beantwoord

Meereiskorting / niet werkende kaart

Ik ga zelden of nooit met de trein dus heb een anonieme kaart. Afgelopen maand met een student meegereden met meereiskorting. Op vrijdag 15 juli om 07.10 weer gedaan. Meereiskorting werd keurig berekend terwijl ik hier lees dat dat niet kan tussen 07.00 en 09.00 uur. Hoe zit dat
Op vrijdag 21 juli sta ik op Schiphol. Er staat keurig 26,10 op mijn kaart en een enkeltje naar mijn woonplaats gaat 20 euro kosten dus ik denk, geen probleem. Wel dus. Bij drie verschillende paaltjes krijg ik de mededeling 'in- of uitchecken niet mogelijk'.
Snel kaartje gekocht bij de automaat, maar ik zou nou toch graag weten hoe het zit. Nu moet ik dus tot het einde van het jaar een heel aantal keren met de bus naar het werk om die kaart leeg te maken (hij verloopt 31 december). En nee, ik wil geen geld betalen om mijn eigen geld terug te krijgen ;-)

En niet om het een of ander, maar ik was in Rusland. Waar je bij de balie van de metro 45 roebel neerlegt (64 eurocent) en dan krijg je een muntje. Dat mik je in een poortje en dan mag je je onbeperkt helemaal suf rijden zo lang je maar niet boven komt. Ik was ook in de bus: geef de chauffeur 40 roebel en je mag onbeperkt meerijden.

Waarom kan dat nou in Nederland niet? Waarom een systeem opgetuigd wat zo ingewikkeld is dat geen hond het meer snapt? Waar een heel forum voor nodig is om het allemaal uit te leggen?
icon

Beste antwoord door Nizno 26 juli 2017, 13:34

Ik ga zelden of nooit met de trein dus heb een anonieme kaart. Afgelopen maand met een student meegereden met meereiskorting. Op vrijdag 15 juli om 07.10 weer gedaan. Meereiskorting werd keurig berekend terwijl ik hier lees dat dat niet kan tussen 07.00 en 09.00 uur. Hoe zit dat
Op vrijdag 21 juli sta ik op Schiphol. Er staat keurig 26,10 op mijn kaart en een enkeltje naar mijn woonplaats gaat 20 euro kosten dus ik denk, geen probleem. Wel dus. Bij drie verschillende paaltjes krijg ik de mededeling 'in- of uitchecken niet mogelijk'.
Snel kaartje gekocht bij de automaat, maar ik zou nou toch graag weten hoe het zit.

Dat het vrijdagochtend werd gepakt zal mogelijk te maken hebben met het feit dat er toch in de daluren (voor 6.30) is ingecheckt ondanks dat er een trein tijdens de spitsuren is gebruikt om te reizen.

Als er een saldo is van meer dan 20 euro zou je inderdaad ook zonder samenreiskorting gewoon moeten kunnen inchecken, dit klinkt eerder als een ander probleem op de kaart zelf.
Nu moet ik dus tot het einde van het jaar een heel aantal keren met de bus naar het werk om die kaart leeg te maken (hij verloopt 31 december). En nee, ik wil geen geld betalen om mijn eigen geld terug te krijgen ;-)
Geen enkel probleem, bij de NS Servicebalie kunnen anonieme kaarten met een saldo minder dan 30 euro ingenomen en vergoed worden.

En niet om het een of ander, maar ik was in Rusland. Waar je bij de balie van de metro 45 roebel neerlegt (64 eurocent) en dan krijg je een muntje. Dat mik je in een poortje en dan mag je je onbeperkt helemaal suf rijden zo lang je maar niet boven komt. Ik was ook in de bus: geef de chauffeur 40 roebel en je mag onbeperkt meerijden.

Waarom kan dat nou in Nederland niet? Waarom een systeem opgetuigd wat zo ingewikkeld is dat geen hond het meer snapt? Waar een heel forum voor nodig is om het allemaal uit te leggen?

Omdat er in NL besloten is dat er 1 OV Chipkaart voor al het openbaar vervoer diende te komen en deze uitvoering gekomen is.
Bekijk origineel

11 reacties

Snel kaartje gekocht bij de automaat, maar ik zou nou toch graag weten hoe het zit.

