beantwoord

Mijn reis begint in de piekuren, en gaat door in de daluren. Hoe zit dat met mijn voordeelurenkaart?

Ik vertrek morgenochtend om 8:52 uit Meppel richting Amsterdam. Vanaf Zwolle reis ik dus in de daluren. Maar ik check in in Meppel voor die tijd. Ik heb een voordeelurenabonnement. Hoe voorkom ik dat ik ook voorbij Zwolle het volle tarief betaal?
icon

Beste antwoord door Loes 4 maart 2014, 19:01

Ik vertrek morgenochtend om 8:52 uit Meppel richting Amsterdam. Vanaf Zwolle reis ik dus in de daluren. Maar ik check in in Meppel voor die tijd. Ik heb een voordeelurenabonnement. Hoe voorkom ik dat ik ook voorbij Zwolle het volle tarief betaal?

Hoi Jaap,

Het moment van de check-in is bepalend of je vol tarief reist of met korting. Als je met je OV-chipkaart reist, moet je na 08.55 ergens uitchecken en daarna weer inchecken om aanspraak te kunnen maken op korting. Ik lees dat je een oud abonnement hebt, dus als je echt niet kan wachten op de volgende trein kan je het volgende doen.
Je kan dan met kaartjes of een E-ticket reizen. Je koopt dan voor het traject Meppel - Zwolle een kaartje vol tarief en vanaf Zwolle naar Amsterdam een kortingskaartje.
Dit lijkt mij de snelste en makkelijkste oplossing, dus door te reizen met losse kaartjes en niet in te checken. Alleen met het oude abonnement is dit namelijk toegestaan.

Veel plezier in ieder geval. Hoop dat je hiermee iets kan.
Bekijk origineel

20 reacties

Hoi Jaap,

Het moment van de check-in is bepalend of je vol tarief reist of met korting. Als je met je OV-chipkaart reist, moet je na 08.55 ergens uitchecken en daarna weer inchecken om aanspraak te kunnen maken op korting. Ik lees dat je een oud abonnement hebt, dus als je echt niet kan wachten op de volgende trein kan je het volgende doen.
Je kan dan met kaartjes of een E-ticket reizen. Je koopt dan voor het traject Meppel - Zwolle een kaartje vol tarief en vanaf Zwolle naar Amsterdam een kortingskaartje.
Dit lijkt mij de snelste en makkelijkste oplossing, dus door te reizen met losse kaartjes en niet in te checken. Alleen met het oude abonnement is dit namelijk toegestaan.

Hoi Jaap,

Bedankt Loes, je oplossing is helder. Zo ga ik het doen.
Het zou natuurlijk nog makkelijker zijn als dit automatisch berekend zou worden. Toekomstmuziek?
Laten we het hopen voor de reizigers. Wie weet... 😳
Nog even een tip, als je de kaartjes koopt uit de kaartautomaat, je kan op station Meppel beide kaartjes kopen. Je kan bij elke kaartautomaat na het ingeven van de eindbestemming klikken op het vertrekstation en zo kan je van Meppel ook Zwolle maken. Scheelt veel tijd.

In aanvulling op wat Loes schrijft:
Als je met de door jou genoemde intercity reist dan heb je in Zwolle waarschijnlijk niet voldoende tijd om in en uit te checken. Al moet het lukken als de trein op tijd is en je snel kunt (trap)lopen. Wat je zou kunnen doen is vanaf Meppel een kaartje vol tarief kopen en dan de Sprinter van 8:46 uit Meppel naar Zwolle nemen. Dan heb je in Zwolle 6 minuten extra tijd om in te checken.
Hallo Jaap de Boer,

Het beste antwoord is inmiddels gemarkeerd. Het klopt inderdaad wat Loes zegt en de tip van Annemiek zou je ook kunnen proberen.
Daarnaast heb ik je topic verplaatst naar Abonnementen, daar komt het beter tot zijn recht.

Bedankt Loes, je oplossing is helder. Zo ga ik het doen.
Het zou natuurlijk nog makkelijker zijn als dit automatisch berekend zou worden. Toekomstmuziek?

