beantwoord

Mag je omreizen via een station waar je al bent geweest?

• 5 oktober 2016
  • 40 reacties
  • 1819 Bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 6
Badge
Johnny2014, hoe kom je erbij? Ik weet bijna zeker dat de meeste conducteurs dat wel opmerken en er dan ook een punt van gaan maken. Is toch weer lekker een paar tientjes erbij voor de NS.
Reputatie 1
Johnny2014, hoe kom je erbij? Ik weet bijna zeker dat de meeste conducteurs dat wel opmerken en er dan ook een punt van gaan maken. Is toch weer lekker een paar tientjes erbij voor de NS.

ervaring landrsthrn. ben je ingecheckt? ja, reis je in de juiste klasse? ja.
OK, bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
De conclusie is dat wanneer het staat aangegeven in de reisplanner het is toegestaan. De terugsteek te Utrecht Zuilen is tijdelijk toegevoegd vanwege een buitendienststelling.
Is dit weer zo'n voorbeeld van 'tijdelijk' dat jaren duurt? Ook in de nieuwe dienstregeling word je twee keer per uur via Utrecht Centraal gestuurd:

Reputatie 3
Badge

ervaring landrsthrn. ben je ingecheckt? ja, reis je in de juiste klasse? ja.
OK, bedankt.

Volgens de hier aanwezige HC's controleren ze of je reisrecht hebt, ingecheckt bent en of je terugreist in de richting van je incheckstation. Dat laatste met als argument: we moeten kijken of je op een toegestane reisroute zit, maar we kunnen niet alle toegestane reisroutes uit ons hoofd kennen. Controleren op 'terugreizen in de richting van je incheckstation' is een redelijk alternatief.

Dat laatste is niet helemaal (of helemaal niet) correct.
Ten eerste zijn er dus situaties waarin de reisplanner een route geeft waarin je wel terugreist IN DE RICHTING van je incheckstation, maar er niet meer LANGS komt. Bekend voorbeeld: Barendrecht-Breda via Rotterdam Centraal in de nieuwe dienstregeling. Vanaf Rotterdam Centraal reis je terug richting Barendrecht, maar je komt er niet meer langs omdat de HSL na Lombardijen afbuigt.
Ten tweede heb ik eerder het voorbeeld gegeven van Utrecht-Amsterdam Centraal via Amersfoort. Mag niet (zonder uit- en incheck in Amersfoort), maar je gaat nergens terug in de richting van je incheckstation.

Daarom is bij gebrek aan beter maar de regel bedacht: als de reisplanner een route geeft zonder dat de optie 'Altijd Vrij' aan staat, is het een toegestane reisroute. En ja, daar wordt op gecontroleerd. Reken er maar niet op dat je ermee wegkomt als je met een incheck in Groningen onderweg bent van Zwolle naar Groningen.
Reputatie 7
Bij controle: Ingecheckt? Welk product? Hoe laat? Waar? Klopt de foto? Welke klasse?
Reputatie 1
Bij controle: Ingecheckt? Welk product? Hoe laat? Waar? Klopt de foto? Welke klasse?

met een volle trein ben je nog wel even bezig om dat goed te controleren.
Ik heb wel eens een conductrice horen zeggen dat ze af en toe alsof ze doet dat ze de kaart heeft gecontroleerd. en dan snel door naar de volgende....
Reputatie 7
Dat gaat allemaal heel erg snel, dat kost voor mij nagenoeg net zo veel tijd als alleen ingecheckt en klasse. Als je controleert, moet je het ook goed doen en niet half. Ik heb zoiets nog nooit gehoord, dat je doet alsof, maar het zal vast ooit wel eens gebeurd zijn..
Reputatie 6
Badge
Slidestops, dan moet je wel heel erg gewend zijn aan je apparaat, want het lijkt me dat je al die dingen niet zó snel doet als dat de conducteur ze bij mij doet: kaartje ertegenaan, 2 seconde later doorlopen naar de volgende.
Reputatie 3
Badge

Vraag is dan: wat doen jullie precies op basis van het incheckstation? Kijken jullie echt alleen of je terugreist IN DE RICHTING VAN het incheckstation? Of checken jullie of je eraan voorbijgereisd bent? Of checken jullie of je op een toegestane reisroute zit?

