beantwoord

Meereisvoordeel

• 1 februari 2020
  • 14 reacties
  • 371 Bekeken

Vandaag een vriendin proberen mee te nemen met “meereiskorting” op mijn Voordeelurenkaart. Daarvoor zou je de NS app moeten kunnen gebruiken. Geen idee hoe. Er is een “kaart kopen” optie maar nergens kun je meereiskorting aangeven en als je “betalen” aanklikt kom je op de reisplanner site. Het is allemaal uiterst onduidelijk.

Uiteindelijk is het kaartje op de gewone NS site besteld waar je wel alles kunt aangeven en de e-ticket op je mobieltje kunt laden om de poortjes te openen. 

Dat moet simpeler kunnen met die NS app lijkt me.

icon

Beste antwoord door Robert B 1 februari 2020, 23:03

Welkom bij de NS Community!

Op deze pagina lees je alles wat je vriendin kan doen om Samenreiskorting te krijgen, op haar eigen ov-chipkaart of via een e-ticket (dat zij of jij ook via de app kunt kopen inderdaad).

Je krijgt na betaling een e-mail waarin staat hoe je het ticket in de NS app kunt importeren (of uitprinten). Die mail kan je natuurlijk ook gewoon doorsturen naar je vriendin, zodat ze dat zelf kan doen in de app (of printen).

Kort gezegd, om mensen met samenreiskorting mee te kunnen laten reizen hoef jijzelf helemaal niets te doen.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Op deze pagina lees je alles wat je vriendin kan doen om Samenreiskorting te krijgen, op haar eigen ov-chipkaart of via een e-ticket (dat zij of jij ook via de app kunt kopen inderdaad).

Je krijgt na betaling een e-mail waarin staat hoe je het ticket in de NS app kunt importeren (of uitprinten). Die mail kan je natuurlijk ook gewoon doorsturen naar je vriendin, zodat ze dat zelf kan doen in de app (of printen).

Kort gezegd, om mensen met samenreiskorting mee te kunnen laten reizen hoef jijzelf helemaal niets te doen.

Helaas staat ook daar nergens hoe het werkt. We willen dus een e-Ticket kopen (geen OV kaart buiten de mijne met het Voordeelurenabonnement). De pagina noemt hoe je dat kunt doen met de (voor mijn vriendin niet bestaande) OV chip bij een automaat. Dan is het relatief simpel.

Alle verdere verwijzingen komen op pagina’s uit die de voordelen en condities van meereizen aangeven maar ook niet HOE je dat dan met de NS app op je mobieltje zou moeten kunnen doen.

We zoeken dus verder...

Badge +3

Het staat er wel (onderaan die pagina) maar goed… zonder ov-chipkaart:

Voor een enkele reis: https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_enkele_reis_daluren

Voor een dagretour: https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_retour_daluren

Naam, traject, reisdatum, e-mailadres invullen, betalen en klaar.

Je krijgt je e-ticket in de mail en kan het uitprinten of in de app laden door de mail te openen op je telefoon en op de Importeren knop in de mail klikken.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij bedoelt TheoDeKlerk dat je het ticket rechtstreeks vanuit de app koopt. Of dat kan, geen idee. Heb net even gekeken, maar kon het ook zo snel niet vinden.

Badge +3

Volgens mij bedoelt TheoDeKlerk dat je het ticket rechtstreeks vanuit de app koopt. Of dat kan, geen idee. Heb net even gekeken, maar kon het ook zo snel niet vinden.

Ook dat schijnt te kunnen (vanuit een gepland reisadvies), maar let dan wel op dat je een ticket krijgt voor precies die geplande dag!

Als je in de app (je bent ingelogd) ingesteld hebt dat je een NS abonnement hebt, dan zal het misschien niet werken inderdaad, en is er geen optie om alsnog Samenreiskorting aan te geven bij aankoop van een e-ticket. De prijs die dan getoond wordt is voor reizen op je abonnement.

