beantwoord

Mijn ov is geldig vanaf 17-06 alleen ik heb op 16-06 een afspraak

• 13 juni 2020
  • 3 reacties
  • 147 Bekeken

Ik heb een NS Flex abonnement alleen die gaat pas op 17-06 in, alleen ik heb op 16-06 een afspraak, kan ik dan mij OV al gebruiken of doet ie het dan niet? 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 14 juni 2020, 12:02

Hallo 4nn1k4, welkom op de NS Community. 

Het reizen op rekening of NS Flex op een nieuwe OV-chipkaart kan nooit eerder ingaan dan een week na het bestellen. Als je de kaart eerder in huis hebt, dan kan je er wel saldo op laden en daarmee reizen, maar het is niet mogelijk om op 16 juni al op rekening of met je Flex abonnement te reizen. De gegeven opties: saldo laden, een e-ticket of een kaartje op het station kopen zijn allemaal wel mogelijk. Met saldo zit je alleen dat het vanaf 17 juni niet meer wordt aangesproken wanneer je reist met het OV. Het saldo dat na het reizen nog op je kaart staat kan je bij een balie op het station eraf laten halen. Hopelijk kan je iets met de gegeven mogelijkheden!

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je al een OV-chipkaart? Dan kun je totdat NS Flex ingaat op saldo reizen. Als dat te ingewikkeld is kun je natuurlijk ook een e-ticket kopen voor je reis op 16 juni. Of een kaartje bij een automaat. Dat is dan wel een euro duurder. https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen

Ik weet niet wat de procedure is wanneer je een nieuwe OV-chipkaart hebt ontvangen en of de ingangsdatum dan gelijkloopt met de ingangsdatum van NS Flex. Ik zou in ieder geval voor die ene dag niet moeilijk gaan zitten doen met het laden van saldo en een e-ticket kopen. Ik zou dat wel zo kort mogelijk van te voren doen want als de reis niet doorgaat krijg je geen geld terug. Meer zekerheid biedt dan een kaartje uit de automaat want als de reis dan onverhoopt niet doorgaat betaal je gewoon het kaartje niet.

Badge +3

Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (je nieuwe kaart even koppelen) kan je precies zien per wanneer Flex (Reizen op Rekening NS) actief is.

Staat daar een datum eerder dan 17-06-2020 dan kan je zonder saldo op pad, maar omdat je Flex abonnement pas de 17e ingaat zal die reis op voltarief berekend worden op je factuur.

Krijg je bij het inchecken een melding over onvoldoende saldo, dan zal je dat moeten opladen. De kaart zelf is gewoon geldig.

Edit: Ik heb het nog even nagekeken voor een nieuwe kaart met Flex die ik op 19-7-2019 besteld heb. Ook al had ik die al eerder in huis, de ingangsdatum van Flex (Reizen op Rekening) staat inderdaad op 26-7-2019 dus dat zal bij jou 17-6-2020 zijn. Je zult voor je reis een dag eerder dus saldo moeten laden, bij voorkeur bij supermarkt o.i.d. want mogelijk lukt het bij een NS automaat niet meer, ook al is Flex nog niet actief. Los kaartje of e-ticket kan natuurlijk ook.

Hallo 4nn1k4, welkom op de NS Community. 

Het reizen op rekening of NS Flex op een nieuwe OV-chipkaart kan nooit eerder ingaan dan een week na het bestellen. Als je de kaart eerder in huis hebt, dan kan je er wel saldo op laden en daarmee reizen, maar het is niet mogelijk om op 16 juni al op rekening of met je Flex abonnement te reizen. De gegeven opties: saldo laden, een e-ticket of een kaartje op het station kopen zijn allemaal wel mogelijk. Met saldo zit je alleen dat het vanaf 17 juni niet meer wordt aangesproken wanneer je reist met het OV. Het saldo dat na het reizen nog op je kaart staat kan je bij een balie op het station eraf laten halen. Hopelijk kan je iets met de gegeven mogelijkheden!

Reageer