beantwoord

Maximum aantal keer dat je geld kan terugkrijgen bij een verkeerde incheck of uitcheck?

Het is mij niet duidelijk waarom je maar drie keer per jaar je borg van je OV-Chipkaart kan terugvragen bij een verkeerde incheck / uitcheck bij de NS. Waarom niet 5 of 7 keer? Als de NS dit goed zou kunnen communiceren waarom ze dit doen (bijvoorbeeld anti-fraude, administratief?) dan zou ik er nog sympathie voor hebben. Waarom wordt ook niet het aantal keer dat je de borg kan terugkrijgen vergeleken met het aantal ritten dat je maakt? (het is nu nog aantal rit onafhankelijk)
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 11 juli 2014, 19:29

Hallo Teun1983,
Ik zie dat een aantal forumleden al actief aan het reageren zijn. Er is inderdaad een maximum van 3 keer coulance bij een vergeten check uit, maar mocht bijvoorbeeld een uitcheckpaal niet werken o.i.d. dan kunnen wij er alsnog wel voor zorgen dat je de teveel gemaakte kosten terug gestort krijgt. Er is een maximum aan gesteld, omdat het verplicht is om, zoals Pe_pe al aangaf, in én uit te checken. Daarnaast kan er inderdaad misbruik gemaakt worden van de vergeten check uit en wordt je ov-chipkaart ook nog eens geblokkeerd zodra je te vaak vergeet uit te checken. We willen op deze manier onze reizigers attenderen op het feit dat het ontzettend belangrijk is om uit te checken en dat hier ook goed op gelet wordt.
Bekijk origineel

23 reacties

Ik weet even niet goed of de drie keer telt voor alleen de NS, of voor alle vervoerders bij elkaar, maar er zou wat mij betreft wel een uitzondering gemaakt mogen worden als een OV-bedrijf zijn administratie of systemen niet op orde heeft.
Bij de NS gaat het bij mij altijd goed, maar in mijn ervaring willen andere OV-bedrijven er nog wel eens een rommeltje van maken. Ik zit inmiddels aan de drie teruggaves, waarvan er eigenlijk maar één mijn schuld was.
Dat was een vergeten incheck bij Arriva, waarbij ze 20 euro in rekening hebben gebracht, ook al konden zij ook zien dat ik dankzij m'n abonnement gratis mocht reizen. Helemaal vreemd omdat je met een anonieme OV-chipkaart slechts tien euro kwijt bent (het instaptarief is lager omdat ze maar een kleiner gebied bedienen).

De andere twee waren om te beginnen een uitcheck die niet geregistreerd is bij de metro in Amsterdam. Terwijl ik wel het poortje heb geopend met mijn OV-chipkaart, het kan dus nooit dat ik het vergeten ben.
En daarnaast in de tram in Den Haag, waar mijn incheck is geregistreerd als bij "Onbekende check-in halte". De incheck is dus wel geregistreerd, alleen door een storing is niet goed geregistreerd bij welke halte. Beetje vreemd als ik daar de dupe van moet zijn.

Dus voor de NS snap ik een limiet van drie keer per jaar, voor het OV als geheel niet.
Reputatie 5
Even voor een tegengeluid: ik ben niet alleen onhandig maar ook impulsief. Bij mij gaat het eerder drie keer per maand fout dan drie keer per jaar, vooral als ik in het buitenland ben geweest. Ik controleer mijn reisgeschiedenis inmiddels wekelijks op fouten, waarvan er zeker meer dan een paar ook vanuit de vervoerders zelf komen, en bel onmiddelijk als ik iets zie.
Volgens mijn belgeschiedenis heb ik in de afgelopen ~3 maanden 14 keer contact gehad met de klantenservice. Laten we zeggen dat de helft van die gesprekken te maken hebben gehad met die gemaakte of niet gemaakte reizen. Vrijwel iedere keer is het binnen een paar minuten gelukt om het probleem te vinden, te bespreken, en op te lossen. Dit is bijzonder goede service vanuit NS en precies zoals ik het als klant wil zien.

