beantwoord

Moet er altijd 20 euro op mijn Ov chipkaart staan?

• 15 juli 2014
  • 7 reacties
  • 10580 Bekeken

Ik reis zelf altijd van Woerden naar Rotterdam Alexander, wat ongeveer 6 euro kost. Betekent dit dat er altijd minimaal 20 euro op mijn Ov moet staan om te reizen? Of is boven de 0 euro ook goed?
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 juli 2014, 22:24

Er moet nou eenmaal voldoende saldo op de kaart staan voor de ritten die je zou kunnen maken. Als je met 2 euro saldo zou kunnen inchecken en je maakt een rit van 25 euro, zou NS er 23 euro bij inschieten. Als je het saldo niet steeds handmatig wilt aanvullen, kun je trouwens ook automatisch opwaarderen inschakelen.

Als je met een abonnement reist, bedraagt het minimumsaldo trouwens slechts 10 euro (in de praktijk dus 6 euro).
Bekijk origineel

7 reacties

Als je geen abonnement hebt en wilt inchecken moet er altijd 20 euro (of in de praktijk eigenlijk 16 euro) saldo op je kaart staan. NS kan bij het inchecken immers niet weten of je een ritje van 6 of 25 euro gaat maken.
Maar dit betekent toch eigenlijk dat ik 16 euro voor niks betaal als ik het toch elke keer weer moet aanvullen?
Er moet nou eenmaal voldoende saldo op de kaart staan voor de ritten die je zou kunnen maken. Als je met 2 euro saldo zou kunnen inchecken en je maakt een rit van 25 euro, zou NS er 23 euro bij inschieten. Als je het saldo niet steeds handmatig wilt aanvullen, kun je trouwens ook automatisch opwaarderen inschakelen.

Als je met een abonnement reist, bedraagt het minimumsaldo trouwens slechts 10 euro (in de praktijk dus 6 euro).
Als u het zonde van het geld vindt om steeds maar €16 - €20 op uw OV-chipkaart te laten staan om met de trein te kunnen reizen, zou u natuurlijk ook kunnen overwegen om voor €6,80 een los kaartje (enkele reis) of voor €12,60 een los kaartje (retour) uit de automaat te kopen.

Zoals De luchtmacht al aangeeft is dat "dode geld" bij een abonnement alweer €10 minder.
Reputatie 7
Badge +4
Er is zeker sprake van dood geld. Maar zelfs als er altijd 20 euro op zou staan, levert dat per jaar met de huidige rentestand maar een paar dubbeltjes op en daar moet nog wat inflatie af. Die is laag maar de rentestand ook. Het gaat om nagenoeg niks. Je kunt er nog geen Milky way van kopen. Een dag rood staan bij de bank is al duurder.
Ik wist alleen niet dat je nog losse kaartjes kon kopen uit de automaat. Hoe werkt dat dan Hertog?
Ik wist alleen niet dat je nog losse kaartjes kon kopen uit de automaat. Hoe werkt dat dan Hertog?

In de bolle automaten worden wegwerpchipkaartjes verkocht. Die zijn in principe volledig gelijk aan de voormalige papieren kaartjes, behalve dat er een chip in zit, ze niet met korting zijn aan te schaffen en u er 1 euro extra voor moet betalen.

Reageer