beantwoord

Meer betalen dan tarief van een dagkaart . . .

• 15 mei 2014
  • 8 reacties
  • 723 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Naar aanleiding van een discussie elders in dit forum (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/35-minutenregels-algemeen-traject-vrij-1866; reactie 12) vroeg ik me het volgende af:

Een dagkaart op OV-chip kost 50,80. Dat is tweemaal het volle tarief voor een enkeltje over 250 tariefeenheden of meer; kennelijk het maximum dat je voor een enkeltje kunt betalen.

Nu zijn er allerlei reizen denkbaar, die zouden optellen tot een hoger bedrag dan die 50,80.
Bijvoorbeeld:
  • iemand met Dal Voordeel check tijdens de ochtendspits in en reist tegen vol tarief van Groningen naar Zwolle en checkt daar uit (17,20)
  • die persoon heeft daar een afspraak van een uur, en checkt dan opnieuw in om met korting naar Rotterdam te reizen (12,40)
  • in de avondspits reist die persoon tegen vol tarief weer terug naar Groningen (25,40)
Dat is echt geen heel extreem scenario; ik heb zelf dit soort reizen regelmatig gemaakt.

Het totaalbedrag van deze operatie is 55 euro; meer dus dan de prijs van een dagkaart.

De vraag: boekt NS in dit soort gevallen vrolijk in totaal 55 euro van je saldo af, of is het systeem zo slim dat het nooit meer afboekt dan de prijs van een dagkaart?

En stel dat je dit zou doen met Traject Vrij buiten je vaste traject (niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk), krijg je dan een rekening voor 55 euro of voor 50,80, gegeven de laagsteprijs-garantie die ons wordt beloofd?

icon

Beste antwoord door Herman NS 16 mei 2014, 14:44

Beste IskOV,

Het systeem berekent niet of er aan het einde van de dag meer saldo is afgeschreven dan het bedrag dat je aan een dagkaart kwijt was geweest. Voorlopig is het dus wijs om hier van tevoren zelf goed over na te denken.

Uiteraard is dit wel een interessante suggestie.

Je topic heb ik verplaatst naar het forum 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik zou het wel een handig, sympathiek systeem vinden als er zo'n maximum was. In Londen bestaat het, zie http://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/price-capping (zelfs met meerdere maxima, afhankelijk van daluren en zones).

Maar ja, naast de technische kant is er ook een commerciële kant: het is nu zo dat als ik € 50,80 betaal en beloof dat NS dat mag houden, zelfs als ik bij nader inzien niet zoveel reis, belooft NS dat ik niet meer dan dat hoef te betalen, zelfs als ik heel veel ga reizen. Dat is ook het gebruikelijke systeem bij een abonnement op het zwembad of de dierentuin.

En die "laagsteprijs-garantie" heeft een specifieke betekenis, deze geldt niet voor de diverse potentiële aanvullende betekenissen die we bedenken. Maar gezien de term leent deze zich goed voor dit soort uitbreidingen.
Reputatie 3
Badge
Ik zat ook aan dat Londense systeem te denken.
En ik begrijp ook zowel de technische als de commerciële consequenties.
Bovendien is er niets op tegen dat je als reiziger even van tevoren uitzoekt wat je goedkoopste reisopties zijn. Ook met de papieren kaartjes houdt niemand je tegen om allemaal losse kaartjes te kopen in plaats van een dagkaart; daar moet je het ook zelf uitzoeken.

Ik zou het alleen een mooi gebaar vinden naar de vaste klanten toe. Zeker bij Traject Vrij, want dat zijn toch wel 'hardcore' treinreizigers die minstens vier dagen in de week in de trein zitten.
Wat betreft die laagsteprijs-garantie bij Traject Vrij: zoals ik het nu begrijp geldt die inderdaad op het niveau van een individuele reis. Als je meerdere reizen per dag maakt, geldt het wel per individuele reis, maar niet voor de hele dag. Nu is het punt dat NS uitlegt dat ze bij Traject Vrij werken met reizen op rekening (en niet met reizen op saldo) juist omdat ze dan voldoende tijd hebben om uit te rekenen welke reisroute de laagste prijs oplevert, gegeven je vaste traject. Technisch is het natuurlijk een fluitje van een cent om ervoor te zorgen dat die laagste prijs in ieder geval nooit boven de 50,80 voor een hele dag uitkomt. Maar goed: het is inderdaad een commerciële afweging of NS dat wil doen.

