beantwoord

Mag je omreizen via een station waar je al bent geweest?

• 5 oktober 2016
  • 40 reacties
  • 1817 Bekeken

Reputatie 6
Badge
Stel, ik zit op Rotterdam Zuid en ik wil naar Breda. Mag ik dan via Rotterdam Centraal de ICD Breda nemen die dus weer langs Rotterdam Zuid komt, of is dit in overtreding?
icon

Beste antwoord door Thom 5 oktober 2016, 12:56

Het is een overtreding. Je dient in te checken op Zuid, in Rotterdam CS uit te checken en daarna weer in te checken voor de reis naar Breda. Daar uiteraard uitchecken. Wellicht ten overvloede: Naar Breda geldt geen toeslag voor de ICd.

Het zijn gewoon twee enkele reizen.
Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is een overtreding. Je dient in te checken op Zuid, in Rotterdam CS uit te checken en daarna weer in te checken voor de reis naar Breda. Daar uiteraard uitchecken. Wellicht ten overvloede: Naar Breda geldt geen toeslag voor de ICd.

Het zijn gewoon twee enkele reizen.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor je antwoord, bespaart me 60 euro.
Reputatie 7
Badge +3
De regel is simpel: je mag niet terugreizen in de richting van het station waar je vertrokken bent zonder tussentijds uit- en weer in te checken. Dat is de basis van Thom's antwoord.
Reputatie 3
Het zijn niet twee enkele reizen als je uit- en meteen weer incheckt - het is dan een reis met een "via".

En of de regel zo simpel is? Er zijn hier zeker twee regels van toepassing:
-de voorwaarden voor "Reizen op Saldo" zeggen dat het vertrekstation niet voorbij mag worden gereist met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen (welke zijn dat eigenlijk?)
-de AVR-NS zeggen dat bij gebruik van een OV-chipkaart richting het incheck-station, een tussentijdse uit en incheck nodig is. Niet zo duidelijk is wat "richting" hier precies betekent - er wordt een poging tot verduidelijking gedaan met "Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon." maar daar is geen sprake van in het genoemde geval want de ICD stopt niet op het beginstation, dus er is geen terugkeer mogelijk. De AVR-NS vervolgt "Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is." Het laatste gebeurt (helaas) niet want de Reisplanner geeft de genoemde optie niet, ook al is die iets sneller, en dit ondanks het statement van NS (bij de definitie van Reisroute) dat de Reisplanner "in het algemeen" de keuze geeft tussen de kortste route, de snelste route, en de route met het minste overstappen.
Reputatie 7
Badge +4
Het zijn wel twee reizen maar de langeafstandskorting vervalt niet. Het is in dit geval niet aannemelijk dat er op Centraal meer dan 35 minuten wordt besteed aan een oponthoud buiten de poortjes.
De regel is simpel: je mag niet terugreizen in de richting van het station waar je vertrokken bent zonder tussentijds uit- en weer in te checken.

Wel in de richting, maar er niet langs. Dat is niet altijd even eenduidig. Liggen Barendrecht en Rotterdam Lombardijen langs de HSL? Hoofddorp, Nieuw Vennep? Ligt Utrecht Zuilen langs het traject van de Intercity Amsterdam/Schiphol - Utrecht?
Reputatie 6
Badge +1
De regel is simpel: je mag niet terugreizen in de richting van het station waar je vertrokken bent zonder tussentijds uit- en weer in te checken.

Wel in de richting, maar er niet langs. Dat is niet altijd even eenduidig. Liggen Barendrecht en Rotterdam Lombardijen langs de HSL? Hoofddorp, Nieuw Vennep? Ligt Utrecht Zuilen langs het traject van de Intercity Amsterdam/Schiphol - Utrecht?

Utrecht Zuilen ligt heel duidelijk op Amsterdam/Schiphol-Utrecht; alle treinen komen er langs en er is geen reden om aan te nemen dat Zuilen niet op dit traject ligt.

Technisch gezien rijden treinen die over de HSL rijden wel over dienstregelpunt Lombardijen en Hoofddorp en niet langs dienstregelpunten Nieuw Vennep en Barendrecht (deze punten liggen niet op de baan van de HSL).