Hallo Jaap,
Probleem is dat je in Meppel incheckt en daarna nergens wordt vastgesteld met welke trein je vertrekt c.q. reist. Dus onderweg om 09:00 automatisch omschakelen van vol tarief naar gereduceerd tarief, ik vraag me af hoe je dat kenbaar moet maken aan die OV-chipkaart. Die heeft nou eenmaal geen satelliet ontvanger om te bepalen waar je je op dat moment bevindt.
Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde (bij de nieuwe abonnementen) als je in de daluren vertrekt en onderweg de tijdsgrens passeert naar vol tarief. Ook dat is nog niet te bepalen.
Maar er gloort hoop aan de horizon.
Steeds meer nieuwe smartphones worden uitgerust met een NFC chip en daarmee worden bijv. betaalfuncties mogelijk. Ik meen zelfs dat er op dit moment proeven lopen in Leiden.
En als je nou de GPS van je smartphone koppelt aan die NFC chip, dan zie ik het nog wel eens gebeuren dat je op die manier automatisch kunt omschakelen van vol naar reductietarief (en omgekeerd).

Het zal nog wel een poosje duren voor het zover is, maar ik hoor die toekomstmuziek al heel zachtjes klinken.

Vriendelijke groet,
Hans
Of wacht voor 3 minuten, en zie als een volgende trein is mogelijke-vanaf 8:55uur tot einde dienst mag u met 40% korting! Goede Reis! 🙂
Of wacht voor 3 minuten, en zie als een volgende trein is mogelijke-vanaf 8:55uur tot einde dienst mag u met 40% korting! Goede Reis! :)

Eerstvolgende trein gaat pas om 09:16. Dan is meneer nooit op de gewenste tijd in Amsterdam.
Hij neemt niet voor niets die trein van 08:52 en lijkt me snugger genoeg om te weten dat hij pas vanaf 09:00 met korting kan reizen, gezien zijn vraagstelling.
En even voor de goede orde: je kunt vanaf 08:55 inchecken, doch pas vanaf 09:00 uur reizen.
Onlangs nog meegemaakt dat een conducteur daar een reiziger op aansprak, omdat de vertrektijd van de trein 08:58 was. Hij liet het bij een waarschuwing, maar wees er wel nadrukkelijk op dat de bewuste passagier eigenlijk pas na 09:00 had mogen vertrekken.
Tref je een "verkeerde" conducteur, dan heb je mooi een UvB aan je broek met €35 verhoging.
Hans,
Dat geneuzel van zo'n conducteur houdt uiteindelijk toch geen stand. NS heeft er zelf voor gekozen de grens 5 minuten te verruimen, niet de klant. Stel dat ik vol tarief wil reizen met een trein die om 8:59 vertrekt en ik ben pas om 8:56 op het station, dan is het niet mijn probleem dat zo'n apparaat me incheckt tegen kortingstarief, maar is het gewoon een keuze van NS zelf geweest die voordelig voor mij uitpakt.
Hans,
Dat geneuzel van zo'n conducteur houdt uiteindelijk toch geen stand. NS heeft er zelf voor gekozen de grens 5 minuten te verruimen, niet de klant. Stel dat ik vol tarief wil reizen met een trein die om 8:59 vertrekt en ik ben pas om 8:56 op het station, dan is het niet mijn probleem dat zo'n apparaat me incheckt tegen kortingstarief, maar is het gewoon een keuze van NS zelf geweest die voordelig voor mij uitpakt.

Annemiek,
Mensen zijn verschillend, dus ook conducteurs. En de doorsnee conducteur zal geen probleem maken van een minuutje meer of minder.
Maar ja soms tref je er eentje die strikt volgens de regeltjes te werk gaat.
En wat ik schreef is waar gebeurd, want die reiziger was ik zelf.

Fijne dag verder
Gr. Hans

Annemiek,
Mensen zijn verschillend, dus ook conducteurs. En de doorsnee conducteur zal geen probleem maken van een minuutje meer of minder.
Maar ja soms tref je er eentje die strikt volgens de regeltjes te werk gaat.
En wat ik schreef is waar gebeurd, want die reiziger was ik zelf.

Fijne dag verder
Gr. Hans

Klopt helemaal, de voorwaarden van het oude Voordeelurenabonnement is dat er pas na 09.00 gereisd mag worden, de vijf minuten eerder inchecken is er gekomen dat reizigers daadwerkelijk de trein om 09.00 uur kunnen nemen, dus wat Hans zegt, als je een conducteur tegenkomt, die zich strikt aan de regels houdt, trekt de reiziger absoluut aan het kortste eind in dit geval.
Reputatie 2
Dat lijkt me toch enigszins krom Loes. Zie het voorbeeld wat Annemiek geeft: als je kort voor een net voor 9 uur vertrekkende trein op het station bent kan je niet eens meer tegen vol tarief inchecken. En bij mijn weten staat er nergens in de voorwaarden dat je er verplicht 5 minuten over moet doen om van het poortje naar de deur van de trein te komen 😉
Dat lijkt me toch enigszins krom Loes. Zie het voorbeeld wat Annemiek geeft: als je kort voor een net voor 9 uur vertrekkende trein op het station bent kan je niet eens meer tegen vol tarief inchecken. En bij mijn weten staat er nergens in de voorwaarden dat je er verplicht 5 minuten over moet doen om van het poortje naar de deur van de trein te komen ;-)