Om maar weer op mijn vertrouwde voorbeeld terug te komen:
Iemand reist met een incheck in Utrecht naar Amersfoort en neemt daar de stopper naar Weesp zonder tussentijdse uitcheck.
1. Je controleert die reiziger tussen Baarn en Hilversum en ziet de laatste incheck in Utrecht.
2. Je controleert die reiziger pas tussen Hilversum en Naarden-Bussum, maar hebt met eigen ogen gezien dat hij in Amersfoort is ingestapt.
3. Je controleert die reiziger tussen Hilversum en Naarden-Bussum, maar weet niet waar hij is ingestapt.
Wat doe je in elk van deze gevallen?

Andere situatie: diezelfde reiziger neemt in Amersfoort niet de stopper naar Weesp, maar de IC naar Amsterdam Centraal.
4. Nu controleer je die reiziger tussen Hilversum en Amsterdam. Wat doe je in dit geval?
Reputatie 6
Badge
Belachelijk dat je dan via Barendrecht wel lekker direct naar Breda kunt via Rotterdam Centraal, maar via Lombardijen niet. Kan deze regeling niet wat versoepeld worden?
Reputatie 3
Badge
Belachelijk dat je dan via Barendrecht wel lekker direct naar Breda kunt via Rotterdam Centraal, maar via Lombardijen niet. Kan deze regeling niet wat versoepeld worden?

Het kan wel VIA Lombardijen, maar niet VANAF Lombardijen.... Maar raar is het inderdaad wel.

Het lijkt een beetje (maar niet helemaal) op de situatie dat je in veel gevallen met Traject Vrij wel over verschillende reisroutes van begin naar eind van je traject mag reizen, maar niet op alle routes ook tussentijds mag in- of uitchecken zonder bijbetalen.
Reputatie 6
Badge

Het kan wel VIA Lombardijen, maar niet VANAF Lombardijen.... Maar raar is het inderdaad wel.

Het lijkt een beetje (maar niet helemaal) op de situatie dat je in veel gevallen met Traject Vrij wel over verschillende reisroutes van begin naar eind van je traject mag reizen, maar niet op alle routes ook tussentijds mag in- of uitchecken zonder bijbetalen.

Ik bedoelde ook vanaf Lombardijen, sorry. Als je dan op Lombardijen begint en in Breda moet zijn maar voor de snellere optie (omreizen via Rotterdam) gaat, moet je dus op Rotterdam CS helemaal naar de poortjes lopen en weer terug als je geen boete wilt oplopen? Dat of toch maar lekker de slome sprinter nemen, en in de toekomst zelfs de sprinter EN moeten overstappen op Dordrecht?! Dat is toch te zot?
Vandaag reisde ik vanaf Schiphol naar Veenedaal-de Klomp, via Ede-Wageningen zonder het station te verlaten
Veenendaal-de Klomp kent een halfuursbediening en qua instaptijd vanaf Schiphol kwam mij dit zo het beste uit , ik ben dan overigens langer onderweg, maar ipv dat ik te Schiphol sta te wachten op mijn snelste verbinding via Utrecht CS stap ik in de trein naar Ede-Wageningen zodat ik kan werken en stap dan te Ed over om een klein stukje terug te reizen.
Mijn abonementsvorm is "Trein Vrij".
Op het traject Ede-W - Veenendaal-de Klomp werd ik redelijk ondemocratisch gewezen op het feit dat ik te Ede-W verplicht moest uit- & inchecken en een boete riskeerde. Ik gaf aan dat ik dat strijdig met mijn ideeen vond omdat ik een afgekocht reisrecht op het NS netwerk heb. Maar overtuigd was ik niet. Ik werd erop gewezen de AVR maar eens te gaan checken.

