beantwoord

Misgegaan bij uitchecken in het verleden

• 28 september 2017
  • 5 reacties
  • 272 Bekeken

Beste NS,

Al zeker 15 reis ik erg veel met OV. Ik woon in het centrum van Amsterdam dus met een auto is het lastig te doen.
Wat me zeer tegenvalt is dat er telkens 20 euro vanaf gaat als er iets fout gaat bij in of uitchecken.

Dat er telkens in of uitgecheckt moet worden zit er bij mij wel in, maar vaak genoeg is er ook onduidelijkheid of een storing met het incheckapparaat. Zo is er soms niet duidelijk of er wel of niet is in of uitgecheckt. Een geel apparaat waarmee je je transacties kan checken is dan niet in de buurt als je je net in de tram of trein zit. Het is me erg vaak overgekomen.

De laatste keer dat ik opbelde om mijn geld terug te vragen was in juli dit jaar en toen werd er door de klantenservice medewerkster verwezen naar uitcheckgemist.nl. Deze site bestaat blijkbaar al 3 jaar maar ik had er nooit van geweten!

Er blijkt dus al 15 keer iets mis te zijn gegaan met het in of uitchecken. En er is al 7 keer 20 euro van mijn chipkaart afgehaald. Daarnaast zijn er allerlei transacties gepleegd waarvan er geen bedrag kan worden verklaard. Deze transacties zijn van langer dan een half jaar en die mogen niet worden teruggevraagd. Daarnaast zie ik 45 uitzonderingen staan van transacties van de GVB en de NS die sowieso niet terug kunnen worden gevraagd.

Ik vind het erg vervelend dat ik nooit eerder op de hoogte ben gesteld van uitcheckgemist.nl. Ten minste van een klantenservice medewerker bijvoorbeeld. Ik heb verder ook nooit reclame of folders hierover gezien.

Waarom zou ik niet van langer dan 6 maanden terug mijn geld kunnen krijgen als al die transacties nog wel vermeld staan? Als ik de transacties zie waar en wanneer is ingecheckt kan ik nog wel achterhalen waar ik ben uitgecheckt middels mijn agenda en geheugen.

Ik heb gelezen dat OV bedrijven miljoenen winst maken door het verkeerd in of uitchecken. Bron: https://www.nu.nl/economie/3806601/ov-bedrijven-houden-miljoenen-niet-uitchecken.html.

Wees dan ook zo coulant om de betreffende bedragen bij aanvraag terug te keren.

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Miriam NS 29 september 2017, 17:10

Hallo Henrydaw, welkom op ons Serviceforum.

Je reactie is begrijpelijk. In de Voorwaarden Restitutie bij Vergeten Check-Out staat dat tot maximaal 6 maanden na de reisdatum een restitutieverzoek kan worden ingediend bij ons. De reistransacties worden 18 maanden bewaard en zijn deze periode ook inzichtelijk, maar dit betekend niet dat deze termijn ook geldt voor een gemiste check in of uit. Toevallig heb ik dit eerder al eens uitgezocht en dit komt door het volgende:

De reden dat er gekozen is voor de termijn van 6 maanden heeft te maken met de termijnen van andere OV-vervoerders. Bij alle vervoerders staat deze termijn op 6 maanden (180 dagen). Hiermee wordt er gezamenlijk met alle OV-vervoerder één lijn getrokken. Daarnaast is het inderdaad correct dat reistransacties maximaal 18 maanden worden bewaard, echter staat dit los van de voorwaarden die gelden voor de coulance regeling.
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Henrydaw, welkom op ons Serviceforum.

Je reactie is begrijpelijk. In de Voorwaarden Restitutie bij Vergeten Check-Out staat dat tot maximaal 6 maanden na de reisdatum een restitutieverzoek kan worden ingediend bij ons. De reistransacties worden 18 maanden bewaard en zijn deze periode ook inzichtelijk, maar dit betekend niet dat deze termijn ook geldt voor een gemiste check in of uit. Toevallig heb ik dit eerder al eens uitgezocht en dit komt door het volgende:

De reden dat er gekozen is voor de termijn van 6 maanden heeft te maken met de termijnen van andere OV-vervoerders. Bij alle vervoerders staat deze termijn op 6 maanden (180 dagen). Hiermee wordt er gezamenlijk met alle OV-vervoerder één lijn getrokken. Daarnaast is het inderdaad correct dat reistransacties maximaal 18 maanden worden bewaard, echter staat dit los van de voorwaarden die gelden voor de coulance regeling.
Bedankt voor het bericht Meriam NS.

Wel tegenstrijdig als de NS woordvoerder roept: "Het is van hen en dat blijft zo". Zie bron: https://www.nu.nl/economie/3806601/ov-bedrijven-houden-miljoenen-niet-uitchecken.html

En deze man heeft mijn inziens gelijk. Ik heb het geld eerlijk verdient en het is nu niet zo dat ik het geld, wat wellicht nog wel veel meer is dan 100 euro, heb verloren. Dit is geen kansspel. Er is iets mis gegaan met een transactie.

Die 6 maanden regeling. Waarom is die er in hemelsnaam, als het nog steeds mijn geld betreft?
Dat je uberhaupt geld terug kan krijgen (binnen 6 maanden na reisdatum) is al coulant. Je bent immers zelf verantwoordelijk voor het correct in- en uitchecken. Of zie ik dat verkeerd... Je kan je overigens ook aanmelden voor NS Extra met check-uit alert service: https://www.ns.nl/uitgelicht/ns-extra
Ik reis erg veel met het OV. Dat er zo nu en dan wat fout gaat bij in en uitchecken, lijkt me erg menselijk. Daarnaast schrijf ik in mijn eerste bericht dat er ook storingen zijn geweest met het apparaat.
In de tijd van kaartjes kopen en strippenkaart had ik nooit verlies qua geld.

Het is inderdaad ook coulant om je geld terug te krijgen. Maar er is gezien uitcheckgemist.nl wel erg veel mis gegaan de afgelopen drie jaar. Ik vind dat ik het recht heb om dat (behoorlijke) bedrag terug te krijgen...
Badge +3
Hou er rekening mee dat die termijn bij NS geen 180 dagen maar slechts 90 dagen is.

Controleer dus regelmatig www.uitcheckgemist.nl of er iets te claimen valt (om de paar maanden of zo), net als het oliepeil en de bandenspanning van je auto, want dat scheelt geld (brandstof) en voor je het weet ben je te laat.

Ikzelf zie 3 gemiste uitchecks voor bus in 2015-2016 dus ben € 12,- minus wat reiskosten misgelopen omdat ik nu te laat ben. Voor korte ritjes met de trein (zeker als je zonder abonnement reist, dus elke keer € 20,- instaptarief betaalt) kan het snel oplopen inderdaad.

Overigens, voor een gemiste INcheck moet je sowieso bij de klantenservice zijn want dat kan je niet zelf corrigeren (je hebt in feite zwart gereisd).

Dit doen ze in het algemeen 3 keer per jaar, tenzij er overmacht is door storingen (paaltjes of poortjes die niet werken).

Reageer