beantwoord

Mijn OV chipkaart gaat niet langer dan paar weken mee

• 2 januari 2015
  • 34 reacties
  • 1211 Bekeken

Ik heb nu voor derde keer in 2 maanden nieuwe OV chipkaart en ook deze wordt niet meer herkend, geen signaal meer :(
Ik doe niks vreemds met de kaart en hij glimt nog helemaal, hoe kan dit??
icon

Beste antwoord door Brian NS 2 januari 2015, 12:54

Beste berry.dehaas,

Hmm.. Dat is heel vreemd. Het kan wel eens gebeuren dat een kaart defect is doordat de antenne in OV-chipkaart niet meer werkt, maar dat het zo vaak gebeurt is heel raar. Heb je dit ook aangegeven toen je weer een nieuwe OV-chipkaart bestelde bij TLS? Kan het ook zijn dat de kaart ergens mee in aanraking komt waardoor de pas niet meer werkt? Ik raad je sowieso aan even contact op te nemen met TLS. Zij produceren de OV-chipkaart en het is slim om dit signaal ook bij hun aan te geven.
Bekijk origineel

34 reacties

Beste berry.dehaas,

Hmm.. Dat is heel vreemd. Het kan wel eens gebeuren dat een kaart defect is doordat de antenne in OV-chipkaart niet meer werkt, maar dat het zo vaak gebeurt is heel raar. Heb je dit ook aangegeven toen je weer een nieuwe OV-chipkaart bestelde bij TLS? Kan het ook zijn dat de kaart ergens mee in aanraking komt waardoor de pas niet meer werkt? Ik raad je sowieso aan even contact op te nemen met TLS. Zij produceren de OV-chipkaart en het is slim om dit signaal ook bij hun aan te geven.
Heb je die kaart samen met de mobiele telefoon in 1 tas? Als de GSM op vol vermogen zendt en dit doet hij af en toe ook in standby stand, kan de GSM de kaart kapot maken.
Ik ben de vorige keren naar een NS balie gegaan op Schiphol waar ik werk. Daar vertelden ze me dat ik een klachten brief naar de NS moest sturen...
Hier heb ik geen zin in, ik wil gewoon een goeie kaart die werkt en niet elke 3, 4 weken weer m'n abonnement tijdelijk moeten over zetten en weer 13 euro neerleggen voor een nieuwe kaart ..
Dus nee, geen TLS gecontacteerd.
En Wim, nee, hij zit niet bij m'n telefoon, ik snap er niks van
Ik doe niks vreemds met de kaart en hij glimt nog helemaal, hoe kan dit??
Zit de kaart in een onbuigbaar hoesje, of los in een broekzak/portemonnee?
In portemonnee, dat moet toch kunnen??
Nee, dan zijn ze inderdaad zo stuk: metaalmoeheid in de antenne door het buigen.
Dat kan bijna niet, de meeste mensen hebben hem in een portemonnee, dan moeten er veel meer kapot gaan.
Het verschilt natuurlijk wel of hij tussen meerdere passen geklemd zit of tussen de buitenkant en het vakje muntgeld in (bijvoorbeeld).
Ik schaf wel een onbuigbaar hoesje aan...
Het kan nooit kwaad om het te proberen
Heb je een NS abonnement? Dan kan ik een geel hoesje naar je versturen.
Heb ik, heb je gegevens nodig of kan je dat zo nakijken??
Zou je jouw NAW-gegevens kunnen sturen in een privebericht? Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
Beste Brian,
Je antwoord is impertinent oonjuist. Dat de NS je bij een defecte OV chipkaart na een ander bedrijf verwijst, kan niet. consumentenrechten schrijft voor dat bij een defecte product de klant na die leverancier mag komen VAN WIE DE KLANT HET PRODUCT HEEFT GEKREGEN, en die moet het afhandelen. Dat de NS het toch anders doet heet nog lang niet, dat dat ook mag.
Ik raad elke klant aan om daar niet op in te gaan en op bovengenoemde feit te verwijzen. heb ik ook gedaan, en dan kon het ineens wel- binnen no time had ik een nieuwe OV chipkaart vand e NS in de brievenbus.

Beste berry.dehaas,

Reputatie 7
Beste Brian,
Je antwoord is impertinent oonjuist. Dat de NS je bij een defecte OV chipkaart na een ander bedrijf verwijst, kan niet. consumentenrechten schrijft voor dat bij een defecte product de klant na de leverancier mag komen, en die moet het afhandelen. Dat de NS het toch anders doet, heet nog lang niet, dat dat ook mag.
Ik raad elke klant aan om daar niet op in te gaan en op bovengenoemde feit te verwijzen. heb ik ook gedaan, en dan kon het ineens wel.

