beantwoord

Met de eenmalige chipkaart naar het buitenland

• 1 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 1037 Bekeken

ik heb een kaartje naar Roermond-Dusseldorf gekocht aan de kaartautomaat-ns, volgens de medewerker van ns hoefde ik met dit kaartje NIET in of uitchecken. maar achter op het kaartje staat dat je WEL in en uitchecken moet. en volgens een medewerker van
veolia moet je wel in/uitchecken. Dus ik heb geprobeerd in te checken bij veolia maar dat gaat niet.
dus mij vraag is moet je nu in/uit checken ja of nee,
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 augustus 2014, 19:03

Welkom op het forum peter5!

Als je een eenmalige chipkaart voor een internationale reis hebt gekocht, dien je alleen bij het vertrekstation in Nederland in te checken. Uitchecken in het buitenland is immers niet mogelijk. Bij een retour reis check je weer uit in Nederland. Daarnaast is het inderdaad ook mogelijk om een online ticket te bestellen via NS International.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 1
Dit staat op de website van NS internationaal:

Internationaal reizen in combinatie met de OV-chipkaart

Maakt u een internationale reis, dan gebruikt u uw OV-chipkaart niet, noch bij vertrek uit Nederland, noch bij terugkomst in Nederland. Voor het maken van een internationale reis koopt u een internationaal ticket voor uw gehele reis. Dat wil zeggen: van uw opstapstation in Nederland tot uw eindbestemming in het buitenland.

Met een OV-chipkaart hoeft u niet in- of uit te checken als u naar het buitenland reist. Heeft u een NS-abonnement dan geeft u dit aan bij het boeken van een ticket om de korting te verrekenen. U moet uw OV-chipkaart met abonnement wel meenemen zodat u deze bij controle kunt tonen. Meer informatie vindt u op de pagina over reizen met de OV-chipkaart.
hoe gaat het dan als er ergens op een station in nederland de poortjes dicht zijn en ik heb een kaartje naar het buitenland???
Dan kan je een poortje openen met de barcode op het internationale ticket.
Als dit ticket uit de kaartautomaat komt, zal het een wegwerpchipkaart zijn die als sleutel de poortjes kan openen. Dat werkt qua handeling net als inchecken, maar is technisch anders. Een sleutelkaartje scannen bij een paaltje heeft geen zin en werkt (in ieder geval bij Veolia) dus ook niet.
Reputatie 1
Volgens mij heeft peter5 een kaartje uit de ns automaat gehaald, met deze eenmalige ov chipkaart kan je gewoon een poortje bij ns openen indien noodzakelijk.
Welkom op het forum peter5!

Als je een eenmalige chipkaart voor een internationale reis hebt gekocht, dien je alleen bij het vertrekstation in Nederland in te checken. Uitchecken in het buitenland is immers niet mogelijk. Bij een retour reis check je weer uit in Nederland. Daarnaast is het inderdaad ook mogelijk om een online ticket te bestellen via NS International.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
peter5 geeft aan dat inchecken op zijn vertrekstation bij Veolia met dit vervoerbewijs niet mogelijk was. Had hij dan in dit geval bij NS moeten inchecken (ook al reist hij tot Venlo met Veolia)? - En zo ja, hoe moet dat dan als je zou vertrekken van een station waar geen NS-chipkaartapparatuur staat?

Meer algemeen: Met een internationaal vervoerbewijs op een eenmalige chipkaart hoeft maar 1 keer ingecheckt te worden, dus er hoeft ook niet mee omgecheckt te worden bij overstappen naar een andere (binnenlandse) vervoerder?
@NS

Hoewel deze vraag gemarkeerd is als beantwoord, lijkt het me voor toekomstige referentie handig als er ook een antwoord wordt gegeven op de aanvullende vragen in #7. Dit is waarschijnlijk voor meer gebruikers van dit vervoerbewijs niet duidelijk.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om bij Veolia met dit ticket in te checken, dit is dan ook niet nodig. Inchecken bij NS is dan ook niet nodig.
Geldt dat ook voor Arriva, Breng, Connexxion en Syntus? En moet er dan alsnog bij NS worden ingecheckt als er verderop op de route wel een stuk met een NS-trein wordt gereisd?

Reageer