beantwoord

Mobiele OV-Chipkaart aanmelden bij Mijn NS

• 24 oktober 2017
  • 20 reacties
  • 857 Bekeken

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1224 reacties
Sinds vandaag heb ik het eindelijk voor elkaar om de mobiele OV-Chipkaart werkend te krijgen op mijn Samsung Galaxy S7.
Ik kan vanaf nu fijn in- en uitchecken met mijn telefoon, en de producten en saldo bij de kaartautomaat uitlezen. :)

Echter één ding lukt mij niet, en dat is de kaart toevoegen aan het Mijn NS account van mij.
Ze vragen om de geldigheidsdatum, maar bij mijn Mobiele OV-chipkaart is dit in 2037.

Wanneer is die keuze mogelijk? ;)
Ik kan hem tot nu toe dus alleen bij OVChipkaart.nl zelf toevoegen.

icon

Beste antwoord door Thomas NS 10 januari 2018, 15:29

Update: Inmiddels heb ik terugkoppeling mogen ontvangen van de IT-afdeling wat betreft het inzien van reisgegevens in de MijnNS-omgeving met een mobiele OV-Chipkaart. Bij deze:

"OV Chip Mobiel/Mobiele OV-Chipkaart is een proef van TLS. Voor deze proef hebben we binnen NS nog geen voorzieningen getroffen, hieronder valt dus ook het koppelen van een Mobiele OV-chipkaart aan Mijn NS. Wanneer blijkt dat deze proef een succes is, zal er bij TLS en bij NS gekeken moeten worden wat er nodig is om hier verdere voorzieningen te treffen. Het is nu moeilijk te zeggen wanneer dit zal gebeuren, ik kan je helaas geen termijn geven.

Wanneer klanten de reizen die ze gemaakt hebben in willen zien kan dit nu dus alleen nog via de site van TLS, https://www.ov-chipkaart.nl."
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Hallo Aar, dat is een behoorlijk pittige vraag.
Ik weet namelijk nog niet wanneer er beoogd is dit in jouw MijnNS inzichtelijk te maken, maar ik zal mijn contactpersonen hier naar vragen. Hopelijk heb ik snel antwoord voor je!
Reputatie 6
Badge
Houd me op de hoogte 🙂
Reputatie 7
Inmiddels nog geen update Aar, maar ik blijf bezig voor je! Het kan even op zich laten wachten, het antwoord dan. Ik houd je op de hoogte.
Reputatie 6
Badge
Is goed, ik hoor de reactie wel 🙂
Reputatie 7
Even uit nieuwsgierigheid Aar, heb je al een einddatum van bijvoorbeeld 2023 geprobeerd? Pakt hij de reisgegevens dan ook niet?
Nog steeds wacht ik op antwoord voor jou overigens.
Reputatie 7
Aar, heb jij hier al de juiste einddatum van jouw OV-chip Mobiel kunnen vinden?
Badge +3
Ik vermoed dat Aar lid is van een OV-mobiel testgroep die geen fysieke kaart (3528 nummer) in de app hoefden te registreren, en daarom een 'virtuele kaart' hebben die tot 2037 geldig is.
Reputatie 7
Klopt, maar via MijnOVChipkaart zou er dan wel een legitieme einddatum beschikbaar moeten worden gesteld. De eindverantwoording wat betreft de juiste einddatum ligt in dezen bij TLS. Toch begrijp ik dat het hier om MijnNS gaat en wil ik Aar helpen om zijn account wel te registreren en zijn kaart te koppelen.
Reputatie 7
@Aar Wanneer je weer actief bent op het forum, zou je mij in dit topic dan een update willen sturen? Dan weet ik wat ik nog voor je kan betekenen.
Reputatie 6
Badge
Sorry voor de late reactie.
Klopt, de einddatum is 31-12-2037. En de kaartnummer van de virtuele kaart die de OV Chipkaart Wallet-app aangeeft begint inderdaad met 3528.

Ik zal later deze week even verder kijken zodra ik uit de lappenmand ben.
Reputatie 7
Ik ben benieuwd, als je er binnenkort aan toe komt, of het gaat lukken Aar! Laat het mij maar weten.
Reputatie 6
Badge
Zo, daar ben ik weer. :)

Het gaat inderdaad om Mijn NS. En ik heb inderdaad een Virtuele OV Chipkaart met een nummer die begint met 3528 0610.......

