beantwoord

Met los kaartje naar Den Bosch oost

Hallo,

Morgen wil ik vanuit station Heeze naar station Den Bosch Oost, maar ik snap iets niet super goed.
Ik zag dat er voortaan nieuwe kaartjes zijn met een chip erin, deze kosten blijkbaar 1 euro op de totaalprijs.
Hoe zit het als ik morgenochtend naar Den Bosch moet en dan een retourtje wil kopen? Ik moet ook een klein stukje met de bus in Den Bosch, ik neem aan dat ik hiervoor een nieuw 'los kaartje' moet aanschaffen in de bus zelf?

Ik heb tevens vandaag mijn Persoonlijke OV-chipkaart binnen gekregen, over 1 maand ongeveer krijg ik hier een studentenabonnement op, dus denk ik niet dat het slim is om dan nu hier geld op te zetten? Ik hoorde van mijn broer dat je ook een basisbedrag op je OV chipkaart moet hebben wil je hier mee reizen, dit betekend dus dat je extra veel betaald, als het basistarief dat op je kaart moet staan €10,- is en je OV chipkaart €7,50 kost betekend dit dus dat je 17,50 betaald en dan niet eens geld hebt om te reizen aangezien je voor een retourtje Den Bosch dan nog +€15,60 extra op je pas moet hebben om dit retourtje ook daadwerkelijk aan te schaffen? dan zou ik dus al €25,60 kwijt zijn voor een retourtje, dus beter om een los kaartje te kopen dan?

Mvg,

Tim Driessen
icon

Beste antwoord door Tochjo 6 augustus 2014, 22:30

Je kunt bij een kaartautomaat een eenmalige OV-chipkaart kopen voor je retourreis morgen. Dat kost inderdaad de prijs voor de reis die je op ns.nl ziet, plus een toeslag van één euro. Deze toeslag kun je voorkomen door een e-ticket te kopen op www.ns.nl/winkel.

Reis je bij NS met een persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement dat geldig is bij NS, dan wordt er bij inchecken 20 euro instaptarief afgeschreven. Bij uitchecken wordt de ritprijs verrekend met het ingehouden instaptarief. Een enkele reis van Heeze naar 's-Hertogenbosch Oost kost 7,80 euro (vol tarief, tweede klasse). Na uitchecken staat er dus nog 12,20 euro op je kaart. Wil je later terugreizen, dan moet je eerst weer saldo op je kaart laden omdat er op dat moment te weinig op je kaart staat om het instaptarief te kunnen inhouden. Stel dat je met 10 euro oplaadt, dan staat er vervolgens 22,20 euro op de kaart. Na uitchecken in Heeze staat er nog 22,20 - 7,80 = 14,40 euro op.

Als je morgen met je persoonlijke OV-chipkaart wilt reizen, dan moet er dus meer geld op je kaart gezet worden dan de prijs voor je reis. In die zin zou je kunnen zeggen dat reizen met je persoonlijke OV-chipkaart meer kost. Maar na je retourreis staat er nog wel 14,40 euro op je kaart die je weer kunt gebruiken voor nieuwe reizen. Dat saldo verdwijnt dus niet. Maar je kunt dus ook een e-ticket aanschaffen en zo precies de prijs voor je reis betalen, of een eenmalige OV-chipkaart en de prijs voor je reis plus één euro toeslag betalen.

Voor je busreis kun je wel het beste saldo op je persoonlijke OV-chipkaart laden en inchecken. Het instaptarief voor busreizen is 4 euro en je mag 4 euro negatief staan, dus je hoeft daarvoor maar een klein bedrag op te laden. Bovendien blijft het niet-verreisde saldo op de kaart staan en dat kun je later dus opnieuw gebruiken. Het kopen van een kaartje in de bus is vrijwel altijd duurder dan reizen met de OV-chipkaart.