Volgens mij is de enige uitzondering in de jaardienst nog steeds Maarn, waar je alleen maar richting Utrecht kunt reizen. Als je van Maarn naar Arnhem wilt heb je geen andere keuze dan terugreizen langs je herkomst (ook al stopt de trein er niet). Ook als je van Veenendaal-West of -Centrum of Rhenen komt mag je terugsteken, want er is geen andere optie.
Reputatie 7
Badge +3
Toch geeft de reisplanner van Zuilen naar Amsterdam regelmatig de route via Utrecht Centraal aan. Dat mag dan toch gewoon zonder uit en in te checken?
Utrecht Zuilen ligt heel duidelijk op Amsterdam/Schiphol-Utrecht; alle treinen komen er langs en er is geen reden om aan te nemen dat Zuilen niet op dit traject ligt.

De reden dat ik hem noem is dat er geen wissels liggen om van de buitensporen bij het perron van Utrecht Zuilen te komen en omgekeerd. Functioneel gezien is dat weinig anders dan Nieuw Vennep en Barendrecht.

Het duidelijkst is natuurlijk het terugsteekverbod af te schaffen. Dat verbod heeft immers met de OV-chipkaart geen voordelen meer, alleen maar nadelen.
Reputatie 6
Badge +1
Toch geeft de reisplanner van Zuilen naar Amsterdam regelmatig de route via Utrecht Centraal aan. Dat mag dan toch gewoon zonder uit en in te checken?

Dat zie ik ook inderdaad. Op het forum werd door de moderators eerder het adagium 'wat de reisplanner zegt mag' aangehouden, dus ik denk het wel. Hoe wel het feitelijk natuurlijk een vorm van terugsteken is.
Wellicht kan een NS moderator hier wat over zeggen?
Reputatie 7
Geen moderator maar HC dan. Reisplanner is leidend voor mij, ook wat betreft terugsteken. Kost een reis via Ut zuilen via Ut cs evenveel als direct naar Asd? Dan is dat je officiele antwoord gelijk 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Dat ligt eraan hoe je rekent. Als je incheckt op Zuilen en uitcheckt op Amsterdam Centraal is de prijs voor via Utrecht reizen gelijk aan niet via Utrecht Centraal, want dat zie je OV-chipkaart natuurlijk niet.

Maar je reist Ut-Utzl dan wel dubbel. Als je handelt volgens de voorwaarden moet je op Ut uit- en weer inchecken, en kost de reis meer.
Reputatie 7
Ik bedoel wat de reisplannert aangeeft.
De opties in de huidige versie van de reisplanner suggereren dat alleen Altijd Vrij en Trein Vrij zijn uitgezonderd van het terugsteekverbod. Ik kan daar geen basis voor vinden in de (product)voorwaarden. Reis je bijvoorbeeld tegen 100% korting op de ritprijs met Weekend Vrij, een Studentenreisproduct of een Dagkaart, dan moet je kennelijk wel herchecken, terwijl die handeling qua kosten geen verschil maakt.

@Slidestops
Klopt het dat alleen Altijd Vrij en Trein Vrij niet onder het terugsteekverbod vallen?

Toelichting: In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat de volgende definitie van reisroute:
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag a eggen.
Daarin is geen sprake van een terugsteekverbod. Hieronder vallen:
  • Altijd Vrij
  • OV Vrij
  • Altijd Voordeel • Dal Vrij
  • Dal Voordeel
  • Weekend Vrij
  • Kids Vrij
  • Traject Vrij
  • Grensabonnement

En voor het Voordeelurenabonnement:
Reisroute: Het treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt, tenzij u geen vrije routekeuze heeft.
Ook daar niets over een terugsteekverbod.

Het terugsteekverbod bestaat volgens de voorwaarden wel voor Reizen op Saldo:
Reisroute: Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd.
Reputatie 7
Wat het officiele antwoord betreft; geen idee.

Wij verbaliseren nooit op Altijd Vrij/Trein Vrij, aangezien je letterlijk altijd overal mag reizen.