Waarom zou je dat willen eigenlijk? Anders gewoon uitloggen in de app en dan een reis plannen. Ik ga dat nu proberen, wordt vervolgd.

Inderdaad vanuit de app. Er is daar een “koop kaartje” mogelijkheid. Zelfs voor honden of toeslagen, maar geen meereismogelijkheid. Overigens kom je van “kopen” op de reisplanpagina en dat schiet ook niet op. We hebben inderdaad succesvol het kaartje via www.ns.nl gekocht en op de mobiel ontvangen. Maar de app zou dat ook moeten kunnen. Maar als dat al kan is het verre van logisch om te vinden.

Badge +3

De samenreiskorting in de app (na de optie Koop kaartje) zou er als derde moeten staan, onder de opties enkele reis of retour en 1e of 2e klas.

Zet die op JA en je krijgt 40% korting op de prijs die het normaal kost. Daarna vul je de naam van je medereiziger in en betaal je.

Onderstaande afbeelding is voor een enkele reis van Eindhoven naar Utrecht 2e klas (normale prijs € 15,50 maar dus € 6,20 korting bij samenreizen).

Voor kinderen 4-11 krijg je een Railrunner (€ 2,50 dagkaart)

Inderdaad… maar wat een gedoe.

Waarom eerst plannen, een trein kiezen, dan “Koop kaartje” . Ik wil “ergens vandaag” van A naar B. Tijd is nog helemaal niet aan de orde. En is ook geen voorwaarde voor het kaartje (altijd geldig). 

De knop “Koop kaartje” op mijn mobiel toont soms ook “Geen kaartverkoop” en kan niet geactiveerd worden. Op zich logisch: dat is bij inmiddels vertrokken treinen. 

Maar waarom uberhaupt eerst plannen? Ik wil gewoon een kaartje van A naar B.

Maar dank Robert B - nu ik weet hoe het werkt kan ik het mijn vriendin ook vertellen!

Badge +3

Haha die Geen kaartverkoop struikelde ik ook over!

Ik dacht dus eerst “ik heb een abonnement dus de app heeft het door dat ik helemaal geen e-ticket zou willen” maar dat is dus inderdaad voor treinen die al vertrokken zijn (waarom de app die adviezen geeft geen idee).

Voor de rest maakt de tijd of trein niet uit, maar let wel op de datum van je geplande reis bij het kopen van een e-ticket via de app!

Ennehh.. 

Maar waarom uberhaupt eerst plannen? Ik wil gewoon een kaartje van A naar B.

Nee, jijzelf wilt dat niet (want je hebt een abonnement) maar je medereiziger wil dat, of jij namens je medereiziger en daarvoor betalen, toch? :sweat_smile:

Maar goed, ook weer opgelost dan maar. Goede reis samen een volgende keer!

De implementatie is weer typisch een IT oplossing en niet eentje van “hoe zou de reiziger denken”: intuitief. Als oud-ITer zie ik het al voor me: ik heb al een scherm met vertrek/aankomst, die zoekt dan de afstand op en dat relateer ik aan de prijzen. Dus breng ik alle kaartverkoop naar het planscherm en voeg een "Koop” knop toe (die vaak niet op het scherm te zien is - pas na scrollen). Deze “snel klaar” methode had nog door de bocht gekund als men niet plompverloren ineens de reisplanner toont maar (eventueel uit te zetten) tussenscherm toont met info als “we tonen nu het planningsscherm. Kies vertrek en aankomst station, kies een trein en onderaan kunt u hrt kaartje kopen”. Die koop knop kan ook naast de beide stations staan - al die treinen zijn voor het plannen nodig maar voor kopen niet. Naar Nederlandse traditie is het kaartje alleen vandaag geldig.

Dus meneer NS… verbeter die app naar iets intuitiefs voor klanten, niet per se logisch voor de IT makers.