Dat het vrijdagochtend werd gepakt zal mogelijk te maken hebben met het feit dat er toch in de daluren (voor 6.30) is ingecheckt ondanks dat er een trein tijdens de spitsuren is gebruikt om te reizen.

Als er een saldo is van meer dan 20 euro zou je inderdaad ook zonder samenreiskorting gewoon moeten kunnen inchecken, dit klinkt eerder als een ander probleem op de kaart zelf.
Nu moet ik dus tot het einde van het jaar een heel aantal keren met de bus naar het werk om die kaart leeg te maken (hij verloopt 31 december). En nee, ik wil geen geld betalen om mijn eigen geld terug te krijgen ;-)
Geen enkel probleem, bij de NS Servicebalie kunnen anonieme kaarten met een saldo minder dan 30 euro ingenomen en vergoed worden.

Omdat er in NL besloten is dat er 1 OV Chipkaart voor al het openbaar vervoer diende te komen en deze uitvoering gekomen is.
Dankjewel Nizno. Aanvulling: ik heb die ochtend pas om 07.10 ingecheckt en geen minuut eerder 😉. Op 21 juli wilde ik geen gebruik maken van de samenreiskorting, ik wilde gewoon zelf inchecken voor mijn reis. Ik had toen geen reisgenoot. Dank voor de tip over het saldo op anonieme kaarten. En verder blijf ik erbij dat het allang niet meer één kaart is voor al het vervoer want óp en áán die kaart zitten zoveel haken en ogen dat je er horendol van wordt.
Badge +3
15 juli viel op een zaterdag. In het weekend is Samenreiskorting de hele dag geldig.

U zult uw anonieme OV-chipkaart nog moeten activeren voor reizen op saldo bij NS om hem te kunnen gebruiken om op saldo te reizen als u niet met een kortingsproduct als Samenreiskorting reist. Zie dit instructiefilmpje voor uitleg over hoe u dat zelf bij een kaartautomaat kunt doen.
Ah kijk een zaterdag verklaard het dat de samenreiskorting het deed om 7u in de ochtend.

Van de 21e snap ik dat dat zonder samenreis had gemoeten. maar dat de incheck niet werkte.
Wat Tochjo aangeeft zou inderdaad kunnen dat er nog geen activering op de kaart staat.
Aha! Nou breekt mijn klomp. Ik heb dus al die tijd niet geweten dat één kaart voor het openbaar vervoer dus géén kaart voor al het openbaar vervoer is! Ik moet het ding nog vertellen dat ik met de trein wil! Ik ben toch zo blij dat ik normaliter met de fiets/auto kan ;-)

Maar bedankt voor dit antwoord. Weer wat geleerd. Ik moet in september een keer met de trein van Rotterdam naar mijn woonplaats dus zal maar braaf de kaart activeren.
Bij de NS heb je de keuze om 1e klas of 2e klas te reizen. Bij het activeren van de kaart voor reizen met NS geef jij aan of je 1e klas of 2e klas gefactureerd wilt worden op je kaart. Net als toen je samenreiskorting op je kaart zette.
Beste Nizno, ik denk dat je nu op het verkeerde topic reageert.... Ik heb geen vraag gesteld over 1e of 2e klas, noch over samenreiskorting op mijn kaart zetten.
Beste Nizno, ik denk dat je nu op het verkeerde topic reageert.... Ik heb geen vraag gesteld over 1e of 2e klas, noch over samenreiskorting op mijn kaart zetten.Mijn reactie was op de opmerking dat je de kaart nog moest vertellen dat je met de trein wilt reizen.
Daarover leg ik uit dat dit inderdaad de actie is omdat de kaart anders niet weet op welke klasse jij gefactureerd wilt worden.

Net als toen je op 15 juli de samenreiskorting op de kaart hebt gezet en toen ook de klasse hebt aangegeven is dit ook nodig om te doen voor als je zonder korting reist. Gelukkig is het in het geval dat je zonder korting reist een eenmalige actie.
Ow, geinig. Maar dat begreep ik wel al, hoor. Ik heb het filmpje bekeken van Tochjo ;-0

Dank jullie wel allemaal voor je geduld en alle uitleg.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de kaart apart moet worden geactiveerd voir de trein is dankzij Rover dat bang was dat oudere mensen anders onwetend met de trein zouden gaan.
Volgens mij gewoon om de klasse te bepalen maar goed...

Reageer