Reputatie 6
Badge +2
Wat betreft die laagsteprijs-garantie bij Traject Vrij: zoals ik het nu begrijp geldt die inderdaad op het niveau van een individuele reis. Als je meerdere reizen per dag maakt, geldt het wel per individuele reis, maar niet voor de hele dag.
Daarbij moet je als tijdens de reis de daluren aanbreken ook nog zelf berekenen of het voordelig is de reis in twee reizen te splitsen. Bij een laagsteprijs-garantie op dit punt zou je na aanbreken van de daluren voor de zekerheid kunnen uit- en inchecken als je toch moet overstappen.
Reputatie 3
Badge
Wat betreft die laagsteprijs-garantie bij Traject Vrij: zoals ik het nu begrijp geldt die inderdaad op het niveau van een individuele reis. Als je meerdere reizen per dag maakt, geldt het wel per individuele reis, maar niet voor de hele dag.
Daarbij moet je als tijdens de reis de daluren aanbreken ook nog zelf berekenen of het voordelig is de reis in twee reizen te splitsen.

Klopt, maar dat was bij de papieren kaartjes ook al het geval.

Irritanter is dat je ook nog eens zelf moet uitzoeken of het je überhaupt gaat lukken om de reis te splitsen. Je moet er in ieder geval op een station waar je bent na de overgang spits-dal voor uit- en weer inchecken. En dus moet je weten waar de CICO's staan, of het risico nemen dat je trein ondertussen wegrijdt en dat je dan de volgende trein moet nemen. . .
Misschien ben ik erg argwanend, maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat NS van tevoren niet aan deze mogelijkheid gedacht heeft, of het dan toch in ieder geval niet wil aanmoedigen.

Eigenlijk zouden we ervoor moeten pleiten dat er in ieder geval op alle stations OOK palen op de perrons komen te staan, zelfs als er poortjes zijn. Want bij stations met poortjes krijg je het nooit voor elkaar om te splitsen, tenzij je er toevallig een ruime overstaptijd hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou correct zijn als je in de tweede klas per dag niet meer dan 50,80 krijgt afgeschreven als je veel reist. Het moet dan wel via ovchipkaart lopen, gezien het feit dat er meerdere vervoerders actief zijn en de bustarieven moeten er dan weer buiten vallen. Maar zoals een oud gezegde luidt: waar een wil is, is software aan te passen. 😃
Reputatie 3
Badge
Wat ik begrijp van NS is dat de CICO's niet, in de fracties van seconden dat je je kaart ervoor houdt, in staat zijn om uit te rekenen wat voor jou de goedkoopste wijze van belasten van je kaart is. Daarom kan het niet voor reizen op saldo, maar wel voor reizen op rekening. Dan rekent 'het systeem' achteraf uit dat Amersfoort-Amsterdam via Utrecht goedkoper is dan rechtstreeks als je al Traject Vrij Utrecht-Amsterdam hebt. Ik snap ook nog wel dat dit, met alle opties voor afgekochte trajecten enerzijds en afgelegde trajecten in allerlei varianten qua tijd en route, een ingewikkelde berekening is die wat tijd kan kosten. En iedereen wil toch snel langs die paaltjes lopen.

Maar zo'n CICO zou wellicht wel in staat zijn om razendsnel bij reizen op saldo te bekijken of er op die dag al 50,80 is afgeschreven ten behoeve van spoorvervoerders. Dat lijkt me nu niet de meest ingewikkelde operatie. Zou mooi zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Iedereen heeft er belang bij dat in- en uitchecken snel gaat en het kost bij miljoenen transacties toch tijd dit te controleren. Het is bij nagenoeg alle reizigers een overbodige actie. Toch hebben ze bij NS wel een punt als er steeds meer zou moeten worden gecontroleerd tijdens het inchecken. Het gaat echt maar om een kleine groep. Maar een geld terug regeling bij overschrijding (van de 50,80) of iets dergelijks zou dat, hoewel omslachtiger, op kunnen vangen. Het zal niet zo veel voorkomen en NS wint er goodwill mee om veelreizigers die een eerlijke regeling willen, tegemoet te komen.
Beste IskOV,

Het systeem berekent niet of er aan het einde van de dag meer saldo is afgeschreven dan het bedrag dat je aan een dagkaart kwijt was geweest. Voorlopig is het dus wijs om hier van tevoren zelf goed over na te denken.

Uiteraard is dit wel een interessante suggestie.

Je topic heb ik verplaatst naar het forum 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer