezien inderdaad mag je geen stickers op de OV aanbrengen. Kan ik geen speld tussen krijgen. Wat mij dan wel verbaasd is dat er collega's zijn, die uit zichzelf stickers op een OV plakken uit goedheid. 

Officieel mag je er niet eens een geeltje opplakken, wat ik bij ouderen wel vaak zie. 

Ik ben geen voorstander van al die stickers, dus ik plak er niets op, maar ik heb pas heel af en toe een sticker eraf laten halen ivm vaststelling ID, fotoherkenning is beter gezegd. 

Als de achterkant totaal is weggesleten, moet ik dat officieel dus ook afkeuren. 

Reputatie 7
Badge

Na al deze wijze woorden van @Loes en @AbbeyRoad 😀 is het denk ik verstandig voor @Rizana NS het "beste antwoord" in dit topic even aan te passen.

Reputatie 5
Badge

Beste oplossing is dan het OV-chipkaart-hoesje onderplakken met stickers. ;)

Reageer