Als ik een einddatum geef van 6 jaar verder, dan krijg ik direct dit te zien:
Kaarten die verlopen na 6 jaren in de toekomst kunt u niet koppelen

Zodra ik een andere einddatum invul, zoals het jaar 2023, dan krijg ik na het drukken op de knop 'Kaart toevoegen' deze melding:

Let op: Het is nu niet mogelijk om uw OV chipkaart te koppelen aan uw account. Probeer het later nog een keer.

Ik weet niet of Thomas wél de mogelijkheid heeft om hem te koppelen aan Mijn NS, maar dan stuur ik hem wel een PM met het Virtuele OV-chipkaart nummer als hij dat graag wilt.
Reputatie 7
Ik ga er achteraan Aar. Wel lastig dit, ik ben benieuwd of de organisatie hier een panklaar antwoord op heeft. Ik hoop het wel!
Ik heb hetzelfde probleem heren! Ik kan de virtuele chipkaart niet koppelen aan mijn ns. Graag wil ik ook op de hoogte worden gehouden :)

Vandaag heb ik het voor het eerst geprobeerd. Inchecken gaat prima, maar het uitlezen op de oplaadpunten verloopt moeizaam. Enig idee hoe je dit werkend hebt gekregen @Aar?
Reputatie 6
Badge
@Thomas NS: Houd ons op de hoogte. :)

@Baris: Het uitlezen bij smalle AVM automaten binnen de poortjes werkt nog niet. Ik krijg dan een foutmelding bij het uitlezen van mijn telefoon. De grote NS-automaten hebben geen moeite.

De Railpockets (oud en nieuw) van de NS kunnen de smartphones ook nog niet uitlezen. De HTM/RET heeft weer geen moeite.

In- en uitchecken gaat prima bij NS. De rest nog niet getest.
@Aar, Dank voor je bericht! Ook bij de grotere automaten lukt mij dit niet. Hou jij de app open, gesloten of doe je de scherm van je telefoon uit? Ik krijg het namelijk niet aan de praat. Tips zijn welkom.

En hoe ga je om met conducteurs waarbij ze moeite hebben met uitlezen? Heb je bijv. ooit een boete gehad met een ingecheckte ov chip mobiel, juist omdat de telefoon niet te lezen was?
Reputatie 6
Badge
De chip zit aan de bovenkant van mijn Samsung Galaxy 7, en dus in de SIM-kaart. Dit werkt ook als je telefoon uit staat, dus het openhouden van je app is niet nodig.

Verder heb ik er nog weinig mee gereisd, omdat er nog geen abonnement op kan, en enkel Reizen op Saldo. Dus zonder korting.

Maar mocht een conducteur bewijs willen hebben dat ik ingecheckt ben, dan ben ik zeker bereid om de app te open met mijn reistransacties.

En mocht ik een boete krijgen, dan ga ik die zeker aanvechten, maar als je het netjes uitlegt zal het ongetwijfeld wel goed komen.
Reputatie 7
@Aar en @Baris Inmiddels heb ik een direct contactpersoon die voor mij gaat kijken wat de update is omtrent dit probleem. Vooralsnog blijkt het niet mogelijk zijn om de mobiele OV-chipkaart te koppelen, maar wellicht lopen er processen die opgestart zijn ter verbetering van dit proces. Ik laat, zodra ik meer weet, van me horen!
Reputatie 7
Update: Inmiddels heb ik terugkoppeling mogen ontvangen van de IT-afdeling wat betreft het inzien van reisgegevens in de MijnNS-omgeving met een mobiele OV-Chipkaart. Bij deze:

"OV Chip Mobiel/Mobiele OV-Chipkaart is een proef van TLS. Voor deze proef hebben we binnen NS nog geen voorzieningen getroffen, hieronder valt dus ook het koppelen van een Mobiele OV-chipkaart aan Mijn NS. Wanneer blijkt dat deze proef een succes is, zal er bij TLS en bij NS gekeken moeten worden wat er nodig is om hier verdere voorzieningen te treffen. Het is nu moeilijk te zeggen wanneer dit zal gebeuren, ik kan je helaas geen termijn geven.

Wanneer klanten de reizen die ze gemaakt hebben in willen zien kan dit nu dus alleen nog via de site van TLS, https://www.ov-chipkaart.nl."
Reputatie 6
Badge
Oké, dat is dus even afwachten ?
Bedankt voor het melden.

Reageer