Zit je binnen je traject, binnen je weekend, binnen de dal, in je afgekochte(dus niet voordeel maar vrije) bijbehorende abbonement dan ook niet verbaliseren.
Is dit reizen voor gevorderden? Moet je voor je in de trein stapt controleren langs welke stations je komt en of er niet eentje dubbel is? Ik begrijp niets van deze discussie, alleen dat ik nooit deze overtreding begaan heb of nooit gepakt ben.
Reputatie 7
Badge +4
Ach, doorgaans is het vrij makkelijk vast te stellen. Hier komen inderdaad de twijfelgevallen aan de orde, dat is ook de essentie van de discussie maar meestal is het zonneklaar dat je twee keer hetzelfde traject reist.
Ik heb de twijfelgevallen even uitgezet. Zodra ik een terugkoppeling ontvang zal ik dit laten weten.
Is dit reizen voor gevorderden? Moet je voor je in de trein stapt controleren langs welke stations je komt en of er niet eentje dubbel is?

Het is nét iets minder ingewikkeld: Alleen het eerste en het laatste station van de je reis mag je niet halverwege nogmaals voorbijrijden.

Bijvoorbeeld:

Wierden - Almelo -(rijdt weer voorbij Wierden)- Amersfoort

mag niet omdat je vertrekstation Wierden twee keer passeert, maar

Nijverdal - Wierden - Almelo -(rijdt weer voorbij Wierden)- Amersfoort

mag wel, omdat je Nijverdal noch Amersfoort twee keer passeert. (Dit alles onder de aanname dat je reist met een vervoerbewijs waarvoor het terugsteekverbod geldt.)
Ik heb even een reminder verzonden naar de betreffende afdeling. Ik hoop spoedig meer te weten.
Reputatie 3
Badge
Volgens mij is dit inderdaad al een oude discussie over toegestane reisroutes. En meer nog: hoe een HC kan controleren of je op een toegestane reisroute zit. En nog meer meer nog: hoe bij Reizen op Saldo of bij Reizen op Rekening gecontroleerd kan worden of je via een toegestane reisroute hebt gereisd. (Dat laatste: dat kan dus niet...)

Even een extreem voorbeeld.
Je checkt in op Utrecht Centraal, stapt in de trein naar Amersfoort. Dat mag natuurlijk.
Vanuit Amersfoort ga je met de Sprinter richting Weesp en door naar Amsterdam Centraal, zonder uit- en weer in te checken. Dat mag niet, want de toegestane reisroute van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal gaat niet via Amersfoort.

Als je tussen Amersfoort en Baarn gecontroleerd wordt, kan de HC in principe zien dat je fout zit: als je van Utrecht naar Baarn gaat, kun je niet legaal in de trein van Amersfoort naar Baarn zitten, want er is een rechtstreekse verbinding Utrecht-Baarn die niet via Amersfoort gaat.
Tussen Baarn en Hilversum kan de HC ook zien dat je fout zit: er is een rechtstreekse verbinding Utrecht-Hilversum die niet via Baarn gaat.
Tussen Hilversum en Amsterdam Science Park kan de HC niks zeggen.
Tussen Science Park en Amsterdam Centraal zit je weer fout.

En nergens ga je terug naar je incheckstation, en ook kom je nergens twee keer langs hetzelfde station.

Ga er maar aan staan....
De betreffende afdelingen zijn druk bezig dit aan het uitzoeken, met name ook de situatie bij Utrecht Zuilen. Zodra ik een definitieve terugkoppeling heb zal ik dit laten weten.
Ik denk bij die vraag van lombardijen nog even verder. Je staat in blaak en moet naar breda en wilt daar snel zijn, denk dat je dan toch het snelste bent naar rotterdam centraal en dan de hsl naar breda. Zeker nu straks dordrecht geen inercity meer heeft of is dat nog niet definitief? Je gaat dan toch niet op rotterdam centraal eerst helemaal perron af richting out check en dan weer inchecken. Daar moet ook weer tijd tussen zitten. Inmiddels is je trein dan wel weg. Daarom snap ik ook niet dan die in outcheck stationnetjes niet gewoon ook op het perron staan. Vooral voor dit soort situaties.
De conclusie is dat wanneer het staat aangegeven in de reisplanner het is toegestaan. De terugsteek te Utrecht Zuilen is tijdelijk toegevoegd vanwege een buitendienststelling.
Reputatie 1
een conducteur controleert toch alleen maar of je in de juiste klasse reist en hebt ingecheckt. om nog verder uit te zoeken of je wel of niet in de goede richting reist, zal hem toch niks uit maken.

Reageer