beantwoord

mijn OV kaart is in beslag genomen, wat nu?

• 12 februari 2018
  • 23 reacties
  • 1111 Bekeken

hallo,
vanmiddag brak ik per ongeluk mijn OV pas door midden, toen de conducteur mijn ov pas wou zien, vertelde ik dat hij vlak ervoor per ongeluk doormidden was gebroken..mijn ov kaart werd toen meteen in beslag genomen... wat moet ik nu doen? ik moet morgen namelijk gewoon weer naar school, en kan dus niet meer reizen... help!!!
icon

Beste antwoord door Erryt NS 12 februari 2018, 20:09

Hallo steyn16 en welkom op het NS Forum,

Wat vervelend dat je OV-chipkaart in beslag is genomen. Helemaal omdat je er niet veel aan kon doen. Indien je in het bezit bent van een studentenreisproduct kan je het beste een duplicaat aanvragen bij de klantenservice van de OV-chipkaart. Dit kan je online doen. De levering kan 5 werkdagen duren. Je kan in de tussentijd gebruik maken van een tijdelijk reisrecht. Je dient dan wel een andere OV-chipkaart hiervoor te gebruiken. Ook voor een NS abonnement kan je tijdelijk reisrecht aanvragen. Dit kan je doen via de klantenservice. Als je niet in het bezit bent van een studenten ov of een NS abonnement dan kan je morgen een los kaartje kopen uit de kaartautomaat of je kan hier een e-ticket aanschaffen.
Bekijk origineel

23 reacties

Hallo steyn16 en welkom op het NS Forum,

Wat vervelend dat je OV-chipkaart in beslag is genomen. Helemaal omdat je er niet veel aan kon doen. Indien je in het bezit bent van een studentenreisproduct kan je het beste een duplicaat aanvragen bij de klantenservice van de OV-chipkaart. Dit kan je online doen. De levering kan 5 werkdagen duren. Je kan in de tussentijd gebruik maken van een tijdelijk reisrecht. Je dient dan wel een andere OV-chipkaart hiervoor te gebruiken. Ook voor een NS abonnement kan je tijdelijk reisrecht aanvragen. Dit kan je doen via de klantenservice. Als je niet in het bezit bent van een studenten ov of een NS abonnement dan kan je morgen een los kaartje kopen uit de kaartautomaat of je kan hier een e-ticket aanschaffen.
Even uit nieuwsgierigheid, heb je ook een afschrift ontvangen waar aangegeven staat dat de ov-kaart is ingenomen, en zo ja, op grond waarvan? 🙂
Ja, ik heb een afschrift meegekregen, alleen is het niet te lezen...

Bedankt voor de reacties trouwens!
De conducteur wordt niet aangesproken op zijn gedrag ??:?
Nja, ik heb hem gezegd dat die kaart van mij is, en dat hij het recht niet heeft om mijn eigendom zomaar af te pakken... de kaart werkte ook gewoon nog.. hij was alleen door midden gebroken... vind het wel heel lullig dat ik nu een nieuwe kaart mag betalen!
Reputatie 7
@MvanGelder want? De conducteur mag gewoon een kaart innemen..
Reputatie 7
Badge +3
@steyn16
Een OV-chipkaart is niet je eigendom al denken veel mensen dat. Net als een paspoort en rijbewijs blijft hij eigendom van de uitgevende instantie en koop je alleen het gebruiksrecht van de kaart. Op grond daarvan mag hij dus ingenomen worden als hij niet meer in de originele staat is. De conducteur heeft dus juist gehandeld.
Reputatie 6
@MvanGelder want? De conducteur mag gewoon een kaart innemen..

Waarom zou die conducteur de kaart moeten innnemen ?

Er kunnen met die kaart twee mogelijkheden zijn:

1. Ding is sowieso totaal om zeep. Dan kan die kaart dus direct de vuilbak in. Dan hoeft de conducteur hem dus niet in te nemen.

2. Het ding werkt nog 'prima' met een plakbandje er omheen. Dan kan steyn16 zo lang reizen met die kaart tot hij zijn vervangkaart heeft gekregen.
In dat geval dient de conducteur er ook af te blijven, want door die kaart in te nemen heeft hij alleen maar meer moeilijkheden voor de betalende klant veroorzaakt (zoals steyn16 in zijn eigen post netjes beschrijft).

