beantwoord

Moet er altijd minimaal 20 euro op een (persoonlijke) ov-chipkaart staan?

• 22 juni 2014
  • 8 reacties
  • 68169 Bekeken

Hallo,
het antwoord heb ik hier niet kunnen vinden en van de medewerker op het station, werd ik ook niet wijzer.
Deze week, 20 euro op de ov-chipkaart van mijn dochter laten zetten, ze ging immers met de trein en bus naar oma.
De treinreis zou (uit m'n hoofd) 8.20 zijn. Saldo dat overblijft zou voldoende zijn voor de bus (daar zou minimaal 4 euro op moeten staan?)
Ik heb er geen idee van wat het saldo nu is, mijnNS stuurt immers geen activatiemail.
Laten we er maar vanuit gaan dat er geen 20 euro meer op staat 😛 Nu kan ze dus niet meer met de trein, ondanks dat er nog geld op staat (dat ik nu kwijt ben?)
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 juni 2014, 14:09

Als je geen abonnement hebt bij NS, dan dient er minimaal €20 op de OV-chipkaart te staan, ook op een persoonlijke kaart.
Bij het inchecken wordt die €20 als borg ingehouden en bij uitchecken teruggestort onder verrekening van de ritprijs.
Het instaptarief bij bus, tram en metro is inderdaad €4,00. Ook hier werkt het precies hetzelfde.
Bij inchecken wordt het instaptarief ingehouden en bij uitchecken teruggestort onder aftrek van de kosten van de gemaakte rit.

Een korte (globale) rekensom leert dat na de treinreis van jouw dochter nog €11,80 over moest zijn, en dan nog een paar euro voor de bus eraf.
Dus ritprijs van de bus kun je overigen te weken komen via 9292OV.nl door als vertrekpunt station Tilburg in te geven en dan het adres van "oma". Dan volt er een reisadvies met ook wat die rit kost.

Doordat het saldo bij elkaar wel ruim onder de €16,00 uit gaat komen zal voor de terugreis het saldo toch wat aangevuld moeten worden. Je mag op een OV-chipkaart n.l. €4,00 "rood" staan. Dus eigenlijk moet er minimaal €16,00 op de kaart staan als je bij NS wilt inchecken.

Helaas loopt het de laatste tijd niet zo lekker met het versturen van bevestigingsmails door NS.
De ene storing wordt afgewisseld door de volgende storing, zo lijkt het.

Je zou de OV-chipkaart echter ook kunnen uitlezen bij een kaartautomaat op het station. Als je de kaart bij de automaat voor de kaartlezer houdt (meestal rechtsonder), dan verschijnt op het scherm linksboven o.a. het saldo en als je op de knop transacties drukt zie je de laatste 10 of 12 transacties (zowel incheck als uitcheck).

Eventueel kun je de kaart ook uitlezen bij kaartautomaten van RET of GVB op hun metrostations.
Daar kan het iets afwijkend werken, maar zowel het saldo als ook de laatste 12 transacties zijn op te vragen en daar zelfs uit te printen (je krijgt dan een soort kassabon).

En als laatste kun je de OV-chipkaart ook nog laten uitlezen bij een servicebalie. Ook daar kunnen ze de transacties vaak voor je afdrukken.

Houd er overigens rekening mee dat bij MijnNS (als dat ooit werkt) de transacties vaak pas uren later (soms de volgende dag pas) mijn Reishistorie te zien zijn.
En dan alleen nog maar de reishistorie bij NS. Ritten bij andere vervoerders (bus, tram, metro, etc.) zijn bij MijnNS niet te zien.
Misschien is het daarom zinvol om ook een account aan te maken bij www.ov-chipkaart.nl
Als beheerder van alle OV-chipkaarten krijgen zij de transacties van alle vervoerders en die zijn dan ook allemaal zichtbaar in een account bij hen.
.
Maar ook het bijwerken van die transactiegegevens duurt doorgaans tot de andere middag, omdat zij afhankelijk zijn van de informatie die alle vervoerders aan hen doorgeven.
Maar het geeft uiteindelijk wél een totaalplaatje

Bekijk origineel

8 reacties

Als je geen abonnement hebt bij NS, dan dient er minimaal €20 op de OV-chipkaart te staan, ook op een persoonlijke kaart.
Bij het inchecken wordt die €20 als borg ingehouden en bij uitchecken teruggestort onder verrekening van de ritprijs.
Het instaptarief bij bus, tram en metro is inderdaad €4,00. Ook hier werkt het precies hetzelfde.
Bij inchecken wordt het instaptarief ingehouden en bij uitchecken teruggestort onder aftrek van de kosten van de gemaakte rit.

