beantwoord

Mijn kaart hapert soms bij in- en uitchecken, hoe op te lossen

  • 20 februari 2014
  • 7 reacties
  • 1379 Bekeken

Regelmatig als ik in- of uitcheck, maar zeker niet altijd herkent de "paal" mijn kaart niet.
Na enkele keren aanbieden doet hij het weer wel.
Is dit probleem bekend?
Hoe op te lossen.
"EVA" is onbruikbaar
icon

Beste antwoord door Anonymous 20 februari 2014, 12:13

Hallo Marcel,

Naast de goede tips van Loes hier nog een paar praktische vragen en opmerkingen.

Probeer de kaart eens iets (ongeveer een vingerdikte) van het leesvlak van het poortje (of CICO-paaltje) te houden. De signaalsterkte waarmee kaart een lezer met elkaar communiceren wil wel eens verschillen en te sterk zijn voor de kaart. Iets verder van de kaartlezer af houden helpt vaak.

Ik mag toch aannemen dat je de kaart stil houdt bij het in- of uitchecken. Ik zie n.l. regelmatig mensen hun OVC voor de kaartlezer heen en weer bewegen. Zelf al eens getracht een boek te lezen dat heen en weer gaat? Datzelfde probleem kan de kaartlezer hebben met een heen en weer bewegende OVC.

Doet het probleem zich steeds voor bij dezelfde kaartlezer of ook bij andere kaartlezers?
Zo ja, dan lijkt het probleem toch meer in de richting van jouw OV-chipkaart te wijzen.

Ondervinden andere reizigers bij die kaartlezer(s) dezelfde problemen? Als dat het geval is dan zou je toch eerder die kaartlezer(s) ervan te gaan verdenken.

En wat Eva betreft. Dat is een hele brave meid, hoor. Maar heeft niet overal "verstand" van.
Je kunt via haar echter wel een bericht sturen naar de Klantenservice.
Geen gewone vraag aan haar stellen, maar tik maar iets doms; "oliebollen" bijvoorbeeld, als vraag.
Gegarandeerd dat ze meteen van je af wil en met de vraag komt of je contact wilt met de Klantenservice.
Als jij daarmee instemt, komen er nog wel een paar vragen; ze is vasthoudend, heet niet voor niets Eva) zoals onderwerp en wat persoonlijke gegeven (naam, e-mailadres) en dan mag je eindelijk jouw verhaal doen.

Hoop je met deze aanvullende opmerkingen ook wat verder op weg te hebben geholpen.

Succes.
Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Marcel Borne,

Mag ik vragen hoe jij je kaart aan biedt? Als er namelijk een andere kaart in de buurt is die ook een chip heeft, denk aan een andere OV-chipkaart of een nieuwe identiteitskaart, kan de paal de kaart niet goed isoleren en herkennen.
Als je de kaart echt apart neemt en wilt inchecken hoort het goed te gaan, zeker als je hem op de juiste plaats aanbiedt.
Zijn er ook problemen met het uitlezen van de kaart tijdens controle? Als dat zo is kan het inderdaad zo zijn dat er iets niet goed is met de OV-chipkaart en kan je denk ik het beste even contact opnemen met de klantenservice, via email of telefonisch.
Hier een http://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent/?hint=contactopnemen&delay=false met alle gegevens van klantenservice.

Succes met de kaart.
Dag Loes,
Ik haal de kaart altijd uit mijn portemonnee, daar ligt hij steeds op mijn rijbewijs. Ik bied hem dus nooit aan samen met andere chippassen
Hoi Marcel Borne,

Mag ik vragen hoe jij je kaart aan biedt? Als er namelijk een andere kaart in de buurt is die ook een chip heeft, denk aan een andere OV-chipkaart of een nieuwe identiteitskaart, kan de paal de kaart niet goed isoleren en herkennen.
Als je de kaart echt apart neemt en wilt inchecken hoort het goed te gaan, zeker als je hem op de juiste plaats aanbiedt.
Zijn er ook problemen met het uitlezen van de kaart tijdens controle? Als dat zo is kan het inderdaad zo zijn dat er iets niet goed is met de OV-chipkaart en kan je denk ik het beste even contact opnemen met de klantenservice, via email of telefonisch.
Hier een http://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent/?hint=contactopnemen&delay=false met alle gegevens van klantenservice.

Succes met de kaart.
Dag Loes, nogmaals.
De Link stuurt me naar "EVA", het geautomatiseerde antwoordsysteem.
Ik ben daar vanmorgen begonnen, maar er komt geen zinnig antwoord uit.
Een nieuwe kaart wil ik best aanvragen, maar ik ben niet onzorgvuldig of nalatig, en heb om die reden geen zin de kaart tegen kosten om te ruilen cq te vervangen
Hoi Marcel,

De gegevens van klantenservice zijn: Telefoon

U kunt ons telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).

Een andere link is van de OV-chipkaart algemeen. Daar staan ook goede tips op.

Heb je hier meer aan overigens?
Hallo Marcel,

Naast de goede tips van Loes hier nog een paar praktische vragen en opmerkingen.

Probeer de kaart eens iets (ongeveer een vingerdikte) van het leesvlak van het poortje (of CICO-paaltje) te houden. De signaalsterkte waarmee kaart een lezer met elkaar communiceren wil wel eens verschillen en te sterk zijn voor de kaart. Iets verder van de kaartlezer af houden helpt vaak.

Ik mag toch aannemen dat je de kaart stil houdt bij het in- of uitchecken. Ik zie n.l. regelmatig mensen hun OVC voor de kaartlezer heen en weer bewegen. Zelf al eens getracht een boek te lezen dat heen en weer gaat? Datzelfde probleem kan de kaartlezer hebben met een heen en weer bewegende OVC.

Doet het probleem zich steeds voor bij dezelfde kaartlezer of ook bij andere kaartlezers?
Zo ja, dan lijkt het probleem toch meer in de richting van jouw OV-chipkaart te wijzen.

Ondervinden andere reizigers bij die kaartlezer(s) dezelfde problemen? Als dat het geval is dan zou je toch eerder die kaartlezer(s) ervan te gaan verdenken.

En wat Eva betreft. Dat is een hele brave meid, hoor. Maar heeft niet overal "verstand" van.
Je kunt via haar echter wel een bericht sturen naar de Klantenservice.
Geen gewone vraag aan haar stellen, maar tik maar iets doms; "oliebollen" bijvoorbeeld, als vraag.
Gegarandeerd dat ze meteen van je af wil en met de vraag komt of je contact wilt met de Klantenservice.
Als jij daarmee instemt, komen er nog wel een paar vragen; ze is vasthoudend, heet niet voor niets Eva) zoals onderwerp en wat persoonlijke gegeven (naam, e-mailadres) en dan mag je eindelijk jouw verhaal doen.

Hoop je met deze aanvullende opmerkingen ook wat verder op weg te hebben geholpen.

Succes.
De aanvulling van Hans is ook super. Als je dat allemaal hebt afgevinkt, dan moet het wel duidelijk zijn waar het aan moet liggen.

Toch nog 1 aanvulling extra, de scanners in de poortjes of paaltjes en de kaartautomaat zijn een stuk sterker dan wij als conducteurs mee mogen lopen. Heb je dus nooit last bij controle dat de kaart moeilijk kan worden uitgelezen, dan heeft Hans het probleem erbij staan.
Hoi Marcel,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik heb je post verplaatst naar het deel over de OV-chipkaart. Met de antwoorden van Hans en Loes kan je vast uit de voeten.

Vriendelijke groet,
Bart

Reageer