Hopelijk verduidelijkt bovenstaande iets 🙂

Bekijk origineel

4 reacties

Voor een buskaartje in de bus zelf betaal je doorgaans (afgezien van speciale actiekaartjes die de lokale vervoerder kan hanteren) veel meer dan voor het reizen op saldo. Het kan dus verstandig zijn om in de bus op saldo te reizen met je chipkaart, daarvoor moet als je incheckt minimaal 0 of 4 euro (ik ben er niet zeker van of persoonlijke kaarten nu al met 0 euro mogen reizen of pas vanaf het instaptarief van 4 euro) op de kaart staan.
Als je met de trein op saldo wil reizen moet er inderdaad elke keer dat je incheckt 10 euro op de kaart staan. Of het handig is om veel geld op je kaart te zetten is afhankelijk van hoe vaak je nog op saldo denkt te reizen met de kaart. Je kunt ook hier een e-ticket kopen, dan hoef je niet de toeslag van 1 euro te betalen die er bij een wegwerpchipkaart wel bij komt. Als je met een e-ticket reist moet je niet inchecken, anders zal er alsnog geld van je chipkaart worden afgeschreven.
Badge +3
Je kunt bij een kaartautomaat een eenmalige OV-chipkaart kopen voor je retourreis morgen. Dat kost inderdaad de prijs voor de reis die je op ns.nl ziet, plus een toeslag van één euro. Deze toeslag kun je voorkomen door een e-ticket te kopen op www.ns.nl/winkel.

Reis je bij NS met een persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement dat geldig is bij NS, dan wordt er bij inchecken 20 euro instaptarief afgeschreven. Bij uitchecken wordt de ritprijs verrekend met het ingehouden instaptarief. Een enkele reis van Heeze naar 's-Hertogenbosch Oost kost 7,80 euro (vol tarief, tweede klasse). Na uitchecken staat er dus nog 12,20 euro op je kaart. Wil je later terugreizen, dan moet je eerst weer saldo op je kaart laden omdat er op dat moment te weinig op je kaart staat om het instaptarief te kunnen inhouden. Stel dat je met 10 euro oplaadt, dan staat er vervolgens 22,20 euro op de kaart. Na uitchecken in Heeze staat er nog 22,20 - 7,80 = 14,40 euro op.

Als je morgen met je persoonlijke OV-chipkaart wilt reizen, dan moet er dus meer geld op je kaart gezet worden dan de prijs voor je reis. In die zin zou je kunnen zeggen dat reizen met je persoonlijke OV-chipkaart meer kost. Maar na je retourreis staat er nog wel 14,40 euro op je kaart die je weer kunt gebruiken voor nieuwe reizen. Dat saldo verdwijnt dus niet. Maar je kunt dus ook een e-ticket aanschaffen en zo precies de prijs voor je reis betalen, of een eenmalige OV-chipkaart en de prijs voor je reis plus één euro toeslag betalen.

Voor je busreis kun je wel het beste saldo op je persoonlijke OV-chipkaart laden en inchecken. Het instaptarief voor busreizen is 4 euro en je mag 4 euro negatief staan, dus je hoeft daarvoor maar een klein bedrag op te laden. Bovendien blijft het niet-verreisde saldo op de kaart staan en dat kun je later dus opnieuw gebruiken. Het kopen van een kaartje in de bus is vrijwel altijd duurder dan reizen met de OV-chipkaart.

Hopelijk verduidelijkt bovenstaande iets 🙂
Reputatie 4
Badge
Daarnaast moet je voor je studentenproduct kiezen voor een week of weekend variant waardoor het overgebleven saldo heus nog wel een keer van pas zal komen. En mocht je de komende vijf jaar toch niet buiten je vrijreizen periode op saldo gereisd hebben dan kun je je geld weer terugvragen via internet.
Badge
Thetim96, welkom op het forum. Zo te lezen hebben andere forumleden goede adviezen gegeven. Wil je met je persoonlijke OV-chipkaart met NS reizen, dan moet er minimaal € 20,00 op staan. Want je studenten OV staat namelijk nog niet op je OV-chipkaart. Maar bij de automaat kan je een eenmalige chipkaart kopen voor je retourreis ( + €1) of inderdaad een E-ticket kopen via onze website.

Reageer