Een korte (globale) rekensom leert dat na de treinreis van jouw dochter nog €11,80 over moest zijn, en dan nog een paar euro voor de bus eraf.
Dus ritprijs van de bus kun je overigen te weken komen via 9292OV.nl door als vertrekpunt station Tilburg in te geven en dan het adres van "oma". Dan volt er een reisadvies met ook wat die rit kost.

Doordat het saldo bij elkaar wel ruim onder de €16,00 uit gaat komen zal voor de terugreis het saldo toch wat aangevuld moeten worden. Je mag op een OV-chipkaart n.l. €4,00 "rood" staan. Dus eigenlijk moet er minimaal €16,00 op de kaart staan als je bij NS wilt inchecken.

Helaas loopt het de laatste tijd niet zo lekker met het versturen van bevestigingsmails door NS.
De ene storing wordt afgewisseld door de volgende storing, zo lijkt het.

Je zou de OV-chipkaart echter ook kunnen uitlezen bij een kaartautomaat op het station. Als je de kaart bij de automaat voor de kaartlezer houdt (meestal rechtsonder), dan verschijnt op het scherm linksboven o.a. het saldo en als je op de knop transacties drukt zie je de laatste 10 of 12 transacties (zowel incheck als uitcheck).

Eventueel kun je de kaart ook uitlezen bij kaartautomaten van RET of GVB op hun metrostations.
Daar kan het iets afwijkend werken, maar zowel het saldo als ook de laatste 12 transacties zijn op te vragen en daar zelfs uit te printen (je krijgt dan een soort kassabon).

En als laatste kun je de OV-chipkaart ook nog laten uitlezen bij een servicebalie. Ook daar kunnen ze de transacties vaak voor je afdrukken.

Houd er overigens rekening mee dat bij MijnNS (als dat ooit werkt) de transacties vaak pas uren later (soms de volgende dag pas) mijn Reishistorie te zien zijn.
En dan alleen nog maar de reishistorie bij NS. Ritten bij andere vervoerders (bus, tram, metro, etc.) zijn bij MijnNS niet te zien.
Misschien is het daarom zinvol om ook een account aan te maken bij www.ov-chipkaart.nl
Als beheerder van alle OV-chipkaarten krijgen zij de transacties van alle vervoerders en die zijn dan ook allemaal zichtbaar in een account bij hen.
.
Maar ook het bijwerken van die transactiegegevens duurt doorgaans tot de andere middag, omdat zij afhankelijk zijn van de informatie die alle vervoerders aan hen doorgeven.
Maar het geeft uiteindelijk wél een totaalplaatje

Als er geen abonnement van NS op de kaart is gezet, bedraagt het minimale saldo dat op de kaart dient te staan om te kunnen inchecken bij NS,16 euro. NS schrijft 20 euro af, en je kunt 4 euro 'rood' staan.

-EDIT-: Ik zie inmiddels dat 'de Geus' je vraagt al voldoende heeft beantwoord.
Dank je wel Geus en De Luchtmacht.

Inmiddels heb ik een account aangemaakt bij ov-chipkaart en ben ik naar de AH gegaan om het saldo te checken.
De prijs van het reisadvies en het daadwerkelijke verbruik, wijkt af in ons voordeel.
Er staat wel te weinig op om weer met de trein te kunnen gaan. Maar voorlopig zijn er geen treinreizen meer in het vooruitzicht.

Reputatie 2
Zet voor de zekerheid op het account vsn ovchipkaart.nl aan dat je de reishistorie wil inzien, ook de lokatie van de in en uitchecklokaties, dan heb je een beter overzicht van je exacte reizen.
De reizen worden na aanvinken, niet met terugwerkende kracht vertoont, vanwege de privacy

Overigens voor de bus is een saldo van 0,00 euro genoeg. Bij inchecken mag er geen nagatief saldo op staan.
Geus heeft het juiste antwoord gegeven. Om te kunnen reizen bij NS (zonder een NS abonnement op een persoonlijke OV-chipkaart) moet er minstens €16 euro op je OV-chipkaart staan. Dit omdat het instaptarief van NS €20 is (met een NS abonnement is dit ‘€10). Bij een NS-kaartautomaat of een OV-chipkaartautomaat kun je zien hoeveel saldo er nog op je OV-chipkaart staat. Ook kun je hiervoor een account aanmaken op de website van OV-chipkaart.
wordt een kortingskaart/daluren voordeel kaart als een abonnement gezien?
Ja .
Ja . dankje

Reageer