In de voorwaarden van het Oude Voordeelurenabonnement staat dat je officieel pas na 09.00 uur mag reizen, veel collega's doen ook heel erg moeilijk bij de E-tickets of papieren keuzedagen, als het vertrek van de trein voor 09.00 ligt, zijn er collega's die daar een UVB voor schrijven. Het staat duidelijk in de voorwaarden, dus men mag wel inchecken, maar mag officieel niet reizen en ik geef alleen maar aan, net zoals Hans dat als je een strenge conducteur tegenkomt, een zware pijp te roken hebt.
Kijk maar bij deze link. Dit passen we trouwens ook toe als we te maken hebben met samenreiskorting. Vandaar dat de nieuwe abonnementen anders geregeld zijn in hun voorwaarden en kan er wel met de 5 minuten gereisd worden.

Ik doe er zelf over het algemeen ook niet moeilijk over, maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
Reputatie 1
En hoe zit het dan met het Dal Voordeel abonnement? Mag je daarmee wel voor 9 uur reizen als je tussen 8.55 en 9:00 hebt ingecheckt?
En hoe zit het dan met het Dal Voordeel abonnement? Mag je daarmee wel voor 9 uur reizen als je tussen 8.55 en 9:00 hebt ingecheckt?

Lees in de vorige reactie eens wat Loes schrijft over de nieuwe abonnementen.

De topic ging in eerste instantie over een Voordeelurenkaart. DIe wordt sinds (ik meen 2011) niet meer verkocht. Maar de abonnementen daarop worden nog wel steeds verlengd.
En voor die voordeelurenkaarten geldt dat je pas vanaf 09:00 uur met korting mag reizen. En om mogelijk te maken dat je ook daadwerkelijk met een trein mee kan die om 09:00 vertrekt, is de marge om te kunnen inchecken verruimd naar 08:55.

Uit de opmerking van Loes valt op te maken dat je eveneens vanaf 08:55 kunt inchecken, maar dan ook met de eerste de beste trein kunt reizen, ook al vertrekt die om 08:56 (als je die haalt tenminste).
Hoi Loes, volgens mij geldt de 9-uursgrens voor alle kortingskaarten, zowel de oude als de nieuwe! Dus inchecken mag vanaf 8.55, maar reizen vanaf 9.00 uur. Gr
Hoi Loes, volgens mij geldt de 9-uursgrens voor alle kortingskaarten, zowel de oude als de nieuwe! Dus inchecken mag vanaf 8.55, maar reizen vanaf 9.00 uur. Gr

Hoi Inkie, de nieuwe abonnementen liggen anders, doordat die twee spitsen hebben. Ik heb het zwart op wit gezet en heb in dit topic gereageerd op als een collega echt op zijn strepen gaat staan. Wij zouden anders elke reis moeten nagaan, wanneer iemand is ingestapt met een nieuw abonnement, want er zijn reizen bij dat er in de dal wordt ingestapt, dus voor bijvoorbeeld 06.30 en door omstandigheden komen deze reizigers met een trein die om 06.32 vertrekt net na 09.00 uur ergens binnen. Dat is voor ons echt ondoenlijk en vandaar dat we, meestal voor zowel de oude als nieuwe abonnementen kijken of er sprake is van een geldige check-in en niet al uren eerder op hetzelfde station, zodat met korting gereisd mag worden.
Het oude abonnement werd voorheen strak gecontroleerd op 09.00 uur, want dat was nu eenmaal de enige grens, zeker voordat de OV-chipkaart kwam.
Dus de soep wordt meestal niet zo heet gegeten, maar je kan gewoonweg niet zeggen dat je altijd zonder problemen met een oud abonnement bij elke conducteur voor 09.00 uur mag reizen. Daar draaide mijn eerder reactie op en juist door de komst dus van de nieuwe abonnementen, zijn we er een stukje soepeler mee geworden met die 5 minuten.
Badge +3
De klantenservice van NS gaf eind december 2011 aan dat het wel mag.

Reageer