Nu ik deze kronkel ken (dankzij dit forum en Robert) , zal ik me in de bochten wringen en een kaartje krijgen. Maar intuitief...verre van.

Badge +3

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt als je zegt dat de Koop kaartje knop je terugleidt naar de reisplanner?

Als ik voor een getoond reisadvies in de planner op die knop tik kom ik namelijk meteen in het scherm Kaartverkoop (zoals in mijn screenshot enkele reacties terug).

Houd er ook rekening mee dat als je een reis plant van A naar B de getoonde treinen/reisopties wellicht van verschillende vervoerders kunnen zijn, en dus een andere route kunnen volgen en/of verschillende prijzen hebben.

Plan maar eens van Maastricht naar Roermond. Afhankelijk van welke trein(en) je neemt zijn er opties voor € 9,40 (NS) of € 9,72 (Arriva+NS vanaf Sittard) of € 10,26 (Arriva only). Allemaal zelfde traject!

Nog leuker, van Maastricht naar Nijmegen. Je krijgt dan routes via Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch (NS) wegens minder overstappen, maar kan ook rechtstreeks van Roermond naar Nijmegen boemelen met Arriva. Reistijd ongeveer gelijk maar nogal duurder met NS (meer tariefeenheden).

Je zult dus echt eerst een reisoptie (dus route/vervoerderskeuze) moeten maken voor het kaartje dat geldig is voor die reis.. niet per se die trein natuurlijk, maar alle soortgelijke reisopties op die dag. Die route/vervoerderskeuze komt ook op je kaartje te staan meen ik, zelfde als bij een kaartje uit een automaat.

Uiteraard zou het handiger zijn als je van A naar B invult, de planner alle mogelijke vervoerder/routekeuzes geeft voor die dag (zonder tijden), met achter elke optie een Koop kaartje knop, maar dan lijkt me zoals het nu is ‘duidelijker’ (minder verwarrend) voor mensen die geen idee hebben over verschillende vervoerders en routes, en gewoon rond 14:00 van A naar B willen, en dus een bepaald advies (trein) kiezen.

Ik heb niet bedacht dat er meer vervoerders zijn (heb je in mijn buurt gelukkig niet) - dat maakt het inderdaad complexer. Maar er zijn twee afzonderlijke “koop” knoppen waarvan er eentje niets laat kopen.

Meer > kaartverkoop > reizen > enkele reis > kopen  

geeft geen kopen, maar eerst plannen. Hier had beter een soort scherm kunnen komen met “van / naar”, “klasse” en “extra” zo nodig om aan te geven kind, korting, vervoerders en whatever.

Vanuit het planningsscherm dat na “kopen” komt kun je uiteindelijk een treinverbinding kiezen die helemaal onderaan (vaak off screen aanvankelijk en daarmee opnieuw verwarring stichtend over plannen of kopen) “Koop kaartje”  dat dan jouw scherm toont waar daadwerkelijk gekocht kan worden.

Dus de opzet van de app kan voor kopen een stuk beter. De eerste “kopen” begint de verwarring omdat ineens plannen wordt tussengevoegd zonder aangave dat dit nodig is om de uiteindelijke koop (zie onderaan) te bepalen.

Maar goed… ik ken de kronkel nu...

Badge +3

Goede tip inderdaad, de prijs en Koop kaartje bovenaan tonen en daaronder pas de hele route van de trein(en), met tussenstops en overstappen.

Voor mensen die die trein willen hebben (van A naar B ) zijn de tussenstops e.d. toch minder interessant, maar de overstappen (en op welk perron) natuurlijk wél.

Misschien de reis eerst ‘compact tonen’ dus alleen A - (overstap op C) - B. Het is natuurlijk allemaal een keuze, met de beperkte ruimte op een telefoonscherm. Zodra je op een tablet of laptop werkt is er natuurlijk veel meer mogelijk qua opmaak.

goede tip. ik was hier nu juist naar opzoek. Thnx

Reageer