Ondertussen vond ik dit op dit forum :

Toelichting: In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat de volgende definitie van reisroute:
Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten schreef:
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag a eggen.

Daarin is geen sprake van een terugsteekverbod. Hieronder vallen:
Altijd Vrij
OV Vrij
Altijd Voordeel • Dal Vrij
Dal Voordeel
Weekend Vrij
Kids Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement

Hier valt dan toch ook "Trein Vrij"onder of wel met deze abovorm is geenszins sprake van een terugsteekverbod?
Vandaag reisde ik vanaf Schiphol naar Veenedaal-de Klomp, via Ede-Wageningen zonder het station te verlaten
Veenendaal-de Klomp kent een halfuursbediening en qua instaptijd vanaf Schiphol kwam mij dit zo het beste uit , ik ben dan overigens langer onderweg, maar ipv dat ik te Schiphol sta te wachten op mijn snelste verbinding via Utrecht CS stap ik in de trein naar Ede-Wageningen zodat ik kan werken en stap dan te Ed over om een klein stukje terug te reizen.
Mijn abonementsvorm is "Trein Vrij".
Op het traject Ede-W - Veenendaal-de Klomp werd ik redelijk ondemocratisch gewezen op het feit dat ik te Ede-W verplicht moest uit- & inchecken en een boete riskeerde. Ik gaf aan dat ik dat strijdig met mijn ideeen vond omdat ik een afgekocht reisrecht op het NS netwerk heb. Maar overtuigd was ik niet. Ik werd erop gewezen de AVR maar eens te gaan checken.

Ondertussen vond ik dit op dit forum :

Toelichting: In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat de volgende definitie van reisroute:
Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten schreef:
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag a eggen.

Daarin is geen sprake van een terugsteekverbod. Hieronder vallen:
Altijd Vrij
OV Vrij
Altijd Voordeel • Dal Vrij
Dal Voordeel
Weekend Vrij
Kids Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement

Hier valt dan toch ook "Trein Vrij"onder of wel met deze abovorm is geenszins sprake van een terugsteekverbod en had het NSR personeel mij hier niet op mogen aanspreken?
Reputatie 4
Badge
Ns heeft in meerdere voorwaarden opgenomen dat er sprake is van misbruik "Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat dit onderdeel is van de Reisroute."

Echter, NS moet hoognodig een definitie van reisroute kiezen en die in alle voorwaarden gelijktrekken. Ik heb vijf voorwaarden erbij gepakt en ik kom in vier voorwaarden steeds verschillende (tegenstrijdige) definities van reisroute tegen en in de voorwaarden businesscard word tweemaal het woord reisroute gebruikt maar wat een reisroute is wordt niet gedefinieerd. Onder het kopje Dienst Trein Vrij is enkel te vinden "Bij deze Dienst dient U in alle gevallen In en Uit te checken.". Ik neem dus aan dat dan de AVR definitie van toepassing is waardoor de terugsteek van BvdE75 niet toegestaan is.

Gevonden voorwaarden van minst streng naar strengst:

Het treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt, tenzij u geen vrije routekeuze heeft

het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd.

Alleen de NS reisplanner mag gebruikt worden.
Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.

Hoe is het mogelijk dat er zulke uiteenlopende definities in voorwaarden terechtkomen die vervolgens allemaal overruled worden door de zeer strenge definitie in de AVR.

Gebruikte pagina's
https://www.ns.nl/producten/zakelijke-abonnementen/p/zakelijk-trein-vrij-abonnement link naar voorwaarden is dood, dus voor alle citaten heb ik gebruik gemaakt van de documenten op http://www.ns.nl/voorwaarden.html

PS: De enkele reis en het retour zijn nergens meer geldig? Volgens hun voorwaarden, die alweer uit 2012 stammen waardoor de railrunner niet zelfstandig te gebruiken zou zijn, zijn ze enkel geldig op reisroutes genoemd in ‘Acceptatie NS-vervoerbewijzen’ op www.ns.nl/voorwaarden, dat document is op die webpagina niet te vinden.

Reageer