Ik weet dat als er iets fout gaat, dat ik binnen een paar minuten verhaal kan doen en een correcte reis kan laten noteren. Soms kost me dat extra maar het is iets wat snel en makkelijk kan en wat ook absoluut zo moet blijven.
Reputatie 4
Dat NS er nou zo heel veel geld op zou verliezen lijkt me larie: je bent 20€ kwijt en dat is weliswaar minder als het MAX tarief enkel, maar al die voordeelkaartjes waarmee vrijwel iedereen reist op langere afstand zijn altijd nog goedkoper.
In de BUS is dat zodoende minder betalen veel meer een optie, voor die 4€ borg kan je zo rond de 20 km reizen tegen normaal tarief (96 ct. aanslag en ca 15/16 ct per KM). Het MAX tarief voor een langste buslijn zou boven de 11 eur liggen. Maar in de praktijk blijkt dit sluipgat allang gedicht te worden door op die lijnen bvb 10€ borg te vragen. Of gelden in die regio nog veel goedkopere dagkaarten oid. Het initiatief om ooit de borg gelijk te maken aan het MAX prijs die dan op die lijn op die bus nog geldt-dus per halte aflopend is een stille dood gestorven.
Op een afstand theoretisch beschouwd is dat hele chipgedoe gewoon niet geschikt voor een veel te grote metro als NS in feite is. Het werkt prima bij systemen die geheel afgesloten zijn en niet al te hoge MAX tarieven hebben-juist de steden waar het ooit is begonnen: HongKong, Singapore. Dat geldt net zo voor de bustram in NL. Ook bvb in London met die zo bejubelde Oyster blijken steeds meer van dit soort problems naarmate het gebied steeds wordt uitgebreid en er meer stations komen met palen ipv poorten/gates. Ook Denemarken heeft een nationaal chipsysteem maar dat is onderverdeeld per regio en iedere vaste klant betaalt pas achteraf-met korting als je boven een bepaald bedrag hebt verreisd.
Reputatie 7
Badge
Dat moet zelfs @AbbeyRoad met mij eens zijn (geheel of bijna)! 😆

Sorry @Robert B, ik lees je lange berichten eigenlijk nooit, maar waarom wordt Abby hier zo expliciet genoemd ?
Het is dus allemaal té fraudegevoelig (gratis reizen buiten je traject Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom naar Buitenpost en zo) om het niet te bestraffen.

Iemand beboeten voor een reeds betaalde reis lijkt me nog veel kwalijker.
Als die reisproducten zo fraudegevoelig zijn, dan had NS een deugdelijk ontwerp moeten maken. Voorkomen is beter dan beboeten.
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon, omdat het zo lekker oplucht 😀

Ah, dus je kunt hier gewoon al je frustraties kwijt, gewoon omdat het zo lekker oplucht?
Dus ook dat ik maandagochtend te laat was voor een afspraak bij de mondhygieniste omdat ik qua datum in de war was, dat ik op de terugweg op de fiets natgeregend ben, nog moest wachten voor een brug en vervolgens van mijn fiets gedenderd ben en daarbij mijn enkel verzwikt heb?
Goed om te weten.
Badge +3
Oké, weer zo'n 5 jaar oud topic dat een update nodig heeft..

Bij de NS kan je een vergeten INcheck (je hebt immers zwart gereisd want had geen geldig vervoerbewijs) 3 keer per jaar laten corrigeren (en geld terug dus als er bij het uitchecken te veel afgeschreven is van je saldo).

Voor een 'vergeten' UITcheck werkt het iets anders (je had een geldige incheck, dus geldig vervoerbewijs). Maar ja, omdat je eindbestemming niet bekend is, en je dus alles kunt zeggen (1 halte/station) corrigeert men dat ook maar een paar keer (per KALENDERhalfjaar) dus jan-jun en jul-dec.

En bij 12 keer vergeten uit te checken blokkeert je kaart. Die kan je dan (met uitleg/preek om altijd in en uit te ) weer laten verwijderen bij een vervoerder, als er verder geen reiskosten mogelijk zijn, dus met Altijd Vrij en zo (afgekocht reisrecht).

Het is dus allemaal té fraudegevoelig (gratis reizen buiten je traject Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom naar Buitenpost en zo) om het niet te bestraffen.

Degene die niet in- of uitcheckt kan dus gewoon maar aan het 'stelen' zijn. Dat de NS en andere vervoerders daar wat van vinden is niet meer dan logisch, toch?

En daar maar in beperkte mate (abonnement, dus vaste klant) coulant in zijn ook. Dat moet zelfs @AbbeyRoad met mij eens zijn (geheel of bijna)! 😆

Het hele verhaal over een "apparaatje dat het niet deed" want lege batterij en dat het dan meer zou kosten is volkomen onzin volgens mij. Dat gaat dan over stads/streekvervoer en niet over NS in ieder geval. Oh, ik lees iets over 'busreis' nu... Nou ja dat dus!
Reputatie 7
Badge
Waarom dan bij de NS klagen over een boete bij een busreis?

Gewoon, omdat het zo lekker oplucht 😀
Reputatie 7
Badge +3
Waarom dan bij de NS klagen over een boete bij een busreis?
Reputatie 7
Badge +3
Bij een Uitstel van Betaling betaal je de wettelijke verhoging van €50 plus het bedrag van je treinreis. Als je treinreis €5 kostte dan is dat samen €55.
Dus ik snap het bedrag van €40 even niet.

volgens mij ging het niet om een treinreis, maar om een busreis?
Reputatie 7
Badge +3
Bij een Uitstel van Betaling betaal je de wettelijke verhoging van €50 plus het bedrag van je treinreis. Als je treinreis €5 kostte dan is dat samen €55.
Dus ik snap het bedrag van €40 even niet.
Reputatie 7
Badge
Zo, @Patrick79 dat is niet zo mooi.
Iedereen en alles de schuld geven, maar je niet realiseren dat je zelf schuldig bent, door niet in te checken.
Aannemende dat je voortaan wel gewoon betaald voor het vervoer, was dit een mooi maar prijzig leermoment.
Ik vind dit echt heel slecht dat je maar 3 keer per jaar iets mag terug vragen onder het mom van fraude. Ik vind dit fraude. Jullie stelen uiteindelijk zo geld van de reiziger. Maar oke 1 keer vergeten in te checken en je hebt 55 euro aan je broek. Heb ik laatst mogen mee maken check eigenlijk altijd in maar wil dit nog wel eens vergeten. De grap was nog dat ik vroeg of ze niet een keer geen boete konden geven omdat ik eigenlijk altijd incheck. Dit kon niet mocht wel een keuze maken om meteen te betalen en dan zou het 40 euro zijn of het later te doen binnen 2 weken en dan zou het 55 euro zijn. Ik zei doe maar meteen scheelt weer 15 euro. Deed het apparaatje het niet. Dus kon ik als nog 55 euro naar ze overmaken. Als je de keuze krijgt zorg dan dat, dat apparaatje een volle batterij hebt en stel het anders niet voor. Waar ik hem natuurlijk op wees. Anders moest ik mee naar het centrum om daar de 40 euro te pinnen. Uhh dus nog meer geld van me afpakken om weer met de bus naar het centrum te gaan en vervolgens weer naar de plek waar ik moest wezen?? Dan keek ik nog eens in de bus en daar stond als je een boete kreeg dan kost je dan 50 euro... Hoe kon het dan wezen dat ik die 55 euro moest betalen weer 5 euro meer dan in de bussen word aangegeven. De meneer die me de boete gaf zei dat er geen administratie kosten bij kwamen als ik de 55 euro binnen 2 weken betaalde anders zou er verhoging komen met de administratie kosten. Dus in mijn ogen klopt er allemaal geen reet meer van Slechte maatschappij die uiteindelijk alleen maar op geld uit zijn. Als je na gaat dat je in Belgie heel Belgie door kan voor nog geen 4 uur. Dus schaam je Nederland met je slechte OV.
Reputatie 4
Badge
Het is gewoon de gulden middenweg tussen klantvriendelijkheid en fraude beperking. Want de oplettende reiziger die nooit vergeet uit te checken op korte ritjes kan zijn drie coulance-kansen misbruiken voor drie spotgoedkope enkele reizen.

Maar als je vertelt hoe simpel en straffeloos er valt te frauderen waardoor de verontwaardigde reiziger die NS te weinig coulant vindt misschien inziet waarom NS zo streng moet zijn wordt je post weggeBartNSt. 😉
Hallo Teun1983,
Ik zie dat een aantal forumleden al actief aan het reageren zijn. Er is inderdaad een maximum van 3 keer coulance bij een vergeten check uit, maar mocht bijvoorbeeld een uitcheckpaal niet werken o.i.d. dan kunnen wij er alsnog wel voor zorgen dat je de teveel gemaakte kosten terug gestort krijgt. Er is een maximum aan gesteld, omdat het verplicht is om, zoals Pe_pe al aangaf, in én uit te checken. Daarnaast kan er inderdaad misbruik gemaakt worden van de vergeten check uit en wordt je ov-chipkaart ook nog eens geblokkeerd zodra je te vaak vergeet uit te checken. We willen op deze manier onze reizigers attenderen op het feit dat het ontzettend belangrijk is om uit te checken en dat hier ook goed op gelet wordt.
alles om je meer geld afhandig te maken dat is het meer niet!

Jij spreekt kennelijk uit ervaring.
Al eens een trein van binnen gezien?
nswtf. Heb je ook opbouwende kritiek? Of ben je op dit forum aanwezig om de boel een beetje op te stoken. Je verhalen voegen werkelijk niets toe aan welke discussie dan ook.
Het staat gewoon in de voorwaarden, dat bij het gebruik van de OV-chipkaart het vervoerbewijs alleen geldig is bij een geldige in- én uitcheck. Ik zei niet dat ik het ermee eens was dat het risico van vergeten uit te checken of niet kunnen uitchecken formeel bij de klant is gelegd en (voor zo lang als het duurt) slechts uit coulance restitutie wordt verleend in dergelijke gevallen.
Het antwoord weet ik niet, maar bedenk wel dat niet uitchecken betekent dat het vervoerbewijs met terugwerkende kracht ongeldig is. In plaats van restitutie te verlenen, zou men officieel zelfs een boete kunnen uitdelen wegens zwartrijden.

leuk antwoord dat je zelfs een boete kunt krijgen, zou bijna denken dat je zelf voor de ns werkt stel het voor aan ze dan voeren ze dat meteen in denk ik zo sociaal zijn ze wel:( maar de klanten tegemoet komen ho maar daar willen ze niet aan.
omdat NS zijn eigen klanten niet vertrouwt blijkbaar omdat bij lange treinritten niet uitchecken goedkoper is.

Het is wel laag, bij 0,5% gaat het fout (bij metro) als je 600 ritten maakt heen en terug is dat 3.

Maar bij de trein zal dat % hoger liggen omdat het geen gesloten systeem is.
3 keer plus een keer extra bij elke 50 gemaakte ritten bijvoorbeeld.
Het antwoord weet ik niet, maar bedenk wel dat niet uitchecken betekent dat het vervoerbewijs met terugwerkende kracht ongeldig is. In plaats van restitutie te verlenen, zou men officieel zelfs een boete kunnen uitdelen wegens zwartrijden.
alles om je meer geld afhandig te maken dat is het meer niet!

Reageer