Je kan dus een klantgerichte oplossing kiezen en je kan de klant doelbewust op zijn kop kakken.
Indien personeel voor de tweede optie gaat, dan moet personeel er op worden gewezen, dat men zo niet met zijn dagelijks brood om gaat.
De conducteur mag hem helemaal niet innemen, alleen bij fraude.

Hoe moet TS nu bewijzen dat de kaart kapot was bv.
Reputatie 7
Badge +3
Kan de informatie op de website dan worden uitgebreid?

Nu staat op https://www.ns.nl/klantenservice/beschadigd/beschadigde-ov-chipkaart.html :
Is uw OV-chipkaart beschadigd waardoor deze niet meer werkt? Vraag dan een vervangende kaart aan als u in het bezit bent van een NS-abonnement, of koop een nieuwe kaart.

Er staat niet bij dat de kaart dan in beslag kan worden genomen.
En wanneer de kaart beschadigd is maar nog wel werkt, moet je dan ook een nieuwe kaart aanschaffen? Vast wel, maar het staat er niet bij.
Of kun je in afwachting van een al aangevraagde nieuwe kaart nog wel op de beschadigde nog werkende kaart reizen? Want dan krijg je van die verhalen “ja hij is beschadigd, maar hij doet het nog wel”.

En hoe gaat het dan met bv saldo terugvragen van een ingenomen OV-chipkaart en je het nummer en/of verloopdatum niet weet en je dit ook niet kan terug vinden omdat je hiervoor geen MijnNS of OV-chipkaart account heb?

Ook staat er op de website van OV-chipkaart bij saldo terug van een actieve kaart o.a.:
Staat er meer dan € 30 op je kaart, dan kun je je saldo alleen terugvragen door je kaart met een formulier op te sturen. Je kaart wordt dan beëindigd.

Maar als je kaart is ingenomen dan kun je die kaart dus niet meer met het formulier opsturen. Hoe krijg je dan je saldo terug?
Reputatie 7
De conducteur mag hem helemaal niet innemen, alleen bij fraude.

Hoe moet TS nu bewijzen dat de kaart kapot was bv.

Neehoor
Artikel 71 Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Een gebroken kaart of een beschadigde kaart is een onbevoegd gewijzigde of bewerkte kaart.

Bij elke inname dienen wij het zelf te verantwoorden aan onze manager. Dit wordt allemaal gedigitaliseerd en komt in een dossier. Als we iets doen wat niet mag, kun je er van uit gaan dat we daar direct op worden berispt.
Dat is wel heel ver gezocht, net alsof mensen hem zelf expres breken. En werd de kaart gebruikt ? Hij werd alleen gebruikt toen hij nog heel was.

Zie verder de opmerkingen van Momo.

Ik heb hier ook nog nooit gelezen dat een beschadigde kaart werd ingenomen, dan moet je dat altijd doen.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien ver gezocht, maar bij een beschadiging vervalt het gebruiksrecht en mag de eigenaar de kaart (laten) innemen.
Reputatie 7
Badge +3
Mee eens dat een gebroken kaart geen geldig vervoersbewijs is, want hij zal het neem ik aan niet doen dan en kan dan ook niet uitgelezen kunnen worden. Maar in het gequote artikel staat niet dat de kaart dan ingenomen moet worden.

Dan kun je dus bij een gebroken kaart bij controle misschien maar beter zeggen dat je geen vervoersbewijs hebt of dat je je kaart bent verloren of zo. Krijg je een UVB maar heb je je kaart nog. En die UVB krijg je neem ik sowieso bij innemen van de gebroken kaart.
Misschien ver gezocht, maar bij een beschadiging vervalt het gebruiksrecht en mag de eigenaar de kaart (laten) innemen.