Behalve dat dit al een topic is van meer als een jaar oud, koop je een vervangende kaart bij TLS, dat is dan ook de leverancier van de kaart en niet de NS. Bij de NS is dit alleen de eerste keer als je hem met een abonnement koopt. Maar de vervangende kaart reken je echt bij TLS af
Ja, inderdaad , als je de eerste keer intrapt in het bericht van de NS om bij TLS te gaan....
Reputatie 2
peter.wenk.31 heeft gelijk. De NS is in dit geval de winkel, en een winkel mag je niet naar de fabrikant sturen.
De vraag is even hoe je aan de OV-chipkaart bent gekomen.

Algemeen geldt sowieso dat Translink de leverancier van de OV-chipkaart is. Dit is ook het enige bedrijf dat een vervangende kaart kan maken. Het loket kan de kaart uitlezen om te zien of hij inderdaad defect is, maar het is uiteindelijk Translink die zorg draagt voor een nieuwe kaart.

Wanneer jij een abonnement koopt bij NS met tegelijkertijd een nieuwe kaart, en jij ontvangt deze kaart niet, of de kaart is defect, dan kan NS bemiddelen tussen jou en Translink. Indien jouw kaart na een tijd gebruiken het niet meer doet, kun je terecht bij Translink voor een nieuwe kaart. Zo informeren wij klanten ook, dus er zou geen sprake van een kastje-muur verhaal moeten zijn. Wat is precies het bezwaar om Translink te contacteren, in plaats van NS?

Peter, je schrijft dat je van NS een nieuwe kaart hebt gehad. Ik zoek dit graag uit. Zou je mij jouw kaartnummer willen sturen in een privébericht?

Algemeen geldt sowieso dat Translink de leverancier van de OV-chipkaart is. Dit is ook het enige bedrijf dat een vervangende kaart kan maken.

Zoals ik al heb geschreven: Het is compleet irrelevant wie die kaart maakt. Het is opvallend dat alle NS moderators op dit forum dit toch blijven benadrukken, als het het om defecte OV-chipkaarten gaat.

Het loket kan de kaart uitlezen om te zien of hij inderdaad defect is, maar het is uiteindelijk Translink die zorg draagt voor een nieuwe kaart.
Zie boven.

Wanneer jij een abonnement koopt bij NS met tegelijkertijd een nieuwe kaart, en jij ontvangt deze kaart niet, of de kaart is defect, dan kan NS bemiddelen tussen jou en Translink.

Wanneer ik een abbonement bij NS koop, koop ik een product dat ik alleen maar kan gebruiken met de OV-Chipkaart. Deze is daarom een integrale bestanddeel van het product, en omdat ik geen koopcontract met translink heb, mag NS me niet doorverwijzen na de leverancier van de kaart. Anders was het, als ik met een abonnement en een papieren kaartje kon reizen, maar die zijn afgeschaft.

Indien jouw kaart na een tijd gebruiken het niet meer doet, kun je terecht bij Translink voor een nieuwe kaart. Zo informeren wij klanten ook, dus er zou geen sprake van een kastje-muur verhaal moeten zijn. Wat is precies het bezwaar om Translink te contacteren, in plaats van NS?
Het bezwaar is, dat translink kan zeggen: We hebben geen zin je gratis een nieuwe kaart te geven omdat wij menen dat je die kaart onzorgvuldig hebt gebruikt. Als je het niet eens bent zoek je het maar met NS uit, wij hebben met jou niks te maken. En dat is ook precies wat veelvoudig is gebeurd in het verleden.

Algemeen geldt sowieso dat Translink de leverancier van de OV-chipkaart is. Dit is ook het enige bedrijf dat een vervangende kaart kan maken. Het loket kan de kaart uitlezen om te zien of hij inderdaad defect is, maar het is uiteindelijk Translink die zorg draagt voor een nieuwe kaart.

Wanneer jij een abonnement koopt bij NS met tegelijkertijd een nieuwe kaart, en jij ontvangt deze kaart niet, of de kaart is defect, dan kan NS bemiddelen tussen jou en Translink. Indien jouw kaart na een tijd gebruiken het niet meer doet, kun je terecht bij Translink voor een nieuwe kaart. Zo informeren wij klanten ook, dus er zou geen sprake van een kastje-muur verhaal moeten zijn. Wat is precies het bezwaar om Translink te contacteren, in plaats van NS?

Peter, je schrijft dat je van NS een nieuwe kaart hebt gehad. Ik zoek dit graag uit. Zou je mij jouw kaartnummer willen sturen in een privébericht?

Wat is precies het bezwaar van NS om zelf de leverancier te benaderen voor een klant ?

Jij neemt er ook genoegen mee als de bank je verwijst naar de bankpassen leverancier ipv dit zelf te verzorgen ?