Waarom ? En waar staat dat dan ? De gebruiker moet juist kunnen bewijzen dat de kaart kapot is door een gebrek indien dat bv binnen 2 jaar is, dan krijgt hij een nieuwe,
Reputatie 7
Je mag er vanuit gaan dat er altijd voor de minst ingrijpende methode wordt gekozen als dit mogelijk is. Als ik iemand zie met een beschadigde kaart, neem ik deze niet direct in. Deze krijgt altijd een waarschuwing en de opdracht om hem te vervangen, omdat hij niet meer geldig is (of binnenkort niet meer gaat zijn). Er zijn echter genoeg personen die vrolijk zo door blijven reizen. Dan is inname de enige juiste oplossing. Zo heb ik laatst nog een kaart ingenomen die helemaal vervaagd was (geen naam, geen foto meer zichtbaar). Die persoon gaf zelf al aan 3x eerder te zijn gewaarschuwd..

Omdat we geen systeem hebben waarmee we waarschuwingen kunnen vastleggen (privacy wetgeving), komen ze er vaak mee weg.

Volgens wet en regelgeving mag een kaart, zoals Tamzin al aangeeft, al direct ingenomen worden. Dat dit amper gebeurt, geeft al aan hoe coulant we normaal zijn..
Reputatie 5
Ik word echt moedeloos van dat vage privacy gedoe. Kan je niet in het systeem zetten dat ov-chipkaart nummer xxxx een waarschuwing heeft gekregen? En dat bij volgende controle een pop-up op je kaartlezer verschijnt dat al eerder een waarschuwing is gegeven?

Dat kan je ook doen als diegene wel of niet eerder een boete heeft gehad. Zo kan je in 1 oogopslag zien of het een structurele zwartrijder is of iemand die per ongeluk vergeten is in te checken. Gewoon een simpele notitie van maken, klaar.

Als we toch bezig zijn: Waarom kunnen boetes niet gewoon worden uitgedeeld per automatische incasso? Bij persoonlijke OV-chipkaarten weet je toch op welk rekeningnummer die kaart staat? Gooi daar gewoon 50 euro vanaf en klaar.
Reputatie 6
Badge
Een OV-chipkaartnummer hoeft niet persoonlijk te zijn. Wat dacht je van een anonieme kaart? ;)
Als dergelijke waarschuwingen op een chipkaart-nummer werden geregistreerd ronselt een beetje zwartrijder zo weer een nieuwe kaart. En al die 3.000 HC's en duizend V&S'ers kunnen ook niet allemaal gezichten van alle zwartrijders onthouden.
Die nieuwe kaart is toch juist de bedoeling 😃, dan kan de zwartrijder niet meer met de beschadigde kaart reizen.
Badge +3
Ik vind reactie #5 apart, want een doormidden gebroken kaart die nog werkt (in de zin dat hij door de conducteur uitgelezen kan worden) is vrij onwaarschijnlijk, omdat dan ook de flinterdunne aluminium antennelus onderbroken zal zijn.

Een chipkaart werkt net even iets anders dan een barst in het scherm van je telefoon "die het verder nog doet". Bij een gebarsten of gebroken ov-chipkaart zal een plakbandje o.i.d. niet gaan helpen.

Wat wel kan is dat een poortje of paaltje hem nog nét kan lezen maar de (mobiele) apparatuur van de conducteur niet meer. Dan is het inderdaad verstandig om snel een duplicaat aan te vragen. Dat natuurlijk ook als je naam en/of foto niet meer goed zichtbaar is.

In beslag nemen lijkt me nergens voor nodig, maar ik was er niet bij dus misschien was er meer aan de hand :?
De kaart zal daarvoor nog gewerkt hebben want zoals ik het lees is de kaart pas gebroken in de trein. Anders is inchecken inderdaad onmogelijk lijkt me.

Waardoor de kaart gebroken is weten we niet, gaat dat zo makkelijk ?
Ja, helemaal als ze al slap zijn geworden door actief gebruik. Het is echt inferieure troep.

Een OV-chipkaartnummer, ook van een anonieme kaart, moet in veel gevallen als persoonsgegeven worden aangemerkt op vergelijkbare gronden als bijvoorbeeld een IP-adres. De AVG wordt strenger hierin.
Badge +3
De horror als ik zie hoe mensen hun kaart soms behandelen, en hem krachtig (gebogen) tegen een poortje of paaltje houden alsof ze hem er dwars doorheen willen duwen :P

Spaar je dan die € 11,- en een hoop gedoe door hem in een (hard)plastic hoesje te stoppen en hem hooguit bij controle in de trein er uit te halen. 😃

Reageer