Als de kaart via NS is geleverd moet NS bemiddelen tussen de klant en Translink, dat staat gewoon in de wet.

Wanneer ik een abbonement bij NS koop, koop ik een product dat ik alleen maar kan gebruiken met de OV-Chipkaart. Deze is daarom een integrale bestanddeel van het product, en omdat ik geen koopcontract met translink heb, mag NS me niet doorverwijzen na de leverancier van de kaart. Anders was het, als ik met een abonnement en een papieren kaartje kon reizen, maar die zijn afgeschaft.

Het bezwaar is, dat translink kan zeggen: We hebben geen zin je gratis een nieuwe kaart te geven omdat wij menen dat je die kaart onzorgvuldig hebt gebruikt. Als je het niet eens bent zoek je het maar met NS uit, wij hebben met jou niks te maken. En dat is ook precies wat veelvoudig is gebeurd in het verleden.

Bij de bestelling van een abonnement dien je akkoord te gaan met de voorwaarden, tevens ga je dan akkoord met de mededeling dat wij deze gegevens delen met TLS voor het aanmaken van de nieuwe persoonlijke OV-Chipkaart.

Dus het bezwaar is dat je een gratis vervangende OV-Chipkaart wilt ontvangen ongeacht wat de oorzaak van het defect is? TLS is verantwoordelijk voor de productie en de levering van de OV-Chipkaart. Als er een productiefout heeft plaatsgevonden kan deze worden vastgesteld bij een servicebalie door middel van het uitlezen van de OV-Chipkaart. Na het vaststellen van een productiefout kan je TLS aansprakelijk stellen daarvoor, TLS zal dan ook de kosten voor eigen rekening nemen.
@Erryt NS

Koper heeft een koopovereenkomst met NS, niet met TLS.

Daarom moeten jullie TLS aansprakelijk stellen daarvoor, dat is gewoon de wet en dat weten jullie ook.

Jullie zijn hier al heel vaak op gewezen maar elke keer negeren jullie dit gewoon.

Bij de bestelling van een abonnement dien je akkoord te gaan met de voorwaarden, tevens ga je dan akkoord met de mededeling dat wij deze gegevens delen met TLS voor het aanmaken van de nieuwe persoonlijke OV-Chipkaart.

Ook al je gaat akkoord met voorwaarden: Als deze in strijd met consumentenrechten zijn dan is deze klant- verkoper-afspraak volgens de wet NIHIL, daar kan je hoog en laag springen. Anders kan iedere winkel zijn eigen voorwaarden verzinnen. De NS heeft een monopolie op haar producten, dat maakt de redenering "je bent akkoord gegaan met de voorwaarden" nog krommer.

Dus het bezwaar is dat je een gratis vervangende OV-Chipkaart wilt ontvangen ongeacht wat de oorzaak van het defect is?
Nee, en als je het topic hebt gelezen, dan weet je dat ook. Meneer heeft zoals zo velen last van een OV-kaart die het zomaar niet meer doet na korte tijd.

Ik wil als klant met éen partij- de verkoper- te maken hebben, dat is alles en dat is niet meer dan normaal.

TLS is verantwoordelijk voor de productie en de levering van de OV-Chipkaart. Als er een productiefout heeft plaatsgevonden kan deze worden vastgesteld bij een servicebalie door middel van het uitlezen van de OV-Chipkaart. Na het vaststellen van een productiefout kan je TLS aansprakelijk stellen daarvoor, TLS zal dan ook de kosten voor eigen rekening nemen.

Door uitlezen van de kaart kan oorzaak van een technische de fout niet vastgesteld worden. Je kan vaststellen of de kaart het nog doet of niet. Normale gang van zaken zou zijn, dat je bij de NS balie komt, een medewerker bekijkt die kaart, en als deze zichtbaar beschadigt dergelijke is moet klant een nieuwe kopen , anders krijgt hij gratis een en NS claimt dit bedrag bij TLS, en die kunnen dan bekijken hoe ze betere kaarten maken in de toekomst.
Daarbij, als klant naar TLS gaat en die weigeren de kosten voor hun rekening te nemen, heb je ook geen recht meer op een vergoeding via NS.
Reputatie 6
.Als er een productiefout heeft plaatsgevonden kan deze worden vastgesteld bij een servicebalie door middel van het uitlezen van de OV-Chipkaart. Na het vaststellen van een productiefout kan je TLS aansprakelijk stellen daarvoor, TLS zal dan ook de kosten voor eigen rekening nemen.

Een praktische vraag: Als het vanwege een defecte OV-Chipkaart niet meer mogelijk is om uit te checken op een met poortjes afgesloten station, hoe komt men dan bij de service-balie, als die er al is?
Reputatie 7
Badge +4
Daar is de noodknop voor.

Reageer